Toon posts:

pc compleet dood.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik heb sinds gisteren een probleem aan mijn computer waarvan ik er niet achter kan komen waar dit door veroorzaakt wordt.

ik heb een AMD computer waarvan sinds gisteren programma's willekeurig vastliepen en vervolgens niet meer opgestart konden worden. Vervolgens is het probleem meteen daarna verergert waarbij mijn computer elke paar minuten opnieuw begon op te starten. Vervolgens werd het probleem nog erger en kwam hij niet meer voorbij de bios.

De melding kwam (Bad bios checksum). Na het opneiuw te hebben geinstalleerd van de bios doet de computer helemaal niets meer.

Bij het aanzetten van de computer vallen geen piepjes te horen die aangeven dat er iets mis is, echter wil het beeldscherm niet aangaan (blijft knipperen).

Ik heb allereerst een 2e monitor met aparte kabel geprobeerd. Geen resultaat.
Ik heb de bios geflashed geen resultaat.
Ik heb het mobo vervangen door een ander (Precies hetzelfe merk/type (Asus A8V deluxe Socket 939)
Ik heb het ram geheugen afzonderlijk van elkaar getest (Kingston DDR400 2x1gig)
Ik heb de voeding vervangen van 350w naar 400w.
Ik heb de videokaart vervangen van Geforce 5700 naar Geforce 7600 geen resultaat.
Ik heb geprobeerd zonder benodigde hardware (Alleen Mobo+proc+voeding+1xram)

het monitor blijft gewoon knipperen, het led lampje op het het mobo blijft gewoon branden, tevens gaan alle coolers gewoon werken.
Ik zit er nu maar over na te denken om ook mn proc te vervangen om dit te testen (Momenteel een 3200+, kheb een 3700+ socket 939 liggen)

Ik kan me echter niet voorstellen dat het in de proc zou liggen, aangezien toch vanuit het mobo een aantal beeps gestuurd zouden moeten worden als daat het probleem in zou liggen, apart van het ram heb ik echter alles vervangen.

Kan iemand mij vertellen wat het probleem eventueel zou kunnen zijn en/of suggesties heeft?

// Edit

Naar aanleiding van reacties:
Nieuwe processor (AMD Athlon 64 3700+ socket939) ingebouwd geen resultaat
Getest zonder geheugenmodules --> geen resultaat
biosreset --> geen resultaat

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 21:07 . Reden: toevoegingen aan probleem ]

Verwijderd

Je hebt door al die testen alles uitgesloten behalve jouw processor.
Het klinkt logisch dat dit door het mobo veroorzaakt wordt maar deze hebt je zelfs ook al uitgewisseld.
Volgens mij kan je niet veel meer doen buiten die proc eens uitwisselen.

Verwijderd

schijf dood?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat lijkt me ook maar ik kan me dit echter niet voorstellen. Ik zou het wel heel erg vreemd vinden als daar uiteindelijk het probleem in zou zitten. Eerder dat het nieuwe mobo DOA vertoond, wat niet zo fraai zou zijn aangezien Socket 939 moeizaam aan te komen is.

Ik ga vanavond mijn processor vervangen somehow verwacht ik echter niet dat daardoor het probleem verholpen gaat zijn :S

// Edit voor denniswerf:

Ik heb ook zonder schijven getest, krijg nog steeds geen scherm, heb ook de schiven afzonderlijk van elkaar getest.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 17:50 ]

Verwijderd

klinkt als een kapotte processor.

• carlino
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05-2024

carlino

GoT Mama

ja ik denk zelf ook aan de proc als ik dit zo lees :)

ik heb ooit een over verhitte proc gehad... en het gekste is en dagje uit laten staan en toen deed ie het wel 8)7

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

Verwijderd

// Edit voor denniswerf:

Ik heb ook zonder schijven getest, krijg nog steeds geen scherm, heb ook de schiven afzonderlijk van elkaar getest.
Hmzzz kan me gewoon zo moeilijk voorstellen dat een processor op zo een manier dood gaat :-/ daar verwacht ik meer een 'ZAP werkt niet meer' bij

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht altijd dat je mobo wel signalen afgeeft in de vorm van beepjes op het moment dat er een probleem zou zijn met de proc?

