Game PC ----> €1500 - €2000

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Hallo beste Tweakers,

Mijn vorig topic was niet zo denderend maar vergeef me aangezien dat mijn eerste topic hier was! :P
Dus zie hier, mijn tweede topic. Ik ga nu zo hard mogelijk mijn best doen om een topic te maken dat niet tegen de reges ingaat. :) En net zoals bij mijn vorig topic hoop ik vele en goede reply's te krijgen, en by the way bedankt aan diegene die me geholpen hebben op m'n vorig topic. 8)

Moesten er ergens regels gebroken worden en ik heb het niet door, mag je gerust even zeggen dan hoeft dit topic niet dicht.

Dan nu even on topic:

Ik zou graag een game PC willen kopen van 1500-2000 euro maar het probleem is dat ik niet goed weet hoe of waar. Natuurlijk heb ik al een paar dingen in gedachten.

Eerst dacht ik aan een alienware, maar de Tweakers hier hebben me overtuigd dat niet te doen, maar er zelf een samenstellen en daar ga ik nu eens aan beginnen. ;)

Ik dacht aan:

Moederbord:
nVIDIA nForce 680i Chipset - SLI

Grafische kaart:
GeForce 8800 GTX 768MB DDR3
(€ 528,98)

Geheugen:
Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4
(€ 230,44)

Koeler:
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
(€ 16,07)

Processor:
Intel Core 2 Duo E6600
(€ 286)

Geluidskaart:
Creative X-Fi XtremeMusic
(€ 69)

Hardeschijf:
2 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB
(€ 86,- (2x) = € 172)

DVD-Brander:
Samsung SH-S182M 18x
(Aangezien deze redelijk qua prijs is denk ik er aan zo'n 2 er in te steken, is dit mogelijk?)
(€ 29,- Indien 2 = € 58)

PowerSuply:
Dit weet ik niet goed, ik denk aan een 720Watt of 850Watt powersuply, simpelweg eentje die mijn videokaart met gemak kan trekken.

Dat is het zowat, dat zou ongeveer mijn dream game PC moeten zijn.

Ik dacht wel aan:

Maar 1 i.p.v. 2 hardeschijven, want 320 GB is meer dan genoeg, zelfs 160 zou genoeg zijn.

...

Mijn vragen:

Is dit systeem goed? Zou ik zoals in de BestBuy Guide wordt voorgesteld het Gigabit moederbord pakken? Deze heeft geen SLI ondersteuning dus er kan maar 1 videokaart in, maar aangezien ik er ook maar 1 ga insteken is dit misschien overbodig?

Past dit systeem wel? Ik zit hier dan mooi alles te kiezen om samen te stellen maar past het?

Er is nog niet voor een behuizing gekozen, ik vroeg me af of je nergens 1ste hands een alienware case kan kopen. Hier wil ik wel 1malig 100-130 euro aan besteden.

Is het slim om voor een moederbord te kiezen dat geen SLI ondersteuning bied? Volstaat 1 nVidia GTX 8800 kaart om de laatste nieuwe games vlot en mooi te spelen, ik denk dan aan... Battlefield 2142, Call Of Duty 3, Doom 3 etc...

Gaat mijn pc niet vastlopen bij het spelen van zulke zware spelletjes? Mijn processor oververhit ofzo.

Waar stel ik zo een pc samen, bij azerty werken de links bij mij niet om naar d egame-PC afdeling te gaan. Ik wil gewoon een PC samenstellen, betalen waarna ze het simpel weg bij mij thuis leveren. ;)

Waarom ik deze PC graag zou willen:
Ik wil simpelweg da laatste PC games kunnen spelen, vlotjes en zonder moeilijkheden, maar is deze geschikt!?

Voor onvolledigheden, post even en ik vul het aan. ;)

Alvast bij voorbaat dank aan alle tweakers. ;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je de Best Buy Guides al bekeken? Staat aardig wat info in en samengesteld door kenners...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Is dit systeem goed?
Goed is subjectief en veel te algemeen om te kunnen beantwoorden.
Zou ik zoals in de BestBuy Guide wordt voorgesteld het Gigabit moederbord pakken? Deze heeft geen SLI ondersteuning dus er kan maar 1 videokaart in, maar aangezien ik er ook maar 1 ga insteken is dit misschien overbodig?
Je post niet wat je eisen zijn in een moederbord, dus ik weet het niet. Persoonlijk zou ik het wel doen omdat ik SLI onzinnig vindt.
Past dit systeem wel? Ik zit hier dan mooi alles te kiezen om samen te stellen maar past het?
Wat zou er niet passen? Compatibiliteit checken kun je zelf ook wel. Waar twijfel je over?
Er is nog niet voor een behuizing gekozen, ik vroeg me af of je nergens 1ste hands een alienware case kan kopen. Hier wil ik wel 1malig 100-130 euro aan besteden.
Zoek even een kast uit waar de 8800GTX inpast. Er zwerven wel compatibilitylijstjes rond op internet.
Is het slim om voor een moederbord te kiezen dat geen SLI ondersteuning bied? Volstaat 1 nVidia GTX 8800 kaart om de laatste nieuwe games vlot en mooi te spelen, ik denk dan aan... Battlefield 2142, Call Of Duty 3, Doom 3 etc...
De 8800GTX is de snelste kaart die er op het moment te krijgen is. Trek je conclusies. En ik vind persoonlijk SLI onzinnig dusja... Maar definieer slim eens. Wat zijn volgens jou de voor en nadelen?
Gaat mijn pc niet vastlopen bij het spelen van zulke zware spelletjes? Mijn processor oververhit ofzo.
Dat hangt er vanaf of je de koeler goed monteert. Normaal gesproken loopt je systeem natuurlijk niet vast. Zou wel een beetje raar zijn niet, als je systeem vastloopt als je een spel wilt spelen :?
Waar stel ik zo een pc samen, bij azerty werken de links bij mij niet om naar d egame-PC afdeling te gaan. Ik wil gewoon een PC samenstellen, betalen waarna ze het simpel weg bij mij thuis leveren.
Pricewatch :) Daar kun je kijken welke winkels de door jou genoemde onderdelen in huis hebben.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 12:33

