3.5 harddisk en DVD-writer op 44-pins aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 10:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik heb een geinig apparaatje op de kop getikt een kawasaki ms-2100 minipc. Deze wil ik in gaan zetten als kleine linuxservertje. Nu zit er op het moederbordje een 44-pins aansluiting voor een 2.5inch laptop harddisk. Volgens het bios kunnen op die aansluiting 2 apparaten. Nu wil ik daar een 3.5inch harddisk en een dvdwriter opzetten. Hiervoor wil ik externe casings gebruiken die hun eigen voeding hebben.

Volgens mij is de 44-pins aansluiting gewoon om te zetten in de 40-pins voor een normale ide-harddisk, maar ik lijk nergens van die kabels te kunnen vinden. Bestaan deze wel of moet ik zelf zoiets in elkaar gaan zetten. Het moet dus een kabel worden als volgt:

44-pins ------------ 40 pins (slave) -------------40 pins (master)

Kan dit uberhaubt en zo ja, bestaan er kabels hiervoor?

Look behind you! A three headed monkey!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:46
In de andere richting bestaat het zeker.
Afbeeldingslocatie: http://www.datapro.net/images/1920.jpg

Maar zoals jij het nodig hebt, heb ik nog nooit gezien.

• timin8r
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-04-2025
Zo'n adapter als Fire69 noemt kun je ook de andere kant op gebruiken, moet je alleen de stroom van een gewone molex halen. Je zult waarschijnlijk zelf nog wat moeten modden om het helemaal goed te krijgen. Hier wat uitleg:
http://www.applefritter.com/node/10859
http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=94085

i5-6600K - ASUS Z170 PRO GAMING - 16GB HyperX - XFX RX 570 4GB

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:37

Jiffy

God, you're ugly!

MrScratch schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 10:28:
Volgens mij is de 44-pins aansluiting gewoon om te zetten in de 40-pins voor een normale ide-harddisk, maar ik lijk nergens van die kabels te kunnen vinden. Bestaan deze wel of moet ik zelf zoiets in elkaar gaan zetten. Het moet dus een kabel worden als volgt:

44-pins ------------ 40 pins (slave) -------------40 pins (master)

Kan dit uberhaubt en zo ja, bestaan er kabels hiervoor?
Dat kan idd. Dit soort kabels wordt, geloof het of niet, regelmatig gebruikt bij bepaalde Amiga-modellen (weet je nog oudje?). De Amiga 600 en 1200 hebben beiden een onboard IDE-controller bedoeld voor 2.5" harddisks. Veel mensen gebruiken adapters om daar zaken als een 3.5" harddisk en/of cd-romdrives op aan te sluiten. De laatste resterende Amigazaken die er zijn hebben ze vaak. Bij Vesalia in Duitsland hebben ze hem staan voor EUR 13,90 (IDE adapter cable 2.5"-2.5"-3.5" (incl. power supply cable).

[ Voor 3% gewijzigd door Jiffy op 23-01-2007 11:11 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EUR 13.90 is vrij duur, op iedere willekeurige computerbeurs heb je deze dingen voor EUR 4.50. Kijk gewoon in de locale computerhobbywinkel, goede kans dat ze ze ook hebben :z

Edit:
En wat doet dit in Overige Hardware gedumpt :?

Move OH -> OM

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 23-01-2007 11:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ok, goed om te horen dat ik op het goede spoor zit. Nu nog een leverancier vinden. Als het 14 euro kost, dan vind ik dat verder prima. Op een computerbeurs kom ik niet zo vaak (zeg maar nooit :) ), dus dat is niet echt een optie.

Mijn ervaring met de lokale computerboer is dat ze dit soort spullen meestal toch niet hebben. Online zou wat dat betreft wat makkelijker zijn.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ik kom nu op de volgende constructie uit:

Mobo <=> 44pins ------------- 44pins<=> gender-changer <=> 44naar40 <=> 40pins---------40pins(Harddisk)-----------40pins(DVD)

Hierbij is de 44naar40 zo'n ding als Fire69 hierboven noemt. Alleen de gender-changer om 2 vrouwtjes aansluitingen aan elkaar te plakken heb ik hiervan nog niet liggen. Tot nu toe is de enige winkel die dit lijkt te verkopen cablesonline.com en die zitten in Amerika.

Het verzenden van dit dingetje a $2.99 kost 26 dollar! 8)7 8)7
Dat gaan we dus even NIET doen. Toch maar op zoek naar een andere leverancier.

Sheesh, in engeland een leverancier gevonden die vind dat een 44 naar 2x 40 pins kabel 14 pond moet kosten ex verzendkosten. Volgens mij is dit een dure grap aan het worden.

Als er mensen zijn die een shop in NL of duitsland weten, graag. Ik kan het niet vinden. Vesalia heeft het niet, alleen een 44 naar 1x44 plus 1x40 pins.

[ Voor 36% gewijzigd door MrScratch op 24-01-2007 18:10 ]

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
MrScratch schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:11:
Ik kom nu op de volgende constructie uit:

Mobo <=> 44pins ------------- 44pins<=> gender-changer <=> 44naar40 <=> 40pins---------40pins(Harddisk)-----------40pins(DVD)

Hierbij is de 44naar40 zo'n ding als Fire69 hierboven noemt. Alleen de gender-changer om 2 vrouwtjes aansluitingen aan elkaar te plakken heb ik hiervan nog niet liggen. Tot nu toe is de enige winkel die dit lijkt te verkopen cablesonline.com en die zitten in Amerika.

Het verzenden van dit dingetje a $2.99 kost 26 dollar! 8)7 8)7
Dat gaan we dus even NIET doen. Toch maar op zoek naar een andere leverancier.

Sheesh, in engeland een leverancier gevonden die vind dat een 44 naar 2x 40 pins kabel 14 pond moet kosten ex verzendkosten. Volgens mij is dit een dure grap aan het worden.

Als er mensen zijn die een shop in NL of duitsland weten, graag. Ik kan het niet vinden. Vesalia heeft het niet, alleen een 44 naar 1x44 plus 1x40 pins.
Dat verloopje dat hierboven staat moet je met de aansluiting die normaal op de laptop-hdd gaat op het moederbord prikken. De spanningsaansluiting laat je loshangen en op de 40pins ide aansluiting prik je een normale ide kabel.

Vanaf daar ga je verder alsof die ide kabel op een 'normaal' moederbord geprikt zit.

Als het goed is heb je dus geen gender-changer nodig :).

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/9933/thinclient34mg.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door [TazZ] op 24-01-2007 19:45 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
He, dat lijkt precies op het kastje wat ik heb. Alleen is er bij mij toch iets anders dan op het plaatje. De mobo-aansluiting zit op de onderste laag en recht erboven zit nog een laag. Ik kan dus de convertor er niet direct inprikken. Er moet eerst een kabel in en daarna pas kan ik converteren. En alle kabels hebben nu juist vrouwtje/vrouwtje aan beide kanten. En dus zit ik toch aan een gender-changer vast of anders een kabel met vrouwtje/mannetje, maar die heb ik helemaal nog nooit gezien.

Bedankt voor het meedenken trouwens. _/-\o_

Pagina: 1