De computer zelf heeft wel al een dag uitgestaan dat heeft het probleem iig niet verholpen :P

Over 2 uur ben ik klaar met werken, dan gaak de proc vervangen.

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:58
Zet alles er eens gewoon in, test hem dan eens, vervolgens het geheugen eruit en nog eens proberen, waarschijnlijk zal je tot de conclusie komen dat je geheugen kapot is, ik had nl. een poosje geleden het zelfde probleem.

Joejoe!

Verwijderd

Topicstarter
Het zou me ten zeerste verbazan als beide ddr400 1gig kingston geheugen op hetzelfde moment kapot zijn gegaan, tevens omdat beiden 5 maanden oud zijn.

Ik zal echter ook een keer testen zonder geheugenmodules.

Zou nog steeds flink balen zijn als het de proc zou zijn de huidige Amd Ahtlon 64 3200+ zit er nog maar 4 maanden in :X

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 18:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de processor vervangen en het probleem is nog steeds actief :(

Iemand nog andere suggesties?

Ik ga nu de bios nog maar eens naar fabrieksinstellingen resetten
// en ook dat doet niets.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 21:13 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Je hebt eigenlijk alles nu vervangen en toch blijft het probleem komen.Hoe zit het met de stroomvoorziening, heb je een goed geaard stekkerblok oid?Zitten de stekkers er stevig in?Ik heb zelf maanden lang last van vreemde storingen gehad en dat bleek uiteindelijk de stekker van de pc te zijn die slecht contact maakte in het stekkerblok.
Check verder of je mobo geen sluiting maakt met de onderkant van je kast, klinkt vergezocht, maar als al het waarschijnlijke is afgevallen, blijft alleen het onwaarschijnlijke over (vrij naar Sherlock Holmes ;) )

[ Voor 24% gewijzigd door blobber op 23-01-2007 23:32 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Topicstarter
jah daar ben ik nu ook naar gaan kijken,

Wat me nu opeens opvalt is dat als ik de 4pins stroomconnector in het moederbord stop is dat ie dan niets meer doet (fans gaan niet langer draaien), op het moment dat ik deze er weer uithaal en alleen de lange connecter aan stroom in het moederbord stop dan gaan de fans weer draaien maar daar is dan ook meteen alles mee gezegd.

Dit lijkt te zijn ontstaan sinds ik nogmaals de batterij van de bios er even heb uitgehaald en terug heb ingestopt.

Lijkt dus toch een probleem in de voeding te zitten, echter een andere voeding lost het probleem niet op, zou het dan toch zijn dat mijn nieuwe mobo DOA is?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 23:58 ]

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Er gebeuren wel gekkere dingen, je zou hem misschien kunnen laten testen bij een computerwinkel ofzo dan weet je iig of het toch het mobo is.Lastig probleem dit :X

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• blup
  • Laatst online: 24-05 22:30
ik denk dat je 2e mobo een DOA is, het lijkt me zeeer onwaarschijnlijk dit allemaal.

• carlino
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05-2024

carlino

GoT Mama

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 23:57:
jah daar ben ik nu ook naar gaan kijken,

Wat me nu opeens opvalt is dat als ik de 4pins stroomconnector in het moederbord stop is dat ie dan niets meer doet (fans gaan niet langer draaien), op het moment dat ik deze er weer uithaal en alleen de lange connecter aan stroom in het moederbord stop dan gaan de fans weer draaien maar daar is dan ook meteen alles mee gezegd.

Dit lijkt te zijn ontstaan sinds ik nogmaals de batterij van de bios er even heb uitgehaald en terug heb ingestopt.

Lijkt dus toch een probleem in de voeding te zitten, echter een andere voeding lost het probleem niet op, zou het dan toch zijn dat mijn nieuwe mobo DOA is?
dit probleem heb ik ooit ook eerder gehad... en jammer maar waar dat mobo was echt helemaal afgeschreven... nu ik ook terug denk... piepjes enzo gaf hij toen ook niet meer aan.

