Toon posts:

[XP] Bij elke boot moet windows de schijf controleren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds mijn computer een paar keer flink is gecrashed (omdat mijn harde schijf los en scheef in de pc hing welke destijds weer recht is gezet) moet elke keer tijdens het opstarten van de computer, de D:\ schijf worden gecontroleerd. Dit is uitermate vervelend - ondanks dat ik dit over kan slaan door op een toets te drukken.

Ik heb het volume laten controleren op fouten met de ingebakken windows-tool. Deze meldt dan ook dat dit door ingebruik van bepaalde bestanden slechts bij het opstarten gedaan kan worden. Afijn, dit gebeurt dan dus ook (zelfs tot 2 keer achter elkaar), maar tot groot ongenoegen blijkt er de volgende gewoon weer dat er gecontroleerd dient worden.

Waar kan dit aan liggen?

Mijn indeling:
Fysieke schijf 1 op primaire ATA ch0 (Maxtor 6Y080L0):
- C:\ NTFS (Windows partitie)
- D:\ NTFS (Data partitie)
Fysieke schijf 2 op primaire ATA ch1 (Maxtor 6Y160P0):
- E:\ NTFS (Data partitie)

Verwijderd

heb je chkdsk X: /f /r al gedaan om te kijken of schijf misschien beschadigd is?

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-03 15:25
De snelste manier om er van af te komen is je data ergens parkeren en de schijf opnieuw partitioneren en formatteren. Het is geen elegante oplossing, maar wel 1 die werkt. Ik heb dit ook wel vaker gehad en soms wel uitgezocht. Dan was het gewoon een corrupte file of een fout ergens in een tabel. Tegenwoordig doe ik wat hierboven is beschreven :+ Werkt tot nu toe altijd en net zo simpel.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
als je dit doet in een cmd schermpje dan voor hij geen check meer uit op de het station dat je aangeven hebt.hier dus c:

chkntfs /x c:

of je kan ff met regedit kijken of deze string er staat

HKEY_LOCAL_MACHINE -> System -> CurrentControlSet -> Control -> Session Manager --> BootExecute en als die een waarde heeft die even deleten dan doet hij het als het goed is ook niet meer

Verwijderd

Topicstarter
Tof! Het is gefixt!
Pagina: 1