Toon posts:

[SUN] Solaris 10, gratis of toch niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Solaris 10 gedownload bij Sun. Omdat er overal "free download" bij stond wilde ik het wel proberen. Maar bij het installeren op mijn servertje kwam ik erachter dat de download dan wel vrij is, maar het gebruik zeker niet.

Ik heb al een chatsessie geprobeerd met SUN, maar daar stapte de medewerker over op de Franse taal toen ik vertelde dat ik uit Nederland kwam. (Duh!)
Al met al ben ik er niet veel wijzer van geworden, ik kreeg 30 verschillende links aangeleverd en daar moest ik het maar mee doen. Uiteindelijk kreeg ik het verzoek met techsupport contact op te nemen.

Wie weet hoe het werkelijk zit?

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-01 18:59

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Voor support betaal je natuurlijk, doe het zelf gebruik (zelf uitzoeken), kost je niets.

Wat zoek je ?

[ Voor 9% gewijzigd door reddog33hummer op 24-01-2007 11:49 ]

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Verwijderd

Topicstarter
Nou da's niet helemaal waar wat je zegt:
Ikke: Do you have to buy the yearly support?
Sun Chatdienst: Yes
Ikke: OK, so it is free to download and you have to pay for using it! That's great!
Sun Chatdienst: Do you know about Try and Buy Program for servers free for 60 days ?
Ikke: yes, but that is to short for my test.
Sun Chatdienst: Ok.
Als je aan het installeren bent dan krijg je aan het einde de mogelijkheid om te updaten met de laatste patches. Hiervoor moet je de EULA accepteren. Deze is behoorlijk streng. Tevens wordt je dan verwezen naar de service abonnementen. Of je nu ongelimiteerd of gelimiteerd gebruik mag maken van Solaris wordt nergens echt duidelijk. Alleen als je opgeeft dat je wilt testen dan wordt er melding gemaakt van een 60 dagen termijn. Voor privegebruik of andere non-commercial toepassingen zijn mogelijke kosten onduidelijk.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Zoek de license op?
http://www.sun.com/software/solaris/popup.jsp?info=17
In order to use the Solaris 10 Operating System for perpetual commercial use, each system running the Solaris 10 OS must have an entitlement to do so. The Entitlement Document is delivered to you either with a new Sun system, from Sun Services as part of your service agreement, or via e-mail when you register your systems through the Sun Download Center.
en
The registration process to receive an Entitlement Document is part of the Solaris 10 download process, with the Entitlement Document being returned to you via e-mail. For this reason, YOU MUST PROVIDE A WORKING E-MAIL ADDRESS AS PART OF YOUR SUN DOWNLOAD CENTER ACCOUNT. If you fail to do so, you will not receive an Entitlement Document and will only have the right to evaluate the Solaris 10 OS for 90 days.

Solaris 10 Download Customers
Obtaining an Entitlement Document is simple. On the Solaris 10 Get It page, select the platform and format you desire from the drop-down menus, and then click the Download Solaris 10 button. When you arrive at the Sun Download Center, either sign in or register, ensuring that a valid e-mail address is part of your Sun Download Center account to receive the Entitlement Document. Fill out the Solaris download survey, specifying the number of systems on which you are installing the software. Once you have completed the survey, you will be redirected to the Solaris 10 download page for downloading, and your Entitlement Document will be sent to your registered e-mail address.
Dus try-out is 90 dagen ;) en volgens het bovenstaande zou je in het download process een Entitlement Document opgestuurd moeten krijgen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 12:07:
Nou da's niet helemaal waar wat je zegt:

[...]

