Toon posts:

[EPIA] 900 Mhz, voldoende voor media center?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een goeiemiddag aan u allen!

Sinds enkele weken loop ik opnieuw rond met het idee van een media center te bouwen. Dit moet geen high end systeem worden, xvid's en dvd's afspelen horen wel tot de standaardeisen. Op zich is dit geen probleem: een standaard ATX-mobo met daarop een Radeon 9200 en een ietwat simpele Athlon/Pentium III moeten daarvoor volstaan. Het nadeel: je zit sowieso met een grote kast die je moet wegmoffelen.

Op deze manier kom je al snel uit bij een mini-itx-systeem, aangezien mATX niet echt veel kleiner is als een standaard ATX-bord. De keuze beperkt zich daar helaas wel tot enkele merken als VIA en Comell, als je tenminste naar socket 370 kijkt. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een VIA-bordje, aangezien die wat beter te verkrijgen zijn tweedehands.

"Wat is je probleem dan? Gewoon even ebay'en" hoor ik U al denken. Wel, laat die 1Ghz-bordjes nogal, nou ja, duur te zijn. Duur is natuurlijk relatief, maar ik wil het echt wel zo goedkoop mogelijk houden. Nu vind ik hier en daar wel enkele 900 Mhz-varianten en daar komt mijn probleem naar boven.

Een beetje zoeken met de search hier geeft wat uiteenlopende meningen over deze bordjes. De algemene mening is dan ook weg te blijven van alles wat sub-1 Ghz is... Er zijn wel enkele topics over 900 Mhz-modellen, maar daar kom ik niet echt verder mee. Bij deze zou ik dus grag van iemand willen horen wat de prestaties van deze modellen zijn. Zoals al vermeld moet dit systeem alleen dienen voor het afspelen van xvid's en dvd's. Het onderliggende systeem zal sowieso een linux-variant worden met daarop (mits mogelijk, voor de eye candy) MythTV. Heeft iemand hier recente (!) ervaringen mee? Of weet je toevallig andere kleine moederborden binnen een schappelijk budget? Ik hoor het graag!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 18:35
mijn korte ervaring met via epia + onboard tv-out was blue screen zodra ik powerdvd opstarte. zonder tv-out was dvd wel te doen, maar zat aardig aan z'n limit als ik me niet vergis. xvid heeft nog een zwaardere compressie dan DVD, dus dat lijkt me helemaal geen doen. Ligt er overigens ook aan welk mediacenter je wil gebruiken. Windows of linux based?

Verwijderd

Topicstarter
Welke versie had je dan? Want dat kan ik uit je reactie helaas niet afleiden. :) Betreffende het OS: dat staat al in de startpost. Dat wordt zonder twijfel een linux-distro.

• bimm
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-03 22:16
Ik heb een Epia SP 800 en ik draai daar windows 2000 op met de drivers van Epia e.d.

Ik kijk daar meestal divx en xvid op zonder al teveel problemen tot zover. Ook een DVD (op de HD) bekeken. Dat ging ook er goed alleen PowerDVD vond de TV out niet leuk vanwege de onbeveiligde natuur hiervan, dvd's staan dit niet altijd toe.

Ik ook, jij niet?

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:49

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Epia 900Mhz met MythTV:

Genoeg voor SD materiaal en DVD's, mocht je ook TV willen kijken heeft een kaart met een hardware encoder/decoder de voorkeur.

Voor HD-materiaal ga je het hier niet mee redden.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 09:37

mvds

Totally awesome!

Een Epia is met tunen meestal wel zover te krijgen dat ie fatsoenlijk divx en xvid afspeelt, maar de 800Mhz versie is dan het absolute minimum. En dan zal je zeker frame loss krijgen! Ik had een 1Ghz versie (Nehemia) en die kon het allemaal redelijk aan. Als je perse een Epia wilt hebben dan zou ik echt voor de 1,5Ghz versie gaan. Als je voor goedkoop wilt gaan dan zou ik de Epia links laten liggen en voor een mATX bordje gaan met een tweedehandse A64 3200+ of een Celeron ofzo.

Dat bespaard je veel ellende en ergernis. Zelf heb ik mijn Epia hardware vervangen voor een mATX bordje met een Celly (en daarna deze weer vervangen voor een A64) omdat ik het constante getweak zat was. En nu met die HD content die steeds populairder word zou ik het zeker bij een normale CPU gaan zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Hm, tegenstrijdige berichten hier! :) Even reageren:

@Kanarie: HD-materiaal is sowieso niet direct de bedoeling. Blu-Ray en vriendjes zullen hier de eerste twee jaar nog niet in huis komen. Dat zou gedeeltelijk betekenen dat er ook een HD-ready televisie moet komen en daar is simpelweg geen geld voor... Dus volgens jou speelt mijn huidig bronmateriaal zonder problemen?

