Toon posts:

Dell vs Homemade

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eerder heb ik een topic over een gamesysteem van rond de 800 euro, had daarbij een lijstje met onderandere een Dx10 kaart maar heb ik vanaf gezien. Heb voor mezelf dit systeem samengesteld:

HDD SEAGATE 250GB 8MB SATA2 ST3250824AS €68.49
CASE AOPEN Midi H600B Zwart,Zwt/Grs 400W €98.16
NEC DVD/RW AD-7173A-0B BLACK €31.77
KINGSTON DDRII-667 512MB PC5300 2 x tot €93.16
CPU INTEL C2D E6400 2.13 1066MHz 2MB BOX €219.88
MB ASUS I S775 P5B C2D ATX €117.62

Totaal: € 644,-

En een videokaart XFX Geforce 7900GT € 179

Maar toen ik op Dell.nl keek kwam ik de volgende configuratie tegen:

Base Intel® Core™ 2 Duo E6300 Processor (1,86 GHz, 1.066 MHz, 2 MB)
Microsoft Operating System Legitieme Windows® XP Home Edition
Memory 1.024 MB [2 x 512] 533 MHz Dual Channel DDR2-geheugen
Video Card 256 MB nVidia® GeForce® 7300 Turbocache grafische kaart
Hard Drive 320 GB Serial ATA harde schijf (7.200 rpm) met 8 MB DataBurst™-cache
Optical Devices 16x DVD+/-RW-station

Nagenoeg zelfde systeem voor: 688,- En dat is inclusief verzend, windows en de meuk die dell erbijgeeft, muis, tb, cardreader.

Enige waar de dell afwijkt van de homemade is de Hdd die groter is (misschien op sata1 ipv sata2 draait) windows wordt bijgeleverd, cpu is iets trager. En er zit een rukvideokaart bij maar dan zou ik gewoon die 7900gt voor kunnen omruilen(dies toch al binnen).
Dus waarom zou ik geen dell kiezen? als die inelkaar gezet, met garantie bij me deur wordt afgeleverd? enige wat ik moet doen in videokaartomwisselen.

Maar 1 ding weet ik niet, en dat is wat voor mobo er in een Dell zit, heeft iemand hier ervaring mee?

mvg, Funkyole

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Dell is een goed merk, alleen gebruiken ze soms nét andere aansluitmanieren. Een 100%-garantie dat je 7900GT het doet is er dus niet.

Moederbord heb ik geen ervaringen mee, zal zo te zien wel een geschikt moederbord zijn voor een Intel-processor...

We are shaping the future

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 10:58
psssst, je hoeft niet te groeten, je naam staat al naast je post

Over het algemeen zitten er intel moederborden in dells, uitermate betrouwbaar spul en over het algemeen volledig compatibel, maar overklokken kun je praktisch altijd vergeten.

En garantie, ach, je moet het toch opsturen...

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik zou vooral kijken naar de afmetingen van de kast. Low-profile vinden ze bij Dell nog steeds erg hip, en dan zit je met een dure kaart die twee centimeter hoger is dan je kast...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:28

drooger

Falen is ook een kunst.

Makkelijke keuze, je eigen setup. Redenatie:

1. Geeft een eigen gevoel, je hebt hem helemaal zelf samengesteld.

2. Dell is niet altijd bekend om zijn goede ervaringen ermee.

3. Processor moet je gaan overclocken voor 't zelfde resultaat, kan je net zo goed in je eigen samengestelde systeem een E6300 nemen.

4. Harde schijf is zeer waarschijnlijk een stuk slechter. Overigens zou ik in je eigen setup een Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, ATA 133, 16MB) nemen, kost 4 euro meer, heb je 16mb i.p.v. 8mb ;)

5. Optical drives maken i.m.o. niet zoveel uit, kost geen drol en je kan vaak nog virtuele schijven maken. (deamon tools e.d.)

