Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wat is eerlijk/gangbaar om te vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals wel meer van jullie zullen herkennen heb ik in het verleden menig uur bij anderen thuis de rotzooi in hun pc zitten opruimen. Je kent het wel, van die mensen die niks van pc's weten en daadwerkelijk alles op internet geloven en downloaden.. ("mijn dochter zat op msn iets te downloaden en daarna deed de pc ineens bijna niets meer" )
Omdat ik op gegeven moment helemaal stapelgek er van werd dat ik geen normale avond meer vrij had en je niet 1 buur wel gratis kunt helpen en de ander niet ben ik op gegegeven moment helemaal gestopt met klusjes doen..
Nu heb ik weer wat meer vrije tijd onderhanden (ben pas geleden ongeveer 1,5 uur rijden dichter bij huis gaan werken) en denk er over weer wat klusjes te gaan doen. Alleen nu wil ik er toch wel een vergoeding van vragen (is toch weer leuk mee genomen en voorkomt dat je meteen weer hele avonden voor de kat zijn **** van huis bent)

Wat is een fair price voor klusjes als

*Duidelijke uitleg over de werking van uw sofware (o.a Windows, MS Word, MS Excell, Mail, Internet etc)
*Uitleg ins en outs op PC gebied (Downloaden, Branden, Kopieren etc)
*Beheerst back-uppen en opschonen van uw systeem
*Verwijderen en voorkomen spam en virussen
I*nstallatie en configuratie van uw software
*Herstellen - herinstalleren van uw systeem
*(Beperkt) Installeren/uitbreiden van nieuwe hardware als videokaarten, harde schijven en interne geheugen)

En wat is het verstandigst om te doen, uurprijs of fixed price?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De uurpijs is het handigste, want dan ontkom je aan vage definities als 'windows installeren'. Dan hoef je dus niet de verrassing te verwerken dat het windows + exotische drivers + 30 CD's shareware is. Dan kan de klant meer betalen als de klant met 'windows' meer bedoelde. Met een fixed price ga je volgens mij snel spijt krijgen.

En ja, wat is een redelijke prijs. Een vriendenprijs zou ik een tientje per uur noemen. Dat is tenminste als je zelf geen software mee hoeft te nemen voor Ali's illegali's (daar moet je dus ook nooit aan beginnen). Maar zelf zou ik, indien je een beetje vertrouwen hebt in je eigen vaardigheden, iets tussen 15 en 20 euro per uur doen. 't is namelijk niet makkelijk om uit de diepte van een systeem de nodige rotzooi te halen.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik hoop dat je snapt dat als dit je zakelijk plan is dat je al snel geen klanten meer over hebt.

Mijn ervaring: Fixed price.
Anders dan zijn ze zo van de tijd :)
Lokale pc boeren vragen vaak 75 Euro per besmetting.
Ik vind 30 Euro meer dan fatsoenlijk. Immers jij bent hun held.

Ik zou als ik jou was niet al te veel uitleg geven over spyware en virusbestrijding...

Mijn bovenbuur heeft er een iets andere kijk op.
In dat geval, Software? Neen, alleen op je eigen systeem waarin je hun hdd´s stopt. Software die jij gebruikt installeren? Neen. Wel? 60 Euro + licentiekosten fabrikant.
Windows installaties? fixed price 50 Euro.

[ Voor 26% gewijzigd door Raymond P op 23-01-2007 17:46 ]

- knip -

Verwijderd

Topicstarter
Raymond P schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 17:42:
Lokale pc boeren vragen vaak 75 Euro per besmetting.
Ik vind 30 Euro meer dan fatsoenlijk. Immers jij bent hun held.
Wat bedoel je met "per besmetting"? Als je in één pc 3 virussen vindt 3X dat bedrag?
Lijkt mij dat geen mens gek genoeg is om dan 3X75Euro uit te geven toch? ow wel?
Aan de andere kant mensen die er niets van snappen brengen hun pc zelfs naar een pc boer voor deframenteren, wat dat betreft...
[
Ik zou als ik jou was niet al te veel uitleg geven over spyware en virusbestrijding...
Daar heb je dan wel weer gelijk in als je er ook nog wat aan wilt blijven verdienen ;-)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:27
Ik doe zelf ook wel eens klusjes al is het wel heel erg weinig.
Ik reken per kwartier want ben ik er een half uur dan vind ik het niet zo dat ze voor een uur moeten betalen.
1e kwartier 10 euro en elk kwartier daarna 5.
Is het een probleempje van 3 muisklikken dan vraag ik natuurlijk geen 10 maar ze zijn er van te voren wel van op de hoogte.
Meest voorkomende probleem is dat de pc vol met spyware zit en dat is natuurlijk niet binnen 15 min goed te verwijderen (zeker niet als daardoor de internet verbinding om zeep is geholpen :S )

