[S-ATA] PC komt niet verder dan bios

Pagina: 1
Acties:

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 21:23
Ik heb zojuist een Maxtor Maxline Plus II 250Gb S-ATA schijf gekocht en in de pc gezet, tot nu toe alleen maar troubles. Omdat ik nu een halve dag aan het klooien, op GoT aan het zoeken ben en onderhand door de groene, gele en blauwe highlights van de search een beetje duizelig ben geworden, open ik maar een topic ;)

Ik heb nog een PATA Maxtor DiamondMax 9. Deze werkte nog perfect tot ik vorige week bad clusters kreeg en al m'n data na veel gedoe kwijt was (repareren met HDDregen zou een week aan tijd kosten).

Het probleem: zodra ik alleen de S-ATA schijf aansluit en de PC opstart ga ik naar mijn bios en ik zie dat hij wordt gedetecteerd. Vervolgens laat ik 'm doorbooten en kom je bij het oude vertrouwde 2e bios scherm met informatie, daar blijft ie hangen. Ongeacht of ik een bootcd er in heb zitten en ik de CD als 1st boot device aan heb staan, hij doet niets meer. Ook als ik de NvRaid aanzet en hem als enige in een RAID spanning (hoop dat ik het goed zeg, ken er namelijk niets van) configuratie laat draaien, hangt hij nog steeds na het bios.

Ik heb nu toch windows kunnen installeren door ook de PATA aan te sluiten, die als 2st boot device in te schakelen na de 1st als cd-drive zijnde (bij de sata als 1st boot device hangt hij ook als de PATA aangesloten is) en Windows XP bootcd te laden. Vervolgens partities te maken op de PATA en de SATA schijf die XP overigens gewoon meteen herkent. En dan op de SATA schijf Windows XP Prof te installeren.

Op deze manier staat op de active partitie van de PATA de bootbestanden zoals boot.ini en IO.sys en op de SATA als D: partitie Windows en zijn pagefile. Nu snap je dat ik hier niet blij mee ben, omdat het nog maar een kwestie van tijd is voordat de PATA schijf het helemaal opgeeft.

Mogelijke oplossingen.
- Bios Update (zit nu op 1010, 1011 en 1013 fixen niets qua SATA, dus updaten denk ik geen zin???)
- Firmware upgrade van de Maxtor, ik heb al veel gelezen over problemen met Maxtor S-ATA schijven en N-Force 4 chipsets en controllers, maar dit ging vooral over de DM serie en ik heb tot nu toe weinig over de Maxline Plus (II) serie gehoord
- ??

Specs
ASUS A8N-E bios versie 1010
A64 3000+
Enermax 450W

• kikibu
Zul je altijd zien dat ie het ineens wel doet met de SATA als 2st :? M'n logische verstand zegt altijd dat computers niet een 'soms' ja en nee hebben, maar met pc's sta ik toch elke keer weer versteld.

Iig, wat ik nu gedaan heb en waarom ik denk dat ik het (bijna) heb opgelost. Ik post dit omdat ik zooo veel topics vond ivm PATA en SATA schijven als upgrade of vervanger:

1. De bootbestanden uit de root van m'n C: op de PATA schijf gekopieerd naar de root D: van de SATA verplaatsen (in Volkov Commander van een bepaalde bootcd ;))

2. De boot.ini veranderen van
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

naar
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Merk op dat de rdisk op 0 staat, terwijl in elk programma mijn SATA schijf als disk 1 wordt gezien, dus na de PATA. Echt heel raar is dit, maar toen ik hier voor de gein toch 1 invulde, bootte hij van de PATA, dus het moet toch echt 0 zijn.

3. De SATA nog eens als 2st boot device, voor de PATA dus, zetten

4. Na verifiëren dat hij boot, de bootbestanden op de PATA proberen te verplaatsen om zeker te zijn dat Windows ze niet gebruikt

5. De PATA bootpartitie verstoppen (hide), nu ziet Windows alleen nog maar de D:

Morgen komt er een delete partition aan te pas en daarna een loskoppeling van de PATA en ben ik erg blij als het dan werkt!!! Dat zal toch wel moeten neem ik aan, omdat de gehide partitie wordt gezien als onbekend (OS/2). Nu eerst slapen en dan tentamen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door kikibu op 23-01-2007 23:50 ]

• kikibu
Alle partities zijn nu van de PATA schijf af en de pc start nu gewoon op vanaf de S-ATA schijf. Helaas heet de drive wel D:, maar een poging om dit te veranderen liep uit op een fiasco waardoor ik alle stappen overnieuw moest nemen, hij bleef namelijk op een vloeiend blauw scherm met een windows logotje hangen, komt bekend voor? ;)

Ik ben iets verder met dat soms-niet-soms-wel. Ik moet nu elke keer bij een cold boot, de pc resetten na het bios, want hij blijft hangen op dat tweede scherm na een cold boot. Daarna start hij wel door. Dit kan mogelijk zijn dat ik heb overgeklokt, maar de PCI lock staat gewoon aan, dus lijkt me sterk.

Bij het loshalen van de PATA schijf start hij nooit door, op de ene of andere manier heeft een onderdeel van de pc de PATA schijf nodig om door te starten, ook al staat er niets op. Ik moet maar hopen dat wanneer de schijf helemaal het loodje legt, een ander moederbord heb gekocht die deze probs niet heeft, ik denk namelijk toch dat het hier aan ligt.

Nu heb ik het er maar zo bij gelaten. Hopelijk kunnen mensen hier wat mee, daarom ook dit 'rapportje'. Gewoon inhalen die verloren PC-tijd is het motto :P