Toon posts:

nulwaarden negeren

Pagina: 1
Acties:
  • 455 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een excel vraag:

Ik heb een tabel waar ik een lijnfiguur van heb gemaakt. De tabel geeft per dag de index van een aandelenkoers weer. De index is gebaseerd op een andere tabel met de werkelijke koersen. Het is vandaag 25 januari, dus de koersen vanaf 26 januari zijn nog niet bekend. Daardoor is de index voor die data "0". De grafiek toont één hele maand, waardoor de lijn vanaf de 25ste naar nul daalt en dat ziet er een beetje somber uit... Weet iemand hoe je die nulwaarde door de grafiek kan laten negeren ofzo? Ik weet dat je nulwaarden kan verbergen, maar dan ziet de grafiek ze nog wel.

Alvast bedankt

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 20:28

CoRrRan

Don't Panic!!!

Excel 2003:

Tools --> Options --> Chart -> "Plot Empty Cells as:"

* CoRrRan gaat zich inschrijven voor een cursus "lezen".

[ Voor 55% gewijzigd door CoRrRan op 25-01-2007 14:21 ]

-- == Alta Alatis Patent == --

• Novi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-07 15:05
Lijkt me niet kunnen, want een 0 is niet emty

Misschien een oplossing om een extra rij of kolom aan te maken met =IF(celernaast>0,celernaast,"")
Van die extra rij dan de plot maken. In dat geval maakt hij wel de cel leeg, geen 0 dus en dan plot hij hem niet.

[ Voor 83% gewijzigd door Novi op 25-01-2007 14:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zoiets heb ik geprobeerd, maar dan ziet-ie die waarde nog steeds als een 0.

• Novi
Vergeet niet de ""
Voorbeeld net even zelf gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.brunssum.net/~hpaas/nulwaarde.JPG

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap de formule, maar heb je geprobeerd er een figuur van te maken? Bij mij daalt-ie gewoon naar 0. Bij jullie niet?

• Novi
Je hebt gelijk nu ik het weer probeer. Vorige keer ging hij raar genoeg niet naar 0.
Ik zal nog eens zoeken.

Update:
Ik heb het nog even opgezocht en nu blijkt dat excel een cel niet plot zodra hij #N/A aangeeft.
Met die informatie kon ik weer aan de slag en dus een extra rij/kolom aanmaken met:
=IF(A1>0,A1,NA())
Dit betekent dus dat hij bij 0 of lager #N/A zal geven in de cel. Als je daarna een plot maakt van die extra kolom zal hij ze niet plotten.

Als je eventueel ook negatieve getallen wil plotten kan je die formule veranderen in:
=IF(A1=0,NA(),A1)

[ Voor 71% gewijzigd door Novi op 25-01-2007 16:28 ]

Pagina: 1