Toon posts:

Mobo loopt warm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers.
Heb me een DFI Lanparty UT Nf4 Ultra-D (tweedehands) aangeschaft.
Alles ingebouwd en aangesloten, pc aangezet...... alles werkt zoals het moet.Oef!
Na een een paar minuten mijn temps gecheckt.... de temp van mijn moederbord is +-46 graden Celsius. Dit zowel in de bios als Speedfan en Everest.De cpu is normaal +-31 graden.Heb de laatste bios erop gezet zonder resultaat. Had hiervoor een Asus a8n-sli en daar was de temp voor mijn mobo -+30 graden Celsius.Koeling in de case heb ik genoeg ( 3x 12cm en 1x 14cm ventilatoren).
Wie kan mij helpen!!!!!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Als je je hand tegen het koelblokje houdt is die dan ook zo heet? Het kan nl. zijn dat de sensor gewoon stuk is :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Kan er nog mee door :). Dat mobo heeft een nForce 4 chipset neem ik aan? Die mogen 45/50 graden worden. Nu weet ik niet of die '46 graden' in stressed of in idle is, dus als je dat even verteld kunnen we wat meer :).

Verder kun je even vertellen of de chipset passief gekoeld is of actief gekoeld is? Als het actief gekoeld is kan het zijn dat de fan niet (goed) draait. Als je chipset passief gekoeld is moet je even voelen of deze werkelijk warm wordt, of dat deze relatief koel blijft. Mischien is het contact met de chipset niet goed ofzo. Bij passieve koeling is het enige wat je kunt doen zorgen voor een goede airflow, maar dat heb je als het goed is al.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Het moederbord wordt 46 graden.............. dus? Hij werkt toch gewoon goed. Het is niet dat deze hierdoor gelijk stuk gaat.

Verwijderd

Topicstarter
De chipset is actief gekoeld (orginele koeler) maar die is 40 graden Celsius.
Het mobo 46 graden is idle, stressed loopt die tegen de 50 graden.
Maar moet je mobo temp niet lager liggen dan je cpu temp?
leonpwner1 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:14:
Kan er nog mee door :). Dat mobo heeft een nForce 4 chipset neem ik aan? Die mogen 45/50 graden worden. Nu weet ik niet of die '46 graden' in stressed of in idle is, dus als je dat even verteld kunnen we wat meer :).

Verder kun je even vertellen of de chipset passief gekoeld is of actief gekoeld is? Als het actief gekoeld is kan het zijn dat de fan niet (goed) draait. Als je chipset passief gekoeld is moet je even voelen of deze werkelijk warm wordt, of dat deze relatief koel blijft. Mischien is het contact met de chipset niet goed ofzo. Bij passieve koeling is het enige wat je kunt doen zorgen voor een goede airflow, maar dat heb je als het goed is al.

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Mijn Asus P4 bordje is al sinds de aankoop rond de 45 graden.

Heb deze nu al ruim 2 jaar en werkt nog prima hoor :) Geen zorgen :z

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Echt niks aan de hand, 46º C is niks voor een chip, we hebben het over slechts 9º C boven je lichaamstemperatuur. Als hij 60º C zou zijn zou je inderdaad mogen denken of er iets niet helemaal klopt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