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

die videokaart is beetje BS imo; als je nu een kaart koopt van zeg €250 en over anderhalf a 2 jaar wéér dan ben je op dat moment sneller dan nu al zo'n dikke...maar goed, das mijn mening. Voeding is ook beetje overdreven denk ik; denk dat je met 500W ook zeker uit de voeten kunt...

¯\_(ツ)_/¯

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er staat trouwens net een paar uur info over de 8-serie in budget op de Frontpage. Volgens mij is het handiger, maar wie ben ik, om daar 2 kaartjes lekker in SLI te zetten. Is goedkoper dan een enkele GTX en waarschijnlijk net zo snel maar wel een stuk stiller en geen zware voeding nodig (max 75W / kaart).

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 24-01-2007 15:27 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• RoD
  • Niet online

RoD

beschuitfluiter schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:25:
die videokaart is beetje BS imo; als je nu een kaart koopt van zeg €250 en over anderhalf a 2 jaar wéér dan ben je op dat moment sneller dan nu al zo'n dikke...maar goed, das mijn mening. Voeding is ook beetje overdreven denk ik; denk dat je met 500W ook zeker uit de voeten kunt...
Klopt.
Als je nu iets qua graphics inlevert op gamegebied en het geld in je zak steekt voor een upgrade, haal je een veel hoger rendement. Je kunt ook nu een X1950Pro halen, kan ook nog prima mee met de nieuwste games, en scheelt je een schep geld.
Tenzij je dus nu ubergraphics wilt en op hele hoge resoluties speelt.

Voeding is inderdaad zwaar overkill. Met een 8800GTX volstaat een 450W voeding ook wel. Of een 500W voeding aangezien het niet veel scheelt in prijs.
MAX3400 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:26:
Er staat trouwens net een paar uur info over de 8-serie in budget op de Frontpage. Volgens mij is het handiger, maar wie ben ik, om daar 2 kaartjes lekker in SLI te zetten. Is goedkoper dan een enkele GTX en waarschijnlijk net zo snel maar wel een stuk stiller en geen zware voeding nodig (max 75W / kaart).
Dat betwijfel ik. Op de FP staat dat die kaarten de 7600GT en de 7900GS moeten vervangen. Geen geweldige prestaties dus als je in die regio's gaat rondhangen. Wellicht dat ze het toch een stuk beter doen, maar dat is maar weer afwachten.

[ Voor 27% gewijzigd door RoD op 24-01-2007 15:29 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-01 16:29
- Kijk eens in de BBG en verander wat je niet van toepassing vind.

- Een voeding van 720W of 850W (!) is dat niet een beetje overkill? Ik heb zelf een voeding van 650W Coolermaster erin hangen en die trekt mijn PC nog makkelijk. Zorg er wel voor dat je goed merk voeding neemt. Had eerst een 450W Q-tec voeding maar die trok duidelijk geen 450W.

- 2 Harde schijven is niet altijd een must nee, maar het is uitermate handig. Heb zelf een 80 GB schijf en een 320 GB schijf, 80 voor Windows en progs en 320 voor games, muziek etc.

- Heb je in je begroting ook beeldscherm, toetsenbord, muis en speakers meegerekend of heb je die niet nodig?

• RoD
  • Niet online

RoD

CappieL schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:31:
- 2 Harde schijven is niet altijd een must nee, maar het is uitermate handig. Heb zelf een 80 GB schijf en een 320 GB schijf, 80 voor Windows en progs en 320 voor games, muziek etc.
Dat kan ook makkelijk met partities. Maar je kunt wel Raid0 gaan draaien met 2 hdd's van 320GB oid. Mocht je het risico op dataverlies aanvaardbaar vinden.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:08
Op het systeem heb ik niet echt aanmerkingen, ziet er goed uit (kan ook nauwelijk anders als je van alles zo'n beetje het snelste kiest).

Maar je hebt 1500-2000 budget voor een pc zonder randapparatuur (monitor enzo) en zonder windowsversie? En ook geen muis en toetsenbord?

Verder is het volgens mij niet mogelijk om een nieuwe alienware kast te kopen, ik neem aan dat zij het merkt exclusief proberen te houden. Zelf vind ik de coolermaster stacker een erg praktische kast, ook lian li en chieftec hebben wel fijne modellen.