@Obsidian: De 800 Mhz heb ik zelf al te licht bevonden aan de hand van verscheidene reacties op het forum. De 1 Ghz-variant zou idd de logische keuze zijn, maar laat die dingen nog voor vrij veel geld van eigenaar verwisselen. Omdat die 900-modellen minder gewild zijn (waar spijtig genoeg vast wel een reden voor zal zijn) zijn ze ook wel wat goedkoper. Een mobo met 1.5 Ghz kan ik dan ook weer niet betalen, het moet allemaal nog een beetje hobby blijven weet je ;)

Ik heb zelf al zitten denken aan mATX borden. Die zijn relatief goedkoop te vinden en in combinatie met een AMD Geode (andere mogelijkheden?) ook nog passief te koelen. Het nadeel: weinig functies op het moederbord geïntegreerd. IK wil het allemaal zo klein mogelijk houden, omdat het apparaat zich toch in de woonkamer moet bevinden. Laat daar nu net weinig plaats zijn, behalve achter het TV-meubel. Zoals je al kan bedenken, dat laat zichzelf moeilijk aan- en uitzetten of van DVD wisselen. Plus, een klein kastje betekent ook weinig hoge PCI-kaarten, wat wel een must gaat zijn als het moederbord geen tv-out gaat hebben. Ik vrees dat ik ofwel in termen van een grotere case moet denken, ofwel meer geld moet gaan uitgeven...

• mvds

mvds

Totally awesome!

Je vraag gaat dan richting, welke hardware moet ik voor mijn HTPC kopen ;)

Maar oke, ik heb het gedaan door van mijn full-height X300 kaart het slotplaatje eraf te schroeven en hem dan gewoon zonder slotplaatje in mijn kast te zetten. :) Ik heb dan de DVI en de TV-out poort ter beschikking, en dat zijn net de twee die ik moet hebben. Je moet dan wel een kaartje kopen waar ie vanaf te schroeven is, maar dat spreekt voor zich lijkt me.

Maar ook als je series gaat downloaden zijn ze steeds vaker in HD formaat. Houd er wel rekening mee dat het gewoon steeds vaker voorkomt. En ik het het op een normale TV, geen HDTV ofzo.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Trouwens, als je een goede CPU koopt, dan kan je met bijv Cool&Quiet je systeem ook wel stil houden hoor :) Persoonlijk vind ik het wel fijn als ik wat power overheb, en met een Epia vind ik het net allemaal effe wat riskanter, ze zijn er tenslotte niet echt super geschikt voor. (Wel het bordje, omdat er echt alles onboard zit, maar de CPU zelf heeft gewoon vaak effe te weinig power.

Voor een download PC is een Epia dan weer gewoon helemaal perfect!

Verwijderd

Topicstarter
obsidian schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 16:15:
Je vraag gaat dan richting, welke hardware moet ik voor mijn HTPC kopen ;)
Akkoord, laten we die richting niet uitgaan ;)
Maar oke, ik heb het gedaan door van mijn full-height X300 kaart het slotplaatje eraf te schroeven en hem dan gewoon zonder slotplaatje in mijn kast te zetten.
Dat is natuurlijk een optie. Zoals ik het nu zie, wil ik als case een oude Nintendo NES gebruiken. Origineel: nee, leuk: ja. Helaas geeft me dat niet veel ruimte, maar het is alleszins iets om over na te denken.

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 22:16

_AvA_

en dat ben zo.

Je kan hem makkelijk achter je tv meubel zetten...

Aan en uit knop is makkelijk te verlengen. Een externe DVD drive is ook een oplossing...

Misschien is zo'n Aopen mini-pc wel wat voor jou..

Bovendien moet je een kleine (=veel te dure) voeding kopen om hem kwijt te kunnen in een NES.

Zoals ik het zie heb je echt niet genoeg aan 1 Ghz. Een TV kaart met MPEG2 encoder en Videokaart met MPEG2 decoder is wel vereist als je het lekker koel wilt houden.

Droogkloot.

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Ik heb een EPIA m10k met mythtv draaien en ik heb er gemengde gevoelens over. De m10k heeft "hardware assisted" mpeg decoding wat zorgt dat de CPU load acceptabel blijft als je DVD's of mythtv kijkt. Hier zit ook een beetje de "maar". Zonder mpeg decoding in hardware redt de epia het niet. Je ziet dan framedrops bij dvd kijken bijvoorbeeld.

De kunst is een beetje een werkende config te vinden en als het werkt niet te veel aan te sleutelen :)
Helaas zijn de (opensource) drivers nog niet altijd helemaal oke, en gaat het soms gewoon stuk als je iets upgrade. Misschien is dat een linux ding. Windows heb ik destijds ook geprobeerd maar daar had ik weer problemen mee icm de usb wifi card. Het hele usb gebeuren van de epia lijkt niet al te stabiel (onder linux ook niet, maar het is veel beter geworden).

Dus op bais van het bovenstaande denk ik dat je voor de 900mhz versie (zit daar ook een CLE266 unichrome chip op?) zal moeten zorgen dat je hardware matige mpeg decoding aan de praat krijgt (voor DVD's). Ik kijk zelf af en toe xvids op m'n mythtv via mplayer, gewoon softwarematig en dat gaat goed. Al zal het afhangen van de xvid bitrate denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
_AvA_ schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 16:38:
Je kan hem makkelijk achter je tv meubel zetten...

