Toon posts:

Oude Clipper-applicatie hoe te runnen in WinXp?

Pagina: 1
Acties:
  • 360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem. Ik ben geen programmeur, en probeer het volgende voor elkaar te krijgen:

Een klant van mij had nog steeds een applicatie in gebruik dat (na analyze, Google, etc) blijkt gecompileerd te zijn met Clipper Summer '87. Deze applicatie bestaat naast een .exe uit .dbf, .ntx, .frm en .lbl bestanden. Een simpele database dus, maar het was dus nog steeds in gebruik voor een kledingwinkel.

Nu is de oude computer (overigens met ook WinXP) gecrasht. Daar werkte dit programma prima op in DOS-omgeving (via Compatibility instellingen op win95 e.d. ingesteld). Maar nu op de nieuwe pc met ook WinXP doet ie het niet meer. Althans, het programma start op maar geeft een foutmelding 'Start probleem'. Zonder errorcodes oid.

Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen. Ik dacht misschien dat er runtime libraries nodig zijn, of misschien andere libraries waardoor deze applicatie zou moeten werken. Kan dat kloppen? Ik weet echt niet waar ik moet beginnen, onderwijl is de winkel afhankelijk van dit systeem voor nu, een nieuw systeem is besteld maar duurt nog weken voordat dit wordt geimplementeerd.

Ik zou heel blij zijn als iemand mij tips of een duw in de goede richting kan geven!

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Je moet zo en zo even contig.nt en autoexec.nt even nakijken (files=150 toevoegen...) en in de omgevingsvariabelen kun je het beste de temp directories verwijzen naar c:\temp.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb je aanwijzingen gevolgd.

Nu lijkt het alsof ik een stap verder kom, maar krijg nu dit als foutmelding:

"Proc DOORGAAN line 238, open error MB.DBF (2) Retry? (Y/N)"

Wat zou dit kunnen betekenen?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Draai je dat progsel onder een localadmin account of onder een gebruikersaccount? Lijkt er namelijk op dat het programma geen rechten heeft op bepaalde files die ie wel nodig heeft :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Robbemans
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07-2025
Vergeet je path specificatie niet!

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai het programma onder een Beheerder-account. Ik heb eens met FileMon gekeken of het foutgaat met bestandsrechten oid. Dat lijkt niet het geval, dus daar moet het niet aan liggen denk ik.
Dus de path-specificatie is daarmee ook goed geloof ik (of heb ik dit verkeerd begrepen?). Hij vind namelijk wel alle onderliggende bestanden. Maar gek genoeg toch die foutmelding.

Een heel ander iets wat ik nog had geprobeerd is het doorlussen van USB printer poort naar LPT onder dos (met gebruik van "NET USE etcetera"). Ik dacht misschien dat daar ook iets fout kon gaan omdat het programma ook printmogelijkheden heeft. Maar dat maakte niets uit (was misschien ook wel een erg vergezocht iets.. maar ik ben behoorlijk desperate)

Weet iemand nog iets?

• The Eagle

The Eagle

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de Clipper app draaide toen de PC crashte, en hij de betreffende file niet netjes afgesloten heeft. Dan ben je verder van huis ben ik bang.
Voordat je verder gaat, zou ik even met je opdachtgever bepraten wat zijn opties evt zijn mocht de app niet meer aan de praat te krijgen zijn.
Heeft ie nog support van de leverancier? Misschien kunnen zij helpen. Overigens is Clipper destijds overgenomen door Computer Associates. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Clipper_(programmeertaal) :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heb je toevallig spaties of andere rare tekens in het pad waarin je het programma nu gezet hebt? Misschien (overigens niet waarschijnlijk) dat 'ie daarover valt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen spaties of andere rare tekens over het hoofd gezien.

Ik kan met zekerheid vaststellen dat het programma niet aan het draaien was op het moment van crashen. Bovendien heb ik nog een aantal oudere backups, die willen ook maar niet werken.

