Toon posts:

Windows 98 SE met een P965/Core2Duo mobo combo mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 432 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig met de specs voor een PC upgrade en heb geprobeerd erachter te komen of Win98SE (nog) werkt op een P965 moederbord met een Core 2 Duo processor. Maar helaas leidde de zoektocht op zowel tweakers als google tot weinig resultaat. Voor de videokaart zie ik de bui al hangen, een 8800 GTX en er worden natuurlijk geen grafische drivers meer geproduceerd voor Win98. Iemand iig ervaring met een moederbord met 965 chipset en Core 2 Duo?

BTW Doel is oudere games te draaien die het onder WinXP, binnenkort Vista niet goed doen.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
In principe zou het in theorie moeten werken. Volgens de Intel website zijn er chipset drivers voor Windows 98 SE beschikbaar, maar deze zijn van voor de ontwikkeling van de 965 chipset, dus het zou kunnen dat nieuwere chipsets een soort "basic mode" kennen voor oudere OS-en zodat de basis ondersteuning aanwezig is.

Je gaat echter tegen de volgende issues aanlopen:

- Windows 98SE kan niet omgaan met meer dan 512 Mb geheugen. Windows 98SE zal wel meer geheugen "zien", maar zodra het geheugen probeert aan te spreken boven de 512 Mb, dan krijg je direct een blauw scherm voor je kiezen. Er is echter een patch waarbij Windows 98 gewoon beperkt wordt tot het aanspreken van de eerste 512 Mb, en niet meer. Een workaround dus, meer dan 512 Mb zal Windows 98 nooit gebruiken.

- Er is geen SATA support voor Windows 98, dus je Windows 98 installatie zal op een IDE/ATA schijf moeten staan.

- Er is geen PCI-Express support voor Windows 98, dus oudere NVidia drivers voor Windows 98 ondersteunen misschien nog wel net de basis elementen van een nieuwe chipset zoals de 8800XT, maar als deze in een PCI-Express slot zit kun je het vergeten. Wel zou je ernaast een oude PCI kaart kunnen installeren (meestal toch wel snel genoeg voor Windows 98 spellen) , maar dan zit je weer met het geklooi dat je monitoren moet wisselen etc. (alhoewel veel TFT schermen zowel een VGA als een DVI ingang hebben, en je met het menu van de monitor van input kunt wissellen)

Windows 98 zal nog wel draaien in 256 kleuren/standaard VGA op een PCI-Express kaart trouwens, maar daar heb je weinig aan.

- Windows 98 zal slechts 1 core zien van de 2 cores, en deze zien als 1 enkele (erg snelle) Pentium III of 4 compliant processor. Verder niet zo'n probleem natuurlijk, want de spellen die je gaat draaien hebben daar MEER dan genoeg aan. Windows 98 heeft geen multi-core of multi-cpu support.

Je beste oplossing? Tik een oude PIII met 512 Mb geheugen op de kop voor 100 euro ofzo, en zet die ernaast met Windows 98 erop. Eventueel kun je een keyboard/monitor switch gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door maartena op 24-01-2007 22:08 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Topicstarter
Thanks,

had ik dit 2 jaar geleden voorzien dan had ik toen mijn trusty P3 delletje niet verkocht.

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:01

Elwood Blues

87167191

Als je had voorzien dat je er toen 3x zoveel voor zou krijgen als je er nu voor moet betalen (dus vette winst) had je het niet gedaan? Bij jou zou ik mijn aandelen niet onderbrengen ;)

• maartena
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 09:29:
Thanks,

had ik dit 2 jaar geleden voorzien dan had ik toen mijn trusty P3 delletje niet verkocht.
Had je twee jaar geleden de spellen die NIET op Windows XP willen draaien dan niet? Ik bedoel, het gaat hier toch om OUDE spellen?

Proud to be an American.
Hier woon ik

• Superboer12
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:49
Als het trouwens zodanig oude spellen zijn dat ze nog voor DOS gemaakt zijn dan kun je ze proberen met DOSBox.

Infinitus est numerus stultorum

• maartena
Superboer12 schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:30:
Als het trouwens zodanig oude spellen zijn dat ze nog voor DOS gemaakt zijn dan kun je ze proberen met DOSBox.
DOSBox werkt inderdaad erg leuk. Ik heb laatst nog Pinball Dreams en Pinball Fantasies zitten spelen (full screen met geluid) op mijn Windows XP bak..... _O_

Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

maartena schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:06:
In principe zou het in theorie moeten werken. Volgens de Intel website zijn er chipset drivers voor Windows 98 SE beschikbaar, maar deze zijn van voor de ontwikkeling van de 965 chipset, dus het zou kunnen dat nieuwere chipsets een soort "basic mode" kennen voor oudere OS-en zodat de basis ondersteuning aanwezig is.

