Koud weer, auto hoog stationair toerental

Pagina: 1
Acties:
  • 4.962 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:32
Ik heb een auto, een Suzuki Swift 1.3 uit 1994. Prima bak, alleen nu, met dit koude weer, valt het me op dat het stationair toerental toch echt beduidend hoger ligt dan met het koude weer. Wie kan mij bevestigen dat dit normaal is? Zitten er bepaalde temperatuur-sensoren in die het stationair toerental bepalen? Misschien is er niets aan de hand, maar ik wil het toch even zeker weten; 't is natuurlijk wel mijn schatje ;).

Heb wel het een en ander gezocht, maar echt duidelijke resultaten kon ik niet vinden.

[ Voor 33% gewijzigd door smeerbartje op 23-01-2007 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 15:31

jwbagger

,.-~'`'~-.,

dat is nou de choke :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Ah, en ik kan hieruit concluderen dat deze choke automatisch werkt? Dus door middel van temperatuur-sensoren o.i.d.? Dank voor je snelle antwoord trouwens; volgens mij 'n nieuw record. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zodra de motor op temperatuur is, hoort 't wel weer te dalen though..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Hmz. Ik heb zojuist 'n ritje achter de rug van Arnhem naar Nijmegen. Eenmaal in Nijmegen aangekomen was het nog niet gedaald. Ik houd het even in de gaten. Bedankt voor de reacties... zal jullie op de hoogte houden. Nu pitten. Gegroet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 15:31

jwbagger

,.-~'`'~-.,

smeerbartje schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 01:01:
[...]

Ah, en ik kan hieruit concluderen dat deze choke automatisch werkt? Dus door middel van temperatuur-sensoren o.i.d.? Dank voor je snelle antwoord trouwens; volgens mij 'n nieuw record. :D
een automatische choke kan voor zover ik weet met sensoren werken, maar volgens mij ook met een bimetaaltje o.i.d. ... als 't de automatische choke is, zal je toerental uiteraard wel weer naar normaal terugvallen als je motor een minuutje heeft gelopen ofzo (wat osiris zegt dus)

( en ja: heerlijk zo'n quickreply als ik opeens 't antwoord denk te weten op een nieuw topic :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 18:51

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Auto-choke regelt dat voor je :)

Eind jaren tachtig was die nog handmatig bij veel auto`s... micra`s/starlets en swifts hebben ook auto-chokes gehad.

Kun je activeren door gaspedaal twee keer goed in te trappen voor starten bij koud weer.
Gewoon kort gas geven als je het stationair toerental te hoog vindt :).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124325

smeerbartje schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 01:00:
Ik heb een auto, een Suzuki Swift 1.3 uit 1994. Prima bak, alleen nu, met dit koude weer, valt het me op dat het stationair toerental toch echt beduidend hoger ligt dan met het koude weer. Wie kan mij bevestigen dat dit normaal is? Zitten er bepaalde temperatuur-sensoren in die het stationair toerental bepalen? Misschien is er niets aan de hand, maar ik wil het toch even zeker weten; 't is natuurlijk wel mijn schatje ;).
. . .
In principe krijgt een motor met koude lucht inzuiging meer brandstof naar binnen(luchtdichtheid is hoger). Dit is min of meer afhankelijk van de manier waarop brandstof wordt ingevoerd(ingespoten dan wel ingezogen).. . .indien de Air Fuel Ratio(AFR) zuiver op volumetrische basis wordt bepaald dan zou er in een kilo mengsel minder brandstof zitten maar er is dan meer zuurstof per eenheid brandstof aanwezig. Diverse zaken kunnen door de koudere lucht een effect op het functioneren van de motor hebben(sneller of langzamer) draaien. Een dergelijk effect (sneller dan wel langzamer stationair draaien) treedt ook op met zeer vochtige lucht in vergelijking met droge lucht(water inspuiting heeft een duidelijk effect en creëert een groter vermogen vanwege het koelen van de lucht).

Het is haast zeker (in elk geval waarcshijnlijk) dat voor jouw auto de koelere lucht een efficiëntieverbetering van de verbranding tot stand brengt en dat door het grotere vrijkomende vermogen de motor dus sneller draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Ik heb ook een Swiftje gehad. Na een paar minuten hoort het toerental toch gewoon te zakken. En na een lange rit hoort het zeker niet zo hoog te blijven. Over hoeveel rpm praat je eigenlijk? De mijne had een toerenteller maarja dat was een GTI.