De leverancier van het programma bestaat niet meer (Imagineé Software), en de betreffende maker waar een aantal jaren geleden (4 a 5 jaar) nog contact mee is geweest blijkt op relatief jonge leeftijd overleden te zijn. Ik kan van de leverancier helemaal niets vinden op het internet, en oude contactgegevens leveren niets op (tel.nummers doen het niet meer e.d.) ( |:( begint echt op een soap te lijken dit)

Alle opties moet ik dus nog doornemen met mijn klant. Ik had eerst beloofd te kijken of ik het programma nog aan de praat zou kunnen krijgen. Het vreemde is dat ik het programma vaak genoeg heb zien werken op de inmiddels gecrashte pc, waar gewoon al XP sp2 op stond geinstalleerd.
Kan ik misschien niet nog een aantal AUTOEXEC en CONFIG regels uitproberen, of bestaat er nog een methode om te 'debuggen', zodat ik precies kan achterhalen waar het aan scheelt?

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Kun je het niet gewoon in DosBox proberen?

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02-2025
Je kunt eens proberen of je de database gewoon kunt openen met dBase III+ of dBase IV. Dan weet je zeker dat die niet beschadigd is.
Opstarten onder DOS en dan runnen is ook misschien een goed idee.

Het lijkt er echter op dat verwezen wordt naar een path dat niet klopt. Long filenames uitschakelen?
LOCK?

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

• AceRimmer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:28

AceRimmer

What a guy...

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:24:
"Proc DOORGAAN line 238, open error MB.DBF (2) Retry? (Y/N)"

Wat zou dit kunnen betekenen?
Dat MB.DBF niet gevonden kan worden (te voor de hand liggend...) of: dat het bijbehorende .DBT bestand niet bestaat of corrupt is.
Daarin worden de memo velden opgeslagen, in de dbf staan verwijzingen naar het dbt bestand.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

Verwijderd

Topicstarter
Dosbox had ik al geprobeerd. Geen verschil met opdrachtprompt in Windows.

MB.DBF bestaat wel maar misschien dat ie die in een verkeerde map zoekt?!

Overigens heb ik geen .DBT bestanden. Alleen .DBF, .NTX, .FRM, .LBL, en .EXE's/BAT's, en 1x .MEM

Ik kan .DBF openen, dat is gewoon een kloppend bestand met een Matenbalk erin (voor modewinkel)

Voor het oplossen van het zoeken in de verkeerde map heb ik geprobeerd om in Eigenschappen onder 'Werkmap' vanalles te proberen, zonder resultaat tot nu toe.. Kan ik misschien ergens anders nog iets proberen mbt tot dit?

In ieder geval ontzettend bedankt allemaal voor tips een meedenken! _/-\o_

• AceRimmer
  • Laatst online: 17:28

AceRimmer

What a guy...

Hmm... als je het .dbf bestand kunt openen zonder verdere foutmeldingen of ontbrekende gegevens, dan zit dat wel goed.

Staat het programma in een lange directory ("C:\Program Files\Nog een dir\Programmanaam\") ?
Probeer het anders in een korte directory in de root, bv C:\TEST\.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

Verwijderd

Topicstarter
Het staat in een korte directory. Ik was nu bezig Environment Variables aan te passen. Misschien dat ik daarmee iets oplos. Overigens kan ik ineens de eerstgenoemde error niet meer reproduceren, maar programma stopt op zelfde moment.

• Solopher
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-07 20:06
Wat je eventueel kunt overwegen:

Een simpele access database met wat forms, aangezien je een .dbf bestand makkelijk met Access kunt openen.

Ik heb dit een tijd geleden gedaan om een oude dbase database naar MySQL te krijgen met een lelijke omweg -> Access.

Ik heb trouwens hier een Clipper programma nog vloeiend draaien, zonder iets aangepast te hebben aan deze machine.
Werkt het onder windows 98 etc. nog wel goed?

[ Voor 23% gewijzigd door Solopher op 23-01-2007 23:55 ]

• The Eagle

The Eagle

Misschien heel voor de hand liggend, maar welke XP's zijn het (home / pro) en met welk SP :?

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:59
Misschien zijn een paar bestanden read-only en moet hij ernaar schrijven?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer het op XP sp2 Home & XP sp2 Professional..