[ Voor 13% gewijzigd door sewer op 24-01-2007 15:38 ]

• CappieL
RoD schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:32:
[...]

Dat kan ook makkelijk met partities. Maar je kunt wel Raid0 gaan draaien met 2 hdd's van 320GB oid. Mocht je het risico op dataverlies aanvaardbaar vinden.
Had eerst alleen die 80 GB omdat ik dacht daar wel genoeg aan te hebben, daarna 2 partities gemaakt, 1 voor windows en 1 voor de rest.
Omdat deze steeds vol stond heb ik maar een 2e schijf gekocht en zodoende ben ik tot mijn huidige configuratie gekomen.

• n0valyfe
Ik heb inderdaad al eens in de BestBuy Guide rond gekeken, maar daar stond niets over een voeding =s

En zie mij als een noob, wat ik heus niet erg vind, dit is de eerste keer dat ik geen merk PC ga kopen dus het is wat moeilijker.

Mijn eisen van mijn moederbord:

Hij mag 8GB trekken, maar er zal waarschijnlijk nooit 8GB in komen, maar ik wil op zeker spelen.
Hij moet mijn GTX 8800 kunnen trekken en er moeten 2 harde schijven inpassen, of aangekoppeld aan het moederbord worden.

Ik zou ook graag later de mogelijk hebben om 2 kaarten in SLI te zetten.

Verder moet alles e rgewoon op passen of samenpassen. :9

• CappieL
Denk niet dat de makers van de BBG niet verder kijken dan hun neus lang is, ze zorgen er wel voor dat je PC nog wel een tijdje meekan.

Kijk vooral naar hun argumentatie waarom ze voor een bepaalde processor / moederbord kijken.

Je kunt monitor en toetsenbord / muis makkelijk uit de BBG overnemen of zelf aanpassen. Kijk en orienteer!
(ik zie je niet al noob hoor ;))

• RoD
  • Niet online

RoD

n0valyfe schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:36:

Mijn eisen van mijn moederbord:

Hij mag 8GB trekken, maar er zal waarschijnlijk nooit 8GB in komen, maar ik wil op zeker spelen.
Hij moet mijn GTX 8800 kunnen trekken en er moeten 2 harde schijven inpassen, of aangekoppeld aan het moederbord worden.

Ik zou ook graag later de mogelijk hebben om 2 kaarten in SLI te zetten.

Verder moet alles e rgewoon op passen of samenpassen. :9
Elk moederbord met een PCI-E slot van tegenwoordig kan een 8800GTX trekken...

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-01 15:51
Wat ik me voornamelijk afvraag is wat je reden is om er twee dvd branders in te zetten. In enkele minuten is een DVD gebrand en de meerwarde van een tweede brander lijkt me nihil, ook al kost deze vrijwel niets.
Qua HD geef je het zelf al aan.. Als één HD genoeg is, is het onzin om een tweede te kopen. Voor een RAID-0 opstelling gaan lijkt me wat overbodig, want je kan ook af en toe even een backup maken en dat op DVD zetten (of internet, etc).

Verder lijkt het me belangrijk welke monitor jij hebt/gaat gebruiken en op welke resolutie je wilt spelen ivm je videokaart.

• CappieL
Het zou inderdaad zonde zijn wanneer je een videokaart koopt die de hoogste resoluties kan weergeven en je maar naar een bagger-monitortje zit te turen.

1 HD van 320 zal al wel voldoende zijn (misschien met partities)

Heb zelf ook 2 branders zodat ik on-the-fly kan kopiëren. Het verhaal namelijk dat ik een dvd-brander had gekocht maar die zat in de pc toen ik er zelf nog geen had. Daarna zelf bij cdromland een pc samengesteld en daar was die brander goedkoper dan een dvd-speler, vandaar dus...
2 tegelijk branden is niet aan te raden, pc'tje gaat dan slooooooom

• n0valyfe
Er zijn blijkbaar nog posts bijgekomen na mijn laatste post :9

Ik heb al een 21 inch scherm van philips, was ook leker duur =(
Ik heb ook al meerder toetsenborden, muizen en speakers.

En als ik alles zowat optel:

Videokaart: € 530
Power Suply: (650 watt dan maar:) € 130
Moederbord:
Zou ik de assus nemen die in de Best Buy Guide staat of zou ik de nVidia 680i pakken?
Dat zou rond de € 150 moeten komen. Waarschijnlijk minder?
Geheugen: 1GB, ik heb hier nog 1GB geheugen liggen van kingston, past deze in die PC?
het gaat hier over de: 1GB (2 van 512) nummer: KTH-ZD8000A/1G van Kingston.
DVD drive: 60 euro. voor 2
Koeler: 16 euro
processor: 280 euro
geluidskaart: 70 euro
harde schijf: 80 euro

Ongeveer een totaal van: 1450 euro?

• n0valyfe
Nog meer posts ;)

Over de harde schijf:

Op de pc die ik nu heb, een prachtig kut-bakje zoals ik hem altijd noem ;) heeft een hardeschijf van 250GB en de pc heeft 512MB ram.

