Ik snap niets meer van breedbeeld-formaten?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wie kan mij vertellen hoe het nou zit met al die breedbeeld formaten. Ik snap er niets meer van!
Voorbeeld:

Als ik (op mijn Samsung 26" 26r41) tv kijk, naar bijv ned1/ned2/ned3 en er is op dat moment een breedbeeld-uitzending op dat net. Dan zie ik de twee zwarte balken boven en onder netjes automatisch verdwijnen en het beeld dus geheel vullend worden (op stand auto-breed).

Als ik eenzelfde breedbeelduitzending op bijvoorbeeld RTL4/RTL5/Net5/SBS zie, dan blijven die balken gewoon mooi staan en kan ik alsnog handmatig formaat aan gaan zitten passen naar bijvoorbeeld zoom.

Als ik een dvd film afspeel (dvd speler netjes op 16:9 ingesteld), dan is de ene dvd gelijk mooi beeldvullend en alles in verhouding waarbij de ondertiteling geheel in het scherm valt.
Een andere dvd heeft gewoon twee dikke zwarte balken en moet ik dus weer met de optie zoom groter maken.
Weer een andere dvd heeft de ondertiteling voor de helft in het scherm en voor de helft in de onderste zwarte balk zitten waar je de zwarte balken weer niet weg kan halen. Dan valt de ondetiteling deels weg.

Waarom zoveel verschillen?

(Ik weet wel dat het uiteraard ook deels aan de opties van de tv ligt, philips heeft bijvoorbeeld een beter systeem om automatisch zwarte balken weg te halen dan samsung)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik meen dat een code voor het beeldformaat met het televisiesignaal moet worden meegezonden om je toestel om te laten schakelen. Bij de PO doen ze dat wel, de commerciëlen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben benieuwd of iemand hier een zinnig antwoord op heeft.
Ik vrees echter dat het komt omdat bedrijven geen zin hebben om dezelfde oplossingen/systemen te gebruiken omdat ze dan elkaar licenties moeten betalen. Dus verzint iedereen wat anders en zitten wij (de consumenten) met het gezeur.

Irriteer me ook regelmatig aan niet-af-te-stellen-films/uitzendingen etc. Weet zo langzamerhand ook niet meer wanneer het er nou goed uitziet.. soms rekken dingen zo stom op :? Wat dat betreft mogen ze van mij dat hele breedbeeld afschaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-R
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 09:44
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 17:13:
Ik meen dat een code voor het beeldformaat met het televisiesignaal moet worden meegezonden om je toestel om te laten schakelen. Bij de PO doen ze dat wel, de commerciëlen niet.
dat verhaal klopt, maar ligt dat nou aan de zender of aan de kabelmaatschappij?
Wat dat betreft mogen ze van mij dat hele breedbeeld afschaffen :)
Wat mij betreft mogen ze 4:3 afschaffen! stuur maar standaard een wat zwart rechts en links mee EN de optie dat ie automatisch naar breedbeeld schakelt natuurlijk

[ Voor 26% gewijzigd door DJ-R op 23-01-2007 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sommige dvds met een breedbeeld film zijn gewoon als 4:3 eropgezet. En moet je dus handmatig instellen. Bij goede dvd's wordt aan de dvd speler verteld welk formaat het is en wordt dit automatisch naar je tv gestuurd zodat alles correct verschijnt. Echter zijn er zat dvd's die gewoon slecht in elkaar zitten waardoor het niet lekker werkt. De ondertitelin wordt juist weergegeven (dus gewoon in beeld, als de mastering ok zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertitels in de zwarte balk, ook zo fijn. Heb je wel breeedbek maar wordt het door de ondertitels verneukt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Breedbeeld van de commerciële zenders is vaak dan ook niet echt breedbeeld; in de zwarte balken is dan het logo van de zender te zien en ondertiteling. Dan kan je automatische zoom er ook niets mee doen.
Een andere dvd heeft gewoon twee dikke zwarte balken en moet ik dus weer met de optie zoom groter maken.
Weer een andere dvd heeft de ondertiteling voor de helft in het scherm en voor de helft in de onderste zwarte balk zitten waar je de zwarte balken weer niet weg kan halen. Dan valt de ondetiteling deels weg
Dit zal dan vaak een film in 2.35:1 ipv 16:9 zijn, dit is dus nog breder dan je tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 17:20:
Ondertitels in de zwarte balk, ook zo fijn. Heb je wel breeedbek maar wordt het door de ondertitels verneukt. |:(
ligt dus aan de makers van de dvd. Beetje goede dvd geeft ze correct weer indien de dvd speler op 16:9 staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-R
ok, we kunnen wel allemaal gaan klagen dat het niet goed is, maar dat lost niks op

