Drive letters probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:42
Ik heb net een nieuw systeem in elkaar geknutseld en alles leek goed te werken. Windows cd erin en installeren maar...

Kijk ik in Deze computer en dan zie ik de volgende drive letters:
I: harde schijf
C: verwisselbare schijf
D: verwisselbare schijf
E: verwisselbare schijf
F: verwisselbare schijf
G: dvd station
H: dvd station

Dat was natuurlijk even niet de bedoeling...

Wat ik uiteraard wil is:
harde schijf op C (en evt partities D en/of E)
dvd stations op F en G of iets in die richting
card reader op een ander station

Nu heb ik begrepen dat ik de usb verbindingen op disabled moet zetten in de bios zodat die kaartlezer niet de 1e 4 letters in gebruik gaat nemen. Dat lijkt me wel ok.

Maar zal m'n harde schijf dan toch wel C toegewezen krijgen en niet 1 van de dvd stations?

Kaartlezer is overigens een apacer AE161 en ik heb daarbij geen cd of zo gekregen.

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02 20:45
Ja, dat heb ik een keer gehad toen ik per ongeluk nog een usb-stick in de computer had zitten.

Ik weet 99% zeker dat het met usb op disable wel goed gaat. Heb nog nooit meegemaakt dat tie bij aanwezigheid van alleen cd-/dvddrives de volgorde omkeerde. (Hoewel nu de harde schijf ook verder in het alfabet staat)

Ik weet het, het staat niet mooi, maar wat is hier eigenlijk zo problematisch aan?

• IntToStr
Wat je zegt, het staat niet mooi en ik wil ook gewoon weten hoe sommige dingen werken :-)

Heb trouwens nog eens gekeken bij m'n laptop en daar neemt de kaartleze helemaal geen drive letter in beslag. Alleen als je er iets in stopt. Zal wel goed komen als ik het windows laat afhandelen hopen we dan maar...

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:33
Makkelijkste is gelijk een herinstall, waarbij je de cardreader voor de installatie even los koppelt. Dan worden de harddisk en CD/DVD als eerste toegekend, beginnende met C: Indien windows geinstalleerd is cardreader erin pluggen en deze krijgt dan de eerstvolgende stations. Verder kan je naderhand de drive letters veranderen met "disk management". Staat in de FAQ hier ook waarschijnlijk. Dit zou ik echter niet doen met de systeem disk.

"That was left handed..." - JJH

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:29
Je kan best de system-driveletter veranderen als je hem echt net geïnstalleerd hebt... Naja, laat ik 't anders zeggen: bij mij is het gewoon goed gegaan. Nergens problemen mee.

• OfferedPoet
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-02 03:15
Drivemapper / PartitionMagic

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Da's een olifant om een mug te pletten :+
Kan gewoon met de standaard XP diskmanager (zit onder computerbeheer in je configscherm) :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Start --> Uitvoeren: compmgmt.msc

Klik dan in het lijstje links op 'Schijfbeheer'. Hier kun je alle letters, partities etc. beheren en eventueel veranderen :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

The Eagle schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:38:
[...]

Da's een olifant om een mug te pletten :+
Kan gewoon met de standaard XP diskmanager (zit onder computerbeheer in je configscherm) :)
je kan alleen je bootpartitie niet van letter veranderen ;)
Daar heb je idd drivemapper voor nodig ;)

Ik heb dit probleem trouwens ook al eens onder handen gehad. Houd er rekening mee dat ook als je met drivemapper werkt, je systeem waarschijnlijk niet meer zal booten als je je boot partitie van letter veranderd.
Je kan het wel doen, maar achteraf moet je dan alsnog ff een reinstall van windows doen. Voordeel is dat de letters behouden blijven.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• IntToStr
Ik zie opeens nog een aantal reacties :)

Aangezien ik net windows had geinstalleerd heb ik het gewoon nog een keer gedaan waarbij ik in de bios de usb poorten had uitgezet. Toen kwamen de schijven in een normale volgorde te staan. Verder schijfbeheer gebruiken voor die drive letters lijkt me logisch, maar ik ging er vanuit dat dat niet kan voor de partitie met windows erop...
Pagina: 1