Verder: SG --> VV

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 23-01-2007 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Bij mijn 1998 Primera zakt het hoge toeren al vrij snel. Denk na zo'n 500 meter. Begint dan op zo'n 1500 rpm, normaal stationair is 750 rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-05 09:50

Flotter

Pelipper!

Dat euvel (hangende choke) heeft mijn Golf ook, op de snelweg merk je er niks van, maar in de stad is het wel vervelend. Als de motor warm is gewoon ff enkele seconden uitzetten, dan draait ie weer normaal stationair :)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn Corolla 1.3 draait met koude motor zo'n 1800rpm, na een paar seconden zakt dit al in richting 1500 en als ik de straat uitrijd is het al 1200rpm... Rijd ik dan een paar kilometer en komt de naald van de koelwatertemperatuur omhoog, dan zakt het tot ongeveer 1000rpm en blijft daar.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 15:32

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

stationair bij mijn 4e-fe is zo rond de 850~900 rpm, maar denk idd dat TS zijn choke eens na moet laten kijken ;)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grrrrrene schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:27:
dan zakt het tot ongeveer 1000rpm en blijft daar.
Zo hoog? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

^^ Eerder 800 ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dat doet mijn auto ook hoor, die loopt ook 1000 op stationair. Net na het starten heel eventjes 1300 maar zakt erg snel weer naar de 1000. Kheb een volvo 460 1.8i

[ Voor 4% gewijzigd door darkdesign op 23-01-2007 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 11:04
Anoniem: 4629 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 01:30:
De mijne had een toerenteller maarja dat was een GTI.
_o_

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

darkdesign schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:29:
[...]

Dat doet mijn auto ook hoor, die loopt ook 1000 op stationair. Net na het starten heel eventjes 1300 maar zakt erg snel weer naar de 1000. Kheb een volvo 460 1.8i
Ja, maar voor een toyota is het sowieso erg hoog... Die zitten vaak tussen de 6 en 800 rpm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
't Is maar een klein motortje, maar ik kan het wel verklaren: ik heb toen ik de auto kocht de tellerunit vervangen door een met toerenteller en de vorige eigenaar heeft daar witte wijzerplaten opgezet. Daarvoor moeten de wijzertjes eraf en nu kun je dat wel netjes markeren waar ze stonden in vrije stand, maar als je er ze iets teveel omhoog gedraaid op zet, geeft hij zo 200 rpm teveel aan. Het is echter niet vreselijk veel teveel, dus als het eigenlijk 800rpm is... Prima :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb een carisma uit 99 en die heeft nogal een actieve choke. ALs ik met dit weer weg rij 's ochtends, draai ik 2500 toeren, stationair!! volkome belachelijk natuurlijk maar hij zakt na de 2de bocht al snel naar 1500/1000 en nog 2 bochten later naar de 500/800 en blijft daar hangen, dus ik vind het wel best. Wordt ie tenminste snel warm ;)

anyway, alstie dus zo hoog in de toeren blijft, is er iets niet goed lijkt me, kapotte sensor oid.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02 23:18

D2k

mijn 5GTT (handchoke ;) ) loopt ook 1000 stationair hoor. Als ie echt heel warm is er iets onder misschien, maar loopt beter op 1000.

En met de handchoke loopt ie tot 3500 toeren.

Toch heeft het zijn charmes ;)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirreke
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Rac-On schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:23:
ik heb een carisma uit 99 en die heeft nogal een actieve choke. ALs ik met dit weer weg rij 's ochtends, draai ik 2500 toeren, stationair!! volkome belachelijk natuurlijk maar hij zakt na de 2de bocht al snel naar 1500/1000 en nog 2 bochten later naar de 500/800 en blijft daar hangen, dus ik vind het wel best. Wordt ie tenminste snel warm ;)

anyway, alstie dus zo hoog in de toeren blijft, is er iets niet goed lijkt me, kapotte sensor oid.
Dat is toch op de een of andere manier typerend voor een Aziatisch automerk: de snelle verwarming van de auto (en dus zeker met dit weer toch redelijk snel een lekker warm kacheltje in je auto).

