Toon posts:

Baspijp of andere car-sub

Pagina: 1
Acties:
  • 465 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg binnenkort waarschijnlijke een auto van de zaak en wil deze natuurlijk voorzien van een stevig klinkende audioset.

Naast 2 stevige voorspeakers en aparte amp en 2 normale achterspeakers gewoon direct op de cd/tuner wil ik in de kofferbak wat extra bass hebben.

Nu zat ik te denken aan zo'n ronde harige pijp met basspeaker. Ik wil wel echt laag hebben, niet op 250Hz resonerende dreungeluiden. Zijn er pijpen voor geschikt, of moet zijn er andere (goedkopere/betere) alternatieven hiervoor ?

Alle tips zijn welkom

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-12 10:03

JT

VETAK y0

2 hiervan.
1 voor mid en hoog, en 1 bridged voor een sub (2x50+1x130 watt rms)

2 hiervan.
Voor mid en hoog

1 hiervan. Bouw deze in een MDF hoedenplank.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JT

JT

VETAK y0

Dubbelpost, sorry

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Een baspijp klinkt altijd beter als een woofer in de hoedenplank.

Verwijderd

Ja, duh...maar een woofer in een pijp klinkt weer minder dan een woofer in een kast.

Verwijderd

Topicstarter
Die JBL GTO520 voor in de deuren lijkt me wel vet, eventueel met extra tweeters op een hoger punt geplaatst.

Helaas een grote sub in de hoedenplank vin ik niets. Ik wil gewoon een pijp of kast in de koffer, maar er niet teveel voor betalen.

Gewoon een redelijk goede baspijp of kast met een normaal basgeluid, dus geen overdreven gedreun.

Magnat iets ?

Verwijderd

Op zaterdag 03 februari 2001 19:10 schreef Manga het volgende:
Een baspijp klinkt altijd beter als een woofer in de hoedenplank.
Oh,is dat nieuw?:)

Je hebt wel een beetje gelijk hoor.
99% van de mensen bouwen zo'n ding fout in.
Dan werkt een pijp sneller goed.
Ook heb je pijpen +pijpen(klinkt lekker):9~
Shittech/kijkshop pijp werkt niet dus.
Een pijp is btw gewoon een ronde kast dus hoeft daar onderling geen verschil in te zitten.
Er zijn in nederland een paar die kasten op maat maken en inbouwen zonder je leaser te slopen.
Kijk maar eens op de pagina van ron de vries.

Kompleet systeem in je hoeden plank klinkt trouwens wel leuk,maar komt het geluid van achteren.
En das kut.

• JT

JT

VETAK y0

sorry, maar wat ik hier hoor is de grootste bullshit. Er werd hier ook al gezegd dat de baskast beter is dan de baspijp.....je kan je geen betere (en grotere) kast wensen dan je achterbak !!!!!!!!!!!!!! Magnat is ook wel ok. Maar zo'n woofer in een kast is idd wel beter dan een pijp.

EDIt : en dan niet je hele syteem in de hoedenplank, maar alleen een grote woofer. Je mid en hoog speakers lekker voorin plaatsen in de deur, en als het kan in het dashboard (wel zorgen dat niet alles wegresoneert :)).

Ecodan warmtepomp

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
het probleem is dat je hoedenplank niet echt geschikt is als materiaal voor een box... als je die eruit sloopt en er 18mm of liever meer msf inzet, dan zal het al een stuk beter gaan..

• JT

JT

VETAK y0

Dat zei ik al...gewoon 21 mm MDF plankie achterin pleuren.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat wil ik nie.. geen gedoe aa de hoedenplank. Ik moet die auto ook gebruiken als werkauto en wil geen grote woofer in de plank hebben.

Een bescheiden kastje of pijp die de speakers voor ondersteunen.