Akkoord

Je gaat echter tegen de volgende issues aanlopen:

- Windows 98SE kan niet omgaan met meer dan 512 Mb geheugen. Windows 98SE zal wel meer geheugen "zien", maar zodra het geheugen probeert aan te spreken boven de 512 Mb, dan krijg je direct een blauw scherm voor je kiezen. Er is echter een patch waarbij Windows 98 gewoon beperkt wordt tot het aanspreken van de eerste 512 Mb, en niet meer. Een workaround dus, meer dan 512 Mb zal Windows 98 nooit gebruiken.

Daar ben ik niet zo zeker van. Je bedoeld dat zodra de cache boven de 512 MB uitreikt dat dan je systeem op zijn gat gaat. Dat kun je aanpassen door de cachewaardes te veranderen. het is een heel gesluiten, maar de die-hard zal het wel lukken

- Er is geen SATA support voor Windows 98, dus je Windows 98 installatie zal op een IDE/ATA schijf moeten staan.

Ben je een beetje handig met programmeren dan is een driver zo geschreven. Ik weet niet of de Linux goeroes iets willen horen/maken voor Windows 98, dus hij heeft wel gelijk.

- Er is geen PCI-Express support voor Windows 98, dus oudere NVidia drivers voor Windows 98 ondersteunen misschien nog wel net de basis elementen van een nieuwe chipset zoals de 8800XT, maar als deze in een PCI-Express slot zit kun je het vergeten. Wel zou je ernaast een oude PCI kaart kunnen installeren (meestal toch wel snel genoeg voor Windows 98 spellen) , maar dan zit je weer met het geklooi dat je monitoren moet wisselen etc. (alhoewel veel TFT schermen zowel een VGA als een DVI ingang hebben, en je met het menu van de monitor van input kunt wissellen)

Windows 98 zal nog wel draaien in 256 kleuren/standaard VGA op een PCI-Express kaart trouwens, maar daar heb je weinig aan.

- Windows 98 zal slechts 1 core zien van de 2 cores, en deze zien als 1 enkele (erg snelle) Pentium III of 4 compliant processor. Verder niet zo'n probleem natuurlijk, want de spellen die je gaat draaien hebben daar MEER dan genoeg aan. Windows 98 heeft geen multi-core of multi-cpu support.

Je beste oplossing? Tik een oude PIII met 512 Mb geheugen op de kop voor 100 euro ofzo, en zet die ernaast met Windows 98 erop. Eventueel kun je een keyboard/monitor switch gebruiken.
Inderdaad niet doen dus "crippling a PC"
Gebruik dan nog 10x liever Linux of strip XP tot op het bod af. Mijn geheugenverbruik na een kale setup was lager dan die in Windows 2000! Nu heb je meer bescherming nodig en zit ik volledig ingeladen op 154 MB.

@TS: Heb jij niet zoiets van "ik bepaal zelf wel wát er op mijn PC komt!". Dan ben je een echte tweaker/nliter of *.nix fan. Nlite kan wonderen doen als je bijh Windows XP wilt blijven.

PS: Ik raad niemand het gebruik van Windows 98 nu nog aan en ook jou niet, maar de keuze is aan jou. LOL

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2007 17:58 ]

Verwijderd

maartena schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:42:
[...]

DOSBox werkt inderdaad erg leuk. Ik heb laatst nog Pinball Dreams en Pinball Fantasies zitten spelen (full screen met geluid) op mijn Windows XP bak..... _O_
Sorry, maar ik krijg de rillingen al als ik aan die oude games terugdenk. Het is aan mij zeker niet besteeed en ik vind hedendaagse games al wat beperkt soms. Voor mij kan een game niet groot genoeg zijn en mijn UT2004 map is al 9,34 GB. Waarschijnlijk het 1000voudige van Pinball Dreams.

Het is niet zo dat ik iets tegen retro heb zoals Windows 98se en Pinball fantasies, maar in mijn ogen zijn het oude programma's die hun entertainment al gehad hebben. Toen wisten we niet beter en over 15 jaar roep ik ook dat de games van nu achterhaald zijn. Nu zijn ze wel leuk en vroeger speelde ik ook uren achtereen Doom 2 en Heretic (beide in totaal 31 MB en dat was toen best aardig op een 120 MB harddisk).