dvd's : niks aan te doen
tv zenders/kabelmaatschappijen : tijd voor een breedbeeld petitie? en dan ook opnemen dat ze niet meer in breedbeeld uitzendingen 4:3 materiaal gaan oprekken totdat het beeld vullend is, gatver wat is dat lelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zeker bij films (op dvd) is het formaat nog platter dan 16:9. In dat geval heb je zelfs met breedbeeld nog zwarte balken. Zorg er iig voor dat je bij je settings voor je dvd speler hebt aangegeven dat je een breedbeeld TV hebt. Wanneer je je TV dan met scart aangesloten hebt zal deze automatisch het juiste formaat weergeven en zul je nooit met zoomknopjes hoeven pielen. Hetzelfde geld voor een decoder van digitale TV. Hierbij geldt echter wel dat het ook echt als breedbeeld doorgestuurd moet worden (anamorph), en niet als 3:4 met zwarte balken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:38
evEndzhar schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 17:21:
Breedbeeld van de commerciële zenders is vaak dan ook niet echt breedbeeld; in de zwarte balken is dan het logo van de zender te zien en ondertiteling. Dan kan je automatische zoom er ook niets mee doen.

[...]

Dit zal dan vaak een film in 2.35:1 ipv 16:9 zijn, dit is dus nog breder dan je tv.
tegenwoordig staan het logo en de ondertiteling niet meer in de balken volgens mij.

Maar ik dacht dat RTL Nederland per 1 januari volledig over zou stappen op 16:9 :S

link: nieuws: RTL vanaf 2007 volledig over op breedbeeld

[ Voor 7% gewijzigd door funk-e op 23-01-2007 17:25 ]

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
De commercielen hebben nep-breedbeeld: Ze nemen het wel in 16:9 op, maar zenden het uit in het klassieke 4:3 formaat met zwarte balken onder en boven. TV's herkennen die vaak en zoomen dan in. Dat heeft echter als gevolg dat je naar een beeld zit te kijken met een lagere resolutie omdat er effectief minder beeldlijnen gebruikt worden.

VRT en Nederlandse zenders doen het anders: die zenden breedbeeld anamorphisch uit. Dwz dat ze het ook gewoon als 4:3 uitzenden maar dan "inelkaar gedrukt". Zou je tv dat normaal weergeven dan zou iedereen er dus raar dun uitzien. Er wordt echter een signaal meegestuurd dat de tv verteld dat dit beeld horizontaal moet worden opgerekt. Zo worden alle horizontale beeldlijnen gebruikt en heb je een veel beter beeld. Je rekt namelijk alleen maar in horizotale richting op, ipv van zowel horizontaal én verticaal wat je krijgt bij inzoomen op nep-breedbeeld.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atomsk schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 17:25:
De commercielen hebben nep-breedbeeld: Ze nemen het wel in 16:9 op, maar zenden het uit in het klassieke 4:3 formaat met zwarte balken onder en boven. TV's herkennen die vaak en zoomen dan in. Dat heeft echter als gevolg dat je naar een beeld zit te kijken met een lagere resolutie omdat er effectief minder beeldlijnen gebruikt worden.

VRT en Nederlandse zenders doen het anders: die zenden breedbeeld anamorphisch uit. Dwz dat ze het ook gewoon als 4:3 uitzenden maar dan "inelkaar gedrukt". Zou je tv dat normaal weergeven dan zou iedereen er dus raar dun uitzien. Er wordt echter een signaal meegestuurd dat de tv verteld dat dit beeld horizontaal moet worden opgerekt. Zo worden alle horizontale beeldlijnen gebruikt en heb je een veel beter beeld. Je rekt namelijk alleen maar in horizotale richting op, ipv van zowel horizontaal én verticaal wat je krijgt bij inzoomen op nep-breedbeeld.
dat wou ik net gaan uitleggen, maar jij typte dit beter en sneller in me kaar dan mij.