Verwijderd

Een woofer in de hoedenplank zorgt juist voor veel resonantie. een kistje is altijd mooi en klinkt veel strakker. Kheb zelf een Kicker I15 :9~ en doet het heel fijn

• JT

JT

VETAK y0

Een kistje verplaatst net zoveel lucht als dezelfde woofer in een hoedenplank. Dus net zoveel resonantie. Maar dan idd een kissie, van !JBL natuurlijk :)

Ecodan warmtepomp

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Baspijpen zijn vaak minder. Gewoon een woofer in een flinke kist, als je hem in de hoedenplank legt heb je een hoop minder diepte in je bas.

• leuf
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Kijk, ik heb dus precies dezelfde vraag eigenlijk, ik heb net een alfa155 gekocht. Zitten voor in het dashboard twee kleine speakers en in de hoedenplank twee 80watt speakers. Ik heb een cdspeler met 4x45 watt. Moet ik hier nou persé een versterker bijkopen of zal alleen een baspijp danwel kast ook al heel wat wonderen in mijn auto verrichten qua geluid...

Verwijderd

Kheb eerst een magnat 12" in mijn hoedenplank gehad. Met veel irritante tonen e.d. Deze gaat veel harder en is veel zuiverder en strakker. Is dat niet wat we willen bereiken? Wat is nu belangrijker!!! Als je toch aan de slag gaat ga dat dan niet met een free-air woofer die zogenaamd zonder gevolgen in elke kofferbak past, en in de ene auto goed en in de andere kut klinkt. Ik heb er in ieder geval van geleerd!

Verwijderd

Mja...je kunt het beste een extra versterker aansluiten. Gewoon omdat autoradio's vaak niet voldoende reserve hebben om óók nog een extra basluidspreker aan te sturen (in tegenstelling tot een gewone versterker, die veel meer vermogensreserve hebben omdat ze gewoon grotere en betere voedingscomponenten hebben).

Een woofer in een pijp is minder dan een kast om het volgende. Die pijp resoneert op een frequentie die gelijk is aan 1/4 van de golflengte van het afgestraalde geluid. Dat wil dus zeggen, dat als jij een versterking van de bas wil hebben op een frequentie van 50Hz (nog niet eens zo gek laag), dan moet je al denken aan een pijp van 1/4x8 = 2meter lang. Eigenlijk is die pijp gewoon een transmissielijn. Alleen een transmissielijn zoals in duurdere huiskamerspeakers is vaak gevouwen - om dus te voorkomen dat je luidsprekers krijgt van enkele meters hoog.

Die pijpjes met een lengte van pak 'm beet, een halve meter, komen meestal niet ver onder de 120-130 Hz. Ze klinken wel heel indrukwekkend, omdat het auto-interieur als een gek resoneert rond de 80 á 100 Hz, maar echt diep gaan ze natuurlijk niet.

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Een pijp heeft vaak een bepaalde resonantiefrequentie. Nadeel daarvan is dat ie gaat bonken op een bepaalde frequentie. Voor een simpele harde bas in je auto ideaal, maar hifi gezien een ramp. Een gewone kast is al een stuk beter. Met free-air zijn prima resultaten te behalen, in tegenstelling wat hierboven allemaal beweerd wordt. De installatie is simpel en mits goede spullen gebruikt worden en de inbouw goed gebeurd kan je er het makkelijkst een Hi-Fi geluid uitkrijgen. Sub in een kistje is moeilijker in te passen in de rest van je systeem, maar bij succes wel een stukkie pakkender, dan een free air woofer, die je overigens na 2 jaartjes blazen wel weer kan vervangen..... Een pijp zou ik persoonlijk overslaan, bouw dan gewoon een normaal kastje met een goed 10" woofertje erin..

Verwijderd

Na twee jaartjes kan je je oortjes ook wel vervangen. Ben zelf ook al wat doooooffferrr geworden. En das toch niet erg leuk. Wordt zelf beetje gek van al dat watte?? de hele dag. Dus beware off the big woofers. Een 10" is inderdaad zat. En een kissie voor een 10" hoefd niet veel meer inhoud te hebben dan een pak hem beet een liter of 25.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde eigenlijk dat ik merken en ervaringen wil horen. Kant en klare sub (in een kist of pijp) met of zonder ingebouwde versterker.