6. Geheugen is waarschijnlijk niet van een A-merk.

7. Videokaart is bagger.

8. Je weet niet zeker als je de nodige aansluitingen hebt bij dat moederbord van Dell.

9. De kast is zeer waarschijnlijk erg lelijk.

10. Je betaald voor een legitieme windows xp home, kan je beter een comp kopen met vista upgrade o.i.d.

Hier zijn alvast 10 redenen om het niet te doen ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

drooger schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 00:52:

Is dat gevoel 200 euro waard? - Edit: de Dell is dus ongeveer net zo duur. Mjah, en garantie zit ook gewoon op los gekochte onderdelen. Alleen wanneer je huiverig bent voor het in elkaar zetten, en uit elkaar halen bij problemen zou je voor Dell kunnen kiezen.
Onzin, Dell heeft zeker de laatste jaren meermalen bewezen een gedegen merk met prima garantie te zijn.
3. Processor moet je gaan overclocken voor 't zelfde resultaat, kan je net zo goed in je eigen samengestelde systeem een E6300 nemen.
Zal wel, weet ik niet.
4. Harde schijf is zeer waarschijnlijk een stuk slechter. Overigens zou ik in je eigen setup een Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, ATA 133, 16MB) nemen, kost 4 euro meer, heb je 16mb i.p.v. 8mb ;)
"Waarschijnlijk" is niet echt overtuigend. Er zijn vast wel uitgebreidere specs van de harddisk te vinden. En dan nog moet TS maar een grotere, snellere en duurdere harde schijf willen. Wil je 2 seconden minder lang wachten bij het opstarten van Windows voor, zeg, 50 euro?
5. Optical drives maken i.m.o. niet zoveel uit, kost geen drol en je kan vaak nog virtuele schijven maken. (deamon tools e.d.)
True.
Dell gebruikt voor zover ik weet Kingston, en als het geen A-merk is: dat merk je alleen met overclocken. Als het vanaf het begin niet normaal werkt: garantie.
7. Videokaart is bagger
Ja, maar die wil 'ie vervangen.
8. Je weet niet zeker als je de nodige aansluitingen hebt bij dat moederbord van Dell.
Onzin, PCI is PCI en PCI-X is PCI-X.
Alweer is hier de keuze aan de TS of hij hier geld aan wil uitgeven. Gezien de keuze op Dell is gevallen waarschijnlijk niet ;)
10. Je betaaldt, "je loopt" voor een legitieme windows xp home, kan je beter een comp kopen met vista upgrade o.i.d.
Euh? Upgrade? Daarvoor moet er wel een geldige licentie voor een eerdere versie van Windows zijn voor die computer.

Het enige wat dus overblijft is een XP-Home-licentie.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 23-01-2007 01:03 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik denk dat hij een XP-licentie met een Vista-coupon bedoelt. Maar nadelen van de Dell zitten em vooral in het moederbord, de iets langzamere processor en het (volgens mij) lastiger upgraden van een Dell. Ik meende dat je in een Dell niet zomaar de voeding kan vervangen?

Ik zou ten alle tijden zelf een systeem samenstellen en in elkaar zetten (is nog leuk ook).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

RoD schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 01:08:
Ik meende dat je in een Dell niet zomaar de voeding kan vervangen?
Ik heb werkelijk nog nooit een voeding hoeven vervangen. Lijkt me geen heel belangrijk punt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• RoD
  • Niet online

RoD

CyBeR schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 01:11:
[...]

Ik heb werkelijk nog nooit een voeding hoeven vervangen. Lijkt me geen heel belangrijk punt.
Nou. Als Dell er een 380W voeding in stopt en jij in de toekomst een 8800GTX wil bijzetten, zul je tekort komen met je voeding. Wellicht is het niet nodig, maar ik zou toch _persoonlijk_ wel graag de mogelijkheid willen hebben om mn voeding te vervangen.
* RoD heeft dat in zn eigen systeem al 2x gedaan. Maar tis wel een persoonlijk iets.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem zit hem niet zozeer in het feit dat ik niet in staat ben om een systeem in elkaar te zetten. Sterker nog ik doe het al zo'n beetje mij hele leven.
Maar als ik voor een paar tientjes meer een vrijwel gelijkwaardige pc kan kopen (op de videokaart na maar die heb ik thuis al liggen) waarom ik dit niet zou doen. Ik ben ondertussen wel over het punt heen dat het inelkaar zetten van een pc leuk is.

Het punt waar onzeker van word is of die dell mobo wel comp. is met 16pcix 7600gt. Want overclocken doe ik niet aan. En schijnbaar moet ik ook bang zijn dat videokaart niet in de kast past :S gare lui bij dell.