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 08:04
De enige keer dat ik een soortgelijke situatie verkeerde had ik mijn bios verkeerd geflashed. Alleen de fans gingen draaien en verder deed ie niks meer. Om dit te verhelpen moest mijn bioschip opnieuw geflashed worden. Dit heb ik toen laten doen door een bedrijfje dat ik nu zo niet meer terug kan vinden.. (googlen)

Ik zou zeggen check HEEEL GOED of je niet per ongeluk je bios verkeerd geflashed hebt!

Verkeerde Flash M7NCD, hoe te herstellen?

Mijn toenmalige topic

[ Voor 23% gewijzigd door Maarten L op 24-01-2007 03:48 ]

www.maartenlangelo.nl

• Razer86
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-04 11:08

Razer86

Hmm....

Dat je moederbord het niet doet, kan idd door het verkeerd flashen komen, ik heb dit ook meegemaakt met een wat ouder moederbordje, hij deed helemaal niets meer na een verkeerde flash.

Later heb ik de bioschip vervangen en hij deed het weer prima..

[ Voor 15% gewijzigd door Razer86 op 24-01-2007 04:07 ]

SystemSpecs - D2 LOD *Razernl

Verwijderd

Het zou me niet eens zozeer verbazen als het toch je voeding is. Als je RC schakeling dood gaat (gebeurt nog wel eens) dan zijn dat soort klachten gewoon. Ik zeg niet dat het de voeding IS, maar ik vermoed het wel sterk.

Voordat jij je duurverdiende centen gaat spenderen aan je noodroep is het verstandig eerst even de voltlijnen te meten met een multimeter (dingen kosten nog maar een habbekrats, 25 euries) en je kunt er nog veel meer mee. Ronduit handig.

Waarom denk ik aan de voeding:

Eerst krijg je vastlopers en (blauwe schermen? want je had de automatisch opnieuw opstarten optie aanstaan :o ). Dat zou zeer zeker een te laag voltage kunnen beteken.
Dan start het systeem niet meer door; zou hij op de een of andere manier niet power tekort komen?
Dan kom je het BIOS niet meer voorbij; RC zo goed als dood. Zo ja dan meet je wisselspanning op je connectoren en dan doet je PC gek. Niet best voor derest btw. Als dat zo mocht zijn dan mag je volgens mij de schade beroepen op je WA verzekering? Omdat dit nog wel eens onder de EU (CE!) norm kan vallen (de europese wet van waren)

Dat het geheugen ineens dood is geloof ik niet zo sterk want dan zijn:
-Of de fouten veel subtieler en geniepiger
-Of je wordt gek van de blauwe schermen, maar je PC blijft het doen

Moederbord:
Dit zou na de voeding mijn 2e optie zijn. Ook een vreemde dood voor een moederbord, maar het kan. Je northbridge kan opgeblazen zijn. Dan krijg je ook van die rariteiten.

Harde schijf
-Uitgesloten

Processor:
-Hoe groot is de kans dat het de CPU kan zijn? Klein, maar het is ook mogelijk, maar als 3e optie. Dan zou het een koelingsprobleem moeten zijn geweest, maar dan nog een vreemde dood van een CPU. Meestal is het "all or nothing" bij een CPU.

Edit: Hoe staat het met de 'hygiëne' van je PC? Zat er veel stof in (dan is je voeding mogelijk daaraan overleden)? Ik maak zelfs elke week mijn toetsenbord en muis schoon met een antisepticum. Als je eens wist wat er op het toetsenbord op je staat te wachten >:)

Nou, succes er maar mee. Kapotte PC's zijn :/ . Ik weet er alles van!
Heb 3 maanden ellende gehad totdat ik ontdekte dat mijn PC het beste loopt op een i486 non ACPI HAL. (F5 direct tijdens het booten van de windows xp CD) en in het BIOS ACPI en APIC disablen. Niet doen als je veel kaarten in je PC hebt zitten, maar met 1 a 2 PCI kaarten is dat de beste optie. Het systeem is net zo vlug als eerst of zoniet vlugger en überstabiel.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2007 04:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de vele reacties:

Vandaag wederom een nieuwe mobo gehaald, probleem verholpen.

Altijd fijn als je mobo kapot gaat en je nieuwe mobo DOA is.

Hier kan iig een slotje op, iedereen bedankt voor het meedenken
Pagina: 1