Bad sectors in harddisk

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik heb een 300giga maxtor diamondmax 10. Ik was me er van bewust dat er problemen waren met de nforce 4 series maar ik denk niet dat dit mijn probleem is. Ik heb de laatste tijd veel last van bluescreens en dergelijke met deze hardeschijf en heb eens HD tune laten scannen op errors en 0.1% is damaged (2 rode blokjes). Ik heb 3 hardeschijven, waarvan er 2 helemaal vol staan met data, daarom dat ik de maxtor heb gekocht. Ondertussen staat er 100+ giga aan data op de maxtor die onmisbaar is. Ik boot nu van men maxtor diamondmax 9 hdd en op dit moment loopt alles vlot (met men andere maxtor (40 gig) kan ik niet booten als hij er samen met 300gig hdd in zit).

Nu is mijn vraag aan jullie of die 2 rode blokjes voor zware schade en data verlies kunnen zorgen en of het onomkeerbaar is? Dus of het nog weg kan gaan door eens volledig te formateren oid?

bvd! _/-\o_

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Nee, bad blocks worden gemarkeerd en in principe dus niet meer gebruikt. Het is echter niet uit te sluiten dat de HD méér defecten gaat vertonen en op termijn onbenaderbaar is.

De schijf kun je, als deze binnen de garantie valt retourneren (let op: Maxtor=Seagate).

En... onmisbare bestanden en géén backup :X 8)7

ARME AOW’er

• Renegade!
Dat ik 0.1% van men capaciteit kwijt zou zijn vind ik eerlijk gezegd niets. Ik heb iets kunnen regelen met een vriend van mij en als de hdd daar werkt zou zaterdag een back up mogelijk zijn. Maar is de harddisk nog bruikbaar als dit gebeurt is? Als alles geback-upped is ga ik eens volledig formateren en zou hij dan terug bruikbaar kunnen zijn?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Om welke reden zou je een HD die defecten vertoont toch willen gebruiken? Natuurlijk is de HD bruikbaar... zolang als het duurt.

ARME AOW’er

• Renegade!
Omdat ik niet zomaar even 100 euro voor een nieuwe wil geven, lijkt me logisch... En heeft maxtor (seagate) zoiets al levenslange fabrieksgarantie ofzo? Sowieso is de schijf nog niet echt oud.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Renegade! schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:41:
Omdat ik niet zomaar even 100 euro voor een nieuwe wil geven, lijkt me logisch... En heeft maxtor (seagate) zoiets al levenslange fabrieksgarantie ofzo? Sowieso is de schijf nog niet echt oud.
je zult hem eerst met powermax moet scannen. dit is een tool van maxtor. als die een fout ontdekt krijg je een bepaalde code. die heb je nodig voor je RMA aanmelding. Maxtor neemt alleen genoegen met die manier van aanleveren en kijkt niet naar 3th party software. let idd op maxtor = seagate tegenwoordig

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
StuiTeR schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:46:
[...]

je zult hem eerst met powermax moet scannen. dit is een tool van maxtor. als die een fout ontdekt krijg je een bepaalde code. die heb je nodig voor je RMA aanmelding. Maxtor neemt alleen genoegen met die manier van aanleveren en kijkt niet naar 3th party software. let idd op maxtor = seagate tegenwoordig
Garantie loopt nu compleet via Seagate. Als je als probleem Field Faillure selecteert vragen ze verder niets. Meestal doe ik er toch wel iets van een problem report bij, maar als je meldt dat het ding bad blocks heeft, accepteren ze het.

Er is zelfs geen veld meer waar je die code in kan voeren die je krijgt van Powermax.

If it ain't broke, fix it till it is...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Renegade! schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:41:
De garantievoorwaarden staan op hun website maar is normaliter minimaal 3 jaar. :)

En waarom zou je geld uit moeten gaan geven als je garantie hebt?

Ik heb geen idee wat jouw "onmisbare" bestanden je waard zijn, zo te zien niet veel, geen € 100. :)

ARME AOW’er

• Renegade!
Guardian Angel schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:49:
[...]

De garantievoorwaarden staan op hun website maar is normaliter minimaal 3 jaar. :)

En waarom zou je geld uit moeten gaan geven als je garantie hebt?

Ik heb geen idee wat jouw "onmisbare" bestanden je waard zijn, zo te zien niet veel, geen € 100. :)
Ik ben bezig aan een film waar al weken werk in zit en ben 17 jaar oud dus ik heb hier niet zomaar 100 euro bij de hand...

Verder bedankt voor de comments, ik zal even kijken voor garantie.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

[TazZ] schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:49:
[...]

Garantie loopt nu compleet via Seagate. Als je als probleem Field Faillure selecteert vragen ze verder niets. Meestal doe ik er toch wel iets van een problem report bij, maar als je meldt dat het ding bad blocks heeft, accepteren ze het.

Er is zelfs geen veld meer waar je die code in kan voeren die je krijgt van Powermax.
aha dat is er dus ook al veranderd. ben nog steeds aan het kloten met een rma die tijdens de wisseling is uitgevoerd (zie mijn andere topic) wel handig om te weten trouwens!

• Renegade!
Heb vanmorgen een bericht gekregen toen ik de pc opstartte dat de videokaart niet voldoende voeding kreeg... Misschien is de voeding dus de oorzaak van mijn problemen? Echter zijn de voltages met speedfan goed, is er een ander betrouwbaar programma waarmee de voltages uit te lezen zijn?

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
Renegade! schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 10:19:
Heb vanmorgen een bericht gekregen toen ik de pc opstartte dat de videokaart niet voldoende voeding kreeg... Misschien is de voeding dus de oorzaak van mijn problemen? Echter zijn de voltages met speedfan goed, is er een ander betrouwbaar programma waarmee de voltages uit te lezen zijn?
Die melding kreeg ik ook een keer toen ik vergeten was de extra voeding op mijn videokaart aan te sluiten. Misschien dat die connector niet werkt of niet helemaal fris is. Dit heeft alleen helemaal niets met bad sectors op een harddisk te maken..

Meestal is een harddisk aan het overlijden als er bad sectors op staan. In alle gevallen dat ik dat mee heb gemaakt werd het alleen maar erger.

Ik zou gewoon garantie gaan claimen en een nieuwe harddisk gaan gebruiken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Renegade! schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 10:19:
Het betrouwbaarste is een multimeter eraan hangen. Zo meet ik altjid of mijn voedingen nog een beetje deugdelijke voltages geven. En dan sluit je een brakke sensor op het mobo ook gelijk uit.

• Renegade!
Er zit geen extra voedingsconnector aan mijn kaart :P Dat is nu ook al opgelost, speedfan leest de voltages blijkbaar niet goed en met mijn ocz voeding kun je de voltages verhogen/verlagen. Nu wat verhoogt en met everest bekeken en alles is weer inorde. Ik heb een hele dag tijd dus zal even wat testen met de harddisk en dan beslissen wat ik er mee zal doen.
Pagina: 1