Verder plaats ik altijd een virusscanner en preventieve anti-spyware programma's op hun pc.
Maar wel iets wat legaal gebruikt mag worden. (AVG met spywareblaster en eventueel Spybot Tea-time)
Verder mensen duidelijke uitleg geven hoe het de volgende keer kan worden verkomen. Ik installeer ook altijd hitmanpro voor hen en vertel ze dat ze het eens per week/ 2 weken moet draaien (gebeurd helaas niet... :/ )
edit:
Het scheeld voor mijzelf natuurlijk wel dat ik in de software reparatie heb gewerkt (virus/ spyware verwijdering en pc uitbreiden) en daarnaast heb ik veel ervaring met installeren adsl/ kabel internet

[ Voor 10% gewijzigd door The-Source op 23-01-2007 18:19 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Vrienden = gratis (voor wat hoort wat, zij doen ook wel eens wat voor mij)
Vage kennissen/vrienden van vrienden = vergoeding, laten we zeggen 10euro per uur ongeveer en een paar biertjes :9 meestal bieden ze het zelf wel aan, en anders gewoon over beginnen.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:07
Vrienden/Familie - Gratis
Buren/vage kennissen - 10 euro per uur

Zelf gebruik ik een beetje mensenkennis. Kan iemand wat timmeren of wat dan ook dan ben ik wel eens erg makkelijk.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Eerste stap: de PC komt naar jou toe. Dan hoef je niet zelf te gaan slepen + fatsoenlijk intenet als je een driver nodig hebt etc. Jij matst ze tenslotte, dus dan mogen zij ook moeite doen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik doe het zelf al tijden niet meer, maar in mijn tijd deed ik 1e lijns familie gratis (ouders, schoonouders, broertje, schoonzusje). De rest moesten de computer maar bij mij brengen en dan keek ik wel wanneer ik er tijd voor had. Ik denk, net als MSalters, dat vooral dat laatste erg belangrijk is. Niet alleen heb je dan alles bij de hand (een 2e computer, internet incl google en eventueel een netwerk voor internet op de nieuwe pc en eventueel backuppen van spullen naar een andere comp), maar het werp vooral een drempel op zodat mensen pas om hulp gaan vragen als ze het ook echt nodig hebben, en niet even van je verwachten dat je even een kartiertje kijkt omdat je er toch bent.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Interessant topic om te lezen, zeker omdat ik hier dus ook aan zit te denken. Beetje bijverdienen is nooit mis.

Ik moet blijkbaar wel mijn 25 euro per uur terugschroeven die ik in gedachten had :+

Al zou ik ook kunnen zeggen: 25 euro per uur op lokatie, 15 euro per uur als ze hem komen brengen.

Fixed price lijkt me idd niet handig, tenzij je die prijs dermate hoog legt dat je het niet erg vindt om de hele avond te klooien met 1 pc.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik laat het meestal over aan de mensen zelf, mensen die het wat breder hebben geven wat meer dan mensen die het een beetje krap hebben.

• A_De2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:24

A_De2

Liberate tuteme ex inferis

Leuk om te lezen dat veel van jullie met de zelfde ideeën. Vroeger vond ik het moeilijk om geld te vragen voor mijn diensten, omdat ik de zaken die ik oplostte simpel vond. Een vriend legde me toen uit, dat als je naar de garage gaat voor een nieuwe uitlaat, zij dat ook een simpele klus vinden waar je anders wel €60,-- per uur (of meer) voor aftikt.
Ook de uurprijs relateren aan het uurloon bij de werkgever ben ik van teruggekomen, want hoeveel is een vrij uur je waard.

Dus hoe doe ik het nu? Directe familie en goede vrienden: gratis. Zoals iemand al noemde, die doen ook dingen voor jou (verhuizen, klusjes, etc.) Voor overige mensen reken ik €50,-- per uur. Misschien wat fors maar enerzijds filtert dat een aantal "ik maak me er lekker makkelijk vanaf want hij doet het toch wel voor bijna niets" personen weg en daarnaast zijn het meestal klussen die wat verder gaan dan de standaard installatie van een client.
Daar zitten dan wel weer de voor(bij)rijkosten bij inbegrepen en betaal je ook je gereedschapssetje, je softwarelicenties e.d. van.

