[Linux] Help Linux noob.

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

• ibidriv3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-01 09:49
Ik moest pas voor school linux installeren ( in dit geval ubuntu ).
Maar na die opdracht was het niet de bedoeling om er verder nog iets mee te doen.
Nu wil ik dat juist wel gaan doen. Maar omdat ik totaal geen enkele ervaring heb met linux krijg ik vrijwel niets voor elkaar ( klein voorbeeld: firefox 2 installeren is al een dagtaak voor mij)
Mijn vraag was dus heeft iemand mischien een aantal handige links zodat ik de basis principes van linux kan leren. Let op ik ben dus niet op zoek naar een guide voor ubuntu want die zijn er in overmaat op google. Gooi dit topic aub niet dicht ondanks het erg kansloos lijkt.Er zijn redelijk veel mensen die wel wat met een linux distrubutie willen maar er simpel weg mee stoppen omdat het "te ingewikkeld is"

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ubuntu heeft toch speciale fora waar je allerlei guides en hulp kunt vinden? Heeft mij in ieder geval gigantisch geholpen. Ze hebben er zelfs een speciaal n00b-forum :)

Edit: http://ubuntuforums.org/ had ik het over. Vind het persoonlijk een handige bron voor informatie.

[ Voor 26% gewijzigd door RoD op 23-01-2007 20:31 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

tsja wat heb je zelf nou eigenlijk gedaan?
awt wil je precies met ubuntu? servertje? desktopje?

http://www.ubuntu-forums.nl/

ga hier eens meelezen, is forum van een vriend van me. lekker ubuntu en gezellig met veel noobs.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Norbertvdl schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:29:
Er zijn redelijk veel mensen die wel wat met een linux distrubutie willen maar er simpel weg mee stoppen omdat het "te ingewikkeld is"
Ga nu alsjeblieft niet doen alsof je meer dan het IQ van Bonnie St. Claire nodig hebt om Ubuntu te installeren / gebruiken. Noodgedwongen heb ik als redelijke linux-noob ook Ubuntu moeten gebruiken (omdat ik die cd toevallig had en mijn Windows XP-cd dienst weigerde) en heb er echt geen handboek bij moeten gebruiken de eerste keer. De makkelijkste manier om Firefox te installeren is bijvoorbeeld om naar Synaptic gaan en dan Firefox te selecteren. Wat er moeilijk is aan het copy-pasten en het begrijpen van een commando als apt-get gaat ook helemaal langs mij.

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 23-01-2007 20:47 ]

0.0

• DEVoTi0N
  • Laatst online: 21-12-2025
Lees eerst de handleiding eens door, staat veel nuttige informatie in. Daarnaast is er ook een programma genaamd automatix, dat je helpt met het installeren van veel veelgebruikte onderdelen.

• ibidriv3r
@ Jungian

Ik heb het totaal niet over het installeren van ubuntu dat kan iedereen.
Gebruik het naast windows met grub.
En om even op dat iq in te gaan met diezelfde test had ik een iq van 136 dat is dus altijd nog 84 punten meer dan Bonnie 8)7
En dat installeren van firefox dat is dus een gedownloade versie.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Voor het installeren van programma's, kijk eens in je "applications" menu: add/remove applications.
En anders kijk je in System - Administrative - Synaptic, waar je nog veel meer programma's kan vinden.

Deze twee maken het installeren van programma's heel erg makkelijk.

Verder is het eerdergenoemde Automatix een ideal script om enkele hele handige dingen aan Ubuntu toe te voeren (Skype, Codecs, etc)
Norbertvdl schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:51:
[knip]
En om even op dat iq in te gaan met diezelfde test had ik een iq van 136 dat is dus altijd nog 84 punten meer dan Bonnie 8)7
Koel, 3 punten meer dan ikke ;)

Waarom de gedownloade versie? Doe gewoon met packages. Veel makkelijker en ff2 zit gewoon in de repositories. Scheelt later ook gedoe met upgraden.

[ Voor 38% gewijzigd door sariel op 23-01-2007 20:53 ]

Copy.com

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:32:
[...] lekker ubuntu en gezellig met veel noobs.
Ga je weer 8)7 :P

Maar Norbertvdl: Ik vraag me oprecht af _waarom_ je firefox wil installeren. Je geeft de guide aan van Ubuntu Edgy, de laatste release en die bevat al Firefox 2.0.0.1. Waarom wil je het nog installeren als het al geinstalleerd is?

