Web Forms 2.0

Pagina: 1
Acties:

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:57
Naar aanleiding van de Anne's weblog stuitte ik op zijn artikel over het gebruik van Web Forms 2.0 [WF2]. Hoewel ik hier wel eens eerder wat over gelezen heb, ben ik er nog vrij onbekend mee. En gezien de reacties op het artikel, ben ik blijkbaar niet de enige.

WF2 (een uitbreiding op HTML4, een extensie voor XHTML1 en een prototype voor HTML5) is momenteel nog in ontwikkeling. WF2 biedt ontwikkelaars de mogelijkheid om zonder JavaScript geavanceerdere formulieren te maken. Sommige functies zijn al geïmplementeerd in Opera en Internet Explorer 6 en 7, en de verwachting is dat het binnenkort aan de standaard specificaties zal worden toegevoegd.

In deze demo worden enkele mogelijkheden van WF2 getoond:
  • Clientside validatie van invoervelden
  • Datum- en tijdvelden
  • Een range-slider
  • Een eenvoudige manier om gedeelten van formulieren te herhalen
  • Een output-veld
  • Een drop-down voor een input-veld (maar met vrije invoer)
  • Autofocus
  • Vullen van een formulieren met externe data
  • Data versturen zonder de pagina te submitten
  • Input mode
Al met al kan ik hier alleen maar enthousiast over zijn en ik denk er serieus over na om bepaalde functies te gaan gebruiken in de CMS'en die ik beheer. Jammer dat WF2 nog niet in Firefox is ingebakken, anders had ik er direct gebruik van kunnen maken in de publieke gedeeltes.

Wat vinden jullie van WF2? Wie van julllie maken er al gebruik van WF2? Iemand bovendien enig idee wanneer WF2 in Firefox geïmplementeerd zal worden?

Links:Edit:
crisp schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:23:
Internet Explorer ondersteund geen WF2 - op die demo-pagina wordt die functionaliteit mbv een script behavior (htc file) geemuleerd.
Enkel Opera 9 biedt dus tot dusver (experimentele) ondersteuning.
Iemand dan enig idee wanneer IE dit wel gaat ondersteunen?

[ Voor 9% gewijzigd door MIster X op 23-01-2007 12:45 ]

• MarkvE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 17:16
Het zou het werk een stuk makkelijker maken. Uiteraard moeten de gegevens ook serverside gecontroleerd worden voordat er iets mee wordt gedaan maar deze oplossing in de vorm van verbeterde form-elementen zijn met name op het gebied van usabillity een grote vooruitgang. Ik zie dit alleen maar positief tegemoet, het enige wat dergelijke ontwikkelingen belemmert zijn de mensen uit Redmond.

Vormkracht10

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Aangezien ik zelf ook regelmatig met formulieren werk vind ik dit een zeer interessante ontwikkeling en had er tot op heden dus ook nog niet van gehoord. Vind de diverse standaardzaken erg mooi opgelost middels de 'web forms' en zou ze ook écht willen gaan gebruiken, echter is er nog geen oplossing voor Firefox aanwezig en moet je weer custom scripting gaan toepassen.

Zelf denk ik dat ik de ontwikkeling in de gaten blijf houden, maar dat ik er pas écht mee aan de gang zal gaan wanneer het ook op Firefox wordt ondersteund. Had overigens niet verwacht dat de ondersteuning hiervoor reeds in IE6 zou zitten...

