Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Raar probleem met Cinquecento

Pagina: 1
Acties:
  • 895 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tyrion70
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05-2021
Mijn vriendin heeft een tijdje geleden een cinquecento uit 95 gekocht.. Leuk lief schattig autootje met bite :)

Anyways, sinds het wat kouder wordt, begint de motor te tikken als je hem aanzet. Het is niet het "pingel" geluid, maar meer alsof je de kleppen op elkaar hoort slaan, (zonder olie). De olie moet ik ook regelmatig bijvullen, zonder dat dat ergens lekt (alhoewel de verbranding ook niet 100% is).

Nu heb ik aan mijn oude peugeot en mazda 323 redelijk veel gesleuteld, alleen deze auto is ruim 6 jaar nieuwer, waardoor ik van de helft niet eens weet wat het doet.. Mijn mazda had namelijk onder de oliedop een ketting (die oa de olie rondsloeg). Deze heeft dat niet maar wel een hoop aangekoekte olie onder de dop zitten.

Weet iemand hoe de motor van een cinquecento ongeveer werkt, en wat van de herrie de oorzaak en/of oplossing kan zijn? (durf hier eigenlijk niet zo 123 de motor open te schroeven..)

Doe maar gek! Anderen doen al gewoon genoeg :P

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tyrion70 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:21:
Mijn vriendin heeft een tijdje geleden een cinquecento uit 95 gekocht.. Leuk lief schattig autootje met bite :)

Anyways, sinds het wat kouder wordt, begint de motor te tikken als je hem aanzet. Het is niet het "pingel" geluid, maar meer alsof je de kleppen op elkaar hoort slaan, (zonder olie). De olie moet ik ook regelmatig bijvullen, zonder dat dat ergens lekt (alhoewel de verbranding ook niet 100% is).

Nu heb ik aan mijn oude peugeot en mazda 323 redelijk veel gesleuteld, alleen deze auto is ruim 6 jaar nieuwer, waardoor ik van de helft niet eens weet wat het doet.. Mijn mazda had namelijk onder de oliedop een ketting (die oa de olie rondsloeg). Deze heeft dat niet maar wel een hoop aangekoekte olie onder de dop zitten.

Weet iemand hoe de motor van een cinquecento ongeveer werkt, en wat van de herrie de oorzaak en/of oplossing kan zijn? (durf hier eigenlijk niet zo 123 de motor open te schroeven..)
Aangekoekte olie, tikkende kleppen, olieverbruik etc lijkt mij niet helemaal de bedoeling...

Hoe ziet de koelvloeistof eruit?

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Al advies gevraagd bij een Fiat-garage? Dat lijkt me stap 1? :?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
tyrion70 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:21:
Imho is een internetforum ietwat beperkt omz ulke informatie te verstrekken.
Misschien kan je toch beter naar de garage?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MikeyMan schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:46:
[...]

Aangekoekte olie, tikkende kleppen, olieverbruik etc lijkt mij niet helemaal de bedoeling...

Hoe ziet de koelvloeistof eruit?
Koelvloeistof zat ik dus ook aan te denken. Laatst bij mijn vriendin gehad, motortemp vloog keer op keer in het rode, bleek het ergens met de koelvloeistof niet helemaal lekker te zijn.
Dat kan ook het tikken verklaren; als e.e.a. niet goed gekoeld wordt, kan de motor zijn warmte al van het begin af niet goed kwijt, en door het temp. verschil kan hij dan gaan tikken (uitzetten van metaal).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, zit meer te denken aan een koppakking... Drap is nooit goed :X

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 15:43

Barrycade

Through the...

Al die 500-tje hebben toch van die tikkende kleppen? De meeste die ik voorbij hoor gaan hebben zo'n tikkend geluid. op http://www.cinquecentoclub.nl/ staat er genoeg over trouwens :).

• tyrion70
Zoww.. dat zijn hoop reacties :)

@littlejoannes Thanx die site kende ik nog niet..
@garageadviseurs Tegenwoordig vragen ze om de garage binnen te mogen al ongeveer entree, en indien het enigsinds mogelijk is wil ik het zelf verhelpen (is nog leuk om te doen ook)
@the eagle en mickeyman: koelvloeistof heb ik nog niet naar gekeken.. Maar de auto tikt juist als ie koud is.. zodra de motor warm wordt houd het op. Sterker nog, de motor is op de snelweg eerder te koud als te warm.. hij komt niet verder als 70 graden ongeveer.. alleen binnen de bebouwde kom wordt ie warmer, en dan precies op temperatuur...

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:19

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Ik heb eenzelfde probleem gehad met VW Golf II. Ook last van tikkende kleppen en niet alleen bij koude motor. Wat het probleem tijdelijk verhielp was olieverversen (alles eruit en nieuwe erin, niet alleen bijvullen), paar 100 Km rijden en weer verversen en na een keer of 4 was het tikken weg.