Verder moet je niet denken dat Ubuntu guides geen guides voor Linux in het algemeen zijn. Ubuntu is grofweg een samenraapsel van een Linux basislaag en een grafische dekstop met veel bijgeleverde software wat Gnome heet. Een Suse, Gentoo of Debian howto werkt ook met enige regelmaat voor Ubuntu.

Daarnaast, heb je de FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004 wel gelezen? Daar staan allerlei handige dingen in als welke software vergelijkbaar is met Windows pakketten en hoe je die software kan installeren. Ook is ubuntuforums.org bij uitstek het hulpmiddel voor je problemen. En vergeet de wiki van Ubuntu ook niet. Je ziet: er is heel veel info te vinden, dus ik denk dat je echt wel even zoet bent met het lezen ervan :)
[...]
Kijk, daar begin je al: je moet eerst weten hoe je software moet installeren voordat je Fx download. Een Windows binary is niet geschikt voor Linux, en andersom. Hoewel Fx al voorgeinstalleerd is, wil je misschien ook eens andere software proberen. Probeer in Ubuntu het programma Synaptic te vinden, en ga daar eens in zoeken. Samen met de wiki en FAQ ga je al snel snappen hoe je software kan downloaden en installeren (en hoe dus het zogenaamde package managment werkt).

[ Voor 22% gewijzigd door mithras op 23-01-2007 20:57 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

@ Jungian

Ik heb het totaal niet over het installeren van ubuntu dat kan iedereen.
Gebruik het naast windows met grub.
Ook iedereen kan Ubuntu gebruiken, dus wat is je punt ? Mijn ouders kunnen het zelfs al, dus dan zou iemand met een IQ bijna gelijk aan het mijne (nofi </E-penis>) het niveau ook makkelijk aan moeten kunnen.
En je werkt buiten de package manager om omdat .... ?

0.0

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Jungian schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:58:

[...]

En je werkt buiten de package manager om omdat .... ?
... hij niet wist dat het bestond.
Gok ik zo ;)

• ibidriv3r
@ Jungian

Tja waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. Anders leer je nooit wat.

@ mithras

Je slaat precies de spijker op zijn kop. Ik wil dus ook andere software installeren. En ik heb de faq gelezen deze link was erg handig. Overgens ken ik package maneger wel ;)

[ Voor 22% gewijzigd door ibidriv3r op 23-01-2007 21:11 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Norbertvdl schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 21:08:
@ Jungian

@ mithras

Je slaat precies de spijker op zijn kop. Ik wil dus ook andere software installeren. En ik heb de faq gelezen. Overgens ken ik package maneger wel ;)
Als je het liever op de moeilijke manier leert zou ik geen Ubuntu installeren want dan heb je de mogelijkheid om het makkelijk te doen en dan geef je misschien sneller op. Als je nou eens al dan niet in een virtual machine (VMware, gratis! aanrader :)) Slackware, Debian of Gentoo installeert en daar eens mee aan de gang gaat... bij Ubuntu zitten standaard nieteens de tools om je eigen spullen te compilen (dat snap ik echt niet... het kan geen kwaad het erin te stoppen, stop het er dan gewoon in) maar los daarvan nodigt het uit om via de packagemanager te installeren. Daarbij vervuil je met je zelfgecompilede programma's je installatie ook niet als je 't in een gescheiden omgeving gaat proberen (danwel de virtual machine, dan wel een tweede installatie op een andere partitie).

Saved by the buoyancy of citrus

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Norbertvdl schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 21:08:
@ Jungian

Omdat het achterlijk is om bij normaal gebruik buiten de package-manager te werken :+ Package managers zijn er niet voor niets namelijk. En als je persé een programma buiten de package manager wilt gebruiken haal je de tar-versie binnen en untar je het(go /opt-map).

[ Voor 0% gewijzigd door Jungian op 23-01-2007 21:23 . Reden: in = bij ]

0.0

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik snap het niet helemaal, je wil software installeren, maar niet op de makkelijke manier, want dat is te makkelijk?
Over de basisprincipes van linux in het algemeen en ubuntu specifiek is genoeg te vinden, dit wordt niet een topic waar je aan het handje gehouden wordt om van alles te doen, zonder concrete problemen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.