Chevy454 schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 21:59:
[...]
Yeah right...
Oil starvation baby, oil starvation

Het nieuwe probleem bij de moderne motoren.
[...]
Diezelfde auteurs zeggen ook dat inrijden niet meer nodig is. Wat is waarheid?
Het hangt ervan af, een BMW kan je inderdaad beter niet stationair draaien.
Ik heb het hoofdstuk over inrijden niet echt gelezen (na ruim 100.000km mag je er toch wel vanuit gaan dat hij inmiddels is ingereden

), maar ik kan me herinneren dat daar wel stond dat gedurende de eerste 4000km rustige gereden dient te worden, ivm inrijden (het is me nu te koud en laat om naar de auto te lopen om het na te kijken). Maar inrijden hoeft inderdaad niet altijd meer. Als de motor in de fabriek op een testbank heeft gedraait, dan is het blok al ingelopen. Toegegeven, versnellingbak en lagers moeten ook inlopen, maar daar is een lang niet zo schadelijk als je gelijk wat sportiever met de auto omgaat dan dat is voor het blok.
Wat warmdraaien betreft, ga gewoon op de handleiding van je auto af. Ik hou het erop dat warmdraaien onder een lichte belasting (dus lage toeren houden, maar wel rijden) beter is dan stationair warmdraaien (olie wordt dan wel rondgepompt, maar door het lage toerental is de druk lager, wat nog eens versterkt wordt door een hogere stroperigheid van koude olie).
@Meneer Aard
Ik vind het tikken eigenlijk wel meevallen. Een koude motor tikt over het algemeen als hij hydraulische klepstoters heeft, maar de E36 316i is een OHC (enkele bovenliggende knokkenas) en heeft dus geen hydraulische stoters. De Audi 80, 90 en 100 hadden daar vooral last van.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier