Internet delen via Airport naar Windows laptop

Pagina: 1
Acties:

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-01 16:41
Ik krijg het volgende niet voor elkaar, ik wil een internet verbinding die via een ethernet kabel verbonden is aan mn iMac delen via mn ingebouwde Airport naar een Windows laptop met wifi.

Ik heb internet sharing op mn imac aanstaan van eth->airport en ik kan op mn windows laptop ook de verbinding vinden maar connecten doet hij niet. Ik krijg geen IP adres.

Verder staat mn mac eth verbinding als DHCP ingesteld en dit kan ik ook niet veranderen omdat ik een wan ip adres van mn glasvezel provider krijg aangeboden.
En DHCP op mn laptop ingesteld.

Iemand een idee wat ik niet goed doe?

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-02 21:47
Wifi en airport instellen als ad-hoc en beide een vast ip geven in dezelfde range met hetzelfde subnet.

• Tristan
ik kan ze geen vast ip geven.. ik krijg een lease van de dhcp server van mn isp.

[edit]ip's even weg gehaald

[ Voor 45% gewijzigd door Tristan op 24-01-2007 09:48 ]

• Tristan
hmm ok ik heb mn airport een manually ip adres gegevens '192.168.1.10' (255.255.255.0) en router heb ik leeg gelaten netzoals dhcp server.

ik heb op mn laptop handmatig een ip adres ingevuld 192.168.1.11 (255.255.255.0) en gateway 192.168.1.10 en de dns servers ingevuld van mn provider.

Ook nu krijg ik geen verbinding.

laptop op dhcp gezet maar ook dat werkt niet...

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Niet vergeten de 'Persoonlijke webserver' nu ook aan te zetten in Systeemvoorkeuren>Delen>Voorzieningen, want anders houdt de firewall het internet tegen.
Niet gaan rommelen met IP adressen.

• Tristan
Hmmm, ik heb mn firewall uit staan. En wat moet ik nu met IP's doen?

Verwijderd

Het zou zo moeten zijn als je beschrijft:

Internet komt binnen op je ethernet.

Zet internet sharing aan in de sharing prefs, zorg ervoor dat je de de inkomende en delende netwerkcomponent in de juiste volgorde staan (zodat je niet verkeerdom shared)
Dus bij "Share connection from:" kies je "built in ethernet"
en bij "To computers using" kies je "Airport".

Zet op de windowslaptop aan dat de PC een IP adres moet verkijgen via DHCP.

Zet eerst de mac aan en zorg dat je een openbaar IP hebt. Zet dan pas de windows PC aan.

Als het niet werkt moet je gaan troubleshooten:
1. Heb je zelf een openbaar IP?
2. Kun je wel pingen?
3. Helpt het als je de DNS nummers die de mac heeft gekregen ook intikt in de PC?
4. Staat je airportkaart wel aan?

p.s.: Het lijkt mij onzin om web sharing aan te zetten om internet sharing mogelijk te maken. Bovendien staat je mac dan apache te draaien en open op poort 80 en dat lijkt me niet handig met zo'n rechtstreekse verbinding naar het internet zonder firewall...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2007 14:24 ]

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 21:17
1. Zorg dat je Mac online is via Airport

2. Sluit een ethernet kabel aan tussen je Mac en je PC

3. Zet op je PC alles op automatisch

4. Ga op je Mac naar "Delen" in de Systeemvoorkeuren

5. Ga naar het tabblad Internet

6. Deel de verbinding via Ethernet

7. Met computers die gebruik maken van Airport. (twijfel even of het niet andersom moet zijn)

8. Ik citeer uit de Mac OS X help "Om uw internetverbinding te kunnen delen en om computers die op uw internetverbinding zijn aangesloten op het web te laten surfen, moet u ook 'Persoonlijke webserver' inschakelen in het tabblad 'Voorzieningen' in het systeemvoorkeurenpaneel 'Delen'."

Die laatste stap was bij mij trouwens niet nodig, ik heb alleen Bestandsdeling en Windows-deling aanstaan.

Enjoy.

[ Voor 47% gewijzigd door ericafterdark op 24-01-2007 14:43 ]

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Tristan
en volgens mij heb ik bovenstaande stappen echt allemaal doorgelopen.

voor de duidelijk ik wil mn mac die is verbonden met een kabel zo instellen dat ik kan wireless internetten op mn windows laptop. oftewel ik wil mn internet verbinding delen op mn mac via wireless naar de wifi van mn laptop

Verwijderd

Als je geen access point ofzo hebt moet je de airport kaart in je apple nog wel in stellen op ad-hoc stand, anders krijg je alsnog geen verbinding...

• Tristan
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 16:06:
Als je geen access point ofzo hebt moet je de airport kaart in je apple nog wel in stellen op ad-hoc stand, anders krijg je alsnog geen verbinding...
Ik heb alleen geen idee waar ik dat moet doen..

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Nee, dat zou niet hoeven, dat ad-hoc netwerk maken; dat doet ie in feite zelf al op het moment dat je de internetdeling via Airport aanzet.
Ad-hoc netwerk heet op een Mac trouwens Computer-naar-computer netwerk; aan te maken onder het menubalk AP icoontje via 'Maak netwerk aan...'

Zit het probleem niet in die ene laptop? Kun je het met een andere proberen?

Verwijderd

Post anders even wat je op je win-bak hebt ingesteld?

• Tristan
ok ben weer thuis, ik heb bovenstaand uitgevoerd en een ad-hoc netwerk maakt hij idd zelf aan. verder hoef ik niets in te stellen. maar als ik op mn windows laptop wil verbinden dan komt er een schermpje die zegt bezig met verbinden 'wacht op netwerk' en een balkje wat van links naar rechts schuift. dat duurt 2/3 min en dan is hij weg maar geen connectie..

ik kan wel een ad-hoc netwerk maken maar zodat ik dan internet delen aan zet ben ik mn verbinding kwijt. kwan dan ook niet meer connecten. staat dat uit dan heb ik in 1x een excellent verbinding.

[ Voor 23% gewijzigd door Tristan op 25-01-2007 20:53 ]

• Tristan
Hmm laat maar even zitten, na een poging bootcamp op mn pc te zetten blijft mn monitor op zwart. ik krijg met geen mogelijkheid beeld meer. Ik heb de stappen op de support apple site al gevolgd..
Pagina: 1