Of iemand hier dan ervaring mee heeft?

• drooger
  • Laatst online: 19:28

drooger

Falen is ook een kunst.

Is dat gevoel 200 euro waard?
Ik zie geen verschil van 200 euro, maar een verschil van € 44,-. (excl. verzendkosten voor samengestelde pc?)
Onzin, Dell heeft zeker de laatste jaren meermalen bewezen een gedegen merk met prima garantie te zijn.
Ik hoor anders nog genoeg verhalen, dat Dell niet levert of veels te laat, moeilijk te bereiken (geen telefoon he) en mogelijkheid om de kast aan te passen niet erg groot is. Ik spreek niet uit ervaring, maar over wat ik heb gehoord.
Zal wel, weet ik niet.
Het enige verschil tussen E6400 en E6300 is +- 0,3 GHz, dat kan je door overclocken makkelijk goedmaken. In principe kan je dan ook een E6300 in je eigen pc doen, maar dit is eerder de vraag als je gaat overclocken, of niet.
"Waarschijnlijk" is niet echt overtuigend. Er zijn vast wel uitgebreidere specs van de harddisk te vinden. En dan nog moet TS maar een grotere, snellere en duurdere harde schijf willen. Wil je 2 seconden minder lang wachten bij het opstarten van Windows voor, zeg, 50 euro?
De seagate 7200.10 is momenteel een van de beste harde schijven, wordt ook gebruikt in de BestBuyGuide. Het lijkt me niet dat Dell een seagate gebruikt, maar een veel luidruchtigere harde schijf.
Dell gebruikt voor zover ik weet Kingston, en als het geen A-merk is: dat merk je alleen met overclocken. Als het vanaf het begin niet normaal werkt: garantie.
Dat wist ik niet, maar goed. Een onderdeel(of hele pc) laten fixen (d.m.v. garantie) is niet leuk. Je kan het 't beste proberen te voorkomen. Heb zelf ervaring met m'n videokaart die te heet werd (medion pc van 3 jaar terug..).
Ja, maar die wil 'ie vervangen.
Terwijl je dan toch betaald voor zo'n 'el cheapo' videokaart. Bovendien zit er waarschijnlijk een slechte voeding in die kast van Dell. ;)
Onzin, PCI is PCI en PCI-X is PCI-X.
Dat klopt, maar waarom denk je dat veel mensen de P5B, 965p e.d. kopen? Er zit verschil in moederborden en dat zit in de kwaliteit en de aansluitingen erop. Als iemand bijv. gebruik maakt van veel IDE-aansluitingen, dan moeten daar wel genoeg aansluitingen voor zijn.
Alweer is hier de keuze aan de TS of hij hier geld aan wil uitgeven. Gezien de keuze op Dell is gevallen waarschijnlijk niet ;)
En dat terwijl de kast toch een van de redelijk cruciale punten is voor je systeem. Heel veel mensen vergeten dat. Je moet toch ergens beginnen met een stil, goed gekoeld en mooi systeem?
Euh? Upgrade? Daarvoor moet er wel een geldige licentie voor een eerdere versie van Windows zijn voor die computer.
Dat is waar, maar ik lees niet dat die windows xp home een upgrade bevat naar vista. Mijns inziens is het dan niet nodig om te gaan betalen voor windows xp home.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01 13:19
CyBeR schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 01:11:
[...]

Ik heb dat wel eens moeten doen voor iemand. De fan van de voeding kon niet meer draaien zo veel stof dat er in zat! (ik vraag me af of ze daar ooit stofzuigen) De voeding is dan ook gesprongen. Is gewoon ATX, gemakkelijk een nieuwe voeding voor te vinden dus. (Een beetje later is bij die mensen de videokaart ook gesprongen. Je raadt het al: de fan kon niet meer draaien door het stof dat er in zat. Leuk om zo een 9800Pro om zeep te helpen.)

Componenten van Dell zijn zeker ok, service ook. Compatibiliteit is ook perfect. Je bent ook zeker dat je systeem direct werkt (als je je een beetje onzeker voelt over het zelf bouwen van een pc).

