[server] Verstil fans

Pagina: 1
Acties:

• Wouter7
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08-2022

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
Hallo

Ik heb al een tijdje een server waarop ik bezig ben aan het werken. Deze server (IBM x-series 8668-1rx) heeft vanachter een fan die ontzettend veel lawaai maakt. deze fan is speciaal gemaakt voor die server dus niet standaard in de winkel te krijgen (zoals bijna alles uit een server 8) )

Weten jullie of er een manier bestaat om hem stiller te krijgen, op het internet staat alleen: koop een nieuwe maar aangezien het een speciale grote, aansluiting enzo heeft is dat dus onmogenlijk.

De fan kan ook niet uitgehaald worden anders start mijn systeem met een foutmelding en waterkoeling kost echt teveel.

Iemand tutorial of ID?

Verwijderd

Ik weet niet of je server een speciale voeding heeft, maar een normale fan kun je ook direct op je voeding aansluiten.

Dat opstarten met een foutmelding, kun je vaak in het BIOS-menu uitzetten..

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-12-2025

_AvA_

en dat ben zo.

Foutmelding is uit te zetten, fan kun je op 7 volt laten draaien.

Droogkloot.

• NilsPils
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-01 16:08
Is het een 3-pin of een 4-pins aansluiting? Een 3-pins is heel makkelijk, die kan je aansluiten op een fancontroller (je hebt al hele simpele voor een tientje waar je 4 fans mee kunt regelen). Maar er bestaat ook een kabeltje die je dan tussen de fan en t moederbord zet, en dan zet hij het voltage van 12v naar 5/7v. Hij maakt dan beduidend minder herrie (koelt ook wat minder uiteraard).

Voor een 4 pin wordt t wat lastiger en daar heb ik geen tips voor helaas.

• NilsPils
Je hebt ook nog een kleine 3-pins fan controller van Zallman. Deze is te krijgen op www.informatique.nl voor 3,50euro. Ik kon geen directe link kopieren, dus je zult ff moeten zoeken op de site. Dit is de naam: Zalman Fan Mate 2 Adjustable fan speed connector

En dat kabeltje waar ik het over had is tevens te krijgen op die website, ook voor 3,50euro. Deze dus: Nexus NRC-1000, Noise/Speed Reduction Cable, bulk

• Wouter7
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08-2022

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
heb foto, dan zullen jullie me mischien meer verstaan. De fan is 12cm * 12cm en diameter 125mm

De stekker ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://caseblog.uni.cc/uploads/stekker.JPG

dus 5 draden lopen naar de fan en 2 voor een brugje voor het mainbord te weten of er een fan aangangt.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:55
foto doet het niet... Grote fan zag, 1,20 bij 1,20 meter :X.

• !GN!T!ON
  • Laatst online: 16:57
foto doet het wel, en het ziet er uit als een molex of een Satapower cable....

• NilsPils
Lijkt wel een sata kabel idd (of een gewone 4p molex,..slecht te zien omdat het zwart is),.. In dat geval is de fan snelheid naar mijn weten niet te regelen. Of je moet zelf creatief zijn en een fancontroller ervoor maken (geen id hoe het moet).
Misschien dat iemand anders suggesties heeft.
Pagina: 1