JPG of JPEG of jpg of jpeg

Pagina: 1
Acties:
  • 865 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jordi.c
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11-2023
Na veel googlen kan ik geen een duidend antwoord vinden op de vraag waarom mijn afbeelding van onder andere mijn foto camera de extensie JPG krijgen en andere afbeeldingen van andere bronnen JPEG en soms kom ik bestanden in mijn folder met kleine letters jpeg of jpg tegen.

Wat is nu het verschil tussen al deze bestanden?

Ik sorteer mijn bestanden in een folder vaak op extensie, omdat de extensies van elkaar verschillen (hoofdletters of jpg/jpeg) heb ik ze niet mooi bij elkaar staan.

Kan ik alle bestanden met de extensie JPG/JPEG/jpg/jpeg veranderen in 1 extensie?

Groetjes.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

vanuit de command prompt kun je 'ren *.jpeg *.jpg' doen (of andersom, net wat je wilt).

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:32

Onbekend

...

Ja dat kan.
Hoofdletters of kleine letters maken niets uit.

Vroeger kon het besturingssysteem maximaal 3 karakters achter de punt lezen. Vandaar dat soms "jpg" gebruikt wordt. Dit is het zelfde als ".htm" en ".html"

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Reptile209
  • Laatst online: 22:21

Reptile209

- gers -

Onder Windows maakt het niet uit of je jpg of JPG hebt. Linux (bijvoorbeeld) is wel case-sensitive en daar kan je dus plaatje.jpg en plaatje.JPG hebben en zijn het verschillende bestanden. Verder is (dacht ik) jpg en jpeg precies hetzelfde, alleen de vierletter versie kon vroeger met 8.3 namen niet.

Alles hernoemen kan met batch renamers, bijvoorbeeld met één van deze tools. Dan heb je wat meer controle dan in een shell.

Zo scherp als een voetbal!

• jordi.c
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11-2023
Ook onbekend schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:37:

Vroeger kon het besturingssysteem maximaal 3 karakters achter de punt lezen. Vandaar dat soms "jpg" gebruikt wordt. Dit is het zelfde als ".htm" en ".html"
Ah zo dat wist ik niet ;) .

Waarom staat er soms jpeg of jpg?

Edit:
Verder is (dacht ik) jpg en jpeg precies hetzelfde, alleen de vierletter versie kon vroeger met 8.3 namen niet.
Danku

[ Voor 16% gewijzigd door jordi.c op 23-01-2007 20:42 ]

• Reptile209

Reptile209

- gers -

jordi.c schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:41:
[...]

Ah zo dat wist ik niet ;) .

Waarom staat er soms jpeg of jpg?
Omdat het officieel jpeg is en een vierletter extensie "vroegâh" niet mocht. Zie ook Joint Photographic Experts Group

Verwijderd

De extensie maakt voor de inhoud van het bestand zelf eigenlijk nooit iets uit. Het is alleen een hulpmiddel om aan een bestandsnaam te kunnen zien wat het ongeveer is, en welke software ervoor nodig is om er iets mee te kunnen. Technisch gezien zou het niets uit moeten maken of een bestand .jpg, .jpeg of .PIET heet, het gaat uiteindelijk om de inhoud. Het is natuurlijk wel praktisch om altijd de meestgebruikte extensie te gebruiken voor het type bestand. Niet alle software is even "slim".

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:44:
De extensie maakt voor de inhoud van het bestand zelf eigenlijk nooit iets uit. Het is alleen een hulpmiddel om aan een bestandsnaam te kunnen zien wat het ongeveer is, en welke software ervoor nodig is om er iets mee te kunnen. Technisch gezien zou het niets uit moeten maken of een bestand .jpg, .jpeg of .PIET heet, het gaat uiteindelijk om de inhoud. Het is natuurlijk wel praktisch om altijd de meestgebruikte extensie te gebruiken voor het type bestand. Niet alle software is even "slim".
Daar heb je gelijk in en onder Linux-achtigen maakt het ook echt niks uit. Windows kijkt wèl naar het bestandstype om te kijken of en hoe het geopend of uitgevoerd mag/kan worden. En dat heeft dan weer het voordeel dat je minder makkelijk een executable kunt vermommen als iets dat een plaatje lijkt, of dat je makkelijk al je films bij elkaar kunt zoeken.

Pagina: 1