Op mijn schijf staat:

Linux (partitie van 40GB)
Windows Vista Ultimate ( partitie van 60GB)
Windows XP home: partitie van 100GB

Acronis voor de backups, is 50GB groot. Staan ongeveer 3 back ups op.

Ik heb nog een externe Iomega hardeschijf waarop ik al mijn verzamelde films opzet. En nevermind die 2de DVD schrijver, ik realizeer me net dat ik nog nooit nood heb gehad ana het ''on-the-fly'' kopieren, heb ik eigenlijk ooit al eens een DVD geript???

Mijn scherm, ik denk dat het een 20 inch is, maar ik ben er niet zeker van, het is groot dat kan ik wel zeggen.

Het is een philips en vanboven staat in het klein:

190S

You tell me of dit een goed scherm is ;)

In inder geval, het scherm is goed genoeg om er de dageijkse dingen mee te doen, maar om op tegamen weet ik niet. Ik wist niet dat dit echt zoveel uitmaakte.

• SpiceWorm
  • Laatst online: 25-10-2025
Dit systeem schreeuwt om een Raptor (neem desnoods de 74 gb versie voor windows en als schijf waar je de spellen op installeert.) Eventueel icm met je 2 7200 rpm schijven voor opslag. Wordt dat wat te duur (je geeft zelf al aan dat je met minder opslag uit de voeten kan) 1 7200 rpm schijf.

[ Voor 25% gewijzigd door SpiceWorm op 24-01-2007 16:06 ]

• n0valyfe
Maakt de hardeschijf zoveel uit dan?

En waarom percé een raptor, ik heb met maxtor ook al goede ervaringen ;)

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 13:02
Een Raptor is een type schijf van Western Digital. Deze schijven draaien op 10k rpm i.p.v. 7200 rpm.
Ook biedt deze schijf een cache van 16MB wat de snelheid ook ten goede komt.

Klik: pricewatch: Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB)

[ Voor 37% gewijzigd door deCube op 24-01-2007 16:24 ]

Work hard & be brave.

• n0valyfe
Die word het dus ;)

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
680I moederborden hebben 3 PCI-e sloten. Zoiets zou ik dus zeker niet kopen. Veel te duur en je hebt er absoluut niks aan. Gewoon voor een bord gaan met 2 PCI-e sloten. Veel meer rendement en je hebt er teminste wat aan. 1 8800GTX is wel genoeg maar dan zou je later mss een Ageia Physics erbij kunnen zetten.

Verwijderd

Ik raad als moederboard een asus P5B-E/Gigabyte uit de BBG of een duurdere versie.
GPU is helemaal ok. Je kan of voor 2 HDDs in RAID gaan (sneller), maar ik zou geen raptor nemen. Dan maar iets langer wachten. Ik neem zelf gwn 1 grote schijf (400GB) maar dat moet je zelf weten. Ik weet niet of je al een casing op het oog hebt? Kijk anders ff naar de thermaltake armor o.i.d.
500 watt zou t prima moeten doen, en ipv sli kan je later beter een hele nieuwe gpu kopen.
E6600 is ook een goede keuze, en als ik jouw was zou ik even nieuw geheugen erbij nemen.
Kingston hyperX 2GB PC6400 is bijvoorbeeld heel goed (als je gaat overclocken)

• n0valyfe
Ik ben eigenlijk niet van plan om te gaan overclocken, want ik heb daar met mijn eerste pc slechte ervaringen mee gehad. Hij raakte na verloop van tijd zeer snel overhit, en dan begon hij na een uur al vast te slagen. En als er ooit aan kapot is dan zal mijn moeder zeker zeggen van... Zie je wel dat je beter een ps3 gekocht had, want ze is er dus tegen dat ik een game PC koop. Volgens haar is een PC niet gemaakt om op te gamen, daarvoor zijn er consoles. Pure bullshit, ik weet het, maar toch is het zo.

Nu we toch over overclocken bezig zijn, gaat mijn processor al niet snel genoeg om die spelletjes op te spelen, zoals battlefield 2 en 2142...

Van die ''PCI-e slots'' ken ik niet veel, maar die worden toch alleen gebruikt voor de videokaart he?

Dus drie zou alleen maar nuttig zijn voor 2 videokaarten en een fisieke versneller, koop ik er een met 2, dan kan ik er 1 videokaart in steken en 1 versneller. Ik zelf zou eerder voor het laatste gaan, die met 2 slots, maar dan moet ik leven met de gedachten dat ik er nooit 2 videokaarten in ga kunnen steken.

Hoeveel zou ik kunnen besparen op een moederbord met ''maar'' 2 slots, en als ik er dan zo een koop is die dan ook even goed, of is er buiten een slot minder nog iets anders dat gedowngrade word?

• RoD
  • Niet online

RoD

n0valyfe schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:24:
Ik ben eigenlijk niet van plan om te gaan overclocken, want ik heb daar met mijn eerste pc slechte ervaringen mee gehad. Hij raakte na verloop van tijd zeer snel overhit, en dan begon hij na een uur al vast te slagen. En als er ooit aan kapot is dan zal mijn moeder zeker zeggen van... Zie je wel dat je beter een ps3 gekocht had, want ze is er dus tegen dat ik een game PC koop. Volgens haar is een PC niet gemaakt om op te gamen, daarvoor zijn er consoles. Pure bullshit, ik weet het, maar toch is het zo.

