Toon posts:

Chipset / Videokaart vraag (NForce430 icm GF6100 integrated)

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik weet niet zeker of dit topic in het juiste forum staat,.maar here goes,..

ik heb hier een pc staan met een Gigabyte GA-M51GM-S2G moederplank
hier zit integrated een geforce 6100 op maar ook een pci-e x16 connector

ik wil op deze plank (vanwege budget) een AMD Athlon 64 X2 5200+
en een pci-e videokaart gaan proppen.
nu is mijn vraag:

wat voor een kaart gaat beter presteren i.c.m deze chipset (NForce430+GF6100)
een ATI vga of een nVidia kaart

ben niet perse een fanboy voor een van de twee merken,tgaat er gewoon om welk merk kaart beter met deze chipset gaat werken

google levert niet zo heel veel op als dat deze plank wel uit te breiden is met een pci-e kaart
maar wat er nu het beste op gaat werken....?

graag jullie meningen hierover

btw. ik game graag,.maar er hoeft niet perse oog-ejaculatie op het scherm te zitten van al dat moois

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:09

Nutral

gamer/hardware freak

Ati en nvida werkt ongeveer evengoed op dit moederbord, als het maar een pci-e videokaart is.

misschien werkt hij iets beter met een nvidia videokaart omdat de chipset ook van nvidia is maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
neem gewoon de videokaart die bij jouw past want je hoeft je niet zorgen te maken dat er veel verschil zit tussen ati en nvidia.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-07 08:38

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je twee kaarten neemt één van Nvidia en één van ATI vanuit het zelfde segment dan zullen ze beide evengoed presteren, de Nvidia kaart zal in iedergeval niet beter gaan presteren dan de ATi omdat er een Nvidia chipset op het moederbord zit. Je moet gewoon de kaart nemen welke bij jou butget past en natuurlijk moet hij de performance kunnen leveren die jij wenst, voor wat jij er voor betaald.

Conclusie: Een ATI of Nvidia VGA kaart op een Nvidia chipset maakt niet uit.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
aha,..kijk,.dat is een b-tje duidelijker

dan is de keuze voor mij ook snel gemaakt,
ik zat nl. te twijfelen tussen een X1950 Pro of een 7950GT :9

het wordt dan ook de 7950GT, toch iets meer bang for the buck zal ik maar zeggen >:)

iig bedankt voor de reakties _/-\o_

Verwijderd

nee is niet waar
een nvidia kaart op een nvidia bord is sneller dan een nvidia kaart op een intel bord.

De reden is dat de drivers veel beter met elkaar kan omgaan .
Dat komt omdat de drivers beter op elkaar afgestelt is omdat de fabrikant weet hoe de chip reageert .
(maximaal 5% meer winst)

Verwijderd

Topicstarter
tja,....ik heb hier dus duidelijk op gezocht....
maar waar ik eigenlijk mee zat, gaat dat ook goed werken met een integrated graphics(ik weet ,die wordt uitgeschakeld) maar geeft dat geen performance-hit.

of is het zo dat als de integrated graphics uit gaat dat je de volledige bandbreedte van de northbridge
kunt gebruiken of dat er toch ergens iets "mee gaat lopen" zogezegd

dit is mij niet helemaal duidelijk 8)7

nVidia op nVidia klinkt wel logisch btw,.maar ik kon niets vinden over dit bord(Gigabyte GA-M51GM-S2G) wat betreft ATI of nVidia kaarten of wat ervoor "aanbevolen" wordt

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:22:
nee is niet waar
een nvidia kaart op een nvidia bord is sneller dan een nvidia kaart op een intel bord.

De reden is dat de drivers veel beter met elkaar kan omgaan .
Dat komt omdat de drivers beter op elkaar afgestelt is omdat de fabrikant weet hoe de chip reageert .
(maximaal 5% meer winst)
Ik mis de bron?
Intel weet ook heus wel hoe haar chips in elkaar steken en zal zo ook degelijk chipset drivers kunnen maken. Verder is een PCIe bus gewoon een PCIe bus, wat wel telt is de wijze van implementatie. Als die degelijk is zul je zo goed als geen performenceverschil zien.
Dus, je beweert wat maar waar is de onderbouwing? Dat van dat die drivers beter afgesteld zijn kan, maar waar heb je dat vandaan? Of heb je zelf een benchmark uitgevoerd?
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:41:
tja,....ik heb hier dus duidelijk op gezocht....
maar waar ik eigenlijk mee zat, gaat dat ook goed werken met een integrated graphics(ik weet ,die wordt uitgeschakeld) maar geeft dat geen performance-hit.