Uiteindelijk kwam het toch weer terug en de oplossing was om alle klepstoters te vervangen.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 20:28

Wok

Dakloos...

Waarschijnlijk heeft het motortje van de Cinq hydraulische klepstoters. Dan komt het vaker voor dat de motor na een koudstart 'tikt'; dat is dus te verklaren en hoeft niet meteen problematisch te zijn. Zeker omdat de temperaturen nu rond het vriespunt liggen, is een tikkend geluid bij koude motor niet ongewoon. Het ligt er alleen aan hoe erg de motor tikt en hoelang het geluid aanhoudt. Je geeft zelf al aan dat het tikken ophodut, zodra de motor op temperatuur komt.

Wat me - net als MikeyMan - wel zorgen baart, is dat je spreekt over drap onder die olievuldop en het regelmatig moeten bijvullen van de olie. Net als MM adviseer ik daarom ook even naar de koelvloeistof te kijken. Laat de motor stationair draaien en draai de dop van het koelvloeistofvaatje eens los. Als de koelvloestof borrelt, kun je er van uit gaan dat de koppakking eruit ligt.

Wat voor drab tref je aan onder de vuldop? Een mayonaiseachtige substantie? Ook dat kan wijzen op een defecte koppakking, maar kan ook wijzen op vocht in de olie, doordat de olie nooit volledig op temperatuur komt, omdat er alleen korte afstanden mee worden gereden.

Advies: vul olie en koelvloeistof bij tot het juiste niveau. Rijdt de auto nu rustig warm en maak een lange rit (>50 km). Als de motor op temperatuur is, wees dan niet bang om hem een paar keer even wat verder door te trekken in de versnellingen (richting 4500 rpm ofzo). Let ook op of de auto toevallig blauwe of witte rook uitslaat bij warme motor. Witte rook betekent verbrande koelvloeistof: koppakking door; blauwe rook betekent verbande olie: klepseals versleten of ernstige inwendige slijtage (zuigerveren o.i.d.). Laat aan het einde van de rit de motor een half uur tot een uur afkoelen en controleer daarna het peil van je olie en koelvloeistof; deze mogen niet teveel (bij voorkeur niet) gedaald zijn.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:29

Meneer aard

Porsche rulez!

Wok schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 11:18:
Waarschijnlijk heeft het motortje van de Cinq hydraulische klepstoters. Dan komt het vaker voor dat de motor na een koudstart 'tikt'; dat is dus te verklaren en hoeft niet meteen problematisch te zijn. Zeker omdat de temperaturen nu rond het vriespunt liggen, is een tikkend geluid bij koude motor niet ongewoon. Het ligt er alleen aan hoe erg de motor tikt en hoelang het geluid aanhoudt. Je geeft zelf al aan dat het tikken ophodut, zodra de motor op temperatuur komt.

Wat me - net als MikeyMan - wel zorgen baart, is dat je spreekt over drap onder die olievuldop en het regelmatig moeten bijvullen van de olie. Net als MM adviseer ik daarom ook even naar de koelvloeistof te kijken. Laat de motor stationair draaien en draai de dop van het koelvloeistofvaatje eens los. Als de koelvloestof borrelt, kun je er van uit gaan dat de koppakking eruit ligt.

Wat voor drab tref je aan onder de vuldop? Een mayonaiseachtige substantie? Ook dat kan wijzen op een defecte koppakking, maar kan ook wijzen op vocht in de olie, doordat de olie nooit volledig op temperatuur komt, omdat er alleen korte afstanden mee worden gereden.

Advies: vul olie en koelvloeistof bij tot het juiste niveau. Rijdt de auto nu rustig warm en maak een lange rit (>50 km). Als de motor op temperatuur is, wees dan niet bang om hem een paar keer even wat verder door te trekken in de versnellingen (richting 4500 rpm ofzo). Let ook op of de auto toevallig blauwe of witte rook uitslaat bij warme motor. Witte rook betekent verbrande koelvloeistof: koppakking door; blauwe rook betekent verbande olie: klepseals versleten of ernstige inwendige slijtage (zuigerveren o.i.d.). Laat aan het einde van de rit de motor een half uur tot een uur afkoelen en controleer daarna het peil van je olie en koelvloeistof; deze mogen niet teveel (bij voorkeur niet) gedaald zijn.
Wel met koude motor het dopje van het expansievatje afhalen anders komt het e.e.a je tegemoet vanwege de druk :P

Klopt wat Wok zegt met de kou, het duurt eventjes voordat de olie atm rond is geslingerd met deze omstandigheden :P Vooral in de kop krijgt alles wat later olie en gaat wat tikken. Als er wat vuil in de klepstoters zit (late oliewissels etc) kan dat ook wat tikken. Evt flushen kan helpen of vernieuwen. Zijn niet reviseerbaar.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• tyrion70
Okido :)

Heb op de cinq site ook al aardig wat nuttige info gevonden! Allemaal bedankt voor de reacties.. Ik ga maar is aan de knutsel van 't weekend..

Pagina: 1