Verder heeft mijn bravooootje ook dat kwaaltje zeker met dit koude weer zie ik bij het starten een verhoging van het toerental en ook al zeggen zeer milieubewiste types dat het niet goed is je auto eerst ff stationair te laten draaien (zeker bij het krabben 's ochtends vroeg erg lekker om dan in een warme auto te kunnen stappen) uiteindelijk heb ik al van een aantal monteurs begrepen dat het voor je auto ( en uiteindelijk het milieu) ook beter is... kan ie langzaam op temperatuur komen ipv dat je gelijk steeds moet optrekken en afremmen met je moter. (wat bij een koude moter extra schadelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Rac-On schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:23:

*Carismarijder! :>
Een carisma hoort koud niet boven de 1800 toeren te komen stationair bij het starten... anders echt even bij laten stellen (een warmgedraaide carisma hoor je in principe niet op enkele meters afstand als hij stationair goed afgesteld is... afstellen kun je met een kleine schroevendraaier onder de motorkap)

Ik ga er wel even vanuit dat je een benzineversie rijdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Michael Knight schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:32:
[...]

*Carismarijder! :>
Een carisma hoort koud niet boven de 1800 toeren te komen stationair bij het starten... anders echt even bij laten stellen (een warmgedraaide carisma hoor je in principe niet op enkele meters afstand als hij stationair goed afgesteld is... afstellen kun je met een kleine schroevendraaier onder de motorkap)

Ik ga er wel even vanuit dat je een benzineversie rijdt ;)
Zit er een carb in dat ding ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Nope.. carisma`s hebben allemaal injectie. Rijd er zelf ook een.

Maar voor het stationaire toerental zit er nog een apart 'wieltje' om te stellen.
Volgens mij ter compensatie van de soms flippende boordcomputer.

Als je hem tè hoog zet, gooit de boordcomputer het toerental gewoon weer omlaag btw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn Swiftje liep soms gewoon 600 rpm stationair. Een 1.3'tje .. 600 rpm. OK dat was dus niet zoals het moest maar hij sloeg niet af en kwam keurig weer omhoog als je gas gaf. Ik vond het wel wat hebben. 800 rpm oid is normaal geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Michael Knight schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 11:21:
Nope.. carisma`s hebben allemaal injectie. Rijd er zelf ook een.

Maar voor het stationaire toerental zit er nog een apart 'wieltje' om te stellen.
Volgens mij ter compensatie van de soms flippende boordcomputer.

Als je hem tè hoog zet, gooit de boordcomputer het toerental gewoon weer omlaag btw..
jup, 1.6 benzine. Waar kan ik dat wieltje vinden, zal ik er eens aan draaien ;-) het is echt idioot nu als je start...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mirreke schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:15:
[...]

Dat is toch op de een of andere manier typerend voor een Aziatisch automerk: de snelle verwarming van de auto (en dus zeker met dit weer toch redelijk snel een lekker warm kacheltje in je auto).

Verder heeft mijn bravooootje ook dat kwaaltje zeker met dit koude weer zie ik bij het starten een verhoging van het toerental en ook al zeggen zeer milieubewiste types dat het niet goed is je auto eerst ff stationair te laten draaien (zeker bij het krabben 's ochtends vroeg erg lekker om dan in een warme auto te kunnen stappen) uiteindelijk heb ik al van een aantal monteurs begrepen dat het voor je auto ( en uiteindelijk het milieu) ook beter is... kan ie langzaam op temperatuur komen ipv dat je gelijk steeds moet optrekken en afremmen met je moter. (wat bij een koude moter extra schadelijk is)
Dat ligt eraan hoe de motor gebouwd is. Onbelast een motor warm laten draaien in ook niet goed. Rustig en geleidelijk op temperatuur laten komen is het beste. In de handleiding van mijn auto (11 jaar oude beemer) staat dat ik met een koude motor rustig maar vlot moet rijden en juist vooral NIET hem stationair warm moet laten worden. Dat laatste duurt overigens ook erg lang kwam gister achter. Ik was 's avonds ruitenwisservloeistof aan het vervangen (er zat zomervloeistof in, niet echt aan te raden als de temperatuur 's nachts ruim onder 0 komt) en wou het motor compartiment warm hebben om eventuele al bevroren vloeistof te ontdooien. Na een minuut of 5 stond de temperatuurmeter nog steeds helemaal links en ben ik maar een stukje gaan rijden. Met het rijden stond de naald binnen een paar minuten wil in het midden, en dat was rustig bij mij de wijk uitrijden.