Echt irritant ja dat nep breedbeeld, ziet er niet uit.
Bij bbc heb ik wel eens een "echte" breedbeeld film gezien, maar vaak ook 4:3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allewijn schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 17:11:
Als ik (op mijn Samsung 26" 26r41) tv kijk, naar bijv ned1/ned2/ned3 en er is op dat moment een breedbeeld-uitzending op dat net. Dan zie ik de twee zwarte balken boven en onder netjes automatisch verdwijnen en het beeld dus geheel vullend worden (op stand auto-breed).
Kijk je analoog of digitaal? In het geval je digitaal kijkt, zou je die zwarte balkjes niet mogen zien, ook niet voor een halve seconde ofzo. NL1/2/3 zendt namelijk meestal in echt anamorph breedbeeld uit (net als de BBC), en dan zijn er geen zwarte balken in het signaal. Zie je die wel eventjes dan staat je decoder niet goed ingesteld (moet op 16:9 staan).

Kijk je echter analoog vergeet dan mijn verhaal, want dan heb je inderdaad wel even zwarte balken (en dus minder resolutie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 17:48:
[...]

Kijk je analoog of digitaal? In het geval je digitaal kijkt, zou je die zwarte balkjes niet mogen zien, ook niet voor een halve seconde ofzo. NL1/2/3 zendt namelijk meestal in echt anamorph breedbeeld uit (net als de BBC), en dan zijn er geen zwarte balken in het signaal. Zie je die wel eventjes dan staat je decoder niet goed ingesteld (moet op 16:9 staan).

Kijk je echter analoog vergeet dan mijn verhaal, want dan heb je inderdaad wel even zwarte balken (en dus minder resolutie).
Ik beschik over beiden.
In de woonkamer een Samsung 40" 40r51 tft met UPC digital.
In de slaapkamer/pc-kamer een Samsung 26" 26r41 analoog aangesloten.

Idd, bij digitale tv zie ik op ned1/2/3 het beeld direct vullend.
Bij analoog schakeld hij om. En da's mooi! Maar waarom kunnen niet alle zenders dit op dezelfde manier doen? Dus ook rtl/sbs/etc.

Ik heb er geen problemen mee dat er nog veel 4:3 uitzendingen zijn, voor al die mensen die geen breedbeeld hebben.
Maar als er dan WEL breedbeeld uitgezonden wordt, doe dit dan ook goed! (zoals ned 1/2/3) En niet een beetje half-half waarbij, als je het beeld dus handmatig toch beeldvulllend maakt (of een toestel zoals vele philips modellen het toch auto doen), dat het dan minder gedetailleerd wordt omdat de uitzendingen van oorsprong minder beeldlijnen hebben.

Over dvd's: Die moeten dus 2.35:1 Anamorphic Widescreen zijn om ze helemaal mooi beeldvullend te laten zijn en de ondertitels netjes in het beeld hebben?
(Als voorbeeld pak ik ff 2Fast 2Furious die volgens het hoesje aan deze eisen voldoet en dus idd ook mooi op mijn beeldje is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:20
Als ik eenzelfde breedbeelduitzending op bijvoorbeeld RTL4/RTL5/Net5/SBS zie, dan blijven die balken gewoon mooi staan en kan ik alsnog handmatig formaat aan gaan zitten passen naar bijvoorbeeld zoom.
Het breedbeeld wat je ziet bij de Commercielen is geen echt breedbeeld, maar zit in het zogenaamde letterbox formaat ;). De publieke omroepen zenden het uit in Anamorph en dan gaat het in één keer goed.

Het verschil zit hem hier in:

Bij Letterbox worden de zwarte balken meegezonden en wordt er dus geen breedbeeldpuls meegestuurd (Omdat RTL/SBS die zwarte balken al voor je maakt). Dus schakelt jou TV niet om.
Bij Anamorph worden de zwarte balken *niet* meegestuurd. Dit klinkt erg krom maar ik zal proberen het uit te leggen. Als je op een 4:3 TV (dus een normale TV, geen breedbeeld) naar een Anamorph uitzending kijkt zul je zien dat het beeld best uitgerekt is, en de hoofden eruit zien als eieren. Dit komt dus omdat de zwarte balken niet worden meegestuurd, die maakt de decoder voor Digitale TV voor jou, zodat het er alsnog goed uit ziet. Wanneer je echter een 16:9 TV hebt zul je zien dat het beeld in een keer goed is, omdat de TV door heeft dat het een 16:9 uitzending is (Er wordt namelijk een digitale Breedbeeld puls meegestuurd). Op een 4:3 TV worden er dan balken gemaakt, en op een 16:9 TV wordt er dan in breedbeeld modus gegaan.

