Toon posts:

[Acer Aspire 1350] Desktop/pc werkt veel te snel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers, wellicht een wel heel vreemd probleem hier... Voor zuslief die zaterdag aanstaande vertrekt richting Parijs voor de komende tijd aan mij de opdracht haar laptop eens op te schonen -> formatteren. Zo gezegd, zo gedaan... makkie toch?

Zonder echter installiecd's en schijfjes van drivers etcetera alles eigenlijk wel gelukt. Juiste programmaatjes er opgezet, video en audio mooi werkend gemaakt en internettend zusje weer helemaal blij. Totdat er opnieuw werd opgestart, wat blijkt: af en toe werkt deze laptop wel heel erg snel en dat is nou net niet de bedoeling. "Heel erg snel, dat is toch ideaal?" hoor ik jullie denken.

Welnu, het volgende is het geval.

Bij het opstarten van WindowsXP zie je normaal zo'n soort snake-achtige loadingbalk (die blauwe stippen in zo'n zwart balkje) in een redelijke snelheid. Gebeurt hier ook maar na verloop van tijd gebeurt dit met een enorme snelheid, lijkt net alsof de laptop dan volledig over zijn toeren gaat of iets dergelijks. Dit gebeurt niet altijd, maar meestal wel wanneer er wordt opgestart.

Verschijnselen die daarna gebeuren: de biologische klok, en daarmee samenhangende programma's lijken, of zeker eigenlijk, veel te snel te werken. De computerklok noteert een minuut per drie werkelijke seconden, waardoor de screensaver dus al wordt opgestart na vijf seconden (staat ingesteld op 15 minuten). McAfee Virusscan wordt enorm snel opgestart, opstartscherm is nauwelijks zichtbaar of is al weer weg. Alle windows-menuutjes reageren enorm snel, dat je muis al over een item heen is voor je er erg in hebt.

Bovendien: het dubbelklikken van de muis op de desktop of elders werkt niet meer. De enkelklik en dan de enter-toets geeft dan wel het juiste resultaat. Maar simpelgezegd: een dergelijk snelle desktop is echt niet werkbaar en ook niet de bedoeling: als je computerklok al uren gaat bijtellen terwijl er nog geen drie minuten om zijn. Voor het formatteren was er hier niets aan de hand.

Wat heb ik dan met het formatteren gedaan, of al geprobeerd om dit te verhelpen?

Gezocht op google en op GoT naar de snelheid van desktops, computerkloks of computers snel geeft weinig respons. Ja het overklokken, cpu-gebruik en processorsnelheid etc. En een synchronisatie van de computerklok over een hele dag gezien. Weinig resultaten dus.

Ik heb de BIOS geflasht naar nieuwe versies, volgens de support-site van acer. Bracht geen gewenst resultaat dus heb via WinPhlash de oudste BIOS-versie weer terug gezet. Verder kan ik me niet heugen dat ik ook maar iets vreemds heb uitgevoerd of een verkeerd programma heb geinstalleerd. Bovendien vertoont de laptop ook niet iedere keer dit vreemde verschijnsel, maar een ritme of oorzaak (bijvoorbeeld als er een dvd aanwezig in de dvd-drive is) heb ik niet kunnen ontdekken.

Wellicht vergeet ik een essentiele driver te installeren welke het probleem verhelpt, of moet ik er juist een deinstalleren. Of kan ik dit oplossen met een apart programma of iets dergelijks.

De officiele supportpagina van acer is deze:
ftp://ftp.support.acer-euro.com/notebook/aspire_1350/

Wellicht iemand een idee hoe nu verder te handelen? Een laptop als deze fungeert nog prima als werkpc, maar op deze manier is hij namelijk waardeloos. Dus wat nu te doen? :|

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
tja je zegt dat je hem nog maar geformatteerd hebt, veel kan er nog niet opstaan dus zou ik het nog eens doen

http://specs.tweak.to/16567

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 04:37
gebeurt het ook tijdens de installatie van windows en nadat je em voor de eerste keer hebt opgestart ?

Verwijderd

Topicstarter
De installatie van windows zelf is helemaal vlekkeloos verlopen. De eerste keer dat het me is opgevallen is na het installeren van de juiste drivers voor de videokaart. Een deinstallatie van deze driver verhelpt het probleem echter niet dus ik voorzie geen verband tussen het probleem en de videokaart.

• Moning2
heb je de nieuwste chipset drivers al geprobeerd ?
hierzo: http://www.viaarena.com/Driver/via_hyperionpro_v510a.zip

kijk ook even naar de klok in de bios of die ook dol doorgaat

[ Voor 21% gewijzigd door Moning2 op 24-01-2007 11:04 ]

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 11:03
Off topic: Respect voor de overclock! Van vijf minuten naar drie seconden, dat is snelheidswinst met een factor honderd!

Verwijderd

Topicstarter
Ja natuurlijk! Vanochtend bij het opstarten, drie maal geprobeerd, geen problemen te bekennen.

Momenteel maar even een virusscan aan het draaien of deze nog wat tegenkomt. Gisteravond laat alle windowsupdates maar eens geinstalleerd, wellicht helpt dat.

