[Access 2000/2003] Report maken wil niet lukken

Pagina: 1
Acties:

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-07 19:45
Ik heb een Excel spreadsheet met persoons- en rekeninggegevent.
Er staan o.a. in
- clientnr
- rekeningnr
- soort rekening
- saldo
- naam
- adres
Als de client 2 rekeningen heeft staat in de Excelsheet de klant gewoon 2 keer onder elkaar.

Nu wil ik brieven maken met behulp van reports.
Bovenin moet 1 keer de naam en adres van de persoon komen en daaronder een overzicht van zijn rekeningen. Simpel dacht ik. Ik heb in Excel een aparte spreadsheet gemaakt met alleen de clientnummers, dubbelen eruit gehaald. Clientnummers en naam- en adresgegevens in 2 tabellen (clientnrs en rekeninggegevens) geimporteerd in Access. Relatie gemaakt tussen de 2 tabellen met als overeenkomstig ding het clientnr. Aangezien de rekeninggevens steeds herhaald moeten worden heb ik er een apart klein reportje voor gemaakt en dat in de detailsectie van m'n hoofdreport gezet. Per rekeninghouder verschijnt nu netjes een rijtje rekeningnummers met hun gegevens. Als source voor het hoofdreport heb ik echter clientnummers gebruikt, hier staan dus geen naam- en adresgegevens in. Maar ik wil wel in de sectie boven de detailsectie het adres neerzetten. Wie helpt me verder?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-07 08:05

Boss

+1 Overgewaardeerd

Waarom groepeer je het rapport niet gewoon? Voor wat jij aan het doen bent is een su-rapport helemaal niet nodig, en maakt het alleen maar onnodig lastig.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-07 19:45
Bedoel je die groepeeroptie die je krijgt bij het gebruiken van een report-wizard? Denk je trouwens dat ik met die 2 tabellen ipv 1 wel goed bezig ben? Ik wil namelijk alle info van een client (one to many als ik het goed begrepen heb) in het report, maar maar 1 keer de adresgegevens.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-07 08:05

Boss

+1 Overgewaardeerd

In principe ben je goed bezig, maar aangezien de gegevens uit 1 tabel (Excel) komen, doe je nu een extra stap die eigenlijk niet nodig is. Je kan het rapport groeperen op de gegevens die steeds hetzelfde zijn, die worden dan maar 1x weergegeven.

Dus die stap zou ik overslaan, tenzij je de gegevens misschien nog verder gaat verwerken.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.