Enig nadeel is dat je niet kan overclocken en vaak geen temperatuursensors hebt.

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

rossinl

Audio/Videophile

Waar je goed op moet letten of de kast geen BTX kast is. Mijn vader heeft ook een dell pc (weet het typenummer ff niet, maar volgens mij de voorloper van de E520) waar standaard een bagger X600 videokaart in zat. Die hebben we laten zitten (kregen paar tientjes terug :) ) en we hebben zelf een X1800XT 512MB gekocht :*) Maaarrr....toen wilden we m erin zetten , was het moederbord omgekeerd! En aangezien die X1800 een dubbelslots is, ging dat niet passen (het bovenste gedeelte kan dan nergens vast gezet worden)...dus dat werd zagen :9 En ik moet je zeggen dat het niet leuk is om dat te doen in een videokaart van (destijds) 350 euro :'(
Toen kwam er nog iets aan het licht...de voeding was een crappy 300 watt en begon dus te piepen onder volle belasting :( Dus je raadt het al: wij een nieuwe Antec NeoHE 500 Watt erin gezet.

Maar nu loopt alles perfect _/-\o_

Oftewel je moet:
1) goed navragen of het geen BTX bord is, en afhankelijk van dat antwoord je videokaartkeuze daarop afstemmen
2) navragen hoeveel Watt voeding erin zit. Je zal voor krachtige voedingen dan ook bij de duurdere modellen moeten shoppen, bijvoorbeeld de 9200. Als je in de configuratie geen eens de keus hebt om een high end videokaart al bij dell te laten inbouwen dan weet je al zeker dat de voeding die 7900GT niet gaat trekken die je erin wil zetten.

Er zitten wel een paar grote voordelen aan dell pc's:
1) Ze zijn SUPERSTIL !! zelfs mijn Antec P180 die op stilte is gebouwd is niet eens echt stiller dan de dell van mn pa (dit komt omdat dell geen casefans gebruikt en er 1 fanduct met een stille 12 cm fan naar de processor gaat)
2) Ze zijn erg betrouwbaar! We hebben Dell pc's van 8, 5 en 3 jaar oud o.a. hier staan en ze hebben t nooit afgeweten!
3) Relatief goeie restwaarde: dell heeft een goede reputatie immers

Een nadeel is dat je niet kan overclocken op dell pc's omdat alles in de BIOS is geblokkeerd (dit was voor mij de enigste reden om een zelfbouw pc te nemen, anders was het zeker een dell geworden!)

Ik hoop dat je iets aan dit verhaal hebt en als je nog vragen hebt laat maar weten, we hebben al 5 dell pc's en laptops versleten dus ik ben er wel aardig thuis mee :)

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:22
Tot nu toe bouwde ik ook altijd mijn systemen zelf. Maar sinds we de nieuwste Optiplex 745 op m'n werk hebben staan zou ik zo voor Dell kiezen.

Die dingen zij superstil. Hebben doodgewone uitbreidingssloten en harde schijven kan je d'r heel mooi inschuiven. Ik zou zo'n systeem echt wel thuis willen hebben.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

drooger schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 01:16:
[...]

Ik hoor anders nog genoeg verhalen, dat Dell niet levert of veels te laat, moeilijk te bereiken (geen telefoon he) en mogelijkheid om de kast aan te passen niet erg groot is. Ik spreek niet uit ervaring, maar over wat ik heb gehoord.
Hmm, met levering van Dell heb ik andere ervaringen, hoewel dat schermen waren en geen PC's: woensdag besteld, vrijdag in huis.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:48

Appie

F1RST Racing

drooger schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 00:52:

Onzinmotivatie - je stelt ook zelf samen op Dell

Zelfde geldt voor zelf in elkaar zetten.

Voor een kleine meerprijs zou hij ook een e6400 kunnen nemen

'Stuk slechter' hoe weet je dat? heb je bewijs (benchmarks etc?)

Ja, dus? Ze hoeven niet duur te zijn, maar wat draagt dit bij aan je betoog om niet voor Dell te kiezen?

Samsung is geen A-merk?
Praat geen onzin.

7. Videokaart is bagger.

Voor een meerprijs is een betere verkijgbaar. 823 (met 7900GT) t.o.v. 688 is een redelijk prijsverschil.

