Toon posts:

Windows 2003 server, slechts helft van geheugen zichtbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Windows 2003 server draaien waarover ik een klein vraagje heb (misschien wel heel domme vraag, maar toch..).

Het betreft een Intel Xeon 3.2Ghz (proliant) server, met 4gb intern werkgeheugen.
Echter zie ik wanneer ik bij "DirectX (dxdiag) kijk, dat de pc maar 2GB geheugen heeft...

Heeft iemand hier een verklaring voor? Of gebruikt de server de andere 2GB als backup oid?
Heb er eigenlijk nooit opgekeken (is nu 94 dagen in de lucht) maar het viel me zo ineens op tijdens een inventarisatie.. Of zou er gewoon een bankje stuk zijn?

Bvd

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 14:28:
Het betreft een Intel Xeon 3.2Ghz (proliant) server, met 4gb intern werkgeheugen.
Echter zie ik wanneer ik bij "DirectX (dxdiag) kijk, dat de pc maar 2GB geheugen heeft...
kijk eens bij de task manager, tabblad performance bij physical memory.
Ik denk dat je de aplication workspace te zien krijgt bij dxdiag, applicaties krijgen max 2 gb tenzij de /3gb boot switch is meegegeven.

wacht ff, waarom controleer je je server met dxdiag?! :D

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat geeft de server aan bij systeemeigenschappen?

Afhankelijk van het type proliant heb je de mogelijk tot "online spare memory" of "mirrored memory mode". Het kan dus zijn dat dit geactiveerd is voor je server. Je moet dit overigens zien als een soort gemirrorde geheugenbanken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
arnob schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 14:32:
[...]

wacht ff, waarom controleer je je server met dxdiag?! :D
Ik heb even gekeken met dxdiag, omdat ik me afvroeg wat hij daar aan gaf ;)
Bij physical memory geeft hij ook 2gb aan (2096636K)
Question Mark schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 14:35:
[...]
Wat geeft de server aan bij systeemeigenschappen?

Afhankelijk van het type proliant heb je de mogelijk tot "online spare memory" of "mirrored memory mode". Het kan dus zijn dat dit geactiveerd is voor je server. Je moet dit overigens zien als een soort gemirrorde geheugenbanken.
Hij geeft hier ook 2GB aan, nadat ik hiena gekeken had, ben ik gaan kijken met dxdiag..
Hoe kan je zien of die mirrored memory mode is geenabled dan? Of kan dit slechts vanuit de bios.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Welke versie van Windows Server heb je? De Web editie? Die kan volgens mij maximaal 2Gb aan.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Nee het is de Windows 2003 standard edition.
Het is overigens de ML370, en deze ondersteunt inderdaad dat mirrored memory wat Question Mark aan gaf, maar waar kan ik zien OF dit daadwerkelijk aan staat?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Dat zal je met behulp van de HP/Compaq tools dan wel de bios moeten aan/uitschakelen/controleren

Link versies Windows Server vergelijken(http://www.microsoft.com/...ures/comparefeatures.mspx)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan zou ik dit eens een keer moeten nakijken, kan uiteraard nu niet, omdat hij vol clients zit.

Bedankt alvast in iedergeval!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Uit de handleiding van de ML370G5:
Configuring mirrored memory
To configure mirrored memory:
  1. Install the required FBDIMMs.
  2. Access RBSU by pressing the F9 key during power-up when the prompt is displayed in the upper
  3. right corner of the screen.
  4. Select System Options.
  5. Select Advanced Memory Protection.
  6. Select Mirrored Memory with Advanced ECC Support.
  7. Press the Enter key.
  8. Press the Esc key to exit the current menu or press the F10 key to exit RBSU.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Als je de settings van die BIOS erased in het advanced menu komt alles normaal te staan. Memory mirroring, hot spares etc staat dan uit en dan kom je vast wel op 4 Gb.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Let wel even op dat dit waarschijnlijk door met een reden door iemand aangezet is. Het levert op memory-gebied wel extra redundantie op. Afhankelijk van de belangrijkheid van de server/applicatie kan men extra redundantie verkozen hebben boven extra performance.

Pagina: 1