Of zelfbouw kist met losse basspeaker (closed of bass-reflex)

Magnat heeft al bass-speakers vanaf 200 piek weet ik (10" modellen) en hoeveel liter is voldoende voor een redelijke bas. Liefst zo klein mogelijk.

Ik weet dat het allemaal moeilijk klinkt maar ik moet de auto gebruiken voor me werk en dus spullen (lees: computer parts) meenemen en heb de ruimte nodig. Helaas kunnen alleen voorspeakers me niet voldoende bass geven en over grote achterspeakers ben ik helemaal niet te spreken (heb me pa nu met 300 watt 4-kanaals versterker) geluid komt van voren.

Dus adviezen voor een kleine sub die net die extra ondersteuning geeft aan me voorspeakers.

Verwijderd

Ik zal mijn Kicker boekie effe open slaan. Ik kan natuurlijk alleen advies geven in goede spullen zoals kicker. Magnat is voor de plepsen. Nou effe kijken [ Kicker Impulse I10 (125w RMS)aanbevolen inhoud van lekker makkelijke gesloten kissie tussen de 22.6 en 34 Liter ] Komst er meestal op neer dat de kleine inhoud wat minder diep gaat. Kost denk ik 250 pieken.

• JT

JT

VETAK y0

Op zondag 04 februari 2001 22:19 schreef Bigs het volgende:
Baspijpen zijn vaak minder. Gewoon een woofer in een flinke kist, als je hem in de hoedenplank legt heb je een hoop minder diepte in je bas.
Juist meer, en ook mooiere bas, wantje hebt dan een gigantische gesloten kist (natuurlijk wel met MDF hoedenplank).

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Is oa verkrijgbaar bij Polectro in Amsterdam en Ron de Vries

Verwijderd

|:(

Verwijderd

Wekkel: zoals vaker in topics op het AV-forum, hebben we allebei gelijk :P

JT: de ruimte onder de hoedenplank bedraagt toch al gauw meer dan 200 liter. Als je (zoals Wekkel wel weet, denk ik zo) de Thiele-Small parameters een beetje doorhebt, weet je dat woofers die gesloten kasten van meer dan 150 liter nodig hebben, erg zeldzaam zijn. Als jij een 10" woofer met typische TS parameters in de hoedenplank inbouwt, kun je hem net zo goed free-air monteren; het luchtkussen is gewoon te groot om nog als normale closed box te functioneren. De enige toepassing van de laadruimte als enclosure is als je toevallig een 15" chassis hebt liggen met een Vas van >400 liter o.i.d.

larsieboy: Een kast van 25-30 liter is echt te weinig. Je weet dat het interieur van een auto vanaf plm. 80Hz het geluid met zo'n 6dB per oktaaf versterkt. De meeste kastjes van 25 liter hebben hun hoogste geluidsdruk zo rond de 70-80 Hz liggen, daarna neemt het snel af. Resultaat: de karakteristiek van de box samen met de resonantie in een auto zorgen voor een niet-om-aan-te-horen geluid, een bonkende bas.

Ik zou zeggen, maak gewoon een fatsoenlijk 60-70 liter kastje en plaats er een 10" dubbele-spoelwoofer met een Fs van +/- 25Hz in, zodat je F3 rond de 28-30Hz komt te liggen. Dan heb je de beste bas die je kunt bereiken in een auto.