Nu we toch over overclocken bezig zijn, gaat mijn processor al niet snel genoeg om die spelletjes op te spelen, zoals battlefield 2 en 2142...
Je moeder heeft er wel verstand van zo te horen :') En ja, tuurlijk kun je die spellen daarmee spelen. Wat denk jij, dat je met een supersnelle proc die spellen niet kunt spelen? Dan werden die spellen nauwelijks verkocht. Voor de rest kun je dat prima zelf opzoeken in de minimale systeemeisen die voor het spel opgesteld zijn.
Van die ''PCI-e slots'' ken ik niet veel, maar die worden toch alleen gebruikt voor de videokaart he?

Dus drie zou alleen maar nuttig zijn voor 2 videokaarten en een fisieke versneller, koop ik er een met 2, dan kan ik er 1 videokaart in steken en 1 versneller. Ik zelf zou eerder voor het laatste gaan, die met 2 slots, maar dan moet ik leven met de gedachten dat ik er nooit 2 videokaarten in ga kunnen steken.

Hoeveel zou ik kunnen besparen op een moederbord met ''maar'' 2 slots, en als ik er dan zo een koop is die dan ook even goed, of is er buiten een slot minder nog iets anders dat gedowngrade word?
Ik vraag me af of een bord met meer dan 1 PCI-E slot wel nuttig is. Met een single 8800GTX ga je al zat performance hebben. En in de toekomst kun je gewoon een upgrade doen.

• SpiceWorm
Ik bedoelde de raptor als hd waar je windows en je spellen op installeert. Als je kijkt wat voor gigantisch verschil kan maken, qua installeren, opstarttijd en laad tijden, dan wil je eenmaal met, nooit meer terug. Daarbij kun je 2x 320 gb 7200 rpm schijven installeren als opslag voor films iso's etc. Veel mensen onderschatten de invloed van de snelheid van de harde schijf op de totale systeem prestaties. Heb hier zelf een raptor 150 gb, x2 3800 en 2gb ram. Mijn startmenu beslaat twee volledige kolommen aan geïnstalleerde software (1280x1024) en het systeem werkt en start nog op als een bezetene, niet veel trager dan de verse installatie van mei vorig jaar.
Op de laatste lan starten we met z'n allen bf2 op. Ik was al aan het spelen terwijl de rest amper begonnen was met laden... Opzich wel jammer, moet je daarna nog wachten op de rest :P, ik post het hier ook meer om aan te geven dat het een flink verschil is, en ik van mening ben dat je op harde schijven niet moet bezuinigen. Zeker met zulke budgetten als hier over tafel gaan...

• sewer
  • Laatst online: 21:08
De raptop 150GB presteert nog beter, en is ook nog goedkoper per GB.

[ Voor 6% gewijzigd door sewer op 24-01-2007 21:58 ]

Verwijderd

Wat een geld word er gegooid in de HD. Hij zegt met 80GB net niet rond te kunnen komen. Een 160GB schijf zou dus ruim voldoende zijn. Je kunt dus ook een HD kopen waar dus maar een platter in zit en zodoende ook lekker vlot is. 10rpm is leuk, maar voor het geld?

Hitachi Deskstar 7K160, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB) .. maar 44 euro. Voldoet prima aan zijn eisen. Is vlot, voldoende ruimte en het voordeel van 1 schijf tbv 2 a 3 schijven (raptor + seagate senario). Minder ruimte, minder snoeren, minder stroomverbruik, minder lawaai! :9

• n0valyfe
Ok, 1 vraag, doet het verschil tussen 7200 en 10000 rpm iets aan mijn gaming ervaring?

Zo nee dan koop ik me gewoon een 160GB harde schijf. :p

En dan nog een vraagje, die PC in de Best Buy Guide, zijn di eprijzen BTW inbegrepen?

EN als laatste, heeft eenn power supply een standaart maat of moet ik ook letten op het feit dat de power supply wel in men kast geraakt?

[ Voor 23% gewijzigd door n0valyfe op 24-01-2007 23:38 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

n0valyfe schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 23:06:
Ok, 1 vraag, doet het verschil tussen 7200 en 10000 rpm iets aan mijn gaming ervaring?

Zo nee dan koop ik me gewoon een 160GB harde schijf. :p
Lees anders je eigen topic even door.
SpiceWorm in "Game PC ----> €1500 - €2000"
En dan nog een vraagje, die PC in de Best Buy Guide, zijn di eprijzen BTW inbegrepen?
Ja.
EN als laatste, heeft eenn power supply een standaart maat of moet ik ook letten op het feit dat de power supply wel in men kast geraakt?
ATX voeding bij een ATX kast.

• SpiceWorm
n0valyfe schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 23:06:
Mijn ervaring is van wel. Spellen installeren en starten waarbij de iso van hd2 komt en start/installeert vanaf de raptor, als je dat eenmaal hebt gedaan dan weet je niet waar je altijd op gewacht heb.
Maargoed, je krijgt er niet meer fps door (uitzonderingen daargelaten), je geluid of beeld is ook niet mooier, je toetsenbord werkt er niet beter van en je muis krijgt niet meer dpi's.
Daar wou ik het dan verder bij laten :).

