[Discussie] partitionering

Pagina: 1
Acties:

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik had graag de meningen gehoord over "de ideale partitionering" voor een server. Met een studentenvereniging hebben we namelijk een Dell PowerEdge 6540 in handen gekregen, met 4*37Gb en 1*73Gb aan schijven.

We willen de 4*37Gb in een hardware RAID5 steken, en op de 73Gb ons OS zetten. Nu zitten we met een aantal dillemma's en problemen qua partitionering.

Het huidige schema is als volgt:
/ 250Mb ext3
/boot 100Mb ext2
/usr 10Gb reiserfs
/var 1Gb ext3
/var/{lock,run,tmp} tmpfs
/tmp tmpfs
/data xfs 100Gb
/home -> /data/home

Nu hebben we een discussie gehad om /usr en / samen te voegen. Ik zou graag hier nog eens willen vragen wat jullie ervan vinden. Wat kan er nog verbeterd worden aan de huidige partitionering?

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Verwijderd

Is het ook niet handig om je /etc met al je configuratiebestanden op een aparte partitie te zetten?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:32:
Is het ook niet handig om je /etc met al je configuratiebestanden op een aparte partitie te zetten?
Bedenk eens waar de informatie over de filesystems staat (hint: in /etc/fstab) en bedenk nu eens hoe hij bij die informatie moet komen als je eerst je / mount zonder /etc erop?
En zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken: kortom, nee, dat is niet handig :)

[ Voor 9% gewijzigd door blaataaps op 23-01-2007 12:34 ]

Verwijderd

blaataaps schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:34:
[...]

Bedenk eens waar de informatie over de filesystems staat (hint: in /etc/fstab) en bedenk nu eens hoe hij bij die informatie moet komen als je eerst je / mount zonder /etc erop?
En zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken: kortom, nee, dat is niet handig :)
Point taken.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02 17:09
Ik zou /var vergrootten en een /opt partitie maken, als je die gebruikt voor losse software.

/var wil nogal eens groeien (logs, maildrop etc)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
/ en /usr samenvoegen. Vroeger werden die appart gedaan vanwege de 1024 cilinder limiet van lilo. Nu is het alleen onnodige verdeling van je vrije ruimte over verschillende partities.
Verder zou je /var een symlink naar /data/var kunnen maken: op debian-like systemen wil /var/cach/apt wel eens groot worden.
Als je verder alles doet wat je voostelt kun je / en /usr misschien wel read-only mounten.
Pagina: 1