Verwijderd

Lekker basje tot zelfs een massageniveau :9 :
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/pic00006.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 05 februari 2001 00:19 schreef nare man het volgende:
Wekkel: zoals vaker in topics op het AV-forum, hebben we allebei gelijk :P

JT: de ruimte onder de hoedenplank bedraagt toch al gauw meer dan 200 liter. Als je (zoals Wekkel wel weet, denk ik zo) de Thiele-Small parameters een beetje doorhebt, weet je dat woofers die gesloten kasten van meer dan 150 liter nodig hebben, erg zeldzaam zijn. Als jij een 10" woofer met typische TS parameters in de hoedenplank inbouwt, kun je hem net zo goed free-air monteren; het luchtkussen is gewoon te groot om nog als normale closed box te functioneren. De enige toepassing van de laadruimte als enclosure is als je toevallig een 15" chassis hebt liggen met een Vas van >400 liter o.i.d.

larsieboy: Een kast van 25-30 liter is echt te weinig. Je weet dat het interieur van een auto vanaf plm. 80Hz het geluid met zo'n 6dB per oktaaf versterkt. De meeste kastjes van 25 liter hebben hun hoogste geluidsdruk zo rond de 70-80 Hz liggen, daarna neemt het snel af. Resultaat: de karakteristiek van de box samen met de resonantie in een auto zorgen voor een niet-om-aan-te-horen geluid, een bonkende bas.

Ik zou zeggen, maak gewoon een fatsoenlijk 60-70 liter kastje en plaats er een 10" dubbele-spoelwoofer met een Fs van +/- 25Hz in, zodat je F3 rond de 28-30Hz komt te liggen. Dan heb je de beste bas die je kunt bereiken in een auto.
FF denken als de piek bij 70-80Hz ligt, dan worden 50-60Hz ook wel redelijk weergegeven, iets zachter maar het is er wel. Dat is net die extra laag die je voorspeakers niet hebben van zichzelf, die beginnen pas bij 100-150Hz.

Dus een 10" + 25 liter kist is wel een leuk idee voor mij. Ik woon 5 minuten van die kleine Polectro in Amsterdam-West. Ff kijken en luisteren daar dan.

Verwijderd

Bos en Lommer??

Verwijderd

Ik heb thuis een proggie om de freq-respons weer te geven. Zal effe kijken of ik ze kan posten vanavond. Wil baassie vandaag niet boos maken he!!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 05 februari 2001 10:50 schreef larsieboy het volgende:
Bos en Lommer??
yep.. bij die grote kerk aan de Adm.de Ruiterweg

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 05 februari 2001 00:19 schreef nare man het volgende:
Ik had samen met iemand anders infinity Kappa autospeakers ingebouwd van 6" (2 weg dacht ik) in een mdf hoedenplank, en daar kwam gigantische mooie en lage bas uit. Dichte behuizingen hebben juist een veel grotere kast nodig dan bass-reflex, en daarom is een laadruimte zo goed.

Ecodan warmtepomp

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb nog een jbl comboset liggen.. 10cm..

is 8 weken gebruikt. mail maar krijg je ze voor de helft van de nieuw prijs.

Verwijderd

Nou effe proberen om de plaatjes te posten kijken of het luk. Het Is voor 25, 30 en 70 liter
http://files.driveway.com/download/vapp04-1365b595022b7d6a/76852825/I10-25.jpg
http://files.driveway.com/download/vapp04-1365b595022b7d6a/76852974/I10-30.jpg
http://files.driveway.com/download/vapp04-1365b595022b7d6a/76853179/I10-70.jpg
Je zit dus dat bij de 70 liter de belastbaarheid in gevaar komt!

Verwijderd

Ok je moet effe drukken.!

Verwijderd

Tweeters in dashboard
Mid-low in deuren
Full range in hoedenplank
en als afsluiter een vette 12" Rockfort-Fosgate Punch DVC of PowerDVC...in een closed enclosure.. dan presteren ze het best Is een ECHTE topper... met bijbehorende Rockfort-Fosgate versterker natuurlijk of een Quadral....
Oh en die tweeters midlow en full range met alle crossovers en versterkers, OOK van Rockfort-fosgate..
IK heb met deze set me achterruit aan gruzelementen geblazen.....
check het zelf op http://www.rockfordfosgate.com/
:9~:9~:9~:9~:9~:9~

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Knetman....dat zal zeker errrug veel met hifi te maken gehad hebben, toch ?! ha ha.
Pagina: 1