Een redelijke vuistregel voor het stationair toerental is toch over het algemeen zo'n 800rpm. Voor grote motoren kan dit lager liggen (grote diesels van vrachtwagens zakken zelfs tot zo'n 300rpm) en kleine misschien iets dichter tegen de 1000. Zit je boven die 1000 met een warme motor, dan moet je de stationairstelschroef bijstellen (of je stationairregelklep bij een injectie motor is defect).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Stationair warmdraaien is idd funest. De olie wordt dan niet hard genoeg rondgepompt en je blok draait dus met zeer weinig smering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 79417 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:30:
Stationair warmdraaien is idd funest. De olie wordt dan niet hard genoeg rondgepompt en je blok draait dus met zeer weinig smering...
Dat hoor ik wel vaker... Maar ik kan werkelijk niet geloven dat een autofabrikant dat risico neemt...

Die zorgt er echt wel voor dat er ten alle tijden genoeg olie rondgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Rac-On schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:00:
[...]

jup, 1.6 benzine. Waar kan ik dat wieltje vinden, zal ik er eens aan draaien ;-) het is echt idioot nu als je start...
Een 'mannetje' heeft het eens voor mij gedaan..
Als je voor het motorblok staat, aan de rechter-zijkant van het blok :)

Zorg dan wel dat de motor inmiddels warmgedraaid is anders stel je hem alsnog te hoog/laag af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:07
Om nog even een vergelijkje te maken: Mijn Mitsubishi Lancer 1.3 draait bij starten altijd 1800 rpm om daarna terug te zakken naar 800. Hierbij maakt het niet uit of het of het nu -10 of +40 is. Een ene enkele keer wanneer het echt koud is, gaat hij naar 2000 en wanneer het echt warm is, gaat hij tot 1400.

En nog even over het stationair warm draaien. Ik hoor deze horror verhalen al jaren aan. En al net zolang laat ik de motor, indien nodig (dwz wanneer het echt koud is i.v.m. ijs op de voorruit), stationair warm draaien. En als er iets is aan de auto dat na 10 jaar nog steeds perfect is, dan is het motor wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Een 1.3 8v Swift draait inderdaad vrij veel toeren als 'ie echt koud is. Normaal gesproken zo'n 1500 net na het starten,
Na een paar minuten als hij warm begint te worden zakt het af naar ongeveer 800-900.

Het stationair toerental staat goed als hij zo laag mogelijk staat en toch nog netjes blijft draaien zonder te stotteren en te pruttelen. Meestal ergens tussen de 700 en 900 toeren. Als hij dat inderdaad doet, gewoon zo laten en niet aan zitten.

Ik weet bij de Swift GTI dat hij vaak hoog stationair blijft lopen of continu tussen 900 en 2500 toeren schommelt, meestal is dan de gasklep vuil, even schoonmaken en zorgen dat 'ie weer soepel werkt. :)
Hoe dat bij een 8v 1.3 zit weet ik eigenlijk niet maar die zal ongetwijfeld ook ergens die gasklep hebben zitten.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:05

Meneer aard

Porsche rulez!

MikeyMan schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 16:14:
[...]

Dat hoor ik wel vaker... Maar ik kan werkelijk niet geloven dat een autofabrikant dat risico neemt...

Kan wel :P Maar het is niet bevordelijk..De kop wordt eerder warm dan je onderblok normaal moet je lekker rustig rijden waardoor alles netjes gelijkmatig op temperatuur komt.

Ook de olie spoeling zoals hierboven is aangegeven is minimaal..Zeker met dit weer..Gewoon ff met dit wer de motor starten (dus nadat je gekrabt hebt!) Gordel om doen, radio frontje erin klikken + lichten (zodoende) aan doen en wegrijden..Zo heeft ie z`n eerste lading olie rond gepompt.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 16:14:
Yeah right...

Oil starvation baby, oil starvation :Y Het nieuwe probleem bij de moderne motoren.
deepbass909 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 14:42:
In de handleiding van mijn auto (11 jaar oude beemer) staat dat ik met een koude motor rustig maar vlot moet rijden en juist vooral NIET hem stationair warm moet laten worden.
Diezelfde auteurs zeggen ook dat inrijden niet meer nodig is. Wat is waarheid?
Het hangt ervan af, een BMW kan je inderdaad beter niet stationair draaien.

[ Voor 52% gewijzigd door Chevy454 op 25-01-2007 22:07 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:05

Meneer aard

Porsche rulez!

Chevy454 schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 21:59:
[...]

Yeah right...

Oil starvation baby, oil starvation :Y Het nieuwe probleem bij de moderne motoren.

[...]

