Toon posts:

non ecc met ecc Rimm geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen allen,

ik heb gisteren binnengekregen, 2 X 256MB RIMM geheugen
specs: PC800, 184-pin RIMM 800-45 ECC Rambus RDRAM
model: THMR2E8Z-8 256MB/8 ECC, merk: Toshiba

zelf heb ik een Dell 8200 dimension reeds met 2 x 256 MB geheugen, nu instaleer ik het binnegekregen rimm geheugen als paar in slot 3 en 4 van mijn moederbord en mijn computer start hierna niet meer op! Hij geeft als melding: system halted, install 40...speed Rimm or faster

Is dit Rimm geheugen te gebruiken op mijn Dell?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom heb je het over non-ECC in je topictitel :?

Je beide types RIMMs zoasl je hier aangeeft beschikken over ECC. De boodschap van de BIOS gaat daar bovendien niet over :o
system halted, install 40...speed Rimm or faster
Kijk naar de specs van je nieuwe RIMMs, het zijn 45ns RIMMs.

Oftewel je nieuwe RIMMs zijn niet snel genoeg.

Vraag is nu wat er al in je systeem zit (zie PMG FAQ, dat had in je topicstart moeten zitten). Mogelijkerwijs kun je het draaiend krijgen door de nieuwe, tragere RIMMs in slots 1 en 2 te zetten, maar als je bijvoorbeeld een 133MHz FSB P4 hebt, dan moet je inderdaad minimaal 40ns PC800 of PC1066 hebben en heb je weinig aan dit 45ns geheugen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie en inderdaad ik ben niet erg slim geweest om deze topic titel te gebruiken.

Ik heb het e.a. doorgelezen op PGM FAQ en zie daar staan dat je verschillende snelheden met elkaar kan mixen, het enige nadeel hieraan is dat hij op de laagste snelheid draait.

In mijn huidige opzet zitten 2 x 256MB 40ns.

Verwijderd

Topicstarter
Wat houdt 400MHz FSB Only in, of hoe kan ik zien wat er in mijn huidige systeem zit?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:20:
Bedankt voor je reactie en inderdaad ik ben niet erg slim geweest om deze topic titel te gebruiken.

Ik heb het e.a. doorgelezen op PGM FAQ en zie daar staan dat je verschillende snelheden met elkaar kan mixen, het enige nadeel hieraan is dat hij op de laagste snelheid draait.

In mijn huidige opzet zitten 2 x 256MB 40ns.
Je kunt idd verschillende snelheden mixen, maar als je systeem vereist dat je 40ns mem hebt dan gaat het natuurlijk niet werken als je 45ns gebruikt omdat het dan gewoon te traag is.
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:27:
Wat houdt 400MHz FSB Only in, of hoe kan ik zien wat er in mijn huidige systeem zit?
in welke context? 400FSB is de FSB van je P4 (4*100MHz), en waarschijnlijk gaat je plank gewoon niet sneller.

[ Voor 20% gewijzigd door TERW_DAN op 24-01-2007 10:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
context - Dell Dimension 8200 (400MHz FSB Only) werdt door de verkoper aangegeven

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:37:
context - Dell Dimension 8200 (400MHz FSB Only) werdt door de verkoper aangegeven
OK, maar wat heb *jij* daar dan exact staan :?

- welke CPU?
- exact welke twee RIMMs zaten er al in?

En heb je al RIMMs 3/4 tegen 1/2 omgewisseld.

Het stukje in de PMG FAQ over mixen van snelheden gaat slechts ten dele op voor Rambus geheugen omdat het een seriele geheugenbus is. De eerste RIMM in ieder channel bepaalt namelijk de snelheid van die channel. Vandaar dat je dus misschien alleen de nieuw RIMMs in sloten 1/2 hoeft te zetten. Maar goed, of dat helpt of niet hangt ook af van je CPU/FSB en die heb je net niet gepost :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik zelf heb een dell 8250 voorzien van een P4 2,4 ghz cpu met een fsb van 533mhz en daarin kan ik enkel rimm modules plaatsen die aan 1066mhz kunnen werken. De 800 mhz modules geven hierin ook een foutmelding.

Het hangt dus inderdaad af van welk type cpu er nu in je pc zit.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet helemaal. Zoals ik hierboven al uitlegde is het te simpel om te zeggen dat voor 133MHz FSB PC1066 nodig (wat trouwens op 533MHz draait, niet 1066MHz) en voor 100MHz FSB PC800.

PC800-40 (dus 40ns) kan namelijk prima met 133MHz FSB draaien, maar PC800-45 kan dat niet.

Verder kun je bij een 100MHz FSB P4 prima PC800-40 en PC800-45 mixen, maar dan moet de PC800-45 in de eerste twee RIMM slots zitten en de PC800-40 in de laatste twee.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1