Vraag mij overigens ook af hoe de validation messages zijn te bewerken met CSS en denk hierbij ook aan de data/time controls. Kunnen die ook met behulp van CSS in een eigen smaak worden weergegeven of blijft dit iets wat via de browser wordt gedaan.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:35

crisp

Devver

Pixelated

MIster X schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:49:
Naar aanleiding van de Anne's weblog stuitte ik op zijn artikel over het gebruik van Web Forms 2.0 [WF2]. Hoewel ik hier wel eens eerder wat over gelezen heb, ben ik er nog vrij onbekend mee. En gezien de reacties op het artikel, ben ik blijkbaar niet de enige.
De meeste reacties op digg zijn gewoon dom en kortzichtig - niet echt het publiek voor technische artikelen zoals die van Anne ;)
WF2 (een uitbreiding op HTML4, een extensie voor XHTML1 en een prototype voor HTML5) is momenteel nog in ontwikkeling. WF2 biedt ontwikkelaars de mogelijkheid om zonder JavaScript geavanceerdere formulieren te maken. Sommige functies zijn al geïmplementeerd in Opera en Internet Explorer 6 en 7, en de verwachting is dat het binnenkort aan de standaard specificaties zal worden toegevoegd.

In deze demo worden enkele mogelijkheden van WF2 getoond:
[...]
Internet Explorer ondersteund geen WF2 - op die demo-pagina wordt die functionaliteit mbv een script behavior (htc file) geemuleerd.

Intentionally left blank

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Grappig, op die demopagina zie ik:
Value to large
staan als ik 900 in het tweede veldje invoer. Waar komt die melding vandaan? Is dat de standaardwarning die IE geeft? Of kun je dit zelf aanpassen? Vanwege de tikfout dus ;)

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Reinier schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:27:
Grappig, op die demopagina zie ik:

[...]

staan als ik 900 in het tweede veldje invoer. Waar komt die melding vandaan? Is dat de standaardwarning die IE geeft? Of kun je dit zelf aanpassen? Vanwege de tikfout dus ;)
http://olav.dk/wf2/wf2/locales/en/locale.js

zoals ik dus al zei: het is een javascript behavior in IE - niks geen native ondersteuning ;)
Zie ook de index van die site

[ Voor 6% gewijzigd door crisp op 23-01-2007 12:31 ]

Intentionally left blank

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

crisp schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:29:
[...]

http://olav.dk/wf2/wf2/locales/en/locale.js

zoals ik dus al zei: het is een javascript behavior in IE - niks geen native ondersteuning ;)
Thanks, ik had al in de source en andere files gezocht maar zonder resultaat. Wel misleidend dat er letterlijk as implemented in Internet Explorer 6 staat!

• MIster X
crisp schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:23:
Aha... duidelijk. Startpost aangepast...

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

MIster X schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:49:
Iemand dan enig idee wanneer IE dit wel gaat ondersteunen?
Natte vinger werk: over een jaar of 10 :P

Ik verwacht dat Firefox en Safari toch wel redelijk snel met ondersteuning zullen komen, maar van IE verwacht ik de komende jaren nog geen fundamentele verbeteringen mbt standards-compliance, laat staan implementaties van recentere specificaties...

Intentionally left blank

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 23:52
ik weet nog wel dat ik een klein tijdje geleden iets met <input type="date" /> heb gedaan en dat dat dan nog werkte ook met Opera. Lijkt me wel tof als dat allemaal ondersteund word door de rest. Wist niet dat dat dus webforms 2.0 was.

[ Voor 9% gewijzigd door truegrit op 23-01-2007 15:59 ]

hallo

• MrVulcan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 10:50
Naast webforms heb je ook nog xforms, wat o.a. door Mozilla wordt gesteund. Volgens mij is het mogelijk om volledige ondersteuning voor xforms in te bouwen in HTML4. Voor webforms zou de specs iets moeten worden aangepast. Er zijn dus weer twee groepen met verschillende standaarden. Het zal dus voorlopig nog wel even duren voordat de standaarden cross-browser zijn geimplementeerd door alle partijen.

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Tsja...

Het is allemaal erg leuk bedacht dit soort nieuwe standaarden, maar met de 'implementatie bereidheid' van voornamelijk microsoft lijkt het wat mij beteft al bij voorbaat een kansloos project. Dit soort dingen kan echt alleen mainstream worden als alle grote browsers het (foutloos) gaan ondersteunen.