Noot: bij het afsluiten gaf hij gisteren gedurende de hele dag wel regelmatig een fout bij afsluiten aan in explorer.exe. Vandaag heeft hij dat geen enkele keer gedaan. Kan het zijn deze foutmelding er voor zorgt dat hij bij de volgende keer opstarten übersnel gaat draaien? Heb er eerlijk gezegd niet op gelet of dit ook significant het geval was. Dat hij iedere keer snller wordt nadat explorer.exe voor de tijd een foutmelding heeft gegeven.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
Ik heb niet zo veel verstand van hardware, maar als je klok tesnel loopt is dit eerder een kapot kristal dat op je moederbord zit die de klok aan de gang houd als ie uitstaat..

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft niet alleen de klok, maar ook de muis die op dat moment heel gevoelig is, buiten de dubbelklik om die dan helemaal niet meer werkt. De menuutjes die normaal verschijnen bij een rechtermuisklik reageren supersnel op een minieme verschuiving van de muis. Het lijkt er op dat de laptop op dat moment alles in een snelheid van x100 afspeelt of iets dergelijks.

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:07
Doet de pc dit ook in veilige modus? Probeer dit eens.....

Je zou het zelfs eens kunnen testen met een knoppix bootcd. Dit om de software op de HD uit te sluiten.

[ Voor 47% gewijzigd door Charlie932 op 24-01-2007 12:13 ]

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Verwijderd

Topicstarter
Nou... explorer.exe geeft geen foutmeldingen meer, maar zojuist trad mijn vreemde verschijnsel dus wel weer op. Blijf het een enorm vreemd probleem vinden. Nou, doorzoeken naar andere mogelijke oorzaken dan maar.

• Moning2
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:37:
Nou... explorer.exe geeft geen foutmeldingen meer, maar zojuist trad mijn vreemde verschijnsel dus wel weer op. Blijf het een enorm vreemd probleem vinden. Nou, doorzoeken naar andere mogelijke oorzaken dan maar.
gebruik je dezelfde installatie cd als bij de vorige installatie ? en heb je em al eens opnieuw geprobeerd te installeren ? misschien ergens een klein foutje

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een andere installatiecd, overigens wel legale versie. Opnieuw installeren heb ik niet geprobeerd, is zeg maar mijn laatste redmiddel of optie nog zelfs. Momenteel draait de laptop weer goed, maar geen idee voor hoe lang het is. Zojuist alleen de modem opnieuw geinstalleerd, aangezien deze nog ontbrak bij apparaatbeheer (zo'n geel uitroeptekentje in ieder geval). Ik kan me niet voorstellen dat dit het euvel is geweest, maar we wachten even af. Dank voor je input tot zover!

Verwijderd

Als je in device manager-hardware het plusje klikt naast "computer", zie je dan acpi uniprocessor pc staan? Anders optie even aanzetten in bios. Soms, heel soms, geeft deze optie ingeschakeld juist het door jou vermelde effect. Dan moet je acpi/apic eens uitzetten. Zal wel een nieuwe installatie worden dan dacht ik, maar die herinnering is een beetje ver uit het verleden voor me, ben er niet zeker van. Je merkt het vanzelf :9

Verwijderd

Topicstarter
ACPI-pc (Advanced Configuration and Power Interface)

Dat zie ik inderdaad staan wanneer ik het plusje naast 'computer' aanklik.
Dus deze optie zou ik nu in bios eens uit moeten zetten? of kan ik dan niet meer booten?

• Moning2
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 14:51:
ACPI-pc (Advanced Configuration and Power Interface)

Dat zie ik inderdaad staan wanneer ik het plusje naast 'computer' aanklik.
Dus deze optie zou ik nu in bios eens uit moeten zetten? of kan ik dan niet meer booten?
zet maar even uit, booten kan dan nog wel

Verwijderd

Topicstarter
Moning2 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:29:
[...]

zet maar even uit, booten kan dan nog wel
in de bios uitzetten of via apparaatbeheer even uitschakelen?

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:56

Zerora

Ik Henk 'm!

Even een pure interesse vraag:
Loopt het systeem met die hoge snelheid wel gewoon soepel? Geen framedrops etc..
Zo ja, dan vraag me ik me toch diep af waarom alles soms zo traag moet zijn tegenwoordig :/

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

In het bios, of je computer dan nog windows wil booten, of dat je compleet opnieuw moet installeren ben ik even kwijt. Als het een herinstallatie wordt, hoef je iig straks als je 'm weer op acpi wil zetten (inschakelen in bios en via apparaatbeheer driver updaten) windows niet opnieuw te installeren. Van de een naar de ander wel, terug niet, ahw. Ben alleen ff kwijt wat bij wat. 8)7 Na instellen niet-acpi naar acpi, worden alle apparaten opnieuw "gevonden" en geinstalleerd, en van een andere irq-routing voorzien, dat zou het probleem met de onredelijk snel lopende computer/klok moeten verhelpen.

Edit, dit overziend (nieuwe irq routing) denk ik dat van acpi naar niet acpi een herinstallatie wordt. Later terug is een driver reinstall voldoende.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2007 15:58 ]

Pagina: 1