Dus de vergelijking staat gelijk nu. Ik kijk niet naar het verleden, maar naar het heden en ben nonconformischtisch. dat heeft met mijn satanisme te maken, maar dat terzijde. Natuurlijk vind ik het wél leuk om te horen dat er mensen zijn die er nog plezier aan beleven, maar ik, écht niet. Veel te lage resolutie en te weinig mogelijkheden.

Windows 98 heeft het nadeel dat het ook een slechte beveiliging kent tegen spyware. Programma's die op Windows 98 nog werken zijn vaak achterhaald en er zitten bekende lekken in die zo zijn te omzeilen.

Wat is jouw IP-adres }) <geintje> ;)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-03 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jij begrijpt niet wat de bedoeling is van hem. Het is puur een game OS voor hem, geen internet, geen drukke dingen of super graphics. Games op 98 hebben geen internet nodig, zoals sommige spellen heden dag wel (WoW iemand?). Ik heb nou toevallig nog een oude PIII 800 over, mijn pa heeft een nieuwe gekregen maar ik weet niet zeker of alle hardware (mobo voornamelijk) nog goed doet, want er kwam geregeld een BSOD met verschillende meldingen. Vooral als de hdd veel gebruikt werd, mogelijk controller stuk (bij xp setup ging hij bij het zoeken naar hdd's op z'n bek). Als ik nog een oud spelletje wil spelen, pak ik desnoods wel een Linux boot cd oid en een floppy waar het spel op staat, draaien maar :).

Voor de TS nog wat info ;)
Misschien virtueel 98 draaien? Mogelijkheden zat en er is ook een gratis virtual machine. Ff googlen, kheb zo de naam en site niet voor me.

Commandline FTW

• maartena
DOSbox is een DOS Emulator voor Windows XP/Vista etc.... En voor je op mijn systeem komt moet je toch echt door mijn router heen. >:) En die kun je niet eens pingen verder, ICMP requests staan uit. ;)

Ik heb echt geen Windows 98 geinstalleerd staan, en dat doe ik ook echt niet.

Proud to be an American.
Hier woon ik

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Virtual PC 2004 van Microsoft is een complete PC emulator (virtualization), is gratis en kan DOS 6.22 emuleren (VMware niet). Zie ook bijvoorbeeld http://blogs.msdn.com/vir...r+Virtual+PC/default.aspx . Daar worden heel veel oude games onder VPC gedraaid en kan je ook help vinden.

[ Voor 35% gewijzigd door TweakerNummer op 25-01-2007 20:29 ]

Verwijderd

maartena schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 20:25:
[...]

DOSbox is een DOS Emulator voor Windows XP/Vista etc.... En voor je op mijn systeem komt moet je toch echt door mijn router heen. >:) En die kun je niet eens pingen verder, ICMP requests staan uit. ;)

Ik heb echt geen Windows 98 geinstalleerd staan, en dat doe ik ook echt niet.
Jij bent goed beveiligd en ik ook, maar 90% van de bevolking NIET. We hebben het niet over jou en mij, maar over de overige miljarden computeraars die in verbinding staan :X

Windows 98se haald bij lange na niet de stabiliteit van een NT OS. Het zou me niet verbazen als Windows 98se om het uur op zijn gat ligt. Jouw machine kent een danige processiesnelheid dat fouten eerder naar voren komen dan op een PII 350Mhz bijvoorbeeld.

Ik raad het je af om technische redenen en niet om het feit dat het Windows 98 heet. het is nu eenmaal bekend dat het zo is. Met een beetje pech kan een verkeerde driver de northbridge op tilt zetten en dan helpt alleen een reset nog. Windows 98 is helemaal niet gemaakt voor een modern systeem. De architektuur is heel anders. Hij is nog steeds X86, dus werken zal het wel, maar ik raad het je serieus heel sterk af. Je kunt grote problemen verwachten met de stabiliteit.

Ik heb het ook ooit geprobeert op mijn systeem. Iemand had Windows 95 sr2.5 klaargemaakt om te draaien op moderne machines en hij werkte, maar ik had om de 20 minuten een BSOD.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-03 19:01
En gewoon VMWare / Virtual PC waarbij je windows 98 draait onder vista?

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Topicstarter
OK, nog even op alle bovenstaande comments (thanks daarvoor).

