Brander blijft hangen bij branden van DVDs

Pagina: 1
Acties:

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Ik heb weer eens een heerlijk vaag probleem op mijn systeem, namelijk dat het branden van dvdtjes random blijft hangen (vaak al op 3 of 4%).

Ik kwam dit probleem eerst tegen met Nero 6 icm een NEC 3520A brander. Ik kan wachten wat ik wil, maar verder dan de x% waarop hij blijft hangen komt hij niet. Het vreemde is ook dat dit niet met iedere DVD gebeurd, maar eens in de zoveel hangt compleet (hij geeft ook geen errors, maar hangt gewoon).

Als ik Nero kill via de taskmanager dan reageert de brander niet meer (hij kan niet meer open of dicht) en ook het uitzetten van het pc resulteert in een schermpje "windows is shutting down" waarop ik eeuwig kan blijven wachten.

Om te beginnen met een schone lei heb ik m'n pctje geherinstalleerd, dit op een losse 160GB disk op de onboard controller van mijn bordje.
de IDE config ziet er als volgt uit
pri master - 160GB Seagate
pri slave - 160GB Seagate
sec master - NEC ND3520A
sec slave - leeg

Na een verse windows 2000 installatie met alle chipsetdrivers en brander op DMA gezet. De eerste 2 DVDs gingen goed, de derde draaide weer stuk (zonder error).
Uiteraard ben ik toen begonnen met het vervangen van de IDE kabels (stuk of 4 geprobeerd nu) en dat maakte allemaal niets uitl.
Om uit te sluiten dat het niet aan de fikker lag heb ik van de week een nieuwe gekocht, een Sony NEC optiarc AD5170A. Het zag er hoopvol uit, de eerste 3 DVDs gingen prima, de 4e ging weer net zo fout.

Ik heb gisteren gepoogd om de hdds op de 2e IDE connector te hangen en de optical op de eerste, dit resulteerde in niet meer kunnen booten. De drives worden herkent in de bios en post, maar het systeem blijft volledig hangen op verifying DMI pool data....

Toen de drives weer teruggehangen, en nero 7 geinstalleerd om problemen met het brandprog uit te sluiten. Gisteren een aantal DVDtjes gefikt, dat ging goed, maar net weer hetzelfde probleem. Dit keer kreeg ik na zo'n 10 minuten wel een error die ik tot nu toe niet eerder had gezien.
waarbij dit het belangrijkste stuk uit het log is (het punt waar het fout gaat)
11:02:30 #20 CDR -1114 File Writer.cpp, Line 302
Reset occurred
E: Optiarc DVD RW AD-5170A

11:02:30 #21 Text 0 File ThreadedTransfer.cpp, Line 228
all writers idle, stopping conversion

11:02:30 #22 Text 0 File ThreadedTransfer.cpp, Line 222
conversion idle, stopping reader

11:02:30 #23 Phase 127 File dlgbrnst.cpp, Line 1725
Generating DVD high compatibility borders

11:02:30 #24 Phase 129 File dlgbrnst.cpp, Line 1725
Generating DVD borders completed successfully

11:02:30 #25 Phase 38 File dlgbrnst.cpp, Line 1725
Burn process failed at 8x (11.080 KB/s)
Als ik zoek op de high compatibility borders kom ik niets tegen dat direct op een foutmelding wijst (het lijkt meer op een manier om DVDs compatible te maken met oudere spelers).
Waar de reset vandaan komt is mij een raadsel en de oplossingen die ik daarvoor vind had ik zelf al geprobeerd (DMA aanzetten en chipset drivers installeren, dat is het eerste dat ik doe na een verse install).

Nu begin ik zelf te vermoeden dat de onboard IDE controller beetje brakkig is en op een of andere manier geen data meer doorvoert, wat uiteindelijk resulteert in een defect schijfje.

