Domeinnaam 'kapers' een oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.096 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:42
Ik hou al enkele jaren aan paar domeinnamen in de gaten.
Meerdere opgekocht door BliXem Internet Services, een paar andere door DOTSTER, INC.
Zelfs al een keer contact gehad met BliXem maar dat leverde weinig resultaat op.
(ik kan als student een offerte van een paar duizend euro niet echt resultaat noemen)

Ik vraag me nu af hoe het in de wetgeving geregeld is wat domeinnamen betreft.
De bewuste domeinnamen worden niet gebruikt, tenminste, reclame maken voor BliXem is niet iets wat ik onder gebruiken versta. Begin er zo langzamerhand stevig van te balen, afgelopen 3 jaar geen enkele verandering...

Is er iemand die hier ervaring mee heeft, een succesvolle poging ondernomen heeft om een domeinnaam bij hun los te peuteren op wat voor een manier dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:39
Merknaam registreren, screenshots maken van de huidige staat en aanklagen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:12

-d-

Als het om .com/.net/.org namen gaat is er niks aan te doen, tenzij je een internationaal merkrecht hebt op die naam en een zaak (URDP) via WIPO begint.
Bovendien is het dan zelfs niets zeker of je wint.

Dotster is overigens gewoon een domeinnaam registratieboer waar iedereen namen kan registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
-d- schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:12:
Dotster is overigens gewoon een domeinnaam registratieboer waar iedereen namen kan registreren.
True, al is Blixem gewoon een domeinnaam-jatter. Een aardig stukje is te lezen op http://www.e-mediation.nl/nieuws%20en%20artikelen/arts.PDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

Ik vraag me af of het merkenrecht ook opgaat als de domeinnaam eerder is geregistreerd dan het merk. (kat&muis kip&ei enz.)

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 21:57

AirX

Tweak Guru

Cobra_Lup schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 21:32:
Ik vraag me af of het merkenrecht ook opgaat als de domeinnaam eerder is geregistreerd dan het merk. (kat&muis kip&ei enz.)
Stel bedrijf A heeft het domein meel.nl en verkoopt meel :P
Bedrijf B registreerd later het merk 'meel' en verkoopt ook meel.

Bedrijf B kan dan niet meel.nl eisen, omdat A eerder was.

Stel bedrijf A heeft het domein meel.nl en doet er niets mee.
Bedrijf B registreerd later het merk 'meel' en verkoopt meel.
Bedrijf A mag nu niet meer meel.nl gebruiken om meel te verkopen.
Bedrijf A mag meel.nl echter wel houden, want ze hebben het gewoon eerder geregistreerd. Je mag alleen niet in dezelfde business zitten als de merknaamhoude (i.v.m. eventuele verwarring die kan ontstaan voor de consument)

Rechten is niet zo moeilijk ;). Zie voor meer info ook www.domjur.nl

[ Voor 4% gewijzigd door AirX op 25-01-2007 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
AirX schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 21:38:
[...]

Stel bedrijf A heeft het domein meel.nl en verkoopt meel :P
Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb zelf ooit een domeinnaam verloren in een rechtzaak. Niet vanwege de tijdstippen van merkrecht (beide partijen hadden de merknaam geregistreerd), maar vanwege "verwarring".

Wat ik TS in ieder geval aanraad:

- registreer die merknaam;
- Raadpleeg een advocaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 22:29
Ik zou het in dat geval persoonlijk andersom doen en eerst een advocaat raadplegen alvorens die merknaam te registreren. Voorkomt wellicht dat je van een koude kermis thuis komt en alsnog geld uit geeft zonder enig resultaat.

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:39

Wildfire

Joy to the world!

Zijn er echt geen mogelijkheden? Ik als particulier zou graag dickens.nl willen (is mijn familienaam), kan ik er een website op zetten en mijn familie van @dickens.nl mailadressen voorzien.

Maar ja... die verduivelde Blixem heeft al ruim een jaar of zeven dit domein in bezit. Met dus alleen maar complete rotzooi erop. Lekker nuttig... not.