640KB should be enough for everyone

• A_De2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:24

A_De2

Liberate tuteme ex inferis

En nog even reageren op fixed of non-fixed price: dit hangt af van de klus en de aanvrager. Een kale Windows installeren kan rustig fixed (wel duidelijk van te voren uitleggen wat er onder valt maar ook wat absoluut niet). Een zwaar bevuilde pc fixed? Van m'n leven niet.

Je hoeft mensen niet het vel over de neus te trekken maar jouw tijd, ervaring en expertise is ook wel wat waard ;)

640KB should be enough for everyone

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zelf doe ik het het liefst zo min mogenlijk maar er zijn altijd mensen die toch bij je komen. Voor vrienden/familie doe ik het inderdaad gratis. Voor andere mensen doe ik het alleen nog als ze de computer komen brengen en heb ik minsten 2 weken voordat ik er tijd voor heb ( Dat scheelt al een hele hoop mensen die voor elk ding bellen ). Dan vraag ik meestal tussen de 10 en de 40 euro per uur. Meestal breng ik het als 20 euro per uur en voor degene die ik wat beter ken los ik het zeg maar wat sneller op. Hiermee voorkom je ook dat mensen beginnen te zeuren dat je het voor de een goedkoper doet als voor de ander.
Nou doe ik het totaal niet voor het geld. Ik heb eigenlijk liever dat ze het me niet vragen aangezien ik altijd al vrije tijd te kort kom.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

A_De2 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 23:22:
Leuk om te lezen dat veel van jullie met de zelfde ideeën. Vroeger vond ik het moeilijk om geld te vragen voor mijn diensten, omdat ik de zaken die ik oplostte simpel vond. Een vriend legde me toen uit, dat als je naar de garage gaat voor een nieuwe uitlaat, zij dat ook een simpele klus vinden waar je anders wel €60,-- per uur (of meer) voor aftikt.
Ook de uurprijs relateren aan het uurloon bij de werkgever ben ik van teruggekomen, want hoeveel is een vrij uur je waard.

Dus hoe doe ik het nu? Directe familie en goede vrienden: gratis. Zoals iemand al noemde, die doen ook dingen voor jou (verhuizen, klusjes, etc.) Voor overige mensen reken ik €50,-- per uur. Misschien wat fors maar enerzijds filtert dat een aantal "ik maak me er lekker makkelijk vanaf want hij doet het toch wel voor bijna niets" personen weg en daarnaast zijn het meestal klussen die wat verder gaan dan de standaard installatie van een client.
Daar zitten dan wel weer de voor(bij)rijkosten bij inbegrepen en betaal je ook je gereedschapssetje, je softwarelicenties e.d. van.
Okee, dan mag jij voor mij Windows XP en Office 2003 plus Adobe Photoshop installeren, drivers hoeft niet, dus met een uurtje moet je klaar zijn. Das lekker goedkoop, 3 legale software pakketten voor 50eu :+

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 19:53

Quintus

Eg wel! Dus....

Hij zal zijn eigen softwarelicenties wel bedoelen :D.

Zelf fix in eigenlijk nooit pc's voor niet familie. Voor niet familie is het meestal pc's samenstellen en das van andere orde.

[ Voor 55% gewijzigd door Quintus op 24-01-2007 00:54 ]

Unknown

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Altijd 30,00 per uur gevraagd. Naar mijn idee perfect.
Mensen vragen je niet om onzinnige dingen te doen.
Je bent goedkoper dan de locale pc boer.
Hoe meer je werkt hoe meer men betaald. :)

Dit is al een jaar of 3/4 geleden. Tegenwoordig alleen maar voor bedrijven.
Toen de tijd op een leeftijd van tussen de 13/15 vond ik het goed.
Voor mij was het veel geld en de klanten vonden het goed.

[ Voor 34% gewijzigd door battler op 24-01-2007 00:57 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Raymond P
  • Nu online
Inderdaad 25 a 30 euro per uur is redelijk.

