OC X2 3800+ met A8N-SLI DELUXE

Pagina: 1
Acties:

• Jut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03-2022
hallo,

Ik ben bezig met mijn cpu (X2 3800+ Manchester) over te clocken op een A8N-SLI Deluxe.

Het probleem wat ik tegen kom is dat mijn bord niet wil booten op een HT hoger dan 278.
10x277/278 wilde nog wel. Als ik hoger ging dan gaf de pc nog wel de boot piep en bij het post screen dan bleef hij hangen. De cpu krijgt nu 1,5 volt (maximale met dualcore cpu's) chipset krijgt nog gewoon standaard (kun je ook niet instellen. Het geheugen is de boosdoener ook niet omdat het onderclocked is. HTT mulitiplier staat op 3x dus daar kan het ook niet aan liggen (hij blijft ook lekker koel (zalman passiev blokje met een 80mm fan die hem koel houd). De cpu multiplier staat op 10x maar steeds een stapje terug tot de 8x mocht ook niet helpen.

Nu is hij op 10x277/278 al onstabiel maar booten doet hij nog wel goed en ook cpu-z wil hij nog goed opstarten.

Ik heb verschillende oude Asus A8N-SLI topics gelezen en daar kon ik het niet vinden.
Daar las ik wel dat veel gasten met hetzelfde bord over de 300 heen gingen. (wel met een single core cpu en waarschijnlijk de eerste bios versies)
Ik draai met bios 1016.

Heb nu mijn cpu op 2,6 (10x260) draaien. Met een HTT van 4x. Dat draait perfeckt stabiel op 1,45 volt. Ik heb als koeler de Scythe Infinity en de cpu word max. 46 graden.
Als die ht nu wel wilde op 280 en het volt hoger kon zou ik mss nog 2,8 kunnen halen.

Ik heb geen enkel verstand van een voltmod. Is er ergens een handleinding of kan iemand het uitleggen ? Ik kan nix vinden op google en hier op de site.

Nu vraag ik mij af of het normaal is dat de ht niet hoger kan dan die 278/288 Mss een oudere bios ? (hij moet dus wel mijn X2 ondersteunen dus vanaf 1013) beta bios ?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Wat voor geheugen heb je? Misschien wat meer Vmem of Vfsb (heet dat zo bij amd?).

Maar geef is wat meer info over je setting. Heb je pci-e wel van auto af gehaald? Geheugen timings goed?
Ik heb verschillende oude Asus A8N-SLI topics gelezen en daar kon ik het niet vinden.
Daar las ik wel dat veel gasten met hetzelfde bord over de 300 heen gingen.
Dat andere het halen is geen garantie voor jou.

Verwijderd

wat voor voeding heb je?
Met overklokken belast je de voeding extra kwa vermogen.
Waardoor het moederbord niet voldoende ampere krijgt

Verder kan een dual core makkelijk 1,6volt krijgen zolang je de cpu goed koelt.

chipset krijgt nog gewoon standaart voltage?
Zal je deze niet gaan verhogen naar 1,65volt ?
Want ook deze chip heeft meer voltage nodig om op een hogereklok te kunnen werken

• Jut
Ik heb hetvolgende geheugen http://www.alternate.nl/h...=IAID7A&showTechData=true

Ik heb het geheugen op ddr 266 staan (heb ook al de lagere snelheden geprobeerd)
De timings op cl2-3-2-6 2T.

Ik weet dat het bij mij niet hoeft te lukken (ht van 300) met een ht van 280 (cpu dus 2,8ghz) zou ik al zeer blij wezen. Wel stabiel natuurlijk.

Voeding.

Ik heb nu de Coolermaster I-Green power 430 watt

12v1 = 15A
12v2 = 14A

Die moet het volgende systeem trekken.

X2 3800+
A8N SLI Deluxe
2x512 mb kingston hyperx geheugen.
2x 7600GT.
1 ide hd 80gig
1dvd speler
1 dvd brander.
+ 2x 120mm casefan en 2x 80mm casefan.

Als jullie denken dat de voeding misschien te weinig levert kan ik nog proberen om 1 kaart eruit te halen en kijken of hij dan wel verder klockt.

De cpu krijgt nu 1,5 volt. De chipset nog gewoon normaal (kun je niet instellen in mijn bios)
Heeft de chipset ook meer volt nodig als hij eigenlijk onderclocked is (bijv. 3x 280) ?
want dan loopt ie op 840 mhz.

