Toon posts:

[koeling] waar ligt de grens tegenwoordig?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
oke me topic titel klinkt nogal n00b achtig maar heb even geen inspiratie :D Aangezien ik al tijdje niet echt actief meer ben met overclocken, weet ik er ook wat minder over ondertussen.

Mijn vraag is dus, wat is tegenwoordig de laagste temperatuur wat borden en cpu nog aan kunnen? Meeste LN2'ers zie ik hun cpu op -100 tot -120 houden omdat hun bord lager niet leuk vindt.

Aangezien ik zit te twijfelen om een 3 stage cascade te gaan maken vroeg ik me af of met lagere temps nog wat te doen is.

Als ik heel erg me best doe kan ik de koeling misschien instelbaar maken.

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 07:36

DesertShooter

Afgekickt

-120 vind het board soms niet meer leuk, maar dat is dus basetemp he, geen cpu temp. Een cascade die -120 evap met cpu doet, moet al aardig wat power hebben.

Instelbaar? Wel erg handig, want sommige cpu's/mobo's doen -140c

Succes :) !

[ Voor 20% gewijzigd door DesertShooter op 24-01-2007 16:07 ]

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Volgens rol-co (zelf niet getest tijden LN2 sessie, wachten tot de tube opwarmte duur LANG zonder load) stopt de P5B bij de -120*C basetemp.

Ik geloof dat hij het over -140*C voor de commando/ P5W had, Rob zal t snel genoeg bevestigen/ontkrachten :)

//edit
offtopic:
Kan je niet een LN2 systeem maken die de temp op een vooraf ingestelde temp houd? Zoals ik ooit in electonica heb gepost. Als je dat lukt tegen een leuke prijs wil ik er 1 :Y)
Extreem lage temperaturen controleren.

[ Voor 34% gewijzigd door Extera op 24-01-2007 16:11 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Klopt jurgen

Meeste asus borden (en die worden op het moment veel gebruikt) houden op rond de -120-130
en dan bedoel ik:
asus p5b dlx -120/-125
asus commando -130/ -135

nou zijn er wel borden die verder gaan dus instelbaar zou mooi zijn, daarintegen als je met phase change werkt kan je wel iets kouder denk ik omdat je temperatuur daar harder stijgt , dus een cascade die de -140 haalt is leuk bruikbaar.

met ook op de toekomst zou ik meer gaan doen aan een enorme load temp, en dan bedoel ik echt 300-350w + , aangezien er quad cores zijn en aankomen.

misschien mini phase change systemen voor op chipsets :) , of duo systeem in 1 behuizing (cpu en chipset/video)

Leuk id iedergeval om een cascade te maken, zeg je toe dat ik een bord/geheugen en cpu ter beschikking stel als ie af is, dan kan je proberen/afstellen :9~

.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Topicstarter
-140*C is tenminste leuk doel :D

ik denk dat als ik hem uberhaupt ga maken (ligt beetje aan financieen) ik hem instelbaar maak van -120 tot -150. Dit wordt zowiezo geen makkelijk project dus instelbaar maken is niet eens de grootste moeilijkheid :D

@extera, ik denk dat ik dat al wel kan bouwen, ik heb alleen geen dewar met LN2 om dat uit te proberen en ik heb te weinig info over de druk release valves die op de dewars zitten. Om dit te maken moet je imo echt een druk opbouwen in de dewar van een paar honderd millibar.

@rol-co: instelbaar houdt ook in dat de temperatuur constant blijft en dus niet omhoog gaat als de load omhoog gaat. De systemen die je noemt kan ik allemaal al maken en dus niet zo'n hele grote uitdaging . Dat soort systemen maak ik ook als mensen daarom vragen op overcooling. ;) bedankt voor het aanbod trouwens ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2007 16:29 ]

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
wat moet dat eigenlijk ongeveer gaan kosten om zon 3stage cascade te maken??(ongeveer)

Verwijderd

Topicstarter
moeilijk te zeggen van te voren maar verwacht dat het in de buurt van de 1500 euro zit, ligt er nogal aan wat voor compressors ik ga gebruiken.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Rol-Co schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 16:12:
Klopt jurgen

