USB 2.0 externe schijf 'loopt vast' bij veel data

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een externe USB 2.0 case van Techsolo met een Maxtor 160GB IDE schijf erin. Sinds ik Windows XP opnieuw heb geinstalleerd heb ik hier het probleem mee dat als ik veel data kopieer (bijv. een map met films of MP3's) dat het kopieren ineens praktisch stopt na een tijdje (het voortgangsbalkje blijft staan). Ik heb dan al wel een paar GB gekopieerd. Browsen over de schijf gaat ook nauwelijks meer (heel traag). Soms krijg ik dan nog een foutmelding dat ie niet kan kopieren vanwege een I/O-error. Als ik dan via het icoontje in de systray probeer de schijf te 'stoppen' dan zegt ie dat dat niet kan. Zet ik de schijf toch uit en even later weer aan dan kan ik gewoon weer kopieren, totdat het probleem zich weer voordoet na een paar GB.

De harde schijf heb ik al via een IDE-kabel anagesloten en dan doet ie het prima. Ook heb ik hem al via USB op een andere PC aangesloten en daar werkt ie prima. Voordat ik XP op mn huidige PC opnieuw had geinstalleerd werkte het ook goed, dus ik vermoed dat het iets softwarematigs is (drivers oid).

Ik heb verder een MSI K8T NEO (socket 754) moederbord met VIA chipset. Voor de USB 2.0 kan ik geen andere drivers vinden (die bij XP SP2 zit schijnt wegens licenties de enige beschikbare driver te zijn). Chipsetdrivers heb ik ook geinstalleerd (Via Hyperion en dan machine inf geselecteerd).

Op microsoft.com vond ik wel wat info over meldingen mbt. 'uitgestelde schrijfbewerkingen' met externe schijven, maar daar stond bij dat er een patch was die je alleen moet gebruiken als je specifiek die problemen hebt, en dat heb ik niet (krijg geen foutmeldingen).

Heeft iemand nog raad? Het is nl. erg irritant omdat ik de schijf voor backupdoeleinden wil gebruiken en het dan wel een beetje betrouwbaar moet zijn ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nou, omdat jullie me niet wilden helpen :P :+ heb ik maar een los USB 2.0 kaartje gekocht en daarmee werkt het (zoals het er nu naar uitziet) wel gewoon goed. Heb al een paar keer mappen met gig's aan data gekopieerd en waarbij die eerst aldoor na een tijdje vastliep kopieert ie het nu wel allemaal :). Wel frappant dat op het kaartje volgens mij hetzelfde VIA-chipje zit als op mn moederbord, maargoed...

Ik heb nog wel gezocht naar een oplossing en in de windows event viewer zag ik aldoor een error met event id 51 staan en daarbij "An error was detected on device \Device\Harddisk0\D during a paging operation". In de Microsoft KB houdt dat in dat je je schijf maar moet vervangen... Verder wel met google wat soortgelijke problemen gevonden, maar geen concrete oplossing. Dus als iemand nog tips heeft hoor ik het graag. Kan dat kaartje weer uit mn kostbare PCI-slot :P

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 23-01-2007 17:15 ]