Ik ga nog wel informeren bij Blixem, maar gezien de bekendheid van de Engelse auteur Charles Dickens heb ik het idee dat ze dickens.nl niet zomaar van de hand willen doen... :(

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Het gaat niet zo goed met blixem. Dat kan ik je wel vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

[b][message=27828057,noline]Ik ga nog wel informeren bij Blixem, maar gezien de bekendheid van de Engelse auteur Charles Dickens heb ik het idee dat ze dickens.nl niet zomaar van de hand willen doen... :(
Ze betalen dus al 7 jaar voor een domeinnaam die ze al 7 jaar lang niet verkocht krijgen.... Ik gok dat als je ze dat uit legt ze wel wat gewilliger (a.k.a. goedkoper) worden met het van de hand doen....

Ik zou zeggen: Stel ze voor de domein naam over te nemen voor 7 jaar registratiekosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:30
Ook ik baal hier enorm van.
Ik wil al geruime tijd een domeinnaam hebben die niets met een bedrijf te maken hebben.
Het is een domeinnaam die ik als prive voor mij en mijn vriendin wil gebruiken.
Wij hebben iets met die naam om het zo maar te noemen.
Ik ga de naam niet noemen (nog meer risico) maar deze domein staat al jaren te koop bij dit bedrijf.
Ze vroegen mij er 3999,99 euro voor (lees bijna 4 duizend euro).
Dit is niet betaalbaar voor mij.
Lijkt erop dat de domeinnaam niet intressant genoeg is aangezien deze al jaren te koop staat.
Bah wat een rot bedrijf is het toch ook, het verkloot het hele internet zo...

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-06 07:32
Iedereen zegt hier "registreer de merknaam", maar besef dat ook dat héél veel euros kost!
En aangezien de TS een student is, lijkt me het straf als hij dat kan opbrengen (no offense ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

Croga schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 16:53:
[...]

Ze betalen dus al 7 jaar voor een domeinnaam die ze al 7 jaar lang niet verkocht krijgen.... Ik gok dat als je ze dat uit legt ze wel wat gewilliger (a.k.a. goedkoper) worden met het van de hand doen....

Ik zou zeggen: Stel ze voor de domein naam over te nemen voor 7 jaar registratiekosten ;)
Voor een domain registrar kost het bijna niks om een domeinnaam te registreren (ongeveer 25 cent) daarna betalen ze voor iedere wijziging op dat domein (bijv. houder). De fee die ze moeten betalen om domeinen te mogen registreren is daarintegen wel heel hoog en wordt per kwartaal betaald.

Ik denk niet dat Blixem dat domein tegen kostprijs van de hand doet, dan zouden ze er nog geen € 5,- voor vangen.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murdockx
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-05 16:45
heb net mijn achternaam gechecked........geregistreerd door Blixem.
Misschien een idee om "samen" aktie te ondernemen of is dat een utopie (ook al geregistreerd door een ander bedrijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik weet in elk geval van 1 bedrijf dat een 3-letterige handelsnaam heeft die door Blixem gejat was. Dreiging met een advocaat was toen voldoende om er een goede deal uit te slepen (ik weet niet meer exact van de hoed of de rand). Nu staat de TS natuurlijk wel zwakker omdat het (nog) niet zijn handelsnaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-06 07:32
Bovendien is de TS een student/particulier en niet een bedrijf... Echt dreigen gaat hij niet kunnen (een advocaat kost ook heel wat €€€) zeker niet tegen een bedrijf, het lijkt mij dan ook héél straf dat hij de domeinnaam zou kunnen bemachtigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 05-06 16:30
Blixem zijn idd een stelletje laaielichters, er is ooit door een misverstand een domein van mij opgeheven, in plaats van vrijgegeven voor verhuizing...
Terwijl ik de formulieren aan het faxen ben ( 1 dag later ) heeft blixem het domein al overgenomen, terwijl het daarvoor al 2 jaar in gebruik was.

Het zou gererserveerd zijn voor een klant van hun...., maar ze konden me geen naam vertellen.

Kostte me een aardige smak geld om hem terug te krijgen...

Nu zou dit idd puur toeval kunnen zijn, ware het niet dat ik meerdere partijen ken die dit meemaken.

[ Voor 9% gewijzigd door rdfeij op 11-04-2007 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:14
Even een gigantische kick. Weet iemand of er inmiddels wat te doen is tegen domeinkaper Blixem? Of kunnen deze kapers nog steeds op dezelfde voet hun gang gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Laatst online: 16:51

Stewie!

