Toon posts:

[WSUS] / [Unicenter] Software deployment en inventory*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij hebben hier een pc park van ongeveer een 150 tal gebruikers met windows 2003 servers.

Bedoeling is om de WSUS server te installeren (windows updates) maar graag zouden we meer kunnen doen dan windows updates. Zo denk ik er bijvoorbeeld aan om op deze manier op alle pc's de nieuwste versie van adobe acrobat of winzip te installeren.

Dit alles is niet mogelijk met WSUS en via via heeft iemand me ingelicht over 'unicenter'. Is er echter iemand die hiermee ervaring heeft en eventuele voor- en nadelen kan opgeven?

Op de site www.ca.com heb ik wel informatie terug gevonden, maar blijkt dat unicenter een heel uitgebreid management pakket is.

Interessant zou ook zijn om informatie te kunnen verzamelen van alle pc's zoals softwareversies, hardware, ip adres, ...

Iemand die zijn mening en ervaring kwijt kan over unicenter ?

Thx!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Voor software deployment gebruik ik inderdaad ook de AD, voor inventory 'gewoon' een VBScriptje dat via WMI de informatie uitleest :)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Een andere optie is SMS Server. Misschien wat overkill, maar het is een optie. Met die aantallen zou ik echter voor deployment via AD gaan.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Met AD is blijkbaar wel veel mogelijk op dit vlak, maar is dit niet redelijk omslachtig?
Dan moet je iedere keer een msi maken, terwijl ik zo het idee had dat je met unicenter een .exe kunt downloaden, toewijzen aan bijvoorbeeld een test groep en later aan iedereen.
En dat dit pakket bijvoorbeeld wekelijks de windows updates download, deployed aan een test groep en bijvoorbeeld 10 dagen later een iedere pc.

Enfin, dit waren enkele mogelijkheden die ik in gedachten had, is dit relatief gebruiksvriendelijk op te lossen met AD ?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je kan in de AD ook een startup of loginscript instellen via een policy, en daar een al dan niet silent install van je appje in zetten? :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Met een loginscript kun je idd ook veel gaan doen, maar dan moet het terug een msi zijn om een install te kunnen doen zeker?

Ik dacht dat je met Unicenter zo effectief kon zeggen : "op deze groep computers (bijvoorbeeld de aankoopdienst) wil ik de nieuwste versie van adobe pdf reader installerne en op deze groep (bijvoorbeeld de verkoop) wil ik de laatste updates van windows installeren".
Zoiets actief gaan doen met AD lijkt me toch minder evident, niet?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:19:
Ik dacht dat je met Unicenter zo effectief kon zeggen : "op deze groep computers (bijvoorbeeld de aankoopdienst) wil ik de nieuwste versie van adobe pdf reader installerne en op deze groep (bijvoorbeeld de verkoop) wil ik de laatste updates van windows installeren".
Zoiets actief gaan doen met AD lijkt me toch minder evident, niet?
Test beide methoden uit zou ik zeggen. Jij moet er mee gaan werken (en de licenties betalen), wij niet. Besluit dan welke methode je eenvoudiger vind. :)

Ik ken Unicenter niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je met Unicenter gewone EXE's kunt deployen.
Hoe moet de executable weten in welke directory en met welke opties een applicatie geinstalleerd moet worden? Juist daarom zijn MSI's zo handig, omdat al deze informatie met de MSI (of via een Transform file) meegegeven kan worden. Een applicatie kan dan compleet silent en zonder user-interactie geinstalleerd worden. En dan nog maar te zwijgen over het voordeel van "elevated rights" met betrekking tot het installeren van applicaties.

Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen met je standaard Adobe executable. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 29-01-2007 14:45 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Volgens mij is er voor deze materie geen simpele tool. Ik heb de tools van Altiris laatst gezien in een workshop en dat ik ook niet klik en klaar. Ik snap de gedachte wel,klik op make msi en dan klik op deploy.....alleen zo simpel werkt het niet volgens mij.
Symantec heeft ook zo'n tool en die gasten waren blij dat ze het zelf draaiend hadden tijdens de demo :)
Pagina: 1