Rebootende PC, ATI Radeon probleem?

Pagina: 1
Acties:

• fishtank
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik heb een PC met ATI Radeon 9600 grafisck kaartje. Het probleem is dat de PC zo nu an dan spontaain in de renoot springt. Heb de koeling al aangepast en de voeding vervangen. Geheugen is ook al getest.

MOBO of processor zou wellicht ook kunnen, maar ik vraag me af of dit probleem ook veroorzaakt kan zijn door de grafische ATI kaart en als dit zo is of sit een software-matig probleem zou kunnen zijn dat oplosbaar is.

Verwijderd

tvp.

Ik heb dus hetzelfde probleem.

Nu maar nieuwe mobo/cpu/ram/graka besteld.

Als ik het nog steeds heb. ligt het aan de voeding :)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07 12:43

Croga

The Unreasonable Man

Ja, het kan aan de grafische kaart liggen.
Ja, het kan een softwarematig probleem zijn.
Ja, het kan aan mobo of processor liggen.
Ja, het kan nog honderd andere dingen zijn. Inclusief fluctuaties in de voeding, stroomtoevoer in het stopcontact, aardstralen, teveel zonlicht en de storm van vorige week.

Maar als je ons niet verteld wat voor hardware je precies hebt of wat je allemaal al geprobeerd hebt om er achter te komen waar het dan aan ligt, of wat je al geprobeerd hebt om het op te lossen kunnen wij natuurlijk ook niets....

[ Voor 3% gewijzigd door Croga op 23-01-2007 08:30 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hmm... Een aantal specificaties zouden idd geen kwaad kunnen.
Hoe zit het met chipset drivers? En wat si spontaan in de reboot springen? Waar ben je mee bezig op het moment dat het gebeurd?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• fishtank
Moederbord: MSI PM8PM-V
Processor: PentiumD 915
Geheugen: TWINMOS DDR2-533
VGA: Club3D ATI Radeon 9600 256MB
Voeding: 380watt Coolermaster

Al gedaan: extra koeling (case-fans), voeding vervangen, memory getest.

Nu plannen voor vervanging van MOBO+ processor + VGA. Weet alleen niet of dit ook echt de oplossing is.

Alle drivers geinstalleerd van bijgeleverde CDs. Vaak gebeurd de reset tijdens het gamen (niet altijd). Een DVD kijken gaat over het algemeen zonder problemen. Ik kan het niet op een vaste manier reproduceren.

Ik vind het zonde de hele hardware te vervangen als het blijkt dat het een (bekend) probleem is met de ATI Radeon kaart (heb her en der wel eens gezien dat ATI Radeon voor problemen kan zorgen).

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 08:16
Heb het idee dat de processor of videokaart te warm wordt. Kan je wat temps posten?

• fishtank
heb geen temps van de videokaart bij de hand (niet mijn PC), videokaart wordt actief gekoeld net als processor uiteraard. Verder draait er nog een extra casefan en staat PC vrij opgesteld.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 20:19
Zitten toevallig geen geplofte condensatoren op de videokaart of op het moederbord?

• fishtank
ik neem aan dat met geplofte condensatoren de boel helemaal niet meer werkt, toch?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ohjawel, vaak nog wel, maar onstabiel. Maar geplofte of bolle condensatoren zie je meer bij Pentium 2/3 en K6(-2/3), vroege Athlons.
De kans dat dat hier ook zo is lijkt me heel erg klein maar je kunt het controleren.
En waarom het mobo, de processor en de videokaart vervangen als alleen de Radeon 9600 brak blijkt te zijn?
Dat is al een wat ouder kaartje en er zijn wel meer problemen geweest met zijn grotere broer de 9800, wat meestal met een kapotte ventilator te maken heeft omdat het op den duur gewoon stofproppen worden. Controleer de ventilator dus goed en maak deze anders eens goed schoon.

Wat ik overigens niet erg helder vind is het gebruik maken van drivers van CD. Die zijn altijd outdated, dus ga eens vlug de nieuwste drivers halen van het internet. Kijk even of de laatste Catalysts de 9600 nog ondersteunen anders moet je terug naar 6.11 of 6.5. Het ATi selectie menu geeft je altijd de nieuwste Catalyst ook al wordt je kaart niet er door ondersteunt, snuffel dus even in de supported devices lijst en duik anders het archief in op zoek naar 6.11 en 6.5.
Denk hierbij ook aan nieuwe chipset drivers en zo mogelijk ook nieuwe drivers voor je audio-oplossing. Instabiliteit kan prima driver-gerelateerd zijn.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Ik heb zelf een ATI Radeon Powercolor 9600 PRO 256 mb en had vroeger ook vaak last van een rebootende PC. Ik heb destijds wat rond gevraagd en kreeg verschillende adviezen,

1 was voeding, heb 350 watt en dat moet het best kunnen trekken dus dat was het niet,
2 was koeling, nieuwe koeler op gezet. wel geholpen maar alsnog veel uitval.
3 was drivers, had altijd de nieuwste dus kon het ook niet zijn. Maar heb na een tijdje Omega drivers geprobeerd en die laten in de rechterbovenhoek zien hoeveel je van de GPU gebruikt. En nu bleek dat ik gewoon veel te veel eiste van mijn kaart. Ik speelde op 1024x764 32bit op maximale instellingen. Dus verslikte hij zich gewoon daarin en startte opnieuw op.
Sindsdien alle instelling verlaagt. speel nu alle op 800x600 16 bit met hogere instellingen, en alles loopt als een zonnetje. Alleen Battlefield 2142 trekt het soms een beetje langzaam.

Hopelijk helpt het je een beetje

Greetz
Pagina: 1