Keen must die!

pacificocean schreef op maandag 08 november 2010 @ 17:53:
Even een gigantische kick. Weet iemand of er inmiddels wat te doen is tegen domeinkaper Blixem? Of kunnen deze kapers nog steeds op dezelfde voet hun gang gaan?
Succes, ze zijn de laatste tijd alleen maar actiever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

jep

Het is niet leuk wat ze doen, maar verder doen ze niets verkeerds. Ze automatiseren er flink op los om domeinen die vrijkomen als eerst te hebben. Dan mag je ze kopen. Da's gewoon handel. :)

Ze zijn voor studenten misschien erg duur, maar ze verdienen er goed geld mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

.NL kunnen ze iig niet meer zo snel kapen, dankzij de quarantaine.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337533

Via Godaddy kun je voor 20 dollar een zogenaamde "domain backorder" laten doen. Dit houdt in dat zodra de domein naam "vrijkomt", godaddy automatisch zal proberen deze voor jou te registreren. Heb er een paar keer met succes gebruik van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Anoniem: 337533 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 09:56:
Via Godaddy kun je voor 20 dollar een zogenaamde "domain backorder" laten doen. Dit houdt in dat zodra de domein naam "vrijkomt", godaddy automatisch zal proberen deze voor jou te registreren. Heb er een paar keer met succes gebruik van gemaakt.
Dat is geen garantie dat je de domeinnaam ook daadwerkelijk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Laatst online: 16:51

Stewie!

Keen must die!

CrankyGamerOG schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 09:53:
.NL kunnen ze iig niet meer zo snel kapen, dankzij de quarantaine.
Ze hebben in de afgelopen weken nog vele domeinnamen daaruit gehaald, een ware stunt dat veel heeft los gemaakt bij de concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ja ok, maar dat is commercieel gezien niet interessant, als je als niet registrar een domeinnaam uit quarantaine wilt halen kost het domeinnaam gewoon 100 Euro. En als registrar 50 Euro.

(vzviw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337533

CrankyGamerOG schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 10:02:
[...]

Dat is geen garantie dat je de domeinnaam ook daadwerkelijk krijgt.
Vandaar het woord proberen...

En nee, het is geen garantie. Maar het is beter dan niets, en als het niet lukt, krijg je geloof ik je geld terug (maar pin me daar niet op vast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 15:33

Foamy

Fulltime prutser

CrankyGamerOG schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 10:33:
Ja ok, maar dat is commercieel gezien niet interessant, als je als niet registrar een domeinnaam uit quarantaine wilt halen kost het domeinnaam gewoon 100 Euro. En als registrar 50 Euro.

(vzviw)
De kosten voor het uit quarantaine halen van een .nl domein zijn altijd hetzelfde. De kosten die een registrar hiervoor berekend kunnen echter wel verschillend zijn. Daarnaast is er een onderscheid in kosten tussen een domeinnaam uit quarantaine halen door de huidige registrar en voor dezelfde actie door een andere registrar.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xhale
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:54
Heb zo ook 2 domainnames op het oog. Beide gewoon persoonlijk en dus heb ik er niet veel voor over. Maar het blijft irritant irritant om deze domains jaar in jaar uit te zien verstoffen. Geduld is een schone zaak want ik peins er niet over om dit soort bedrijven te financieren.

Make a program idiotproof and someone will make a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
1. Welk bedrijf in Nederland is het eerlijkst en de beste?

2. Een familielid met een totaal andere familienaam heeft al jaren de com versie van mijn familienaam. Doet er niks mee. En, we zijn al jaren niet on speaking terms.
Dus praten heeft geen zin. Hoe pak ik dit aan? (disclaimer: geen geweld aub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Je staat gewoon zo sterk als een slappe vaatdoek. het is 100% legaal en blijkbaar is het lucratief. het mag alleen niet als je bijv. cocacola.nl claimt terwijl je zelf ook cola maakt. maar als je als fietsen wil verkopen kan dat gewoon op zo'n url.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ze moeten echt maar eens een 'don't use it, you lose it' regeling invoeren bij dit soort zaken. Ik besef me dat daar een hoop haken en ogen aan vast zitten, maar dit verpest de markt al net zo als die hele patentenrommel. Geen goedwillend mens kan meer wat zonder in een web van grijpgrage vingertjes verstrikt te raken.
Pagina: 1