Oh ja, Anamorph op een analoog signaal bestaat niet, dat heette een hele tijd terug PALPlus (Wat behoorlijk geflopt is, want niemand gebruikt het niet meer). Nu herkennen de TV's van tegenwoordig de zwarte balken en wordt er domweg op ingezoomed.

[ Voor 7% gewijzigd door Jassy op 23-01-2007 19:02 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-R
Oh ja, Anamorph op een analoog signaal bestaat niet, dat heette een hele tijd terug PALPlus (Wat behoorlijk geflopt is, want niemand gebruikt het niet meer). Nu herkennen de TV's van tegenwoordig de zwarte balken en wordt er domweg op ingezoomed.
mijn tv (KV32-FX65B) herkent (volgens mij) geen zwarte balken (bij de commercielen). Hij staat standaard op 4:3 ingestelt, maar zoomt WEL automatisch in bij NL 1,2,3 en ketnet/canvas. ik denk dus dat er wel 'iets' in het signaal zit wat dat triggert. er is sowieso verschil tussen beide signalen

dit alles op een analoog kabel signaal van essent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:38
Jassy schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 18:59:
[...]

Het breedbeeld wat je ziet bij de Commercielen is geen echt breedbeeld, maar zit in het zogenaamde letterbox formaat ;). De publieke omroepen zenden het uit in Anamorph en dan gaat het in één keer goed.

Het verschil zit hem hier in:

Bij Letterbox worden de zwarte balken meegezonden en wordt er dus geen breedbeeldpuls meegestuurd (Omdat RTL/SBS die zwarte balken al voor je maakt). Dus schakelt jou TV niet om.
Bij Anamorph worden de zwarte balken *niet* meegestuurd. Dit klinkt erg krom maar ik zal proberen het uit te leggen. Als je op een 4:3 TV (dus een normale TV, geen breedbeeld) naar een Anamorph uitzending kijkt zul je zien dat het beeld best uitgerekt is, en de hoofden eruit zien als eieren. Dit komt dus omdat de zwarte balken niet worden meegestuurd, die maakt de decoder voor Digitale TV voor jou, zodat het er alsnog goed uit ziet. Wanneer je echter een 16:9 TV hebt zul je zien dat het beeld in een keer goed is, omdat de TV door heeft dat het een 16:9 uitzending is (Er wordt namelijk een digitale Breedbeeld puls meegestuurd). Op een 4:3 TV worden er dan balken gemaakt, en op een 16:9 TV wordt er dan in breedbeeld modus gegaan.

maar RTL zendt op dit moment toch geen 16:9 letterboxed uit?

link

Dit lijkt mij 4:3, of ligt dat aan mijn tv (breedbeeld) :?

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Allewijn schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 18:09:
Over dvd's: Die moeten dus 2.35:1 Anamorphic Widescreen zijn om ze helemaal mooi beeldvullend te laten zijn en de ondertitels netjes in het beeld hebben?
(Als voorbeeld pak ik ff 2Fast 2Furious die volgens het hoesje aan deze eisen voldoet en dus idd ook mooi op mijn beeldje is)
Nee, 2.35:1 is niet beeldvullend op een breedbeeld tv, dan krijg je dus een zwarte balk boven en onder je beeld. Breedbeeld tv is 1.78:1, moderne films zijn meestal 1.85:1 of 2.35:1. Films in 1:85:1 zijn dan meestal iets gecropped zodat er geen zwarte balken te zien zijn op je tv. Anamorphic widescreen is een techniek om betere beeldkwaliteit te krijgen en heeft dus niets te maken met hoe beeldvullend het materiaal is.
funk-e schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:40:
maar RTL zendt op dit moment toch geen 16:9 letterboxed uit?

link

Dit lijkt mij 4:3, of ligt dat aan mijn tv (breedbeeld) :?
RTL zendt meestal gewoon 4:3 uit, maar soms ook 4:3 letterboxed. Die overgang is dus uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zwarte balken bij dvd's heeft te maken met het feit dat sommige films OAR erop worden gezet en anderen gecropped worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:28

