[XP] Linux share benaderen, gaat dit anders dan in Win98?

Pagina: 1
Acties:

• TheJoxer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05-2025

TheJoxer

Nou ja, dat dus....

Topicstarter
Beste Tweakers,

De titel klinkt misschien een beetje vreemd maar ik kan het niet anders verwoorden.

Een klant van ons heeft een accountants bureau. Zij maken gebruik van de fiscale programma's van Elsevier Fiscaal. Nu komen hier regelmatig update's voor uit en voorheen met Windows 98 konden zij deze update's prima zelf uitvoeren. Simpelweg het programma afsluiten en de update uitvoeren.
Dit was met de situatie van Windows 98, nu hebben we inmiddels het hele kantoor geupgrade naar Windows XP. Maar nu kunnen ze de update's niet meer uitvoeren. De setup geeft dan aan dat het de bestanden niet kan openen. :S Terwijl de rechten gewoon goed staan.

Het programma wordt door iedereen gebruikt en is daarom op een linux share geinstalleerd, op de pc's zelf hoeft namelijk niets geinstalleerd te worden.

Wanneer ik naar Elsevier Fiscaal bel zeggen ze simpel weg: "Ow, u werkt met een Linux Server, helaas dan kunnen wij geen ondersteuning leveren". Ik heb echt geen idee wat het kan zijn.

Er is niets aan de server verandert, de rechten staan gewoon goed. Het lijkt gewoon of Windows 98 een SMB share anders benadert dan Windows XP, maar dat kan toch bijna niet?

Wie o wie kan mij helpen?

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Zijn de usernames veranderd toen je van Windows 98 naar Windows XP opwaardeerde? Om een Linux share te benaderen moet je meestal aanloggen, alhoewel je dit in smb.conf (pets me als ik dat fout heb) wel e.e.a. kunt wijzigen waardoor de share "public" wordt.

Als je niets aan de Linux server hebt veranderd (of wil veranderen) zorg ervoor dat je met exact dezelfde usernames en exact dezelfde wachtwoorden aanlogt die je onder Windows 98 ook gebruikte. Als dat nieuwe namen zijn, en dat wil je graag zo houden dan zul je op de Linux server een paar nieuwe gebruikersnamen aan moeten maken.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• TheJoxer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05-2025

TheJoxer

Nou ja, dat dus....

Topicstarter
maartena schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 18:07:
Zijn de usernames veranderd toen je van Windows 98 naar Windows XP opwaardeerde? Om een Linux share te benaderen moet je meestal aanloggen, alhoewel je dit in smb.conf (pets me als ik dat fout heb) wel e.e.a. kunt wijzigen waardoor de share "public" wordt.

Als je niets aan de Linux server hebt veranderd (of wil veranderen) zorg ervoor dat je met exact dezelfde usernames en exact dezelfde wachtwoorden aanlogt die je onder Windows 98 ook gebruikte. Als dat nieuwe namen zijn, en dat wil je graag zo houden dan zul je op de Linux server een paar nieuwe gebruikersnamen aan moeten maken.
Thnxs, voor je reactie.
De username's en passwords zijn gelijk gebleven, hier is echt niets aan gewijzigd.
Dus dat is het helaas niet....

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
j emoet volgens mij de wachtwoorden voor de linux computer en voor de samba shares wel aanpassen.
windows 98 deed niet echt aan beveiliging op het niveau waarop windows dat doet. bij win98 had je alleen wel of geen toegang, en bij windows xp is dat veel uitgebreider.

nu hebben de gebruikers dan volgens windows wel leesrechten, maar geen rechten om het uit te voeren misschien?

volgens mij werkt windows bijvoorbeeld niet alleen met gebruikersnaam en wachtwoord, maar met de uid's en zo? zoek maar eens iets over samba shares configureren voor nieuwe gebruikers. voeg voor de aardigheid maar eens een bestaande gebruiker aan de nieuwe samba config toe, dus dat je voor die gebruiker opnieuw naam en wachtwoord instelt.

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar wat is nou echt je probleem?

Het programma draait op een Linux-doos en de clients (XP) verbinden daarmee.
Lokaal staat niks geinstalleerd dus alles draait onder linux.

Waarom zou je dan als beheerder zijnde niet vanaf die linux-doos de updates installeren?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
het probleem is denk ik dat het programma op een share staat op een linux doos, die gemount wordt onder windows. het lijtk voor de XP clients dus alsof het een lokale hardeschijf is. (samba/cifs)

het programma is een windowsprogramma, en deupdates zijn windows .exe's dan die draaien niet onder linux.

vanaf de linux doos instaleren gaat dus niet. vanaf de clients wil nu ook niet, de vraag is waarom. misschien hebben de xp gebruikers geen sschrijf of wijzig rechten op de samba share.

volgens mij moet je dus in windows de rechten aanpassen. misschien staan de windows pc's wel op eenvoudig delen van bestanden terwijl dat dus eigenlijk niet zou moeten.
misschien heeft het zelfs te maken met het FAT32 - NTFS verschil.
ten derde kan het zijn dat je je sambaconfiguratie op de linux pc's moet aanpassen, dat is namelijk degene die bepaald wie wat kan doen op de share, en krijgt die nu de verkeerde info vanaf de windows clients

voorheen was het rechtenbeheer minder uitgebreid met windows 98. daar had je geen readonly instelling. en nu wel. dus dan heeft een xp client geen rechten om de updates te instaleren. misschien is het ook wel zo dat de nieuwe gedownloade updates niet de juiste rechten meekrijgen, en moeten ze uitvoerbaar gemaakt worden of zo ?
Pagina: 1