Toon posts:

HD bij opstarten, elke keer schijfcontrole

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 3 schijven in mijn pc,allemaal van WD.
Sinds vandaag als ik opstart (of restart) moet 1 schijf elke keer de schijfcontrole ondergaan.

Ik heb een WD diagnostics tool gedraaid en die zegt dat t SMART gedeelte van de schijf ok is.

Wat kan ik nog meer doen/of wat kan er aan de hand zijn?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als ik het goed heb zit er ergens een bitje op de schijf die hier voor zorgt (als de MBR's niet gelijk zijn). Een NTFS disk heeft een soort redundante file tabel. Als die verschillen in zitten gaat ie hier controle op doen.

Probeer eens via cmd het commando "chkdsk x: /f" x is de schijf die bij jou problemen geeft.

Kijk of hier errors zijn.

Als dit niet helpt kun je nog wat anders doen, namelijk alle data kopieren naar een andere disk. De probleemdisk formatteren (quick is voldoende) en daarna rebooten. Als het checken over is, dan weer alle data terugzetten zonder SVI.

[ Voor 24% gewijzigd door Fairy op 24-01-2007 17:28 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

die schijfcontrole is waarschijnlijk een softwarematige iets (al zegt een goed smart ook lang niet alles). Wordt het OS wel netjes afgesloten? Als je een keer chkdsk /f erover heen laat gaat, vind je dan misschien fouten op het ding?

Verwijderd

schijfcontrole gaat over het filesysteem oftewel de inhoud van je partities. de WD tool kijkt naar de schijf in zijn algeheel. dat die zegt dat de schijf ok is, is een goed iets wat dat betekent dat er met je schijf zelf op hardware in iedergeval ok is.

waarschijnlijk gebruik je ntfs waarbij bepaalde streams pas worden geschreven op het moment dat je computer afsluit of even niks te doen heeft. je kunt proberen om de write-back cache van je schijf uit te zetten. dit kost een mischien een kleine performance drop kwa schijfsnelheid.

checkdisk draaien is een goed idee omdat deze je paritittabel nakijkt en ook eens goed defragmenteren en opruimen kan geen kwaad.

genoeg om een paar uur mee bezig te zijn dus.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:33:

waarschijnlijk gebruik je ntfs waarbij bepaalde streams pas worden geschreven op het moment dat je computer afsluit of even niks te doen heeft. je kunt proberen om de write-back cache van je schijf uit te zetten. dit kost een mischien een kleine performance drop kwa schijfsnelheid.
Daar had vroeger de VIA 133 last van, maar een A64 systeem niet meer. Bij de VIA was het met een driver opgelost. Misschien dat de TS even de laatste nvidia cq via cq whatever chipsetdriver even moet updaten.

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:27:

Probeer eens via cmd het commando "chkdsk x: /f" x is de schijf die bij jou problemen geeft.

Kijk of hier errors zijn.

.
Waar moet ik dat invoeren? Als ik bij uitvoeren CMD uitvoer en in dat scherm die opdracht invoer krijg ik de foutmelding 'ongeldige parameter - f'

Ok nu gaat het goed, maar! ik krijg dan deze melding:

Chkdsk kan niet worden uitgevoerd omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt.
Chksk kan wel worden uitgevoerd als dit volume wordt ontkoppeld.
ALLE GEOPENDE INGANGEN NAAR DIT VOLUME WORDEN IN DIT GEVAL ONGELDIG
Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren? <J/N>

Ehm wat is dat?

Wat ik al heb gedaan:
-Ik heb de schijf gedrefragmenteerd met perfect disk en het probleem doet zich nog steeds voor.
-Rechtsklik op het icoon van de schijf, eigenschappen, extra en dan het volume op fouten controleren:
schijf controleren zonder de 2 keuze vakjes te kiezen, niks gevonden
schijf controleren met vakje 1 aangevinkt (fouten in het bestandssyteem enz), niets gevonden
schijf controleren met vakje 2 aangevinkt (beschadigde sectoren enz), niks gevonden.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2007 20:05 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zorgen dat de disk geen bestanden open heeft staan. Dit is op een D en een E schijf prima te doen, op de C kun je dat vergeten.

Geef anders eerst een reboot en probeer daarna meteen de chkdsk zonder dat je programma's start.

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:31:
Zorgen dat de disk geen bestanden open heeft staan. Dit is op een D en een E schijf prima te doen, op de C kun je dat vergeten.

Geef anders eerst een reboot en probeer daarna meteen de chkdsk zonder dat je programma's start.
Ik heb 3 schijven c voor windows, e: voor downloads en program files en f voor games (d is mijn dvd schijf)

En als ik goed begrijp wat jij bedoelt is dat er geen programma's mogen draaien op mijn e: schijf (de schijf in kwestie) ?

Het tweede begrijp ik niet echt. Als ik heb gereboot dan beginnen automatisch programma's te lopen, die op de E schijf staan. Dus dan kan ik die programma's niet stoppen.
En trouwens de scan disk die de pc automatisch doet loopt al voordat de pc is opgestart. Ergo er loopt nog geen enkel proces.
Zou dit makkelijker zijn als ik scan in veilige modus? (als dat kan)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2007 20:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het schijnt over te zijn. Ik heb nog een keer het commando gegeven, dus ik kreeg wederom deze melding:

Chkdsk kan niet worden uitgevoerd omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt.
Chksk kan wel worden uitgevoerd als dit volume wordt ontkoppeld.
ALLE GEOPENDE INGANGEN NAAR DIT VOLUME WORDEN IN DIT GEVAL ONGELDIG
Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren? <J/N>

Ik koos dus voor nee, toen kreeg ik de vraag of er gescanned kon worden na een reboot, ik koos voor ja.
Die scan heb ik laten lopen en volledig opgestart. Vervolgens 1 reboot gedaan, er werd nu niet gevraagd om een scan.

Omdat ik niet zeker weet of het nu opgelost is vraag ik een mod dit topic vooralsnog niet te sluiten.

Nog bedankt voor alle hulp die er al is gegeven:)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

|Topics worden NOOIT gesloten zonder reden.

Als er in de toekomst iemand iets heeft toe te voegen of een soortgelijke vraag heeft en zo slim is geweest om wèl de search te gebruiken dan kan deze user netjes inhaken op het topic.

Verwijderd

Topicstarter
:o ik had nog niet gezocht. Nu even gedaan en ik kwam bijna meteen dit topic tegen

[XP] Ongewenste schijfcontrole bij opstarten

Excuus:)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Woei, je hebt de hint begrepen :D
Pagina: 1