Meeste asus borden (en die worden op het moment veel gebruikt) houden op rond de -120-130
en dan bedoel ik:
asus p5b dlx -120/-125
asus commando -130/ -135
.
Waarom kan die gast die die p4 631 cedar mill op 8ghz heeft gehad dan wel booten op -192*C op een Full mod P5B Deluxe?
Hij heeft er zelfs een screen van geloof ik.

edit: http://www.xtremesystems....hp?p=1966995&postcount=66

[ Voor 8% gewijzigd door El Snorro op 24-01-2007 18:58 ]

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Rol-Co

Rol-Co

geen id thijs .......maar misschien is het wel conroe die er last van heeft ......

zo ziet dat er uit :(

-128

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/maxtemp.jpg

-130

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/aftellen.jpg

kouder als -130

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/toocold.jpg

kan je weinig mee (-133 base temp)

• Extera
heb je dat uit het bericht? of uit het topic?

Ik zag op de pic dat de sensor in de tube was gedoopt. Denk niet dat hij boote op -192*C

• El Snorro
Extera schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 19:28:
heb je dat uit het bericht? of uit het topic?

Ik zag op de pic dat de sensor in de tube was gedoopt. Denk niet dat hij boote op -192*C
De maker van die OC poste dat het geheel gewoon op 'volle bak' ln2 wilde lopen..

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Extera
Dan is t inderdaad opmerkelijk

• Rol-Co

Rol-Co

kunnen een paar dingen zijn.....

of hij heeft een bord met een kapotte temp sensor, meeste zouden hem rma doen maar ik zou er geld voor over hebben :)

of hij heeft er een mod voor...
of het is conroe, maar tot nu toe heb ik het met alle cpu , ook de intel p4

vreemd inderdaad, maar ja anders haal je ook geen 8ghz ......dan moet je volle koude.
misschien die gast een pm sturen??

Verwijderd

Topicstarter
Rol-Co schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:08:

of hij heeft een bord met een kapotte temp sensor, meeste zouden hem rma doen maar ik zou er geld voor over hebben :)
dat rare bios beeld wat jij krijgt lijkt me niet echt veroorzaakt door een kapotte temp sensor om eerlijk te zijn. Wel goeie grap om asus te mailen met de vraag "hoe mol ik de tempsensor?"

• El Snorro
Rol-Co schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:08:
kunnen een paar dingen zijn.....

of hij heeft er een mod voor...
of het is conroe, maar tot nu toe heb ik het met alle cpu , ook de intel p4

vreemd inderdaad, maar ja anders haal je ook geen 8ghz ......dan moet je volle koude.
misschien die gast een pm sturen??
Ze hadden het in dat topic wel over een tcore mod ofzo, maar ik heb er nog niets van gezien.

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:07

nFo

CPU temp kun je toch gewoon op: Disable zetten.....
Maar dat mag denk ik niks uitmaken.

En smeer je de socket 775 vol met dat heat conduction compound ?

• Extera
dat maakt niets uit 8)7

Tcore mod zou leuk zijn, hoef ik alleen nog een x6800 :Y)

• El Snorro
Extera schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:58:
dat maakt niets uit 8)7

Tcore mod zou leuk zijn, hoef ik alleen nog een x6800 :Y)
normaliter heeft kyosen of Cal930 die Tcore mods zo uitgevogeld, maar dat ze die nog niet hebben uitgevonden/gepubliceerd hebben voor de p5b dlx zal wel iets zeggen of het nut ervan..

Verwijderd

Topicstarter
El Snorro schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:30:
[...]

Ze hadden het in dat topic wel over een tcore mod ofzo, maar ik heb er nog niets van gezien.
uit deze post kan ik opmaken dat ze geen mod hebben uitgevoerd en blijkbaar hadden ze met een conroe wel problemen :?