• n0valyfe
Het is na lang nadenken en overwegen de deze geworden, zowat identiek dezelfde als die uit de Best Buy Guide.

De specs.

Processor:.......................Intel Core 2 Duo E6600...........................................€ 280,33
Moederbord:....................Gigabyte GA-965P-DS3...........................................€ 105,85
Koeler:............................Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775).................€ 15,50
Geheugen:.......................Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4..............€ 204,26
Videokaart:......................Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3.......................€ 528,84
Geluidskaart:...................Creative X-Fi XtremeMusic........................................€ 67,99
I/O-controller:..................Onboard raid
Netwerkcontroller:............Onboard gigabit lan
Harde schijf:....................Seagate Barracuda 7200.10, 320GB..........................€ 86,86
Dvd-brander:...................Samsung SH-S182M 18x..........................................€ 25,-
Diskettestation:................ALPS Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart).................€ 8,25
Behuizing:........................Antec LifeStyle Sonata II.........................................€ 97,80

Er komt een 650 Watt Power Supply bij, geen 450 ;), verder is er dan toch gekozen voor een moederbord zonder SLI ondersteuning,

Wat ik wel nog moet veranderen aan de configuratie is een raptor schijf van 74 GB

[ Voor 7% gewijzigd door n0valyfe op 25-01-2007 18:00 ]

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
n0valyfe schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:57:
Het is na lang nadenken en overwegen de deze geworden, zowat identiek dezelfde als die uit de Best Buy Guide.

De specs.

Processor:.......................Intel Core 2 Duo E6600...........................................€ 280,33
Moederbord:....................Gigabyte GA-965P-DS3...........................................€ 105,85
Koeler:............................Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775).................€ 15,50
Geheugen:.......................Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4..............€ 204,26
Videokaart:......................Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3.......................€ 528,84
Geluidskaart:...................Creative X-Fi XtremeMusic........................................€ 67,99
I/O-controller:..................Onboard raid
Netwerkcontroller:............Onboard gigabit lan
Harde schijf:....................Seagate Barracuda 7200.10, 320GB..........................€ 86,86
Dvd-brander:...................Samsung SH-S182M 18x..........................................€ 25,-
Diskettestation:................ALPS Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart).................€ 8,25
Behuizing:........................Antec LifeStyle Sonata II.........................................€ 97,80

Er komt een 650 Watt Power Supply bij, geen 450 ;), verder is er dan toch gekozen voor een moederbord zonder SLI ondersteuning,

Wat ik wel nog moet veranderen aan de configuratie is een raptor schijf van 74 GB
Het heeft geen zin om een kast te kopen met ingebouwde voeding(Sonata II) en die er dan uit te slopen en een andere voeding er in te bouwen. Koop dan een Antec P180, mooie kast, goeie koeling en zonder voeding, wel ietsje duurder maar kwaliteit. Je kunt ook een andere goedkopere kast kopen zolang hij maar voedingloos is. Nogmaals je hebt niks aan 2 voedingen, of je moet ze als onderzetters leuk vinden. :Y)

PSN: Oldzkoel

• n0valyfe
kom ik met die voeding toe als ik er later een graphics accelerator bijsteek?

Die dat er nu bij zit bedoel ik. 450 Watt

[ Voor 22% gewijzigd door n0valyfe op 25-01-2007 19:36 ]

• n0valyfe
Indien nee, kan een 550 Watt voeding die aan?

Antec NeoHE Power 550W (Retail, ATX2, HE 550 EC)

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zie aan het laatste lijsie dat er al flink bespaart is, en terecht ook als je niet overklokken gaat.
Paar dingen om nog over te denken volges mij.

Geheugen gwoon de goedkoopste pc6400 cl4 doen (zal dit wel ongeveer zijn lijkt me)
Idd geen kast kopen met voeding als je er toch een andere in doet (wat wel een goed id is), helemaal geen antec omdat die cker niet de beroerdste voedingen erbij doen, maar ook niet de beste.
650w is ook een "beetje" overkill nogmaals helemaal als je niet overklokt, 500/550w met 85+% efficincy is zat.
Als je er plaats voor hebt zou ik een bigtower nemen, en dan ook eentje in de duurdere klasse 80+ (let bv op: rubberdemping, 12cm fans, beetje coole look, handige indeling).
Moederbord ja een ds3 is een goed bord, maar heeft niet zoveel extra geintjes (die raid sucks beetje bv). Een Asus deluxe ofzo is toch echt een stap ja euh.. luxer :S :P

Ach ben nu toch bezig, dan reageer ik ook gwoon op haast alles :P

Raptor verhaal klopt wel, ben ook altijd (1v)de eerste met laden van spelletjes, en installeren kopieren enz is ook wel vlot, met 2 schijfjes. Opstarten weet ik niet pcies, het is niet echt slomer gworden in de tijd en mijn windows is de langstlevende die ik tot nog toe heb (zou dat door mr raptor komen _/-\o_ ??) (meestal per 3mnd een nieuwe install, nu 8mnd). Ik kan raid niet aanbevelen als je jezelf een noob noemt :D, maar 2 schijven is wel een stuk relaxter als 1. 73gb is trouwes wel snel vol, als je windows erop zet en games. msschien een id om 2x t7k250 hitachi of samsung 250 gb te nemen en dan niet in raid zeten?

