Toon posts:

[ACCESS] veld tonen bij combo box

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Even voor het voorbeeld. Ik heb een tabel "werknemer" en een tabel "maanden" De tabel werknemer is de hoofdtabel en de tabel maanden een hulptabel. DE tabel maanden ziet er heel simpel uit als volgt:

1 januari
2 februari
3 maart
enz....

Op het formulier van de tabel werkner staat een combobox die gelinkt is met de hulptabel maanden. Ik heb van veld één het bound veld gemaakt. Dus met andere woorden, als ik in de combobox februari selecteer wordt in de tabel werknemer "2" opgeslagen. Dit is precies wat ik wil, geen probleem dus.

Als ik nu in dit formulier deze medwerker later weer opzoek zie ik in de combobox op mijn formulier "2" staan. Logisch lijkt me maar dat is nou net wat ik niet wil. Ik wil graag dat hij op het formulier geen "2" maar "februari" laat zien.

Ben al met ongeveer alle opties van de combobox aan de gang geweest maar daar heb ik nog niets bij gevonden. Heb ook op databaseniveau een relatie gelegt tussen de de hoofdtabel en de hulptabel maar dat haalt ook niets uit. Zoeken op google is ook lastig omdat het probleem zich moeilijk laat beschrijven in een paar woorden.

Waarschijnlijk hebben meer mensen dit probleem al eens gehad, heeft iemand een oplossing?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:36

Dido

heforshe

column-width van de kolom met "2" erin op 0 zetten, en zorgen dat je twee kolommen visible hebt?

edit: of heb je het nu over een formulier waarop je werknemersgegevens zichtbaar zijn, en krijg je de maand niet bij de 2? In dat geval gewoon de source van je form aanpassen van de tabel naar een query met die tabel gelinkt aan je maandentabel, dan heb je je maandomschrijving ook beschikbaar.

[ Voor 60% gewijzigd door Dido op 23-01-2007 07:54 ]

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Dido schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 07:52:
column-width van de kolom met "2" erin op 0 zetten, en zorgen dat je twee kolommen visible hebt?

edit: of heb je het nu over een formulier waarop je werknemersgegevens zichtbaar zijn, en krijg je de maand niet bij de 2? In dat geval gewoon de source van je form aanpassen van de tabel naar een query met die tabel gelinkt aan je maandentabel, dan heb je je maandomschrijving ook beschikbaar.
Ik heb het inderdaad over het formulier waarop de werknemersgegevens zichtbaar zijn. Ik krijg daar de maand niet bij de 2. Indien ik de combobox open klap dan zie ik wel code en omschrijving (die inderdaad middels een query gekoppeld zijn, op tabelniveau).

• Dido

Dido

heforshe

Dan moet je dus even kijken naar de columncount property van je combobox (op 2 zetten dus waarschijnlijk), en vervolgens, zoals gezegd, middels de columnwidths property van diezelfde combobox de breedte van de eerste kolom op nul zetten.
Meer info vind je in de help van VBa bij de properties van je combobox ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dido schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:11:
Dan moet je dus even kijken naar de columncount property van je combobox (op 2 zetten dus waarschijnlijk), en vervolgens, zoals gezegd, middels de columnwidths property van diezelfde combobox de breedte van de eerste kolom op nul zetten.
Meer info vind je in de help van VBa bij de properties van je combobox ;)
Klopt dit gaat inderdaad wel goed maar is nog niet helemaal zoals ik het hebben wil. Ik zou, tijdens het uitklappen wel graag beide kolommen willen tonen...........

• Dido

Dido

heforshe

Geen idee of dat (eenvoudig) kan. Ik heb hier geen ACCESS bij de hand om te kijken voor je.

Verwijderd

Topicstarter
Dido schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:40:
Geen idee of dat (eenvoudig) kan. Ik heb hier geen ACCESS bij de hand om te kijken voor je.
Ik ben wat met de velden aan het rommelen maar het lijkt niet eenvoudig te realiseren...

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 09:39

PromoX

Flying solo

In de query die je gebruikt het veld met de code nog een keer toevoegen, na het veld met de omschrijving, zodat je deze volgorde krijgt:
code, omschrijving, code

Vervolgens aantal kolommen op 3 zetten en de kolombreedte van de eerste op 0. Wanneer je nu de keuzelijst aanklikt krijg je de omschrijving te zien met daarachter de code en op het moment dat je een waarde kiest wordt de omschrijving weergegeven (ik hoop dat het duidelijk uitgelegd is zo). Misschien niet in de volgorde zoals je het misschien graag zou willen hebben, maar anders lijkt het niet te werken, of je zou de code ook moeten verwerken in het veld 'Omschrijving'.

[ Voor 28% gewijzigd door PromoX op 23-01-2007 12:09 ]

And I'm the only one and I walk alone.

Verwijderd

Topicstarter
PromoX schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:07:
In de query die je gebruikt het veld met de code nog een keer toevoegen, na het veld met de omschrijving, zodat je deze volgorde krijgt:
code, omschrijving, code

Vervolgens aantal kolommen op 3 zetten en de kolombreedte van de eerste op 0. Wanneer je nu de keuzelijst aanklikt krijg je de omschrijving te zien met daarachter de code en op het moment dat je een waarde kiest wordt de omschrijving weergegeven (ik hoop dat het duidelijk uitgelegd is zo). Misschien niet in de volgorde zoals je het misschien graag zou willen hebben, maar anders lijkt het niet te werken, of je zou de code ook moeten verwerken in het veld 'Omschrijving'.
Dat is een heel behoorlijk alternatief. Kom ik een heel eind mee. Mocht iemand nog DE oplossing hebben dan hoor ik het graag ;-)
Pagina: 1