Aan en uit knop is makkelijk te verlengen. Een externe DVD drive is ook een oplossing...
Als we zo gaan denken kan ik haast evengoed de PC boven alles laten streamen naar zo een Trust-geval. Plus, laat een HTPC nu ook wat mooi willen staan in, juist ja, je home ;) Je hebt op zich wel gelijk hoor, maar het schiet zen doel wat voorbij zo..
Zoals ik het zie heb je echt niet genoeg aan 1 Ghz. Een TV kaart met MPEG2 encoder en Videokaart met MPEG2 decoder is wel vereist als je het lekker koel wilt houden.
Die bordjes hebben een hardwarematige MPEG2-decoder op het moederbord. Om koeling maak ik me ook niet druk, eerder op de allround prestatie.

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

[...]
Die bordjes hebben een hardwarematige MPEG2-decoder op het moederbord. Om koeling maak ik me ook niet druk, eerder op de allround prestatie.
Ja en nee, ze kunnen helpen bij mpeg decoding. Een deel moet nog altijd in software. Ik loop nu tegen het "probleem" aan dat ik nu vdr wil proberen zonder Xorg (via directfb). Daar is nu wel hardware support voor, maar het is niet zo goed als de verschillende "howto's" je doen geloven. Vaak werken die met cvs versies die intussen alweer stuk zijn of een of andere wijze :P

Dus wat dat betreft zou je beter voor meer cpu power kunnen gaan zodat je je over dat soort dingen minder druk hoeft te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door grhmpf op 25-01-2007 17:05 ]

Verwijderd

Je kan het ook over een andere boeg gooien en een oude laptop kopen, eventueel zonder scherm.

Ik gebruik nu als hoofdsysteem al enige tijd een Compaq Armada E500 met Celeron 600 (coppermine) met 256mb geheugen en het OS is een iets uitgeklede en getweakte Windows XP Professional (SP2)

Deze draait SD xvids/divx met ongeveer 70% cpu. (windows media player 9) Met media player classic heeft hij een iets te hoog cpu-gebruik. (framedrops en schokken) DVD's weet ik niet, ik heb er nog geen DVD speler in, maar ik neem aan dat dat net zo goed zal gaan.

Ik heb hem zelf al enige keren gebruikt als media center, in combinatie met afstandsbediening met ontvanger aangesloten op de seriele poort.

Voordelen: Compact, veel/alles onboard, kan vrij goedkoop zijn, alles in 1 (geen losse case/PSU kopen)
Nadelen: Weinig aanpassingsmogelijkheden in de hardware, duurdere aanpassingen (2,5inch HDD, slimline DVD) Stekkeraansluitingen vaak niet allemaal achterop.

Als dat niets is misschien een socket 479 mini-itx bordje voor een 2e hands celeron M of Pentium M, is toch net wat meer CPU power als een epia bordje, maar ze zijn wat zeldzamer.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Heb de m10000 gehad (nehemiah 1ghz)
Speelde gewoon alles af, ac3 wel hardwarematig afspelen en niet via software.

Wat heel belangrijk is, is een afgeslankte winxp, gebruik nlite daarvoor,
ffdshow doet goede zaken, powerdvd 6 en vermijd media player classic.
Dat laatste is ongetwijfeld een goed stuk software,
maar die gebruikt te vaak zijn eigen instellingen waardoor je geregeld hoge loads krijgt.

Overigens waarom koop je geen xvid-speler, voor 150 euro heb je er een die een netwerkconnectie heeft,
zoals vb Kiss 1500 , voor een kleine 50~100 euro een degelijke speler met divx en soms usb.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:43:
Je kan het ook over een andere boeg gooien en een oude laptop kopen, eventueel zonder scherm.

....

Deze draait SD xvids/divx met ongeveer 70% cpu. (windows media player 9) Met media player classic heeft hij een iets te hoog cpu-gebruik. (framedrops en schokken) DVD's weet ik niet, ik heb er nog geen DVD speler in, maar ik neem aan dat dat net zo goed zal gaan.

Nadelen: Weinig aanpassingsmogelijkheden in de hardware, duurdere aanpassingen (2,5inch HDD, slimline DVD) Stekkeraansluitingen vaak niet allemaal achterop.

Als dat niets is misschien een socket 479 mini-itx bordje voor een 2e hands celeron M of Pentium M, is toch net wat meer CPU power als een epia bordje, maar ze zijn wat zeldzamer.
Over een laptop heb ik ook zitten na te denken. De duurdere aanpassingen had ik sowieso in mijn vooropgesteld klein systeempje meegeteld, dus dat is niet zo een probleem. Dat is zoals je zelf al zegt, eerder de aansluitingen. Ik kan hem natuurlijk gewoon als een los bakje laten staan, maar werk het liever in iets anders :)

@ Iblies: hier staat al zo een dvd-spelertje wat divx and the lot afspeelt. Ik ben er wel compleet niet tevreden van. Ondertitels die niet pakken, ermee stoppen na X aantal minuten, frame loss, ... Daarom gaat ie dus de deur uit
Pagina: 1