Nukezone FTW

• n0valyfe
En als ik er deze insteek?

De ASUS I S775 P5W DH Deluxe C2D ATX

Specs. van dit moederbord:

Productomschrijving:
Model Name: P5W DH DELUXE
FormFactor: ATX
CPU: Pentium D/PentiumEE/65nm ì dual-core/Core2Duo/Core2EE
Socket: LGA775
Chipset: INTEL 975X/ICH7R
FSB: 1066/800
Memory Type: 4DDR2 (Dual Channel)
Memory Bus: DDR2 800/667/533
VGA onboard: N
IDE: 100*1 + 133*1 + SATA II*7
Raid: RAID 0, 1, 5
Graphics Slot:2x PCIex16; Crossfire 8X+8X
Audio: ALC882M-8CH
S/PDIF: Coaxial + Optical out
LAN: 2x Gb Marvell PCI
WiFi: 802.11b/g
Firewire: 2*1394a
PCI: 3
PCI-E x4: N
PCI-E x1: 2
USB 2.0: 8
PCS/Carton: 5
Others: Support Intel Core 2 Duo / Core 2 Duo Extreme Edition ì and next generation Mulit-Core CPU. CrossFire technology,ASUS EZ-BackupT ì (Plug and play 2 x SATA 3.0Gb/s RAID 0 or RAID 1), ASUS WiFi-AP SoloT , ì ASUS MP3-InT, Asus DH RemoteT(Media Control), ASUS 8-Phase Power Design, ì Heat-pipe, Stack Cool2, Dolby Master Studio, SATA on the Go, AI Quiet, ì ASUS Hyper Path3, AI NOS, Precision Tweaker, CrashFree BIOS 3, Q-Fan2, ì MyLogo3, EZ Flash2, Multi-language BIOS

Is deze volledig compatibel met wat ik er ga insteken? Want dat is toch wel een beetje belangrijk he ;)

• n0valyfe
Ok even een samenvatting, anders wordt het hier ietwat onduidelijk.

Kheb even bij brugman computers een samenstelling gedaan, ik vertrouw erop dat zij betrouwbaar zijn aangezien er hier op Tweakers reclame voor gemaakt wordt, of ze worden toch als beste beprijst.

Samenstelling:

Geheugen: Kingston DDR2 ValueRAM 2Gb 533 2K CL4.0
Voeding: Antec NeoHE Power 550W (Retail, ATX2, HE 550 EC)
Moederbord: ASUS I S775 P5W DH Deluxe C2D ATX
Videokaart: ASUS PCIe 768M EN8800GTX/HTDP
Geluidskaart: Creative X-Fi Xtreme Music (Bulk )
Koeling: Thermaltake Blue Orb II (Retail)
HD: Western Digital Raptor WD740ADFD
Processor: CPU INTEL C2D E6600 2.40 1066MHz 4MB BOX
CD/DVD Lezer/Brander: Samsung SH-S182M 18x (Dual-layer, Lightscribe, Zwart)

Prijzen:

Geheugen: € 193,21
Voeding: € 96,50
Moederbord: € 193,97
Videokaart: € 535,50
Geluidskaart: € 69,00
Koeling: € 25,00
HD: € 147,61
Processor: € 301,07
CD/DVD Lezer/Brander: € 29,64

Totaal. € 1.591,50 (Inc. BTW)

Opmerkingen & vragen:

- Er is nog geen behuizing bij, dit vind ik persoonlijk de moeilijkste beslissing.
- Heeft dit moederbord en goede onboard-geluidskaart zodat ik de externe geluidskaart kan weglaten? Dan kan er een 150GB Raptor in de plaats.
- I.v.m. de koeling, is die goed? In de BBG nemen ze namelijk een andere, ik zie dat deze nochtans wel op een Core 2 Duo past, dus het zal wel zeker?
- Ik zie dat het moederbord een ATX is en de Voeding een ATX2, de behuizing zal dus een ATX moeten zijn zodat het moederbord er in past, maar op Brugman Computers is er geen 550 Watt voeding ATX 8)7 :?

• n0valyfe
Ik ben al hele tijd aan het zoeken maar ik slaag er maar niet in de reden te vinden waarom dit moederbord:

ASUS I S775 P5B Deluxe C2D ATX

Minder kost dan dit:

ASUS I S775 P5W DH Deluxe C2D ATX

En voor dit moederbord dna ook dezelfde vraag, dit hierop ook een goede geluidskaart? Of is het nodig een externe te kopen. :*)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:11:
Hitachi Deskstar 7K160, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB) .. maar 44 euro. Voldoet prima aan zijn eisen. Is vlot, voldoende ruimte en het voordeel van 1 schijf tbv 2 a 3 schijven (raptor + seagate senario). Minder ruimte, minder snoeren, minder stroomverbruik, minder lawaai! :9
En minder performance ;). Leuk dat je zo alles opnoemt om de deskstar naar voren te brengen, maar je vergeet juist waar het om gaat bij een raptor: presetatie's, snelheid. En dat kost inderdaad meer geld :)

• Powrskin
  • Niet online
Minder kost dan dit:

Geen id wat het verschil is tussen de 2, denk haast dat de duurste gwoon een nieuwe versie is dus lijkt mij iets beter :P, zal niet veel gadget extra's hebben en aangezien er toch niet geklokt wordt, ach ja het is jou keuzs

Denk dat onboard prima voltdoet, als je een 150gb raptor erbij neemt, en het ook al prima lijkt met een 160gb dan is dat natuurlijk nog een voordeel. Ik zou dan denk ik een 74gb raptor + een grote extra schijf nemen.