Wat betreft de "besmettingen", dat heb ik letterlijk overgenomen van de pc boer om de hoek. Ik weet niet wat hij bedoelt, maar ik bedoel;
Besmetting 1 is virussen
Besmetting 2 is spyware
Besmetting 3 is malware

En dan bedoel ik natuurlijk ook de die-hard varianten. Niet de klik 1- klik 2- klik 3 weg zooi.

- knip -

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Wat rekenen jullie voor pc's assembleren?

Ik reken zelf 7,5 per uur voor gewone klusjes, maar ik zit er over na te denken om dit naar 10 euro te halen. Ik moet tenslotte redelijk blijven, en dom werk betaalt tegenwoordig meer. :P Voor vrienden maak ik meestal een matsprijs, of ik doe het gratis.

Voor assembleren van systemen is het van een heel andere orde. Meestal reken ik 10-15% bovenop de onderdelen, en dat kan dan dus oplopen tot 200 euro per pc er bovenop. Daarnaast kijk ik ook naar grotere fabrikanten zoals Dell, maar richt me daar niet te veel op. Ten slotte configureer ik de software helemaal op maat, en kom ik ook nog terug als er iets fout zit.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:14
Ik reken 10 euro per uur voor vreemden.
Voor familie / vrienden meestal gratis.

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Bij mij varieert het een beetje naargelang hoe makkelijk die persoon er zich vanaf wil maken.

Als de pc bij mij binnen komt werk ik aan 10€/uur (kan je ondertussen toch nog andere dingen doen), dus vanaf het moment dat ik eraan werk tot ik klaar ben. Als dat impliceert dat ik 25 gigabyte data moet backuppen (ik steek de HD dan gewoon in zo'n extern case'je) komt daar dus direct al wat bij, als je het zelf overal moet gaan zoeken betalen ze nog meer. Verder laat ik ze zelf bepalen hoever de pc geinstalleerd moet zijn (dus alle file's terugzetten waar ze stonden, alle data op DVD gebackupt meeleveren...), en dan geef ik hen daarbij die 10€/uur en ook een geschat maximum (waar ik sowieso nooit overheen ga).
Voor puur windows+drivers (dwz interne hardware) komt dat meestal neer op rond de 20a30€. Zijn het echt exotische drivers (wat ik eigenlijk nog niet tegengekomen ben) dan kan dat eventueel oplopen tot 50€ (dat is mijn max voor een windows install).
Als het windows SP0 is die meegegeven wordt, en ze wensen er alle updates + hun software die ze graag gebruiken enzo allemaal terug op (samen met hun docs), dan is het meestal rond de 40a50€, maximaal 100€ (en een supplement van 1€/100 megabyte dataverkeer, ik ga niet betalen voor extra datablokken voor een ander)

Als ik de pc ter plekke ga herinstalleren tellen direct de uren (dus direct 10€ voor de verplaatsing) + 0.75€/afgelegde kilometer. Maakt niet uit hoe ik ga, zelfs voor iemand 5 km ver met mijn fietsje te gaan helpen is het 17€50. Parkeertickets zijn ook voor die persoon. Verder doe ik dan direct een grondige installatie, samen met alle randapparatuur die ze hebben. Veelal komt dat rond de 70a80€ uit, 125€ is daarvoor mijn maximum.

Voor het assembleren van een pc reken ik gewoon een basisbedrag dat verschilt naargelang de pc. Tot 1000€ vraag ik 100€, tussen de 1000 en de 1500€ is het 125€, tussen 1500 en de 2000€ is het 150€, meer dan 2000€ vraag ik 200€, die mensen kunnen het toch betalen. Komt misschien redelijk duur over, maar ik herstel de eerste 2 jaar (carry in, anders betalen ze enkel vervoerskosten, geen uren) alle software én hardwareproblemen. Softwareproblemen kan vreemd lijken, maar ik maak gewoon een image van die pc na de installatie. Van iedereen heb ik hier dus een image liggen, dus dan is het snel herstelt. Verder krijgen ze bij de herstelling van hun pc (als dat langer dan 2 dagen zou duren) een vervangpc mee waar ze verder mee kunnen werken.