Ik geloof dat ik achter iets ben gekomen, telkens als ik de read-only attribute weghaal, dan blijkt als ik opnieuw kijk de read-only attrib. er gewoon weer te staan! Misschien dat dat het hele gedonder vandaan komt?! Ik krijg nu alleen van read-only niet voor elkaar.. Heb al een MS-support doc uitgevoerd, maar hielp niks ( Unable to remove Read-Only attribute from folder )

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik zoek ondertussen druk verder...

• markvt
  • Laatst online: 24-07 10:36

markvt

Peppi Cola

ik heb hier een clipper programma en dat werkt out of the box zelfs in een directory met spaties

op windows XP-SP2

J:\BACKUP\DOCs\Register - OUD\regis.exe

Wellicht is jouw probleem eerder te zoeken in problemen met de database of bestanden overigens is dit programma wel gemaakt met clipper86 zover ik kan zien.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zomaar wat ideeen:

1) Hoe is de schijf geformatteerd? FAT of NTFS? En hoe zat dat voor de crash?
2) Staat het programma, en de databestanden, nu in exact dezelfde directory als voor de crash? Mogelijk bevat het programma een harde verwijzing naar de locatie van het DBF bestand.
3) Geen virusscanner die dwars ligt?
4) Staat DEP (Data Execution Prevention) in XP wel uit? DEP vangt het af wanneer een programma self-modifying code gebruikt en oudere apps doen dat helaas nog wel eens.

Verwijderd

Topicstarter
Pff het begint echt ingewikkeld te worden:

- Ik heb de bestanden in exact dezelfde directory-namen gezet als voorheen; ik gebruik goede backups;
- Ik heb nu NTFS, voorheen was het denk ik FAT32, maar 100% zeker weet ik het niet, overigens heb ik zojuist ook op FAT32 systeem geprobeert, geen result;
- DEP heb ik voor het bestand even uitgezet, maar ook geen resultaat;
- Ik ben er dus net achtergekomen dat al mijn mappen op ReadOnly staan, heb verschillende instellingen verandert op basis van tips van GoT-search (meerdere topics over dit probleem)... Maar dat alles mocht ook niet baten;

Kan het zijn dat er in het gecrashte systeem een aantal instellingen/variabelen/of whatever stonden ingesteld/geinstalleerd (dus buiten de mappen en bestanden van programma, bijv. in autoexec.nt, config.nt, registry, etc.) die ervoor zorgden dat het programma correct werd uitgevoerd? Voor alle duidelijkheid, het programma start in principe op, je krijgt een selectiescherm te zien waarin je je bedrijfsnaam c.q. database moet selecteren, dan moet normaal gesproken je 'administratie' openen, maar zover komt ie dus niet.

Ik ben al sinds 13.00 vanmiddag met dit probleem aan het worstelen.. ik ga maar eens zo langzamerhand de pijpen aan maarten geven of hoe je dat ook spreekwoordelijk noemt... :'( ;(

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Heb je al 'SET CLIPPER=F150' geprobeerd? Weet trouwens niet meer zeker of het 'F150' of 'F:150' is. De 'F' parameter is het aantal files dat Clipper open kan hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door JoetjeF op 24-01-2007 01:17 ]

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-07 15:53
Controleer eens of je het programma op dezelfde wijze opstart.
Wellicht dat op de oude pc in de snelkoppeling het e.e.a. aangepast was.

Wat ik ook heb meegemaakt met dos programma's is dat je vanuit de directory zelf de .exe moest opstarten, ook al pas je de paden aan.
Oplossing was toen om een batchfile aan te maken die naar het path toe liep en de .exe opstartte.
b.v.
code:
1
2
3
4
5
c:
cd\
cd progra~1
cd clipper
clipper.exe

Op een of andere manier werkt het dan wel, omdat het programma de paden van je executabel gebruikt.
Dit werkt dus niet:
code:
1
c:\progra~1\clipper\clipper.exe

[ Voor 6% gewijzigd door Remco op 24-01-2007 09:23 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Misschien is het slim om een keer te testen met een (ms-dos) bootdisk of het programma nog wel werkt en niet beschadigd is. Als dat wel werkt kan je naar problemen binnen xp gaan zoeken, of virtualisatie software draaien...

ps. De hoeveelheid geheugen en hardeschijf grote moet je waarschijnlijk ook zo klein mogelijk zetten, anders past het adres niet in een 16/32-bit integer ...