of is het zo dat als de integrated graphics uit gaat dat je de volledige bandbreedte van de northbridge
kunt gebruiken of dat er toch ergens iets "mee gaat lopen" zogezegd
De kaart is OF aan OF uit. Zodra jij een PCIe kaart in dat 16x slot stopt is het normaal zo dat je integrated chip uitgeschakeld wordt. Soms kun je dit ook in het BIOS aangeven, misschien biedt je bord wel ondersteuning om de integrated aan te houden. Als je die niet nodig hebt schakel je hem uit. Dat de bus op een of andere manier gedeeld wordt hoef je niet bang voor te zijn als de integrated uit staat.
nVidia op nVidia klinkt wel logisch btw,.maar ik kon niets vinden over dit bord(Gigabyte GA-M51GM-S2G) wat betreft ATI of nVidia kaarten of wat ervoor "aanbevolen" wordt
Dat maakt ook niet uit. Beide kunnen gewoon gebruik maken van de PCIe bus.
En wat betreft die drivers en hun afstelling, daar wil ik wel een benchmark van zien ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

[quote]cybersteef schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 14:57:
[...]
Ik mis de bron?
Intel weet ook heus wel hoe haar chips in elkaar steken en zal zo ook degelijk chipset drivers kunnen maken. Verder is een PCIe bus gewoon een PCIe bus, wat wel telt is de wijze van implementatie. Als die degelijk is zul je zo goed als geen performenceverschil zien.
Dus, je beweert wat maar waar is de onderbouwing? Dat van dat die drivers beter afgesteld zijn kan, maar waar heb je dat vandaan? Of heb je zelf een benchmark uitgevoerd?

[...]

bron was tweakers zelf
Maar het ging over nforce2 met nvidia fx serie.
de kaarten hadden tot maximaal 10% meer performence
de ati kaarten draaien gewoon het zelfde als op elke anderen bord

Kan het zo niet meer vinden

maar ja ik heb het getest met

6800le agp

ali chip op daul sata2 van asrock
6800le op nforce2

De nforce2 met amd 2400+ xp-m 2,4g
Ali chip met amd 64 3200+@3500+ (2,2g

De nforce2 won met games maar in 3dmark cpu test was lager wegens de amd xp

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Maar in dit geval hebben we niet te maken met een nForce2 of een matige GeForceFX serie.
En een ATi chip op een AMD64 tegen een 6800LE op AMD AthlonXP. Als ik een Radeon 9200 tegen een 6800 in ga zetten dan zal de AthlonXP ook keihard winnen in games omdat de 3Dkaart gewoon een stuk krachtiger is.
Het is jammer dat je niet specifiek kunt zijn, want ik zou het wel graag willen zien.
Maargoed, het is niet zo heel belangrijk.

Kwa performence zou het niet uit moeten maken namelijk, maar dat het mogelijk is zou kunnen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-07 11:23

DaRoot

Some say...

Ik denk dat het handig is voor de TS uit te zoeken welke mogelijke kaarten binnen zijn budget passen, en dan dit lijstje eens naast de VGA charts van www.tomshardware.com te leggen.
Denk dat je daar mooi vergelijkingsmateriaal kan vinden.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
ik had daar al naar gekeken en heb besloten de 7950 GT te halen.

ik zat nl te twijfelen tussen de 1950 PRO van ATI en de 7950 GT van nVidia
en aangezien ik over het algemeen betere ervaringen heb met nVidia is mijn keus daar ook op gevallen

waar het eigenlijk om ging is wat gaat beter op een NForce 430 chipset lopen , ATI of nVidia (dit meer vanwege het IGP verhaal maar dat is door Cybersteef al voldoende toegelicht,dank je

van suijkerbuijk miste ik idd in eerste instantie ook duidelijke links
en een paar testen die zelf uitgevoerd zijn zonder daar ook iets concreets van te kunnen overleggen
vind ik ook maar zozo.

op die manier kan ik ook wel claimen dat mijn budgetmobo Clocked als een gek! en ik kan niets laten zien :+

maar het wordt een 7950 GT ICM een Athlon64 X2 5200
dat past net nog binnen het budget

en tomshardware had ik al bekeken ,vandaar de 7950GT 8)
http://www23.tomshardware...=581&model2=607&chart=226

een FX 62 past ook op dit bord, dus in principe zou dit bord dan wel snel genoeg moeten zijn
overclocken ligt niet zo in mijn richting, maar een stabiel systeem wat nog ff meedraait voordat ik die doorschuif naar mijn zoon ( als die dan oud genoeg is O-) ) vindt ik wel belangrijk

thx voor de info! _/-\o_ ben er wel weer wat wijzer van geworden :*)
Pagina: 1