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zie trouwens ook op de BBC soms een heel wazig formaat bij bijv sommige sport uitzendingen. Dan zie je zwarte balken rondom. Iemand enig idee wat voor formaat dat en waarom ze dat in godsnaam zo uitzenden :?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat BBC overging op 16:9 anamorf hebben ze een paar jaar in 14:9 uitgezonden. Een compromis om zowel op 4:3 als 16:9 acceptabel beeld te krijgen (op 4:3 (=12:9) heb je boven en onder een balkje, en op 16:9 links en rechts).
Misschien kan jouw TV daar geen chocola van maken en scalet 'ie 't zodat er rondom een balk ontstaat?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:05
Voor iedereen die worstelt met de verschillende beeldformaten:

http://www.dvd.nl/flash/beeldformaten.html

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:40
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 21:08:
Voordat BBC overging op 16:9 anamorf hebben ze een paar jaar in 14:9 uitgezonden. Een compromis om zowel op 4:3 als 16:9 acceptabel beeld te krijgen (op 4:3 (=12:9) heb je boven en onder een balkje, en op 16:9 links en rechts).
Dit hebben ze alleen gedaan voor de analoge uitzendingen, en dit is nog steeds zo.
BBC: Widescreen on analogue
We do not transmit full widescreen pictures on analogue broadcasts*. Most analogue BBC programmes are transmitted in a compromise ratio of 14:9. This fills more of the screen but avoids the thick black bands at the top and bottom. If you have a widescreen set you may need to adjust the viewing options on your set manually.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLeentel
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-07-2021
Ik heb op de publieke omroep, met name ned 1 problemen met de ondertiteling.
Deze past gewoon niet op het beeld.
Ook andere teksten, die in de uitzending zelf voorkomen passen niet in het beeld maar vallen daarbuiten.
Wie weet waar dit aan kan liggen.
Is dit een fout in de TV-software of hebben meer mensen hier last van.

Bij de commerciele omroepen hebben wij dit probleem niet.
Type TV is Sharp 28JF-76E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Balken bij DVD komt omdat niet elke DVD 16:9 is. Vaak wordt de film in OAR erop gegooit. OAR kan verschillende formaten inhouden. Wikipedia verteld je hier meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greekmaster
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:37
Cass Casey schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 21:15:
Voor iedereen die worstelt met de verschillende beeldformaten:

http://www.dvd.nl/flash/beeldformaten.html
Dus als ik het goed begrijp dan is SW Revenge of the Sith opgenomen in 2.35:1. Dus dat houd in dat ik die zwarte balken altijd blijf houden. Lekker is dat koop je een breedbeeld tv van 2000 euro krijg je nog die stomme zwarte balken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

SeatRider

Hips don't lie

Greekmaster schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 09:48:
Lekker is dat koop je een breedbeeld tv van 2000 euro krijg je nog die stomme zwarte balken
Dan begrijp je gelijk waarom die gast een paar jaar geleden de halve Rembrandt toren in gijzeling hield.

Wat ik zelf overigens het meest storend vind aan breedbeeld is de onduidelijkheid in resoluties. Is het nu gecropped PAL, dan zijn we er met z'n allen op achteruitgegaan, zeker omdat de schermen wel steeds groter worden. Als het anamorphe is, wordt dan alleen het aantal beeldlijnen verhoogd of ook het aantal pixels in de breedte?

Snel even gezocht The Collector in "Wat is de PAL (breedbeeld)resolutie? Toc..." legt het vrij redelijk uit :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]

Dus als ik het goed begrijp dan is SW Revenge of the Sith opgenomen in 2.35:1. Dus dat houd in dat ik die zwarte balken altijd blijf houden. Lekker is dat koop je een breedbeeld tv van 2000 euro krijg je nog die stomme zwarte balken
Wat wil je dan? Dat ze de zijkanten van de film er maar af knippen? Een hoogte breedte verhouding kun je niet wijzigen zonder (bv) een vierkant in een rechthoek te veranderen en een cirkel in een elipse. Er is gewoon materiaal dat qua aspect ratio (wat dus de verhouding tussen breedte en hoogte) niet overeenkomt met je scherm. ZOlang dat het geval is krijg je of vervorming of zwarte balken. Zwarte balken aan de zijkanten of onder en boven. Had je een 3:4 TV gekocht dan waren de zwarte balken alleen maar groter geweest.