Verder steek ik altijd een raid1 in systemen die ik installeer, zo kan ik de beschuldiging vermijden dat het een slechte hd was en dat ze daardoor hun data kwijt zijn. Backups moeten ze zelf maar maken.

edit; prijzen zijn voor iedereen hetzelfde, zowel voor familie als voor vrienden. (ouders uitgezonderd, zij betalen mijn internet dus ik lap hun pc's op ;))

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:46

Garyu

WW

MSalters schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:49:
Eerste stap: de PC komt naar jou toe. Dan hoef je niet zelf te gaan slepen + fatsoenlijk intenet als je een driver nodig hebt etc. Jij matst ze tenslotte, dus dan mogen zij ook moeite doen.
O-)

Dan mag je ze eerst een half uur lang gaan vertellen hoe ze de kabels eruit krijgen (VGA-kabels, printerkabels met name), laat staan dat ze de kabels er weer op de goede manier in weten te krijgen. Nee dank je ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 16:48
Lethalis schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 23:01:
Interessant topic om te lezen, zeker omdat ik hier dus ook aan zit te denken. Beetje bijverdienen is nooit mis.

Ik moet blijkbaar wel mijn 25 euro per uur terugschroeven die ik in gedachten had :+

Al zou ik ook kunnen zeggen: 25 euro per uur op lokatie, 15 euro per uur als ze hem komen brengen.

Fixed price lijkt me idd niet handig, tenzij je die prijs dermate hoog legt dat je het niet erg vindt om de hele avond te klooien met 1 pc.
Interessant, 25 euro voor op locatie te komen, 15 euro per uur als ze komen brengen.

Ik vind Fixed price van alleen toepassing bij het installeren van windows+drivers meer en niet bij schoonmaken van computer.

Familie/vrienden/vrouwen = gratis (maar soms geven ze toch gewoon geld of komt me helpen bij volgende keer (connecties))

Kennissen/vage vrienden = tien euro per uur

Verwijderd

Silver7 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:58:
Interessant, 25 euro voor op locatie te komen, 15 euro per uur als ze komen brengen.

Ik vind Fixed price van alleen toepassing bij het installeren van windows+drivers meer en niet bij schoonmaken van computer.

Familie/vrienden/vrouwen = gratis (maar soms geven ze toch gewoon geld of komt me helpen bij volgende keer (connecties))

Kennissen/vage vrienden = tien euro per uur
Goeie handleiding dit. Voor vreemden, vage kenissen en 'vrienden' wiens telefoon alleen functioneert als de PC het niet doet reken ik gewoon 75 euro per uur, dan hou je tenminste nog wat avonden over. ;)
Vrienden help ik kosteloos maar wel onder voorwaarden: ik bepaal zelf of ik ergens een avond ga zitten, ik installeer alle software die ze zelf legaal gekocht hebben op hun legale windows en als ene pc wat mij betreft het redden niet meer waard is qua windows dan bied ik aan hem opnieuw van Windows, office en drivers te voorzien. Dan mag hij bij mij aan internet zitten en komt hji schoon thuis.
Tussen vrienden en vage kenissen heb je goeie kenissen en familie (aangewezen kenissen die je regelmatig ziet) en daar sla ik bij voorkeur de hele troubleshooter over: ik regel wel dat het werkt maar ik vertik het die vervuilde PC op te gaan monteren.

Als het je om je vrije avonden gaat: duur rekenen en niet te toeschietelijk met je tijd: format en reinstall best, dan weet je hoe lang het gaat duren, maar geen eeuwen lange spyware jaag acties. Voor geld hoef je dit neit te doen: óf je moet een dusdanig beledigend laag bedragje rekenen dat je beter overuurtjes op de zaak had kunnen bedingen, óf je moet er voor rekenen wat je overuurtjes op het werk poleveren en dan wil niemand je meer hebben ineens. Dus ik doe het óf gratis óf niet. En dat ik dan een keer een flesje Schotse frisdrank krijg of een behoorlijke cognaq, ja, dat vind ik aardig en leuk en netjes enzo maar ik doe het niet om de "beloning". geld verdien ik al genoeg overdag, m'n avonden zijn voor mezelf.

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:23
Ik laat eigenlijk nooit weten dat ik veel van computers afweet, zou ik misschien wel is moeten doen. Als ik dit zo lees verdient het wel goed :P

Verwijderd

Garyu schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:48:
[...]

O-)

Dan mag je ze eerst een half uur lang gaan vertellen hoe ze de kabels eruit krijgen (VGA-kabels, printerkabels met name), laat staan dat ze de kabels er weer op de goede manier in weten te krijgen. Nee dank je ;).
:?
Is dat zo moeilijk dan ? Printerkabels ? Je bedoelt zo'n USB kabeltje natuurlijk, das gewoon eruit trekken, de paralelle kabels zijn nu echt wel uitgestorven hoor :D

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:16

Wok

Dakloos...