Omdat ik de volt voor de chip niet kan instellen wil ik mijn moederbord naar de Premium versie flaschen. (ga ik zo ff uitzoeken hoe dat moet)

• Jut
Heb nu de bios geflashed naar de ''premium''.

Ga nu weer overclocken.

• Jut
Werkt wel beter die ''premium'' bios.

Hij boot nu wel op 2,8 ghz (10x 280).
Wel de chipset en ht op z'n hoogst.

Totdat hij windows geladen heeft. Dan reboot hij weer waar ik uit kan opmaken dat de cpu te weinig volt krijgt (hij doet dat altijd als hij te weinig volt krijgt bij mij) dan kom ik weer bij een probleem want hij kan niet verder dan 1,5 en daar staat hij nu al op.

Is een voltmod wat ? (naar 1,6 volt ?)

• Jird
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-01 19:17
okee, dit vind ik ook interessant aangezien er ook een A8N-SLI deluxe mijn kant op komt. O-) ook ik was van plan om mijn CPU eens te flink achter zijn vodden te gaan zitten, en daar kun je wel wat chipset voltage bij gebruiken inderdaad. het flashen van "deluxe" naar "premium" is gewoon een kwestie van een andere bios? just as simple as that? dat zou wel mooi zijn, zeker als dat een verstelbaar chipset voltage oplevert. 8)

ik denk dat je CPU inderdaad weer aan zijn max zit. meer voltage geeft dan inderdaad (vaak) wat meer ruimte, maar ik geloof niet dat 1,6 op zowel CPU als chipset aan te raden is voor dagelijks gebruik. maar dat kan ik mis hebben. (als je het toch wilt proberen is een volt-mod inderdaad de enige optie)

[ Voor 26% gewijzigd door Jird op 25-01-2007 20:05 ]

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• Jut
Ja het is dus inderdaad alleen een kwestie van een andere bios. (van de ''premium'')
Werkt perfect. Hij is er alleen maar beter van geworden. Hij boot op hogere clocks en ook het 1T gedoe is een heel klein stukje beter geworden. (hij boot nu makkelijker met 1T maar is onstabiel)

Op 2,8 Ghz wil hij wel booten bij mij. Totdat windows geladen is en je het welkom scherm behoort te krijgen dan reboot ie. Doet hij elke keer dus dat wijst op te weinig volt.

Ik ben nog bezig met uitvogelen hoe het allemaal zit met die volt mods. Heb wel foto's gevonden hoe iemand het gedaan heeft.

Het is dus alleen potmeter met een draadje verbinden op het punt op het mobo en met een andere draad aan bijv. de aarde van je stopcontact. Tenminste zo wil ik het doen.

Weet iemand aan welke (voorkant of achterkant) kant het punt zit waar ik het draadje aan vast moet solderen ?

Jird@ Ik zag dat jij een San diego 3700+ hebt. Als je een oudere bios gebruikt (jij hebt toch single core) kun je hoger dan 1,5 volt. Dus jij kunt verder clocken zonder een volt mod.

En moet ik voordat ik de mod ga maken in de bios de vcore omlaag zetten (bijv. naar 1,3 volt) (de cpu helemaal terug klocken doe ik zowieso.

Kan dit gevaar opleveren voor mijn videokaarten ? (ik haal er zowieso 1 uit (heb sli) en mss tik ik nog wel een pci videokaartje op de kop.

[ Voor 7% gewijzigd door Jut op 26-01-2007 16:08 ]

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10-2025
Jut schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 16:05:
Ja het is dus inderdaad alleen een kwestie van een andere bios. (van de ''premium'')
Werkt perfect. Hij is er alleen maar beter van geworden. Hij boot op hogere clocks en ook het 1T gedoe is een heel klein stukje beter geworden. (hij boot nu makkelijker met 1T maar is onstabiel)
2T is traaaag. Clock hem liever wat minder ver over en zet hem op 1T, dat is waarschijnlijk een stuk sneller.

