Geneste X-sessie

Pagina: 1
Acties:

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025
Ik probeer het mogelijk te maken om vanuit X een nieuwe geneste X-sessie te starten. Ik heb op dit moment het programma Xnest gebruikt om een geneste X-server op te starten. Als ik nu als gebruiker g wil inloggen doe ik het volgende:
code:
1
su -c "fluxbox -display :1" g

Dit staat in een scriptje zodat ik de gebruiker als parameter kan meegeven. Dit werkt prima, maar als ik nu naar een andere workspace switch en de geneste X-server-window niet meer op de voorgrond te vinden is dan crasht de server.

Ik zoek dus een mogelijkheid om vanuit mijn eigen grafische omgeving een geneste X-sessie te starten als een andere gebruiker. Het meest ideale zou zijn als dat via XDM zou gaan. Heeft iemand hier misschien ervaringen mee?

Edit: De X-server crasht trouwens alleen als fluxbox erin draait. Zonder fluxbox werkt het prima.

Edit2: Voor de volledigheid hier de error die ik krijg:
code:
1
2
3
4
5
X error of failed request: BadMatch (invalid parameter attributes)
  Major opcode of failed request: 73 (X_GetImage)
  Serial number of failed request: 2772
  Current serial number in output stream: 2772
X connection to :1.0 broken (explicit kill or server shutdown).

Ik betwijfel of iemand hier iets mee kan.

Edit3: Ik heb er een bug report voor Debian van gemaakt: http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=408172

[ Voor 28% gewijzigd door Ivo op 24-01-2007 00:50 ]

Verwijderd

Probeer dit eens:
code:
1
Xnest -query pietje@localhost :1 -once

XDM of GDM of KDM moet wel draaien en zó geconfigureerd dat-ie naar het netwerk luistert voor inkomende verbindingen. Persoonlijk vind ik GDM 't makkelijkst voor dit soort dingen.

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025
Bedankt! Ik heb xdm-config en Xaccess gewijzigd en nu krijg ik inderdaad een login prompt als ik Xnest -query 127.0.0.1 :1 doe. De server crasht echter nog steeds als ik fluxbox verstop of opstart op een andere virtual desktop (workspace in fluxbox-termen). Voorlopig gebruik ik maar even windowmaker voor mijn geneste X-sessies.

Edit: Bedankt dr_te_z!

[ Voor 3% gewijzigd door Ivo op 25-01-2007 13:16 ]

Verwijderd

Trouwens, op 28 oktober 2004 heb ik in het "handige scripts topic" een stXnest.sh scrippie gepost. Daarmee kan je makkelijk meerdere Xnesten starten zonder dat je zelf de schermen hoeft te tellen.