[mysql] Meerdere queries of geneste GROUP_CONCAT

Pagina: 1
Acties:

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
Ik ben bezig met het ontwerpen van een planningsysteem. Op deze planning heb je meerdere projecten, die meerdere shifts hebben die verschillende dagen hebben aan welke weer meerdere werknemens gekoppeld zijn.

Nu zit ik mij af te vragen hoe ik het beste deze gegevens uit een database kan trekken. Kan ik hiervoor het beste een geneste GROUP_CONCAT gebruiken, of toch liever meerdere queries? Voor de eenvoud en overzichtelijkheid zou ik eerder voor meerdere queries gebruiken, maar dit maakt het geheel natuurlijk wel trager.

Het gaat dus om de volgende tabellen:

person (werknemers)
planning_canceled_shifts (geannuleerde shift, gekoppeld aan planning_shifts en person)
planning_incidental_shifts (extra shifts, gekoppeld aan planning_shifts en person)
planning_projects (planning_projecten, gekoppeld aan planning_shifts)
planning_regular_shifts (periodieke shifts, gekoppeld aan planning_shifts en person)
planning_shift_days (dagen waarop een shift wordt gedraaid, gekoppeld aan planning_shifts)
planning_shifts (shifts, gekoppeld aan planning_projects en alle planning_xxx_shifts)

Hierbij zijn planning_canceled_shifts, planning_incidental_shifts, planning_regular_shifts en planning_shift_days met een foreign key gekoppeld aan planning_shifts en person, welke met een foreign key gekoppeld is aan planning_projects.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
                                                                        planning_projects
                                                                                |
                                                                                |
                                                                                |
                /-------------------------------------------------------planning_shifts-------------------------\
                |                               |                               |                               |
                |                               |                               |                               |
        planning_canceled_shifts        planning_incidental_shifts       planning_regular_shifts        planning_shift_days
                \-------------------------------------------------------------person----------------------------/

Hoe kan ik nu het beste deze gegevens zo efficient en overzichtelijk mogelijk uit de database trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door cyberstalker op 24-01-2007 18:25 ]

Ik ontken het bestaan van IE.

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
*schop*

Ik ontken het bestaan van IE.