• El Snorro
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 11:57:
[...]

uit deze post kan ik opmaken dat ze geen mod hebben uitgevoerd en blijkbaar hadden ze met een conroe wel problemen :?
Dus conroe heeft wel een coldbug, maar geen echt serieuze. ;)
neem ik aan

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:17

rimpeldinky

nani?

wellicht heeft de p4 ook een coldbug, maar vanwege het ZIEKELIJKE vermogen wat deze verstookt op 8ghz er geen last van?

*burp*

• Extera
hij boot toch op -192*C?

wel jammer dat conroe dan niet kouder kan. Anders hadden we denk ik wel 6Ghz gezien.

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:17

rimpeldinky

nani?

-192 IN de tube toch? of zag ik de temp sensor verkeerd lopen?

*burp*

• Extera
Nee ik zag dat ook :) ik dacht ook dat dat fout stond in het bericht op de frontpage, maar hij schijnt het zelf gezegt te hebben

zie post van U_R

[ Voor 7% gewijzigd door Extera op 25-01-2007 17:32 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:50

rapture

Zelfs daar netwerken?

Op extreme temperaturen gaat ongeveer alles stuk, in Siberië heb je temperaturen zoals -80°C. LCD-schermpjes vriezen daar gewoon stuk, tijdens WOII hadden de Duitsers ontdekt dat hun kanonnen niet functioneerden bij echt Russische temperaturen, wildplassen bij -80°C wil je niet uitproberen,...

Nu is de vraag, kunnen de Russen extreme elektronica ontwerpen? Stel je voor, Russische mobo's die default op -80°C kunnen draaien, dan kan je lager dan -130°C gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 25-01-2007 17:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
dank voor de geschiedenis les rapture ;) LCD's zit vloeistof in en als het metaal van een kanon krimpt kan ik me voorstellen dat je kogel vast komt te zitten maar halfgeleiders hebben meestal minder bezwaren tegen koude temperaturen tot eigenlijk AMD overstapte op 90nm denk ik (weet niet of dit helemaal klopt). Voor die tijd had nog niemand van cold-bugs gehoord.

ze hebben denk lopen klote met de halfgeleider samenstelling waardoor ze opeens niet meer normaal werken bij extreme temperaturen. Waarschijnlijk voldeed de oude samenstelling niet meer bij 90nm oid.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:21

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:49:
dank voor de geschiedenis les rapture ;) LCD's zit vloeistof in en als het metaal van een kanon krimpt kan ik me voorstellen dat je kogel vast komt te zitten maar halfgeleiders hebben meestal minder bezwaren tegen koude temperaturen tot eigenlijk AMD overstapte op 90nm denk ik (weet niet of dit helemaal klopt). Voor die tijd had nog niemand van cold-bugs gehoord.

ze hebben denk lopen klote met de halfgeleider samenstelling waardoor ze opeens niet meer normaal werken bij extreme temperaturen. Waarschijnlijk voldeed de oude samenstelling niet meer bij 90nm oid.
130nm A64's hadden ook al coldbug hoor ;) Maar die lag zo rond de -110*c

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

rapture schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:36:
Op extreme temperaturen gaat ongeveer alles stuk, in Siberië heb je temperaturen zoals -80°C. LCD-schermpjes vriezen daar gewoon stuk, tijdens WOII hadden de Duitsers ontdekt dat hun kanonnen niet functioneerden bij echt Russische temperaturen, wildplassen bij -80°C wil je niet uitproberen,...

Nu is de vraag, kunnen de Russen extreme elektronica ontwerpen? Stel je voor, Russische mobo's die default op -80°C kunnen draaien, dan kan je lager dan -130°C gaan?
Buizen. :Y)

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:49:

Misschien is het een idee om een geisoleerde case te maken waar je een compleet moederbord inlegt en die op een temp van -120 laat draaien.
Je koelt op deze manier dan alle componenten op het moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
probleem is dat aantal onderdelen op het moederbord niet tegen lage temperaturen kan. Condensatoren bevatten een vloeistof die bevriest bijvoorbeeld.