[ Voor 23% gewijzigd door djexplo op 24-01-2007 09:32 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• The Eagle

The Eagle

Mbt dat hele readonly verhaal: probeer eens iets als "take ownership" op alle dirs en subdirs van die PC.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 00:46:
Kan het zijn dat er in het gecrashte systeem een aantal instellingen/variabelen/of whatever stonden ingesteld/geinstalleerd (dus buiten de mappen en bestanden van programma, bijv. in autoexec.nt, config.nt, registry, etc.) die ervoor zorgden dat het programma correct werd uitgevoerd? Voor alle duidelijkheid, het programma start in principe op, je krijgt een selectiescherm te zien waarin je je bedrijfsnaam c.q. database moet selecteren, dan moet normaal gesproken je 'administratie' openen, maar zover komt ie dus niet.
Je zou eens moeten gaan Googelen om te kijken of je ergens installatie-instructies voor Clipper (of beter gezegd: met Clipper gecompileerde programma's) kunt vinden. Het ligt met die oude DOS-programma's namelijk wel erg voor de hand dat er toch nog ergens iets ingesteld moet worden in config.sys/.nt of autoexec.bat/.nt.

Anders wordt het echt een raadspelletje en op die manier kun je nog weken zonder resultaat bezig zijn.

• The Eagle

The Eagle

downtime schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:04:
[...]

Je zou eens moeten gaan Googelen om te kijken of je ergens installatie-instructies voor Clipper (of beter gezegd: met Clipper gecompileerde programma's) kunt vinden. Het ligt met die oude DOS-programma's namelijk wel erg voor de hand dat er toch nog ergens iets ingesteld moet worden in config.sys/.nt of autoexec.bat/.nt.

Anders wordt het echt een raadspelletje en op die manier kun je nog weken zonder resultaat bezig zijn.
Clipper is van oorsprong een compiler voor Dbase, wellicht heb je daar iets aan :) Zie ook de link naar wiki die ik eerder gaf :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou wat betreft voorgaande punten, ik heb het allemaal geprobeerd. Er is verder ook praktisch geen webpagina over Clipper e.d. overgebleven dat ik niet heb bezocht... Maar!! Het is gelukt! :)

Wat het nu was?? Ik weet het niet precies, in ieder geval lukt het me niet om het draaiende te krijgen op een NTFS-filesystem. Ik heb programma nu draaiende kunnen krijgen op een WinXP Pro SP2 met FAT32 filesystem. Ik heb uiteindelijk alleen in CONFIG.NT de regel 'files=40' gezet (dus niet eens hoger). Verder geen 'SET CLIPPER' o.i.d. Gek genoeg werkt het ineens, out of the box, op een dergelijke set-up wel..

Misschien dat ik nog eens op een vrije dag ga rommelen of ik het ook op een ntfs-bak draaiend kan krijgen. Maar voor nu is het dus gelukt, alhoewel ik niet een geheel tevreden gevoel heb omdat ik dus niet precies kan zeggen waar het aan ligt...

Bedankt voor alle tips een thoughts!!

Wat mij betreft kan er een slotje op!

• The Eagle

The Eagle

Check ook even http://www.computerhope.com/ac.htm
En dan met name het stukje over config.sys :)

Heeft te maken met het maximaal te openen bestanden.

Verwijderd

Kaplan,

Gebruik zelf ook een oud met Clipper ontworpen programma.
in mijn autoexec.bat staat na @Echo off als eerste de regel:

Set Clipper=F200;V40;

In mijn config.sys staat al eerste en tweede regel;

files=150
Lastdrive=Z

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07 17:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dit probleem lijkt me geen programmeer probleem. Ik verplaats het daarom dan ook naar Software algemeen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1