[SQL2005] Development, test, productie

Pagina: 1
Acties:

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Hoi,

is het mogelijk en zo ja hoe zet ik dat op, om een development, test en productie omgeving te creeren met SQL Server 2005 Standard Edition op 1 machine (Win 2003 server). Waarbij ik eenvoudig data, DTS (integration services) en dergelijke kan kopieren van omgeving naar omgeving?

ik zat er zelf aan te denken om meerdere instances van SQL Server 2005 op de machine te installeren, maar ik weet eigenlijk niet of dat licentie technisch wel mag en of dat de handigste oplossing is. Omdat ik meerdere databases gebruik, lijkt me 1 instance met daarop alle databases (dus DB1test, DB1dev, DB1prod, DB2test, DB2dev, DB2prod, etcetera) niet de beste oplossing. Google en de Microsoft-site brengen me vooralsnog geen duidelijkheid.

Heeft iemand misschien een voorbeeld of idee?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Welke ideeen kreeg jij toen je ging [google=SQL 2005 creating multiple instances licenses]?

http://www.sqlmag.com/Art...8686/sql_server_8686.html

;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• P.O. Box
  • Niet online
ahum....
en ik toch denken dat ik goed gezocht had...
duizend maal excuses...

dan maar een iets algemener topic:
iemand nog verdere tips voor een Development, Test en Production omgeving m.b.t. SQL Server 2005?

• curry684
  • Laatst online: 28-11 08:35

curry684

left part of the evil twins

Waarom gebruik je uberhaupt meerdere databases voor 1 applicatie? Dat riekt al heel snel naar een extreem slecht databasedesign.

Meerdere instances zou in beginsel nooit nodig hoeven zijn totdat je aan loadbalancing of versioning issues zit (ik heb bijv zelf naast SQL2005 ook MSDE draaien omdat Exact een rukpakket is dat 2k5 nog niet ondersteunt).

Professionele website nodig?

• giMoz
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 14:05

giMoz

iets met meester...

niet dezelfde machine gebruiken voor die dingen.
tijdens development wil je wel eens dingen bouwen die niet al te stabiel zijn. Als je daarmee je server mee in de stress laat schieten dan heb je ook je productiemachine in de stress en dat lijkt me geen gewenste situatie.

Of niet natuurlijk...

• curry684
  • Laatst online: 28-11 08:35

curry684

left part of the evil twins

Dat is een tweede overweging die opsplitsen wel rechtvaardigt in zware productiesituaties, maar in de praktijk krijg je MS SQL Server niet zo snel zo hard onderuit dat het de moeite (en licentiekosten) rechtvaardigt.

Professionele website nodig?

• giMoz
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 14:05

giMoz

iets met meester...

Nee? laat maar eens wat stagairs los op je database :D:D

Of niet natuurlijk...

• P.O. Box
  • Niet online
curry684 schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 11:53:
Waarom gebruik je uberhaupt meerdere databases voor 1 applicatie? Dat riekt al heel snel naar een extreem slecht databasedesign.

Meerdere instances zou in beginsel nooit nodig hoeven zijn totdat je aan loadbalancing of versioning issues zit (ik heb bijv zelf naast SQL2005 ook MSDE draaien omdat Exact een rukpakket is dat 2k5 nog niet ondersteunt).
helaas houdt ik me hier bezig met rapportage, en het bedrijf zelf gebruikt meerdere databases... namelijk: de oude database (oude programma, dat nog in gebruik is tot nieuwe programma compleet af is), de nieuwe database en een telefooncentrale database.... dus dan kom je al aan drie databases...

• P.O. Box
  • Niet online
giMoz schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 11:53:
niet dezelfde machine gebruiken voor die dingen.
tijdens development wil je wel eens dingen bouwen die niet al te stabiel zijn. Als je daarmee je server mee in de stress laat schieten dan heb je ook je productiemachine in de stress en dat lijkt me geen gewenste situatie.
daar heb je inderdaad een goed punt, waar ik ook aan gedacht heb... maar ik zit nog in een beginontwikkeling van een rapportage applicatie... er zijn nog weinig gebruikers, die bijna allemaal in het pand zelf zitten.. en ik ben de enige ontwikkelaar....dus als iets even niet meer werkt, is de server zo opnieuw opgestart en de schuldige zo gevonden ;) .... de data wordt 's nachts gekopieerd van de originele databases, dus als de rapportage server opnieuw moet worden opgestart, kan het bedrijfsproces gewoon doorgaan...

bovendien is zo'n licentie voor SQL Server schreeuwend duur, dus dan heb ik liever dat ik de server af en toe opnieuw moet opstarten.... (in dit geval althans, omdat niet het hele bedrijf plat ligt bij een herstart)

[ Voor 10% gewijzigd door P.O. Box op 25-01-2007 14:01 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43

lier

MikroTik nerd

Er is dan ook absoluut helemaal niets mis met het gebruik van verschillende databases. Het is zelfs aan te raden als je bijvoorbeeld veel statische informatie hebt en daarnaast op een ander deel van de database veel writes doet. Kan aanzienlijke performancewinst opleveren.

Als het financieel gezien kan inderdaad meerdere machines, anders meerdere instances (je kan natuurlijk ook de naam van de database aanpassen per omgeving...)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1