dfi levert op de cd een programma mee IT gardian geloof ik.
hiermee kan je de fan instellingen regelen voor de nf4 fan.
speel er is mee kan in ieder geval geen kwaad om even te kijken wanneer deze full gaat draaien.
let wel op dat je een stofzuiger aan zet (kan nogal wat geluid produceren)
wat voor graka heb je?
toen ik van 2 6600gt overstapte naar 1 7950gx2 werd mijn nf chipje ook 10 gr warmer doordat de graka over de hele fan heen ging en de airflow gewoon smoorde. is nu ook wc ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:30:
dfi levert op de cd een programma mee IT gardian geloof ik.
hiermee kan je de fan instellingen regelen voor de nf4 fan.
speel er is mee kan in ieder geval geen kwaad om even te kijken wanneer deze full gaat draaien.
let wel op dat je een stofzuiger aan zet (kan nogal wat geluid produceren)
wat voor graka heb je?
toen ik van 2 6600gt overstapte naar 1 7950gx2 werd mijn nf chipje ook 10 gr warmer doordat de graka over de hele fan heen ging en de airflow gewoon smoorde. is nu ook wc ;)
Heb een 6600gt ( niet Oc'ed)
Had mijn cpu vandaag eens overclocked tot 2.7Ghz met een Vcore van 1.5V
om eens te kijken wat voor temps ik dan kreeg.
Toen gaf Everest een temp van het moederbord 54 graden Celcius idle aan.Das toch veel ofniet?
En de chipset is toch de Northbridge en die temp is normaal.
Wil mij ook een WC-kitje aanschaffen voor cpu en chipset maar dan zit ik nog met die hoge temp van mijn moederbord.De fans in mijn case draaien allemaal op volle toeren.Waar zit die sensor van mijn moederbord eigenlijk.Kan het zijn dat de sensor kapot is of slecht meet.
Word er echt horendol van!
Hier is wat Everest aangeeft:

Sensoreigenschappen:
Sensortype ITE IT8712F (ISA 290h)
GPU sensortype Driver (NV-DRV)
Moederbordnaam DFI nF4 Series
Chassis inbreuk opgemerkt Ja

Temperaturen:
Moederbord 44 °C (111 °F)
CPU 30 °C (86 °F)
Noord Brug 45 °C (113 °F)
GPU 46 °C (115 °F)
Seagate ST3200822AS 28 °C (82 °F)

Koelingsventilatoren:
CPU 1795 RPM
Systeem 870 RPM
Chipset 2557 RPM

Spanningswaarde:
CPU Core 1.31 V
+3.3 V 3.28 V
+5 V 5.08 V
+12 V 11.97 V
+5 V Standby 5.13 V
VBAT Batterij 3.10 V
Debug Info F 5E C2 42
Debug Info T 30 44 45
Debug Info V 52 49 CD BD BB 5D A3 (41)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2007 21:02 ]

Verwijderd

zie dat je chipset fan 2500rpm doet
als het dezelfde fan is die op mijn nf4 sli-dr zit dan is dat erg langzaam
probeer met itesmart (staat op de dfi cd) de snelheid op zon 4500 a 5000 te zetten.
mijn fan draaide net geen 8000 rpm @full 60gr
en bij 4500 a 5000 rpm had ik dan zo'n 40 a 45 graden wat netjes is.
heb nu door wc 34graden. is wel met oc van 250x11 maar nf4@1,5v

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 15:35

Bravo

Second Best

Ik heb het vermoeden dat jij of een vorige eigenaar in het bios heeft ingesteld dat de richttemperatuur rond de 45 graden is. Hierdoor doet het fannetje ook niet zo veel (2500 rpm is echt rustig voor dat dingetje). Dit kun je dus in je bios aanpassen, of eventueel met ITE Guard, wat als het goed is op de driver-cd staat.

* Bravo is eigenaar van DFI Lanparty UT Nf4 -D

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

Verwijderd

Ik heb ook zo'n probleem.
Ik heb een P4 3,2Ghz Intel Pentium 4 Prescott D0 processor op een MSI865GM3-S (MS-7037) moederbord.
Als ik dan met Aidi32 of EverestHome kijk, dan is:
Mobotemp 55­°C
CPU temp 30°C

Hoe kan dit? De CPU temp. zou je toch hoger verwachten dan de Mobo temp?
Kan dit kwaad?
Als ik in de BIOS kijk, dan staat de Current CPU Temp op 60°C en de Current System Temp. op 30°C. Het lijkt dus of 1 van beide de zaak omdraait.

Marien

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Ehh, je cpu is de hele tijd lagere temperatuur dan je chipset? ik weet niet wat voor uber cooling je op je cpu hebt, maar ik heb zelf (in iig bij speedfan) wel eens dat deze cpu en chipset door elkaar halen, probeer eens gewoon prime95 een tijdje te draaien en kijken wat er gebeurt, als je een temperatuur snel ziet veranderen is dit waarschijnlijk de cpu.

Kan het ook fout hebben natuurlijk.

~ Mijn prog blog!

Pagina: 1