Tot enkele jaren geleden reed ik af en aan voor dergelijke PC-klusjes en deed ik dat meestal voor een habbekrats (tientje, krat pils, o.i.d.; kwamen we altijd wel uit). Moet ik wel bij vermelden dat het dan om vrienden/bekenden ging. Directe familie (ouders, broers) werd en wordt nog altijd gratis gedaan (meestal krijg ik later dan alsnog een aardigheidje als een CD- of boekenbon :) ). Een kennis van mijn ouders vraagt mij bij tijd en wijle ook om hulp en betaalt daar ook gewoon een x bedrag voor (in de regel €10 per uur).

Op een gegeven moment werd mijn naam ook doorgesluisd naar bekenden van vrienden en dat gebeurde op een moment dat ik ook een andere baan had geaccepteerd verder van huis. Vanaf dat moment ben ik rigoreus gaan afbouwen met het uitvoeren van dergelijke klussen. De 'nieuwe' klanten ben ik €10 per uur in rekening gaan brengen en ik heb mijn vrienden heel duidelijk gemaakt dat ik het niet waardeer dat mijn naam + tel zonder mijn medeweten aan derden wordt doorgegeven.

Tegenwoordig voer ik dergelijke werkzaamheden eigenlijk niet meer uit. In een enkel geval krijg ik het verzoek om een probleem op te lossen en dan gaat de teller ook gewoon lopen: €10 per uur en ik werk op basis van 'pick-up and return' en op voorwaarde dat de klant zijn software meegeeft. Doorgaans hanteer ik week tijd om de klus te klaren. D.w.z. dat de klant uiterlijk na een week zijn PC weer terug krijgt. Niet dat ik een hele week factureer, maar dergelijke werkzaamheden moet ik altijd in de avonduren doen en ik heb daar niet elke avond de gelegenheid voor. Als er daadwerkelijk spoed bij is (de klant heeft de PC de volgende dag weer nodig, bijvoorbeeld), dan doe ik de klus op locatie en tegen dubbel tarief.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Wok schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:27:
Tegenwoordig voer ik dergelijke werkzaamheden eigenlijk niet meer uit. In een enkel geval krijg ik het verzoek om een probleem op te lossen en dan gaat de teller ook gewoon lopen: €10 per uur en ik werk op basis van 'pick-up and return' en op voorwaarde dat de klant zijn software meegeeft.
Verdien jij zo weinig dat je dat voor een tientje wilt doen? Of heb je er zoveel lol in dat je het graag doet en laat je dat tientje per uur komen omdat je het je vrouw uit wilt kunnen leggen? Want ik vind dat tientje per uur, alhoewel het inderdaad voor consumenten wel de grens lijkt te zijn, eigenlijk compleet oneerlijk voor degene die het werk moet doen. Dat het gangbaar is lijkt duidelijk maar het is ook gangbaar dat dit gevraagd wordt door 17 jarige niveau-2-MBOers en niet door gecertificeerde getrouwde dertigers die hun hele dag al tussen de bits en bytes vertoeven en 's avonds graag hun huwelijk in stand houden door wat tijd met de vrouw en de kids door te brengen.
Zelfs ongetrouwde twintigers zoals ik hebben een sociaal leven.

Of is mijn eigendunk gewoon te hoog dat ik hier mijn vrije tijd niet aan wil verpatsen voor een tientje? Verdien ik dan zó veel meer dan een ander dat ik die paar honderd euro per jaar laat liggen?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:25
Voor een tientje kom ik ook de deur niet uit. Ben natuurlijk wel een 30'er die liever bij de vrouw en kids is. :P
Situatie bij mij:
- Familie en goeie vrienden: gratis
- Al de rest: 25€/u voor problemen oplossen en 50€ voor een herinstallatie van Windows/drivers/Office (+eventueel nog wat prullen als ze dat willen). Moet er data gerecovered worden komt dat bovenop de 50€ tegen 25€/u.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Ik vraag zelf € 15,00 per uur, en voor heel aardige vaste klanten € 12,50 als ze niet te ver weg wonen tenminste

Heel aardig = koffie met koek oid + pilsje achteraf... >:)

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Verwijderd

2bmws schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:04:
Ik vraag zelf € 15,00 per uur, en voor heel aardige vaste klanten € 12,50 als ze niet te ver weg wonen tenminste

Heel aardig = koffie met koek oid + pilsje achteraf... >:)
Interressant dit. Hoeveel koffie en koek en bier moet ik je geven om voor mij even naar een vage kennis in het Westland te rijden en z'n PC op te lappen?
Een pak sprits, vijf bakken dubbele senseo (mokkend us) en zo'n drie-liter fles nieuwjaars heineken, voor ik gok vier uur gehannes met een ouwe rampenbak?
:+

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:21
Familie en goede vrienden: gratis.

