Toon posts:

raid, de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
is de snelheidswinst van RAID de moeite waard of niet??

hoeveel procent is raid ongeveer sneller ten opzichte van een normale ide configuratie
..

thnx!

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:00

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Vraagje, heb je het over IDE-raid (denk ik wel) of SCSI-raid??
IDE-Raid weet ik niet.
SCSI-raid (raid 5 met 7 schijven) is echt supersnel. Access times van 5ms en een data transfer rate van 34 Mbyte/s (ik heb maar 40MByte op mijn bus beschikbaar, dus veel verder kom ik niet. Echt supers, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik het van IDE dus niet weet, iemand anders???

I play my enemies like a game of chess...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het idd over IDE, want scsi is mij iets te duur ook al heb ik al een uw-scsi kaartje erin hangen

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
IDE RAID 0 is super snel, IDE RAID 1 is gewone snelheid, echter full backup.
IDE RAID 0 moet in principe sneller wezen dan SCSI RAID 5 (mits ongeveer gelijke schijven), als ik mijn eigen werkstuk mag geloven, echter toegangs tijden zijn wel stuk lager.

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Topicstarter
uhu, maar ik mag zeker niet zoiets zeggen van 2 HD's, dus 2 x zo snel..

zeker iets van 60 - 70 % ofzow denk ik, of niet?

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 18:33
RAID is toch bedoeld om op meerdere schijven te lezen/schrijven zodat je data niet verloren is als een van de schijven crasht? Toch niet om snelheid te verhogen? :?

• Angelfire

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

RAID 0 sneller dan Raid 5?? Zo simpel kan je het niet stellen. Hangt af van het aantal schijven. Bij gelijk aantal schijven: Ja absoluut. Maar vergeet 1 ding niet:RAID=Redundent Array of Independend Drives. Oftewel fout tolerantie. En dat is Raid 0 absoluut niet. Dus "in the end" als er iets fout gaat (1 schijf kapot) wie is er dan sneller??

Ik weet dat dit voor de thuis gebruiker/tweaker overdreven is. Maar ik wil niet meer zonder Raid 5!! Mijn data is veilig, zolang er maar geen 2 schijven tegelijk kapot gaan. Ik heb dus ook altijd een aantal (2) schijven op de plank liggen !!

• Angelfire

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Je data staat verdeeld over meerdere schijven. Voor meer info kan je kijken op
www.scsistuff.com en dan bij :product support links. Hier kan je heel veel leren over RAID. Wat is het en hoe werkt het. Gaat sneller dan dat ik het uitleg. Hoop wel dat je Engels goed is. Vooral het technisch gedeelte als je er dieper op in gaat.

suc6

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 09:48
met raid 0 is dat je twee schijven aan elkaar plakt zeg maar. dus de grootte is twee keer de kleinste schijf. -> veel snelheids toename....

met raid 1 gebruik je zeg maar 1 schijf als backup

en raid 0/1 doe je het dus allebei.

Verwijderd

Topicstarter
uhmm ja, ik kan denk ik wel zeggen dus dat (ide)-raid (striping, want mirror interesseert mee niet) best wel de moeite waard is, das mooi...
:)

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Angelfire, daar zit je correct, bij meer schijven kan je beter RAID 5 hebben, ik ging uit van een klein aantal, neem niet aan dat iemand 7 HDD in zijn bak in een RAID gooit voor huis tuin en keuken gebruik (valt IDE volgens mij sowieso al af).

Probeer anders is RAID 7 >:)

Flickr | Lego collectie

Pagina: 1