• Rol-Co

Rol-Co

om even op die moederborden terug te komen...

een asus commando gaat bij -128 in de bios weer aftellen in de + dus na -128 word het +127/126/125
als je zo door rekend zou je in theorie bij de -190 op 190-128=62 trek die van de 128 af en kom je op 66gr + uit wat een heel normale temp is voor zo'n cpu.
misschien kan je dan wel booten inderdaad, maar je hebt ongeveer een 20graden speling voor load .

toch eens een keer proberen of ie wil booten op die temps. :)

.

Verwijderd

Topicstarter
ja dat dacht ik ook al inderdaad maar dat verklaart niet het rare bios beeld wat je krijgt of de freeze ups. als het bios denkt dat de cpu te warm is zal die proberen uit te schakelen en gaat die niet via een soort van self fullfilling prophecy fouten maken :D

• psycix
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-04-2024
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 20:06:
probleem is dat aantal onderdelen op het moederbord niet tegen lage temperaturen kan. Condensatoren bevatten een vloeistof die bevriest bijvoorbeeld.
afgezien van schade door de kou:
met de superlage temperaturen kan je ook met supergeleiding te maken krijgen >:)
en ik weet niet of elk systeem daar blij mee is :9

wil je dus echt laag gaan, dan moet je iets ontwikkelen dat gemaakt is om ALLEEN met supergeleiding kan functioneren

Verwijderd

Topicstarter
als ik supergeleiding voor elkaar krijg bij -120 krijg ik een nobel prijs

edit: ff serieus, supergeleiding is echt het laatste waar je je druk over hoeft te maken bij dit soort dingen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2007 23:05 ]

• psycix
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 22:57:
als ik supergeleiding voor elkaar krijg bij -120 krijg ik een nobel prijs

edit: ff serieus, supergeleiding is echt het laatste waar je je druk over hoeft te maken bij dit soort dingen.
idd zal het met -120 niet gaan
maar als je onder de -200 komt, dan begint het toch in de buurt te komen
die 8gHz Pentium 4 stond ook op bijna -200 celcius stond (-192 om precies te zijn)
en als je dus "De grens" op wilt zoeken, dan is dat dus theoretisch mogelijk om met supergeleiding te maken te krijgen

• Extera
Niet met LN2, en ook niet met phase change :)

• El Snorro
psycix schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:12:
[...]

idd zal het met -120 niet gaan
maar als je onder de -200 komt, dan begint het toch in de buurt te komen
die 8gHz Pentium 4 stond ook op bijna -200 celcius stond (-192 om precies te zijn)
en als je dus "De grens" op wilt zoeken, dan is dat dus theoretisch mogelijk om met supergeleiding te maken te krijgen
De temp van het LN in de tube was -192*C, maar je temps van je proc van je base worden dat nooit.

Verwijderd

Topicstarter
verder werken halfgeleiders dusdanig anders dat ze volgens mij uberhaupt nooit supergeleidend kunnen zijn, halfgeleiders hebben juist bij lage temperaturen minder mobiele electronen krijgen waardoor ze dus minder gaan geleiden. Hierdoor gaan halfgeleiders dus trager schakelen en ik denk dat die hele cold-bug hier vandaan komt. Vroegere halfgeleiders kwamen pas in mindere mobiliteitsgebied bij 100K ongeveer, de huidige samenstelling/doperingsniveau heeft daar blijkbaar al veel eerder last van.

Voor de koper traces om in supergeleiding te gaan moet je rond de 10K zitten.

Verwijderd

Ach, als je Phase ooit zat bent, dan kun je hiermee aan de slag :Y)

Verwijderd

Topicstarter
ik geloof dat we zo'n ding op "school" hebben staan, dat apparaat zou ongeveer me hele slaapkamer innemen en zoveel konden ze er op dit moment nog niet mee aangezien het nog steeds in onderzoek is.

• psycix
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:56:
Ach, als je Phase ooit zat bent, dan kun je hiermee aan de slag :Y)
zon ding is handig om snel je bier koud te zette als er onverwacht visite komt :+
Pagina: 1