Toon posts:

Asus P2B-F shared PCI/ISA slot probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus P2B-F moederbord met 5 PCI sloten waarvan de laatste geshared is met een ISA slot. Het probleem is nu ik moet alle PCI sloten gebruiken, de eerste vier werken prima maar als ik de laatste gebruik dan werkt die kaart niet! Het maakt niet uit wat je erin steekt, het wil gewoon niet werken. Nou zegtr degene van Asus dat je IRQ Sharing uit moet zetten (kan het niet vinden in de BIOS):'(

Heeft iemand een oplossing? Heb wel gezien bij het opstarten dat sommige kaarten inderdaad een IRQ delen met elkaar.

Laat het me even weten...

Verwijderd

Als ik jou was zou ik toch even beter zoeken in de bios.

Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik echt gedaan hoor! PnP os op zowel Yes als No gezet. Die medewerker van Asus weet het ook niet. Als ik 1 van de 4 PCI kaarten eruit haal zodat er dus 1 slot overblijft dan doet die het wel op de laatste shared PCI/ISA slot.

Het is echt belangrijk dat het allemaal werkt want ik kan geneen kaart missen ;(

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:55

mvds

Totally awesome!

Volgens mij zijn zelfs de onderste twee PCI sloten ook geshared!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Er is 1 PCI slot die geshared is.
Meestal is dat de ISA die het dichts in de buurt zit van de PCI.

And The Only One

Verwijderd

PCI #4 en PCI #5 zijn geshared.

Dit heeft nx met ISA te maken. ISA/PCI sharing duidt aan dat beide kort op elkaar zitten, zodat je ze niet beide kan bezetten, maar een ISAslot heeft een eigen controller op de Southbridge zitten.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-08 12:04
gooi je simpele kaartjes eens in die gesharede slot (ethernet kaartje bijv.)

die kunnnen meestal wel een IRQ sharen zonder probs

gewoon een paar combinaties proberen

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Op maandag 05 februari 2001 00:05 schreef Wirf het volgende:
gooi je simpele kaartjes eens in die gesharede slot (ethernet kaartje bijv.)

die kunnnen meestal wel een IRQ sharen zonder probs

gewoon een paar combinaties proberen
Een NIC vindt ik nou niet echt een simpel kaartje. Een adapter is meestal de betere keuze.

• Wirf
Op maandag 05 februari 2001 00:06 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Een NIC vindt ik nou niet echt een simpel kaartje. Een adapter is meestal de betere keuze.
ik weet niet wat voor een NIC's jij hebt maar die van mij zijn 2X5 cm met één chippie erop... best wel simpel dus :)

wat voor een adapter bedoel je eigenlijk?

Verwijderd

Op maandag 05 februari 2001 00:08 schreef Wirf het volgende:

[..]

ik weet niet wat voor een NIC's jij hebt maar die van mij zijn 2X5 cm met één chippie erop... best wel simpel dus :)

wat voor een adapter bedoel je eigenlijk?
Een NIC is een Network Interface Card, een netwerkkaart dus. een NIC is echt niet zo simpel als jij denkt, dat de chip klein is, wilt niet alles zeggen.

Een adapter zet geeft alleen signalen door, maar doet er verder niets mee, bv de ISDNadapter, IDEadapter, USBadapter.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:49

Yucko

One clown to rule them all !

Voor zover ik weet sharen de 1e pci en de AGP ook een IRQ (zoals bij mijn p2b :))

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Wirf
Op maandag 05 februari 2001 00:12 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Een NIC is een Network Interface Card,
ja, dat wist ik ook nog net wel :+
een NIC is echt niet zo simpel als jij denkt, dat de chip klein is, wilt niet alles zeggen.

Een adapter zet geeft alleen signalen door, maar doet er verder niets mee, bv de ISDNadapter, IDEadapter, USBadapter.
oh ja, ISDN is lekker makkelijk

of IDE, ja, geen probleem, soldeer je zo ff inmekaar

en trouwens... netwerkadapter :+

ach ja, laten we hier maar over ophouden, punt is: kaartjes omwisselen

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb ook een P2B-f en het eerste PCI slot is geshared met het AGP slot. En de onderste twee PCI sloten zijn geshared. Als ik in de onderste mijn twee NIC's zet (3COM 900B, en een 3COM 905C-TXm) dan werkt het wel maar daalt mijn netwerkperformance behoorlijk.

Verwijderd

AGP = Accellerated Graphics Port.

Die "P" is van "Port" en niet van "Bus", dus de AGP wordt NOOIT ofte nimmer geshared met welk PCI slot dan ook.

Verder is IRQ sharing een software kwestie, en PCI sharing een hardware kwestie.

IRQ sharing wert normaal op alle PCI kaarten. AL mijn PCI kaarten sharen IRQ 9 onder Windows 2000. Ik heb trouwens een P2B (zonder F).

Als PCI slots geshared worden dan betekent dit in het algemeen dat EEN van de twee een busmastering kaartje mag hebben en de ander dus niet.
De meeste PCI kaarten zijn busmastering, waaronder geluidskaarten, IDE, SCSI, en veel netwerkkaarten.

Netwerkkaarten zijn er ook in niet busmasterign uitvoering, dus de suggestie om die te verplaatsen was niet eens zo gek.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op maandag 05 februari 2001 08:23 schreef Belgarion het volgende:

Die "P" is van "Port" en niet van "Bus", dus de AGP wordt NOOIT ofte nimmer geshared met welk PCI slot dan ook.

Verder is IRQ sharing een software kwestie, en PCI sharing een hardware kwestie.

IRQ sharing wert normaal op alle PCI kaarten. AL mijn PCI kaarten sharen IRQ 9 onder Windows 2000. Ik heb trouwens een P2B (zonder F).

Als PCI slots geshared worden dan betekent dit in het algemeen dat EEN van de twee een busmastering kaartje mag hebben en de ander dus niet.
De meeste PCI kaarten zijn busmastering, waaronder geluidskaarten, IDE, SCSI, en veel netwerkkaarten.

Netwerkkaarten zijn er ook in niet busmasterign uitvoering, dus de suggestie om die te verplaatsen was niet eens zo gek.
Ze delen het irq... Als ik mijn PCI slot een irq toeken zal mijn APG slot altijd hetzelfde irq hebben.

En ik heb dit uit eigen ervaringen. Ik had best veel problemen met netwerk performance, en het verplaatsen van kaarten was de enige oplossing waabij het zaakje wel werkte zoals het moest.

Verwijderd

Op maandag 05 februari 2001 08:23 schreef Belgarion het volgende:

het eerste PCI slot deelt het IRQ van de AGP, altijd. Dit omdat je OF een PCI videokaart OF een AGP videokaart plaatst.

IRQsharing werkt als het goed is altijd hardwarematig en is inderdaad meestal een driver probleem. Ook moeten we niet vergeten dat een hardwareIRQ anders werkt dan een softwarematige IRQ.

Tegenwoordig ondersteunen de meeste PCI kaarten busmastering, maar dat wilt niet zeggen dat ze het perse nodig hebben. Neem een USBadapter als voorbeeld.
Pagina: 1