@seatrider: Gecropped pal heeft een slechtere kwaliteit dan gewoon pal omdat 25% van het beschikbaare signaal niet wordt gebruikt (de zwarte balken). Bij anamorph heb je dezelfde kwaliteit als gewoon pal alleen zijn de verzonden pixels niet vierkant. Als ze op het scherm gezet worden is een pixel dus iets breder dan dat hij hoog is.

[ Voor 15% gewijzigd door Janoz op 31-01-2007 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Janoz schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 10:42:
@seatrider: Gecropped pal heeft een slechtere kwaliteit dan gewoon pal omdat 25% van het beschikbaare signaal niet wordt gebruikt (de zwarte balken). Bij anamorph heb je dezelfde kwaliteit als gewoon pal alleen zijn de verzonden pixels niet vierkant. Als ze op het scherm gezet worden is een pixel dus iets breder dan dat hij hoog is.
True, maar de persoon welke ik aanhaalde gaat een stapje verder door te beweren dat er bij anamorphe ook meer pixels in de lengte worden meegezonden. Het hele concept rechthoekige pixels gaat er bij mij even niet in - hoe leg ik het mijn LCD schermen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Het is hier misschien niet als nieuws bericht aangekomen, maar alle Nederlandse zenders gaan om naar "echt" breedbeeld maar het duurt gewoon nog even. bron

Ik zou zegen nog even behelpen tot 1 juni 2007 en dan zijn we er voor tv helemaal vanaf :)

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

teun-v schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 10:54:
Het is hier misschien niet als nieuws bericht aangekomen, maar alle Nederlandse zenders gaan om naar "echt" breedbeeld maar het duurt gewoon nog even. bron

Ik zou zegen nog even behelpen tot 1 juni 2007 en dan zijn we er voor tv helemaal vanaf :)
Nu maar wachten tot ze ook HD resoluties gaan gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

1 pixel in het signaal hoeft uiteindelijk niet overeen te komen met 1 pixel op je scherm.

Het pal signaal is daarnaast ook niet echt vergelijkbaar met je computerscherm. Bij het signaal wordt niet voor niks gesproken over beeldlijnen. Beeldlijnen zijn het enige discrete onderdeel van het signaal. De beeldlijnen zijn eigenlijk een continu signaal. Kijk je bijvoorbeeld enkel naar de helderheid (voor een zwartwit beeld) dan is dit gewoon een continue golf ipv staafjes. Er is dus eigenlijk helemaal geen horizontale resolutie. Het enige probleem is dat er een minimale afstand tussen een piek en een dal in die golf zit. Bij het kleuren signaal zorgt dat bijvoorbeeld voor die vreemde artifakten wanneer je blauw en rood naast elkaar hebt staan.

Uiteindelijk spreek je dus niet van breder wordende pixels maar neem je gewoon een continu signaal (vergelijk het met een analoog geluidssignaal) en sampled deze precies op de breedte die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan nog gekker:
Ik kijk BBC via de satelliet, en zag soms beeld met boven en onder én links en rechts brede zwarte balken. Zodat slechts iets van 1/3 deel van je scherm beeld toont.
Vooral bij sportwedstrijden.
Ik kijk geen sport en weet daarom even niet of dit probleem nog steeds bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:25:
Het kan nog gekker:
Ik kijk BBC via de satelliet, en zag soms beeld met boven en onder én links en rechts brede zwarte balken. Zodat slechts iets van 1/3 deel van je scherm beeld toont.
Of je leest even het hele topic: Verwijderd in "Ik snap niets meer van breedbeeld-format..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:02
Er is hoop voor de mensen die graag naar de commercielen kijken. Het schijnt dat RTL 4, RTL 5, RTL 7, SBS6, Net 5, Veronica en Tien op 1 juni 2007 volledig in het breedformaat anamorf 16:9 uitzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sewer schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 13:16:
Er is hoop voor de mensen die graag naar de commercielen kijken. Het schijnt dat RTL 4, RTL 5, RTL 7, SBS6, Net 5, Veronica en Tien op 1 juni 2007 volledig in het breedformaat anamorf 16:9 uitzenden.

:)
yess! dan kunnen we met z'n allen in de hoogste kwaliteit naar GTST kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 14:05:
yess! dan kunnen we met z'n allen in de hoogste kwaliteit naar GTST kijken :+
:9 :+ _/-\o_
Mijn wens gaat dus eindelijk na lang wachten in vervullen, haaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

De tv fabrikanten kunnen er weinig aan doen dat regiseurs ieder een andere visie hebben. 16:9 is de beste midden oplossing op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greekmaster
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:37
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 14:34:
[...]