Erg leuk misschien momenteel voor als je je clients kan afdwingen dat ze een bepaalde browser moet gebruiken, maar voorlopig sluit ik me aan bij crisp, dat het nog wel een aantal jaar kan gaan duren voro wet dit echt kunnen gaan gebruiken. Ik hou het wel bij m'n tailor-made spul dus voorlopig :)

Stop uploading passwords to Github!

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Komen er dan ook HTML-areas in Web Forms 2.0 :Y) ? Het is heel veel werk om met een iframe en designmode=on een html-area in elkaar te zetten en dat het dan in alle browsers nog goed werkt ook.

• MIster X
SchizoDuckie schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 17:43:
Tsja...

Het is allemaal erg leuk bedacht dit soort nieuwe standaarden, maar met de 'implementatie bereidheid' van voornamelijk microsoft lijkt het wat mij beteft al bij voorbaat een kansloos project. Dit soort dingen kan echt alleen mainstream worden als alle grote browsers het (foutloos) gaan ondersteunen.

Erg leuk misschien momenteel voor als je je clients kan afdwingen dat ze een bepaalde browser moet gebruiken, maar voorlopig sluit ik me aan bij crisp, dat het nog wel een aantal jaar kan gaan duren voro wet dit echt kunnen gaan gebruiken. Ik hou het wel bij m'n tailor-made spul dus voorlopig :)
Ja, ik zit er dus eigenlijk ook best wel van te balen. Ik zat vanmorgen echt zo te kijken van: hè, hoe kon ik nou niet weten dat IE dit ondersteunt? ... Maar ik bleek dus weer eens met m'n neus te kijken: ze ondersteunen het niet (nog niet tenminste).

Overigens kun je bepaalde functies met die JavaScripts goed simuleren. Maar zolang niet een grote marktspeler WF2 implementeert (Opera < 1%) ... tja, dan wacht ik ook nog maar even. Er schijnen trouwens wel wat mensen bij Firefox bezig te zijn met WF2, maar ik ben er nog niet achter hoe ver ze zijn.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10 13:02

Technicality

Vliegt rechtsom...

MIster X schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 23:38:
[...]

Ja, ik zit er dus eigenlijk ook best wel van te balen. Ik zat vanmorgen echt zo te kijken van: hè, hoe kon ik nou niet weten dat IE dit ondersteunt? ... Maar ik bleek dus weer eens met m'n neus te kijken: ze ondersteunen het niet (nog niet tenminste).

Overigens kun je bepaalde functies met die JavaScripts goed simuleren. Maar zolang niet een grote marktspeler WF2 implementeert (Opera < 1%) ... tja, dan wacht ik ook nog maar even. Er schijnen trouwens wel wat mensen bij Firefox bezig te zijn met WF2, maar ik ben er nog niet achter hoe ver ze zijn.
Ik begrijp niet echt de 'teleurstelling'. Eenvoudige functies als deze zijn makkelijk in (herbruikbaar) JS te maken. Natuurlijk mis je dan de semantische waarde en het feit dat de client JS ingeschakeld moet hebben beperkt ook. Zo lang niet eens alle browser hetzelfde omgaan met de standaarden zal er altijd iets zijn dat 'teleurstellend' is omdat de ene browser een nieuwe feature wel (goed) geimplementeerd heeft en de andere niet. Laat het dan maar client-side form validation zijn, een beetje webdevver heeft daar wel een Js-library voor liggen, of kan ze zelf scripten.

Ik vind zelf de verschillen in gedrag mbt CSS en gecompliceerdere JS véél storender dan het feit dat een (nog niet geaccepteerde!) standaard niet werkt.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:48

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
MIster X schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 23:38:
ze ondersteunen het niet (nog niet tenminste).
En zonder de enorme IE basher uit te hangen: verwacht daar in de toekomst weinig verandering in ;). Dit is leuk, maar zolang IE het niet ondersteund, zit je toch nog vast aan de traditionele manieren voor dit soort dingen.

Kortom, ik zie het nooit wat worden
Pagina: 1