Het maakt overigens niet uit vanaf waar ik schrijf, de onboard controller of de TX2000 die ernaast hangt.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen, ik ben een beetje door m'n ideeen heen. Om geheugen problemen uit te sluiten heb ik de 2x 1GB die erin zat vevangen door 4 512MB (beide ECC Registered PC2100 spul) waarvan ik zeker weet dat het mem goed is omdat dat getest is met memtest en geen fouten vond.

specs:
Athlon MP 2600+
GA-7DPXDW-P 760MPX
pri master - 160GB Seagate
pri slave - 160GB Seagate
sec master - Optiarc AD5170A
Promise TX2000
pri master - 320GB Seagate (Raid 0)
sec master - 320GB Seagate (Raid 0)
XFX 6800NU
NEC USB2.0
Zalman 400W voeding
2x 1GB Ram / 4x 512MB Ram

Het enige onderdeel waar ik nog van vermoed dat het een probleem kan geven is het moederbord en daar heb ik helaas geen reserve plank voor liggen om te testen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Ik had gsiteren het idee dat het mogelijk nog een compatibility issue kon zijn met mijn TX2000 raidcontroller, maar ook als ik die niet gebruik gebeurt hetzelfde.
Ik ga dit systeem dus maar vervangen (helaas), want om nou nog meer geld in een MPX platform te pompen zie ik niet zitten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt de brander, kabels, I/O controller, geheugen en brandsoftware dus al uitgesloten. Dan resten alleen nog het mobo, de voeding en de CPU's. * BalusC denkt ook dat het mobo gewoon gaar is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
BalusC schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 12:31:
Je hebt de brander, kabels, I/O controller, geheugen en brandsoftware dus al uitgesloten. Dan resten alleen nog het mobo, de voeding en de CPU's. * BalusC denkt ook dat het mobo gewoon gaar is.
Tja, cpus werken nog gewoon (het lijkt me sterk dat ze precies daar een error zou ontstaan als ik vrijwel alles zonder probs kan doen, een cpu die errors geeft moet dan ook datacorruptie veroorzaken of andere problemen geven en dat is hier niet het geval).

Voeding zou idd nog kunnen, ik heb net mijn andere voeding (480W Codegen) weggegeven. De huidige voeding geeft echter nergens een vreemde spanningsdip of wat dan ook (en dat zou ik toch zeker moeten merken aan de andere hardware die eraan hangt). 4 HDDs blijven zonder probs doordraaien, 1 DVDrw zou het dan ineens niet doen (klinkt niet logisch ergens).
Ik krijg van de week nog een FSP 250W voeding, dus daarmee ga ik het testen (moet voldoende zijn als ik de vidkaart vervang door een 9200je en maar 1 of 2 hdds aansluit).

Ik denk alleen dat het einde oefening is... er staat al een C2D in de bestelling, dan maar een nepdual tot ik weer geld heb voor het echte spul.

Verwijderd

probeer is een andere merk dvd schijfjes?

heb je wel eens een firmware update gedaan van de brander?

zie hier : http://www.micheldeboer.nl/firmware/index.html

ik zag diverse problemen met usb 2.0 devices.
ff unpluggen dat ding om te testen

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2007 13:05 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 12:53:
probeer is een andere merk dvd schijfjes?
Ja, ook verschillende schijfjes/snelheden geprobeerd, dat maakt niets uit.
heb je wel eens een firmware update gedaan van de brander?
Nee, ik heb gewoon de hele brander vervangen. Daarbij heeft de 3520 het tijden lang prima gedaan met deze DVDs en nu ineens problemen (terwijl ik nog aan dezefde spindel zit :))
ik zag diverse problemen met usb 2.0 devices.
ff unpluggen dat ding om te testen
Tja, ik heb tijdens het testen niet eens een USB2.0 controller in mijn pc gehad, laat staan USB devices die eraan hingen, dus dit kan het ook niet zijn.

Verwijderd

firmware moederboard al geprobeerd?

http://tw.giga-byte.com/S..._Model.aspx?ProductID=995

of probeer de brander is als primary master op je moederboard?
(kan zijn dat de bus gaar is)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2007 13:13 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 13:10:
firmware moederboard al geprobeerd?

http://tw.giga-byte.com/S..._Model.aspx?ProductID=995

of probeer de brander is als primary master op je moederboard?
(kan zijn dat de bus gaar is)
Die bios die daar staat is ook al heel oud en staat derhalve al een tijd op mijn plank (ik meen zelfs dat hij geleverd is met deze bios of 1 versie ouder).
Brander als pri master lukt niet, gezien het systeem dan weigert te booten (vandaar dat ik denk dat mijn 2e IDE connector gaar is).
Pagina: 1