Toon posts:

Externe USB-drive verliest soms verbinding

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Okee, klein probleem met SUSE Linux 10.1 en een 400 Gb externe USB-drive gaat als volgt:
Ik heb wat bestanden op m'n computer staan waar ik zo nu en dan een backup van wil maken. Ik sleep de mappen en bestanden van m'n harde schijf via de desktop (Gnome) naar de externe harde schijf. Copieren van bestanden start dan en zo nu en dan zie ik ineens dat het icoontje van de externe harde schijf tijdens het copieren van de bestanden ineens verdwijnd. Waarna ik een foutmelding krijg en ik de externe harde schijf opnieuw moet mounten en dan opnieuw moet beginnen. Waar kan dit nu aan liggen? In het logboek kan ik het volgende hierover vinden:
sd 58:0:0:0: rejecting I/O to device being removed en
Buffer I/O error on device sdd1,
logical block 7364. Lost page write due to I/O error on sdd1.
Rejecting I/O to dead device.

Is die externe harde schijf nu gewoon niet helemaal lekker? Ik heb 'm als ReiserFS gepartitioneerd en geformateerd.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01 17:32

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Enige specs van je PC/Server en USB-schijf aub......

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Topicstarter
De PC is een Fujitsu Siemens Primergy TX200 S2 met een 3.0 Ghz. Xeon processor en 1 Gb geheugen.
Externe harde schijf is een Samsung HD400 LD en aangesloten op de USB 2.0 poort van de PC.
USB-kabel heb ik al vervangen. Probleem blijft terug komen.

Het lijkt beter te gaan als ik mapje voor mapje naar de externe schijf sleep. Als ik meerdere mappen selecteer en ze dan copieer dan gaat het mis.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb een externe HD die op een van mijn computers helemaal niet werkt. Ik vermoed dat dat komt omdat hij te weinig stroom uit de USB poort kan trekken. Wordt die van jou gevoed door de USB poort? Heb je een 2.5" of 3.5" HD?

Verwijderd

Topicstarter
M'n USB drive heeft een eigen voeding.
Maar ja, nu is m'n hele systeem naar de maan.
Door het vele uitvallen van de USB-drive is op de een of andere manier m'n harddisk met m'n Linux installatie volgelopen (99,9% vol). Ik kan niet meer inloggen. Ik kan niet meer bij m'n bestanden. Ik probeer nu via een LiveDVD met Ubuntu erop nog aan m'n gegevens te komen maar ik kan de interne harde schijf niet meer mounten. Ik dacht dan mount ik 'm wel en dan kan ik de nodige reparaties uitvoeren maar krijg de volgende foutmelding:
mount: can't find /dev/sda3 in /etc/fstab or /etc/mtab
fsck.reiserfs /dev/sda3 geeft als foutmelding: Failed to open the device '/dev/sda3': Permission denied...

Nog een andere manier om aan m'n gegevens te komen?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 18:28:
M'n USB drive heeft een eigen voeding.
Maar ja, nu is m'n hele systeem naar de maan.
Door het vele uitvallen van de USB-drive is op de een of andere manier m'n harddisk met m'n Linux installatie volgelopen (99,9% vol). Ik kan niet meer inloggen. Ik kan niet meer bij m'n bestanden. Ik probeer nu via een LiveDVD met Ubuntu erop nog aan m'n gegevens te komen maar ik kan de interne harde schijf niet meer mounten. Ik dacht dan mount ik 'm wel en dan kan ik de nodige reparaties uitvoeren maar krijg de volgende foutmelding:
mount: can't find /dev/sda3 in /etc/fstab or /etc/mtab
fsck.reiserfs /dev/sda3 geeft als foutmelding: Failed to open the device '/dev/sda3': Permission denied...

Nog een andere manier om aan m'n gegevens te komen?
Iets zegt me dat je die commando's niet met de goede rechten (root-rechten) uitvoert.

0.0

Verwijderd

Topicstarter
Rechtenprobleem... Ja, reeds opgelost door Sudo -i te gebruiken.
Nu kan ik de schijf mounten met mount /dev/sda3 /tmp

Ik kan via de terminal de inhoud van de schijf bekijken. Alles staat nog op z'n plaats. Maar op de desktop kan ik de schijf nog steeds niet openen. Ik zie wel dat ie gemount is maar dubbelklikken geeft geen reactie. In ieder geval kan ik nu via de terminal m'n bestanden weer zien. Ik ga eens even zoeken waar m'n vrije schijfruimte is gebleven en ga die troep weggooien. Misschien start Suse Linux dan weer gewoon op. Kan het zijn dat het opstarten niet meer mogelijk is omdat de schijf voor 99,9% vol zit?

edit: ik wil nu via een andere PC toegang krijgen via FTP maar ik weet de inloggegevens van de liveDVD dus niet. Iemand een idee?

Laat maar, ik heb vanuit Ubuntu verbinding weten te maken met een andere PC met Windows erop en ben op dit moment m'n gegevens maar daar op aan het zetten. Morgenvroeg meteen die USB-harddisk terug naar de winkel brengen want die schrijffouten zijn toch niet helemaal gezond. Denk dat er ergens een logbestand of iets dergelijks m'n hele server heeft gevuld. Ik wist niet dat een volle schijf met Linux erop m'n systeem zo kon verklooien... Waar zou al die rotzooi nu staan zodat ik weer wat vrije schijfruimte krijg?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2007 20:44 ]

Pagina: 1