Die oude (geloof E36 serie) BMW`tjes , 525i of 318i tiken altijd zo lekker vooral ze koud zijn :+

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

mischien vreemde tegenvraag.
Is rustig warmdraaien cq rijden nu wel of niet goed voor de motor?
Ik start smorgens mijn auto rijdt rustig in laag toerental weg en eenmaal op temperatuur vraag ik iets meer van mijn auto en na 15 min snelweg trap ik hem pas in tot max.
(renault megane dci)

Bij normaal rustig rijden gaat hij enorm roken als ik dan flink gas geef en dus vermogen vraag

[ Voor 14% gewijzigd door Edwin van Cleef op 25-01-2007 22:24 ]

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Edwin van Cleef schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:23:
Is rustig warmdraaien cq rijden nu wel of niet goed voor de motor?
Ja en nee. Heb je meteen alle antwoorden van zowat iedere tweaker gehad welke er een mening over heeft. Bespaar ik de moeite voor de rest :+

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Chevy454 schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 21:59:
[...]

Yeah right...

[...]

Ik heb het hoofdstuk over inrijden niet echt gelezen (na ruim 100.000km mag je er toch wel vanuit gaan dat hij inmiddels is ingereden :+ ), maar ik kan me herinneren dat daar wel stond dat gedurende de eerste 4000km rustige gereden dient te worden, ivm inrijden (het is me nu te koud en laat om naar de auto te lopen om het na te kijken). Maar inrijden hoeft inderdaad niet altijd meer. Als de motor in de fabriek op een testbank heeft gedraait, dan is het blok al ingelopen. Toegegeven, versnellingbak en lagers moeten ook inlopen, maar daar is een lang niet zo schadelijk als je gelijk wat sportiever met de auto omgaat dan dat is voor het blok.

Wat warmdraaien betreft, ga gewoon op de handleiding van je auto af. Ik hou het erop dat warmdraaien onder een lichte belasting (dus lage toeren houden, maar wel rijden) beter is dan stationair warmdraaien (olie wordt dan wel rondgepompt, maar door het lage toerental is de druk lager, wat nog eens versterkt wordt door een hogere stroperigheid van koude olie).

@Meneer Aard
Ik vind het tikken eigenlijk wel meevallen. Een koude motor tikt over het algemeen als hij hydraulische klepstoters heeft, maar de E36 316i is een OHC (enkele bovenliggende knokkenas) en heeft dus geen hydraulische stoters. De Audi 80, 90 en 100 hadden daar vooral last van.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Daar ben ik weer. Ik ben naar de garage geweest en die vertelden mij dat deze auto dus helemaal geen choke heeft :). Een speciale Suzuki-garage heeft naar het euvel gekeken en is tot de conclusie gekomen dat de auto op de 'noodstand' draait. De motor geeft foutcode 12 (mocht het èèn van jullie iets zeggen). Verder werd mij verteld dat ze langer naar de auto moeten kijken om te achterhalen waar de fout precies wordt veroorzaakt. Hij wist me ook te vertellen dat dit minimaal enkele uren werk gaat kosten.

Natuurlijk ben ik niet te beroerd om te bepalen voor verrichte werkzaamheden, maar ik vraag me een beetje af of ik dit niet goedkoper op kan lossen. Of, misschien erg stom, ervoor te kiezen om het helemaal niet op te lossen?

Zijn er onder de tweakers misschien Suzuki-rijders die ergens een forum weten waar ik terecht kan met dit soort vragen? Of hebben jullie andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

http://www.suzukituningclub.nl/forum/showthread.php?tid=2305

foutcode 12 is normaal ?
waaren ze allemaal maar zo makkelijk uit te lezen ....
opletten dat die garage je niet loopt te naaien

Afbeeldingslocatie: http://www.jwverberne.demon.nl/code.jpeg

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 04-02-2007 22:47 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

deepbass909 schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 00:47:
(olie wordt dan wel rondgepompt, maar door het lage toerental is de druk lager, wat nog eens versterkt wordt door een hogere stroperigheid van koude olie).
Ideaal is dus: stilstaand, maar niet stationair, maar een beetje gas geven: ipv 1000 rpm bijvoorbeeld 2000 rpm, wordt de olie goed rondgepomt en warmt hij ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077

deepbass909 schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 00:47:
[...]

I

Wat warmdraaien betreft, ga gewoon op de handleiding van je auto af. Ik hou het erop dat warmdraaien onder een lichte belasting (dus lage toeren houden, maar wel rijden) beter is dan stationair warmdraaien (olie wordt dan wel rondgepompt, maar door het lage toerental is de druk lager, wat nog eens versterkt wordt door een hogere stroperigheid van koude olie).
wist je dat de olie druk dan zelfs hoger is? (als de olie dik is ;))
Pagina: 1