1) Maartena: Nee, ik koop nog steeds oude games (voor mijn verzameling). Ik ben dol op classics en speel op dit moment System Shock 2 die ik met heel erg veel moeite draaiend heb gekregen op WinXP.

2) Superboer12: Het gaat om Windows games en geen Dos games (Dosbox heb ik natuurlijk al lang en gebruik ik ook wel eens)

3) Exuimtum: Huh? :) Hoewel ik je antwoord wel kan begrijpen :P. Natuurlijk installeer ik als basis OS op deze PC wederom WinXP (eventueel Vista). Linux is out of the question, ik ben gamer en gebruik mijn PC bijna alleen voor gaming. En classics blijven classics, zoals ik al schreef, ben ik nu System Shock 2 aan het spelen, dat ondanks zijn leeftijd een klaasieker is en blijft, graphics kan ik doorheen kijken (ondanks dat ik een vette 8800GTX plan en de daarbij passende games ook ga spelen.

Ennuh, mijn PC zit gewoon achter een NAT dus zelfs als ik Win98SE draai en het dan zelfs in mijn hoofd haal om network enabled te gaan, dan nog ben ik voor weinig bang. Internetten ga ik er niet op doen, multi-player ga ik ook niet doen.

4) Hero Of Time: Kijk, jij begrijpt me ;). Maar ook Virtual PC 2004 heb ik al geprobeerd maar is geen optie. Het is er niet voor bedoeld, en hardwareversnelling van 3D games werkt er niet onder.

5) Tweakernummer: Ik heb die gameslijst bekeken, maar de meeste genoemde games daar zijn gewoon dos games die je mijns inziens beter onder dosbox kunt draaien. Een paar van de genoemde games draaien gewoon onder WinXP dus daar zie ik geen toegevoegde waarde voor VPC. Mijn enige hoop is nog dat VPC2007 betere ondersteuning biedt voor de videokaart. Ik krijg alleen de beta maar niet gedownload van de MS site.

6) Jouke74: VMWare heb ik alleen over gelezen, maar biedt zo te zien niet veel anders dan VPC2004. Bijde virtual machines zijn gericht op het draaien van business applicaties, en ik zoek naar een oplossing die de grafische engine van Win98 emuleert.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2007 11:53 ]

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
hmm en met die unofficial service pack dan? met da pakketje, heb ik universal USB drivers werkend op win98se gehad, en er is die patch zodat je meer dan 512MB kon gebruiken, zelfs gratis NTFS lezen, en 30dagen? schrijven...

gemaakt door een mede-tweaker als ik het goed heb....

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-03 20:32

AirX

Tweak Guru

Jouke74 schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:27:
En gewoon VMWare / Virtual PC waarbij je windows 98 draait onder vista?
Lijkt me de beste optie. Games uit het windows 98 tijdperk hebben toch geen hoge eisen qua videokaart en met een CD2 heeft VMware genoeg CPU kracht tot zijn beschikking om dat netjes te emuleren :)

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
AirX schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:54:
[...]

Lijkt me de beste optie. Games uit het windows 98 tijdperk hebben toch geen hoge eisen qua videokaart en met een CD2 heeft VMware genoeg CPU kracht tot zijn beschikking om dat netjes te emuleren :)
\
ach heb al gezien dat ze vista in een VMware werkend kregen met hardware acceleratie (moest je d8 ik wa config files editen & die vmware tools installeren), dus, mjah win98 lijkt me dan geen ECHT probleem....

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het eens proberen met VMWare, ik draai liever ook geen apart Win98SE partitie

Verwijderd

Topicstarter
update: Ik heb Thief even geprobeerd onder VMWare -> waardeloos, niet te draaien. Onder VPC 2007 beta eigenlijk hetzelfde als onder VPC 2004, het draait, maar geen versnelling (had bij 2007 op hardware versnelling van GPU gehoopt). Daarnaast is performance vrij brak (maar dat is op mijn huidige AMD64/3200+ 1Gb 6800GT, dus dat zal op mijn nieuwe PC wel lekker lopen.

Conclusie dus: Virtualisatie sux voor gaming.

• maartena
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 01:25:
Conclusie dus: Virtualisatie sux voor gaming.
Dat wist ik al. :)

Oplossing blijft staan: scoor op marktplaats.nl of in je lokale buurtkrantje een Pentium III met 512 Mb ofzo (of bouw wat met oude componenten) en gebruik die om te gamen met oudere spellen.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1