Voeding zou ik gwoon een nieuwe versie nemen, vaak 85% eff, grote fan, verbetert etc. atx 2.2 ofzo dus (pci express aansluiting of 2 :D, 8pin extra mb connector)

Behuizing daar is gnoeg keus in in elk geval, daar kan je wel een paar daagjes in zoek zijn.

Nukezone FTW

• RoD
  • Niet online

RoD

n0valyfe schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 21:14:
Ik ben al hele tijd aan het zoeken maar ik slaag er maar niet in de reden te vinden waarom dit moederbord:

Minder kost dan dit:

En voor dit moederbord dna ook dezelfde vraag, dit hierop ook een goede geluidskaart? Of is het nodig een externe te kopen. :*)
Dat hangt volledig van jezelf af. Is weinig zinnigs over te zeggen. Geluid = persoonlijk. Voor de zekerheid kun je eerst onboard gebruiken en kijken of het goed genoeg is.

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-01 12:59
Ik weet niet of je nog steeds twijfelt om wel of geen raptor te nemen, maar ik zou dan liever een mindere videokaart nemen en minimaal 1 raptortje erin stoppen. In een dergelijk game-pc is de hdd de grootste bottleneck. Waarom deze bottleneck niet weghalen als je het toch binnen je budget valt (of kan vallen:)). 2x74GB Raptor in raid-0 doet wonderen. meer dan een 8800gtx nu kan doen!

• n0valyfe
Is of beter, zijn, de twee assusborden beter dan de Gigabyte 965P DS4, deze is denk ik een klein stapje hoger dan die in de Best Buy Guide. Daar hebben ze dezelfde maar een DS3, welke 1 PCI-e slot minder heeft.

Anyway, ik denk dat ik een goede keuze gemaakt heb betreft terug een Gigabyte moederbord te nemen in plaats van een ASUS. De keuze lag heelaas bij mij dus heb ik even gekeken en ik heb gezien dat:

De DS3 van Gigabyte overeen komt met de eerder vernoemde ASUS (niet Deluxe). En de DS4 van Gigabyte komt zowat overeen met het ASUS Deluxe moederbord van hierboven. En de prijzen verschillen telkens 30 euro wat puur aan de conccurentie licht volgens mij. Dus geef mij dan maar even de DS4 is deze configuratie...

Geheugen: Buffalo 2048 MB, 2, PC2-6400 / DDR2-800, CL5
Voeding: Zalman ZM600-HP ATX2, EPS, 600 Watt
Moederbord: GigaByte 965P-DS4 Intel® P965, ATX, 1066 MHz
Videokaart: ASUS PCIe 768M EN8800GTX/HTDP
Geluidskaart: Creative X-Fi Xtreme Music (Bulk )
Koeling: Boxed koeling bij processor
HD: Western Digital Raptor WD740ADFD
Processor: CPU INTEL C2D E6600 2.40 1066MHz 4MB BOX
CD/DVD Lezer/Brander: Samsung SH-S182M 18x (Dual-layer, Lightscribe, Zwart)

Totaal: € 1525,-

Opmerkingen en vragen over deze configuratie:

- Deze keer geen Kingston geheugen, maar Buffalo, als dat al een merk is ;) Is dit geheugen een goed ekeus? Lijkt me degelijk geheugen aan 800MHz.

- De koeling, ik heb deze keer niet gekozen voor een extra koeling, ik denk dat de koeling die intel meegeeft er wel in zal slagen mijn processor koel te houden. Right? Anders koop ik achteraf een nieuwe koeling.

- Is deze configuratie compatibel? Ik neem aan dat het geheugen past op het moederbord etc. De voeding ook bij het moederbord, je weet wel.

En verder is er voor deze kast gekozen:

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TQXT41

Past alles hierin?

[ Voor 7% gewijzigd door n0valyfe op 27-01-2007 11:06 ]

• Powrskin
  • Niet online
ghehe nu ik toch hier weer kijk ook maar een reactie.
Buffelo is ook prima geheugen.
In die kast past het vast, want heb setups gezien van een winkel met gtx en die kast :P
Weet niet meer pcies hoe en wat, maar op de Asus zit een betere geluidskaart (maakt voor jou niet echt uit), kan volges mij meer en hogere voltage instellingen en geeft ook iets meer extra's (microfoon, kabels etc.). Als je het pcies wilt weten dan gaat google je aan reviewtjes helpen.

Nukezone FTW

Pagina: 1