Heb hier een x2 3800 @ 10x250 op 1,375V. Geheugen loopt op 208 mhz. (/12) op een asus a8n-sli premium. Chipset 1,6V, ram 2,8V. cas 2.5, 1T.
Draait al sinds vorig jaar mei rock solid op deze instellingen. Processor gaat tot 2,8ghz, stabiel tot 2,7, maar dan moet het geheugen op een ongunstige snelheid lopen, wat de algehele prestatie verhoging van het overclocken weer teniet doet.

• Jird
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-01 19:17
Jut schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 16:05:

Jird@ Ik zag dat jij een San diego 3700+ hebt. Als je een oudere bios gebruikt (jij hebt toch single core) kun je hoger dan 1,5 volt. Dus jij kunt verder clocken zonder een volt mod.
hmmmm, kijk aan.... dat flashen is misschien nog wel een optie dan, alhoewel ik niet op 1,6 of 1,55 Vcore wil draaien voor 24/7. maar dat zoek ik zelf nog wel uit. benieuwd, ik ga het zowieso proberen maar weet jij of dat flashen ook werkt met een gewone A8N SLI?

over welke biossen praat je dan precies?

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• Jut
Je moet flashen naar 1302 (A8N-SLI Premium)

Hier heb je een link waar staat beschreven hoe het moet:

http://www.ngohq.com/home...ticles&go=read&arc_id=111

Wel op letten dat je de volgende features disabled. (Als het flashen voltooid is en je pc reboot dan moet je gelijk de bios ingaan en de volgende features op disabled zetten.

* Onboard Marvell LAN
* Silicon Image SATA Controller
* Speech IC Reporter

Want die features zitten niet op de non-deluxe versie.

Ik heb alles gedownload volgens: Next, download this zip archive and extract it.

Je weet hoe je moet flashen ?

Anders hier:

(stukje is van ROL-CO heb het alleen ff aangepast omdat het daar over een ander mobo ging en over een heel ander platform)

flashen is niet moeilijk
neem 2 geformatteerde floppy's
maak met de ene een xp bootdisk en klaar (dus floppy in de floppydrive en dan rechtermuisknop op het station en dan formatteren en dan kun je bootdisk aanvinken)
zet op de ander de bios 1302.bin en awdflash

boot nu op en ga naar de bios en zet je floppydrive als eerste waar hij van moet booten.

dan F10 en enter en zorg dat de bootflop er in zit

boot nu van flop en verwissel deze met diegene waar de biosfile en awdflash op staat.

vanaf hier moet je ff dit volgen:

2. Next, download this zip archive and extract it. In this archive you will find two files, the Award Flash utility (awdflash.exe) and the latest A8N-SLI Premium BIOS image (1302.bin). Put these two files and the backup of your current BIOS on an MS-DOS bootable Floppy/CD/DVD/USB Drive or whatever you prefer. Boot with it and type: "awdflash /QI 1302.bin" to begin the flashing procedure and follow the instructions on the screen (Ignore "The parts number does not match." message).

Je moet de oude bios overwriten want er kan maar een bios op de flasch chip (ik deed eerst backup maar dat werkte dus niet want ik had toen nog steeds de oude bios je moet hem dus overschrijven)

zegt ie dat je je pc moet rebooten (met de knop F1) dan doe je dat en ga je gelijk de bios in.

3. If you’re using A8N-SLI (Non-deluxe) or A8N-SLI SE, you need to disable some features from the BIOS. Some of the features are not physically on your board and you need to disable it from the BIOS to avoid problems. If you’re using A8N-SLI Deluxe, you need to ignore this part. This ONLY applies to A8N-SLI Non-deluxe users! Here are the features you need to disable:

* Onboard Marvell LAN
* Silicon Image SATA Controller
* Speech IC Reporter

After you have done that, you can enjoy the new Premium features.

Sucses :)

• Jut
Ik wacht zelf nog even met het beslissen of ik nu wel of niet een voltmod ga doen.
Gister avond begon mijn voeding een hoop herrie te maken (was wel aardig heet op mijn kamer maar toch...) als ik de kast open zette werd het lawaai weer minder.

Nu weet ik dus nog niet zeker of de voeding het nu zwaar heeft doordat het zo warm was of dat hij het zwaar had met mijn systeem zelf. Als hij het nu zwaar heeft van het systeem zelf dan gaat die voltmod niet door. En als het van de warmte was ga ik wel even nog meer koeling aanbrengen. Want anders krijg ik v/d zomer erg veel last denk ik.
Pagina: 1