Bellen via Experiabox na portering gaat niet via VoIP

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Ik open maar een nieuw topic omdat het in het algemene topic ondergesneeuwd is geraakt.

Situatie: HetNet Instap Surfen & Bellen, analoge lijn.

Enkele maanden geleden aangesloten; werkte enige tijd goed.

Opeens (enkele weken terug) ontstonden er problemen met de bereikbaarheid. Bellen kon nog wel, gebeld worden niet. Portering heeft plaatsgevonden (tenminste, ** geeft geen kiestoon meer) en voor de zekerheid is de splitter toen volgens de instructies verwijderd. Dit leverde geen resultaat op.

De firmware van juni staat in de Experiabox. De helpdesk wilde er niet op ingaan of deze zou worden geupdate.

Nu is er een KPN-monteur gekomen en heeft volgens zeggen (ik moet de situatie ter plekke nog bekijken) de splitter teruggeplaatst en - naar ik aanneem - de kabeltjes opnieuw aangesloten zoals dat in eerste instantie moet (vanuit splitter een kabeltje naar de DSL-ingang én naar de telefoon-ingang).

Het komt er volgens mij dus op neer dat men nu belt via het oude netwerk.

Kan dit? Men zegt dat de telefoon weer werkt (internet deed het altijd al).

Iemand suggereert dat de problemen ontstaan zijn door het gebruik van een verkeerde kabel. Dit lijkt me niet logisch, want het heeft gewerkt. Het gaat bovendien maar om twee aders (dat zijn dus de middelste twee aansluitingen van een RJ11-stekkertje). Als er iets fout aangesloten zou zijn zou internet toch ook niet meer werken?

Ik meen dat het gewoonlijk zo gaat:

Voor portering
code:
1
2
3
1
 lijn ---- splitter --- DSL-aansluiting EPB --- PC
                  \ Telefoon-aansluiting EPB ---Telefoon

Na portering
code:
1
2
3
1
 lijn ---- DSL-aansluiting EPB --- telefoon
                            \ PC

Nu hebben ze dus, hoewel portering al maanden geleden plaatsgevonden heeft, de situatie vóór portering teruggezet. Betekent dit dat er nu weer telefoontikken worden berekend?

Mijn theorie is dus als volgt: HetNet/KPN laat klanten hun gewone lijn weer gebruiken om te bellen (weliswaar via de Experiabox maar niet via een VOIP-techniek) in gevallen waar deze techniek niet werkt. (Mogelijk zonder doorberekening van de -eigenlijk- hogere kosten. Dit zonder het te vermelden op de servicepagina's of in de FAQ. Kan iemand dit bevestigen / ontkrachten?

[ Voor 5% gewijzigd door pinockio op 24-01-2007 12:13 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Zie pagina 13, laatste deel KPN topic, heb je de vraag exact zo gesteld en al antwoord op gekregen.
Ik stuur een verzoek om dit topic te sluiten.

• pinockio
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 12:23:
Zie pagina 13, laatste deel KPN topic, heb je de vraag exact zo gesteld en al antwoord op gekregen.
Ik stuur een verzoek om dit topic te sluiten.
ehhh aha....

1. Ik heb hier de vraag anders geformuleerd, gecorrigeerd en toegelicht

2. Je hebt inmiddels je antwoord gewijzigd; in eerste instantie was het geen antwoord waar ik iets aan had

Overigens... welk paginanummer van een topic het betreft hangt van de instellingen af. Jij kunt dus pagina 13 hebben en ik pagina 10.

Je bedoelt zeker dit:
Lijkt me erg stug om de doodeenvoudige reden dat na portering je geen vaste lijn meer hebt . Vandaar dat de splitter ook wegkan na succesvolle portering.Wel of geen werkende mijnKPN heeft niets te maken met voltooide portering, mijn omgeving werkte al vanaf uur 1 na activeren van 1369, daarna online. Is wel een keer "down" geweest maar na heractiveren met zelfde account werkte het weer. Waarschijnlijk een glitch in de systemen geweest ofzo.
Dat verklaart wel iets, maar nog niet dat nu, na plaatsing van de splitter, het probleem opgelost is!
Inmiddels wordt dus mij verweten dat ik de splitter heb verwijderd en daarmee een probleem gecreëerd / erger gemaakt heb.

Welnu... momenteel is de lijn dus niet geporteerd (en dat zal gaan gebeuren, waarna dus de kabels opnieuw anders aangesloten zullen moeten worden) ondanks bellen van 1368 én 1369 - voor alle zekerheid, omdat het HetNet betreft en in het boekje iets anders stond dan hier in het forum - óf er is iets anders aan de hand.

Ik vind het nogal voorbarig om dit topic dus nu al te sluiten.

De grootste vraag die ik heb is deze: kan het nodig zijn een splitter te gebruiken bij Bellen en Surfen? Wat ik begrepen heb: alleen als de lijn nog niet geporteerd is. En dat zou een maand geleden al voorbij moeten zijn geweest.

[ Voor 21% gewijzigd door pinockio op 24-01-2007 12:52 ]

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 00:21
Ga even langs een primafoon en vraag of ze kunnen kijken of je gewone lijn nog actief is. Daar hebben zij een systeem voor waar je wel in staat als je oude lijn nog actief is, en niet meer als je volledig geporteerd bent.

Verwijderd

Hoeft hij niet voor langs de primafoon, bellen met 0800 0407 en de situatie uitleggen, kunnen ze een lijnscan doen op het nummer. Scheelt met deze kou ;-) . Verder kan de helpdesk tegenwoordig de SIP gegevens opnieuw in het modem laden, dus bel even ;-) .

Oh, en btw, het is niet als aanval bedoelt op de TS maar een apart topic openen voor iets wat in het algemene topic al behandeld is/wordt is dacht ik niet de bedoeling ;) .

• pinockio
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 12:52:
Hoeft hij niet voor langs de primafoon, bellen met 0800 0407 en de situatie uitleggen, kunnen ze een lijnscan doen op het nummer. Scheelt met deze kou ;-) . Verder kan de helpdesk tegenwoordig de SIP gegevens opnieuw in het modem laden, dus bel even ;-) .

Oh, en btw, het is niet als aanval bedoelt op de TS maar een apart topic openen voor iets wat in het algemene topic al behandeld is/wordt is dacht ik niet de bedoeling ;) .
Goede tip.
Jaja....... ik heb hierboven uitgelegd waarom. Bovendien is het erg lastig zoeken in een topic met tig pagina's, zeker als antwoorden ook nog eens gewijzigd worden.

Hier krijg ik tenminste antwoorden waar ik iets aan heb. Duidelijk meer dus dan in het andere topic.

Verwijderd

LOL
Duidelijk. Dus wat ga je nu doen ;) ?

Suc6 in ieder geval....

• pinockio
Update:

De monteur heeft inderdaad de splitter teruggeplaatst. Niet op zo'n erg nette manier overigens, want deze hangt los aan het kabeltje dat vanaf de telefoonlijn komt.

code:
1
2
LIJN --- SPLITTER --- Experiabox telefoon   IPB ------ Telefoon
                           \ Experiabox DSL-ingang IPB ------ Internet (draadloos)

Het blijft me een raadsel waarom het niet gewoon werkt zoals het hoort na portering: alleen een kabeltje naar de DSL-ingang op de EPB.

[ Voor 19% gewijzigd door pinockio op 31-01-2007 16:52 ]

Pagina: 1