De rest doe ik niet meer. Op de een of andere manier hebben mensen het idee dat als je iets gedaan hebt aan hun computer dat alles wat na die tijd mis gaat een gevolg is van jouw handelen (niet dat ik daar op in zou gaan). Maar hoofdreden om het niet meer te doen is is toch wel tijd (zeker met het oog op de komst van een kleine) en het gebrek aan noodzaak van het beetje extra geld.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik doe het niet meer. Domweg geen zin in. Alleen m'n schoonvader doe ik voor nop, al steekt hij me vaak een flessie drank toe omdat hij zo blij met me is, dat ik zo handig met computers ben is de enige reden dat ik met z'n dochter mocht ^)

:P

Voor m'n zwager doe ik af en toe nog wat Exchange beheer en troubleshooten maar eigenlijk alleen als ik daar zin in heb.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb expres nooit geld gevraagd, omdat je dan ook verplichtingen krijgt. Want jij hebt het geinstalleerd, en dan moet je ook "nazorg" geven. Liever een flesje wijn of Belgisch bier, en geen tijdsdruk. Breng de computer maar naar me toe, en ik kijk ernaar wanneer ik zin en tijd heb. ;)

offtopic:
En da's tegenwoordig beiden verdomd weinig :X

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• hamsteg
  • Laatst online: 19:12

hamsteg

Species 5618

1e familie is gratis.Directe vrienden zijn ook gratis.

Verder vraag ik 24 Eur excl. en als het niet zakelijk is met 30% korting. Ik kom als ik tijd heb (ook als het zakelijk is). Wil men spoed dan gaat de prijs naar 150% en neem ik vrij.

... gecensureerd ...

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
hamsteg schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:41:
1e familie is gratis.Directe vrienden zijn ook gratis.

Verder vraag ik 24 Eur excl. en als het niet zakelijk is met 30% korting. Ik kom als ik tijd heb (ook als het zakelijk is). Wil men spoed dan gaat de prijs naar 150% en neem ik vrij.
Directe famile en goede vrienden gratis en de rest begin ik niet aan :)

Gezeur wat je er altijd aan hebt.

• hamsteg
  • Laatst online: 19:12

hamsteg

Species 5618

Door de duidelijke uitspraak wordt ik gewoon betaald dus ik maak mij niet druk. After-care? Best, maar voor dezelfde prijs. Puur zakelijk.

... gecensureerd ...

• Mirreke
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Gaat *Nextw@re* eens wijzen op dit zeer interessante topic :P O-)

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Meestal reken ik € 7,50 per uur. Waarom zo weinig, omdat ik mijzelf anders verplicht gaan voelen om ze van nazorg te voorzien. Meestal betaald men wel extra, soms ook niet.
Ouders reken ik niks, even als goede vrienden.

Meestal probeer ik wel een PC, die ik moet nakijken, thuis te laten brengen. Indien het echt niet anders kan, ga ik naar de mensen zelf toe. Maar als een PC bij mij thuis komt, geef ik altijd al aan dat het enkele dagen duurt voordat-ie klaar zal zijn / nagekeken.

Verkoop ik zelf een PC, regel ik via de hardware leverancier een jaar garantie. Dan ga ik er zelf wel als tussenpersoon tussen zitten en regel de garantie af. Wil men 2 jaar garantie dan wordt er extra voor betaald.

Ik ga echter geen vrij nemen van me werk om bij iemand thuis een PC te installeren. En daar zal ik ook echt nooit aan gaan beginnen.

Het was op een moment zelfs zo gek dat ik iedere avond wel bij iemand thuis zat. Hier probeer ik de laatste tijd toch wat meer aandacht aan te gaan besteden. Wil ook wel eens lekker een avondje thuis zitten en proberen mijn WoW-char naar lvl 70 te krijgen :p
Pagina: 1