Kan Google adv haar javascript de inhoud van de pagin lezen?

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Ik heb al een tijd Google analytics op m'n site draaien en sinds kort ook Adsense.

Zoals jullie weten stemt Adsense de inhoud van de ads af op de pagina die wordt weergegeven. De reclame wordt in mijn geval ook weergegeven bij privé berichten en stukjes forum die alleen toegankelijk zijn voor de crew achter de site.

Nu vroeg ik me af, kan Google door middel van haar script op mijn site, de inhoud van de pagina lezen? Ik zou het namelijk behoorlijk inbreuk vinden op de privacy als Adsense of Analytics dat zouden doen. Als ze de informatie ophalen via de googlebot crawler (die dus niet bij de PM's van iedereen komt en niet in de speciale fora kan) vind ik het geen probleem ofcourse.

Maar ik weet dus niet of het technisch uberhaupt mogelijk is om via een clientside script als Javascript de inhoud van een pagina in te lezen en de inhoud terug te sturen naar Google.

Kan dat? En if so, doet Google dat ook? Ik kon hier namelijk niets over vinden bij google zelf.

Verwijderd

Javascript wordt door de brower uitgevoerd. Om de bezochte webpagina naar google door te sturen volstaat het de DOM voorstelling van de webpagina om te zetten naar een of andere xml/html vorm en dan via een of andere ajax truuk door te sturen.

Dus technisch is het mogelijk.

Zoals je zegt kunnen ze heel wat info met hun crawlers uit je site halen,
maar als ze de webpage waar de ads op moeten komen rechtstreeks kunnen opvragen kunnen ze wssk betere ads leveren.
Welke methode ze gebruiken zou ik niet weten, maar als je het absoluut wilt weten houd niets je tegen de javascripts van google uit je browsercache te vissen en te bestuderen.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:48

André

Analytics dude

Saegos schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:46:

Nu vroeg ik me af, kan Google door middel van haar script op mijn site, de inhoud van de pagina lezen?
Ja :)

Echter houden ze zich echt wel aan strikte voorwaarden aangezien de regels heel snel geschonden zijn natuurlijk.

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Javascript is client-side en dus beïnvloedbaar door de gebruiker, waardoor de data niet zomaar is te vertrouwen. Ik denk daarom niet dat Google op die manier de data door een bezoeker naar zichzelf laat versturen.

Om de inhoud van een pagina op te vragen hebben ze de Googlebot. Voorheen was er een apparte Adsense bot die kwam rondneuzen, maar die hebben ze nu geïntegreerd in, of hernoemd naar Googlebot.

Als een pagina onbereikbaar is voor de Googlebot nemen ze een advertentie die aansluit bij je errorpagina, of bij de andere pagina's van je site die wel konden worden geindexeerd.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Is het niet zo dat het javascript bestand van hetzelfde domein moet komen om overal bij de pagina te kunnen? Of geld die domein restrictie niet voor geinclude javascript bestanden? Als het inderdaad gewoon mogelijk is is het niet enkel een privacy probleem, maar ook security probleem.

Ik dacht altijd dat ze die advertenties konden afstemmen doordat ze de pagina ook zelf bezochten. Exact zo zoals Blaise verteld.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:04
Afaik zou het niet moeten kunnen. Dit klinkt namelijk wel heel erg naar XSS (Cross Site Scripting) in de oren. Op die pagina wordt ook aangehaald dat een script van eenzelfde domein moet komen zoals Janoz stelt.

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-03-2023
Janoz schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 21:37:
Is het niet zo dat het javascript bestand van hetzelfde domein moet komen om overal bij de pagina te kunnen? Of geld die domein restrictie niet voor geinclude javascript bestanden? Als het inderdaad gewoon mogelijk is is het niet enkel een privacy probleem, maar ook security probleem.
De restrictie geldt niet voor geinclude javascript bestanden. Die worden gezien als lokale scripts. Dit is geen cross side scripting. Google maakt hier juist gebruik van. Zij leveren de techniek in een aparte js die je moet includen en vragen je om 1 functie aan te roepen.

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ok, ik vond het al vreemd dat André het als google expert misschien wel fout kon hebben :D..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:50

orf

Google gebruikt voor AdSense gewoon een bot die de pagina's bezoekt:

Mediapartners-Google/2.1 (deze maand nog 7600 hits op mijn website)

Precies hetzelfde de gewone GoogleBot spidert deze je pagina's.

[ Voor 11% gewijzigd door orf op 24-01-2007 21:38 ]

Verwijderd

Verder is het niet echt eenvoudig om dit ongemerkt te doen. Als er functionaliteit aanwezig is die de pagina terug zou sturen naar de google servers, dan is dit heel snel terug te vinden in de scripts van google.
Pagina: 1