Als je aan het installeren bent dan krijg je aan het einde de mogelijkheid om te updaten met de laatste patches. Hiervoor moet je de EULA accepteren. Deze is behoorlijk streng. Tevens wordt je dan verwezen naar de service abonnementen. Of je nu ongelimiteerd of gelimiteerd gebruik mag maken van Solaris wordt nergens echt duidelijk. Alleen als je opgeeft dat je wilt testen dan wordt er melding gemaakt van een 60 dagen termijn. Voor privegebruik of andere non-commercial toepassingen zijn mogelijke kosten onduidelijk.
Die kosten zijn prima duidelijk: 0.
Qwerty-273 geeft het aan, je moet bij het downloaden aangeven op hoeveel systemen je het van plan bent te gebruiken (en nog wat meer dingen geloof ik), en dan sturen ze je een entitlement op (voor 0 euro, kost slechts het invullen van een gelding mailadres). Die entitlement is voor elk doel geschikt (commercieel en persoonlijk) als ik me niet vergis.
Als je niet een geldig mailadres opgeeft, krijg je geen entitlement, en mag je het slechts 90 dagen evalueren.
Wat wel geld kost, is support van Sun op je systeem (logisch), en voor sommige (niet-kritieke) patches heb je ook een service plan nodig. Je interpreteert de chatlog ook niet helemaal goed, je moet inderdaad het jaarlijks support-plan kopen, als je dat wil hebben, dat is namelijk niet gratis, maar om Solaris te gebruiken heb je dat helemaal niet nodig, vandaar dat het antwoord simpelweg "yes" is. En het 60 day try-and-buy programma gaat ook niet over Solaris, maar zoals de chat al zegt, over servers; je kunt 60 dagen hardware op proef krijgen.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ik heb hier een gratis Solaris dvd besteld.
Ben benieuwd hoe het zit met die licensing.
Bookmark dit topic zeker.

Lijkt me sterk dat ze inderdaad een kit versturen die maar 60 dagen te gebruiken is.

If you choose to criticise you choose your enemies

Verwijderd

Topicstarter
3. Permitted Use.

As selected in your Entitlement, one or more of the following Permitted Uses will apply to your use of Software. Unless you have an Entit lement that expressly permits it, you may not use Software for any of the other Permitted Uses. If you don't have an Entitlement, or if y our Entitlement doesn't cover additional software delivered to you, then such software is for your Evaluation Use.

(a) Evaluation Use. You may evaluate Software internally for a period of 90 days from your first use.

(b) Research and Instructional Use. You may use Software internally to design, develop and test, and also to provide instruction on such uses.

(c) Individual Use. You may use Software internally for personal, individual use.

(d) Commercial Use. You may use Software internally for your own commercial purposes.

(e) Service Provider Use. You may make Software functionality accessible (but not by providing Software itself or through outsourcing ser vices) to your end users in an extranet deployment, but not to your affiliated companies or to government agencies.
Dit is uit de Software License Agreement die je moet bevestigen als je na installatie de updates wilt downloaden:
http://www.sun.com/software/solaris/licensing/sla.xml

En hier kom je dus niet verder.

De bovenstaande b (Research and Instructional Use) t/m e (Service Provider Use) gebruikers kan ik verder nergens terug vinden.

Verwijderd

Topicstarter
pff eindelijk gevonden:
10.
Q:
If you download Solaris 10, but do not purchase a Solaris Subscription, what can you receive?
A:
You can download future full Solaris releases and obtain security fixes, but you are not entitled to any support. You will not be protected by any IP claims. Full indemnification comes with a Solaris Subscription.
http://www.sun.com/service/solaris10/faq.xml#q1

Wat bedoelen ze met You will not be protected by any IP claims??

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:22:
pff eindelijk gevonden:

[...]

http://www.sun.com/service/solaris10/faq.xml#q1

Wat bedoelen ze met You will not be protected by any IP claims??
Dat zal een nasleep zijn van dat geneuzel van SCO met hun "wij hebben het IP (intellectual property) op Unix". Als nou zou blijken dat Sun het IP niet heeft van delen van Unix die ze gebruiken kunnen al hun klanten aangeklaagd worden ofzo en daar beschermt Sun je niet tegen als je geen subscription hebt.

Zoiets is het althans. :+

Saved by the buoyancy of citrus

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 21:20

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, ik verwacht van iemand die zich met Sun Solaris bezig houdt toch weet wat hij doet.

Het bespreken van de licentie van deze software lijkt mij meer iets voor Non-Windows Operating Systems :)
Pagina: 1