De tv fabrikanten kunnen er weinig aan doen dat regiseurs ieder een andere visie hebben. 16:9 is de beste midden oplossing op dit moment.
Ach ja... Maar goed met een HDMI DVD Speler en upscalen an alle HD enhanchers aan via mijn pansonic homecinema is het beeld super. Handig is ook die THX kalibratie die op de dvd staat daarmee wordt het allemaal nog mooier :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 11:51
Het is nu dus ook door andere omroepen officieel bevestigd, ze gaan programma's en commercials uitzenden in het 16F16-formaat (anamorphic).
Dit betekent dat wij vanaf 1 juni 2007 nieuwe commercials zullen uitzenden in het formaat 16:9 Full Height Anamorphic. 16F16 is dus de nieuwe aanlevernorm. Met ingang van 1 maart 2007 kunt u uw commercials al in breedbeeldformaat (16F16) bij ons aanleveren.
Vol verwachting klopt mijn hart... voor de breedbeeld bezitters, eindelijk verlost van alle problemen. Het heeft dus echt meer dan 7 jaar langer geduurd voordat de zenders over gingen stappen. Sinds de verkoop van breedbeeld-tv's lichtelijk op gang kwam werd er uitgebreid gesproken over tv-kijken op zo'n apparaat, nu eindelijk in 2007 zal het dan echt gaan gebeuren... beter laat dan nooit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Novah schreef op zondag 18 februari 2007 @ 20:02:
Het is nu dus ook door andere omroepen officieel bevestigd, ze gaan programma's en commercials uitzenden in het 16F16-formaat (anamorphic).[...]

Vol verwachting klopt mijn hart... voor de breedbeeld bezitters, eindelijk verlost van alle problemen.
....inderdaad... eindelijk de drempel weg, waardoor ik nog altijd vond dat het aanschaffen van een (dure) breedbeeld niet echt handig/prettig was. Wordt een mooie zomer ;)
Geen getob met oprekken, vervorming en andere beeldopvullende reut op je dure/mooi tv...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Novah schreef op zondag 18 februari 2007 @ 20:02:
Het is nu dus ook door andere omroepen officieel bevestigd, ze gaan programma's en commercials uitzenden in het 16F16-formaat (anamorphic).

[...]

Vol verwachting klopt mijn hart... voor de breedbeeld bezitters, eindelijk verlost van alle problemen. Het heeft dus echt meer dan 7 jaar langer geduurd voordat de zenders over gingen stappen. Sinds de verkoop van breedbeeld-tv's lichtelijk op gang kwam werd er uitgebreid gesproken over tv-kijken op zo'n apparaat, nu eindelijk in 2007 zal het dan echt gaan gebeuren... beter laat dan nooit. :)
Zuur ook dat ik inmiddels aan mijn tweede breedbeeld tv toe ben, de eerste heeft 6 jaar lang alleen maar in exotische zoom modi gedraaid ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Als dit echt waar is zou het mooi zijn, ik ben benieuwd. Morgen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:43

sanook

_/-\o_

evEndzhar schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 17:21:
Mijn Panasonic plasma corrigeert dat meestal toch prima. En als er dan toch een ondertiteling in de onder balk komt corrigeert ie dat ook weer zodat ik boven geen balk heb en beneden een halve balk waar de ondertiteling in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBass
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-12-2022
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:25:
Het kan nog gekker:
Dit doet de bbc eigenlijk wel goed, vaak is het een discussie programma waarin ze sport fragmenten laten zien. Het programma is dus breedbeeld en de fragmenten niet. Op veel nederlandse zenders zie je vaak dat die fragmenten of op dunne koppen stand cq dikke koppen stand worden verwerkt in een programma. Zou de BBC dit niet doen dan zouden ze midden in het programma van type uitzending moeten wisselen.
Des al niet te min vind ik het vreselijk irritant dat veel zenders zelf niet weten wat ze uitzenden. En erger ik me dood aan mensen die een breedbeeld tv hebben gekocht en vervolgens naar een vervormd beeld gaan zitten kijken, waarvan je dan ook het beeld niet mag verzetten. Het went van zelf, zegt men dan.
Pagina: 1