Maar met een beetje onderzoek kom je hier wel achter...

Subjectief: ik vind ze best mooi en stil zijn ze iig.

10. Je betaald voor een legitieme windows xp home, kan je beter een comp kopen met vista upgrade o.i.d.

Je hebt de optie om een visa coupon te verkijgen en de prijs van XP home zit in de 688 en komt ook nog eens bovenop de 823 euro voor het andere systeem.
Zelf heb ik laatst een Dell Dimension 9200 met een 20" Widescreen (2007WFP) gekocht voor omgerekent 800 euro - om dit systeem zelf te bouwen voor hetzelfde bedrag kon ik niet voor elkaar krijgen (heb 3 weken gezocht en vergelijken).

TS: Het is misschien makkelijk als je aangeeft over welke Dell variant we het dan hebben, maar hier mijn bevindingen.

Een paar inhoudelijke punten m.b.t. de 9200:
Moederbord: Daar dit een zakenlijke versie betreft is het moederbord beperkt qua overclockmogelijkheden. Er zitten geen ATA aansluitingen op maar 7 SATA inclusief RAID opties en 8 USB aansluitingen. Er zitten geen serial of parralle aansluitingen op. Wel een HD soundchip welk imo goed geluid geeft (althans nu gebruik ik alleen maar de optical out i.c.m. de reciever maar eerst een tijd met headphones gebruikt). Er zit een 375W voeding in.
Videokaart: Ook ik heb een 7300LE erbij. Het is zeker geen snel kaartje maar i.c.m. de e6400 en overgeclocked op 546mhz/1.48ghz speel ik bijv. CS:S met ~50fps op 1440x900 (~35 fps op 1680x1050). Aangezien ik vooral LFS speel (eigenlijk alleen maar) en daar voldoende fps voor heb upgrade ik later wel naar een dx10 variant. De kaart is ook passief gekoelt.
HD: Dell gebruikt western digital hard disks.
Kast: Zeer stil. Ook 2x usb en mic in/line out aan de voorkant. Dell heeft een eigen cool systeem met 120mm fans waardoor de kast vrijwel geruisloos is (e6400@full load <40 graden). Ik had zelf nog een 200gb variant van maxtor en deze hoor ik. Voor de rest niks. Uitbreidbaarheid is wel wat minder. Ik vermoed dat de het cool systeem en mobo op elkaar afgesteld zijn dus vermoed dat het verwisselen van mobo wat problemen op kan leveren. In dat geval verwijder ik het coolsysteem van Dell en plaats een eigen cooler. Aantal schijven wat je kwijtkunt is ook redelijk beperkt: 2 aangewezen plaatsen voor HD's, 2 3,5" sloten en 4 5,25" sloten, maar je kan natuurlijk werken i.c.m. brackets en de 3,5" vullen.

Overall ben ik eigenlijk erg tevreden over mijn aankoop. Zelfs nu 3 maanden later kan ik geen vergelijkbaar systeem kopen voor dezelfde prijs (let met name op de monitor en haar aansluitingen).

[ Voor 0% gewijzigd door Appie op 23-01-2007 01:35 . Reden: posten duurde lang gezien de vele reacties tussendoor ;) ]

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01 13:19

Ieder zijn verhalen, ik hoor dit toch niet vaak ;). En ik heb ervaring van een tiental Dell-pc's die gekocht zijn via mijn aanbevelingen.
Het lijkt me niet dat Dell een seagate gebruikt, maar een veel luidruchtigere harde schijf.
Hoe kom jij erop dat Dell een slechtere schijf gebruikt? Ben je al gaan kijken op de website? Volgens mijn ervaring zijn Dell-systemen zo goed als onhoorbaar. Hun harde schijven hoor je ook gewoon niet.
Dat wist ik niet, maar goed. Een onderdeel(of hele pc) laten fixen (d.m.v. garantie) is niet leuk. Je kan het 't beste proberen te voorkomen. Heb zelf ervaring met m'n videokaart die te heet werd (medion pc van 3 jaar terug..).
Medion is Dell niet. Bij 1 van de 10 pc's die via mij bij Dell gekocht is was een geheugenlatje na 6 maand defect. Ik heb toen Dell opgebeld en ze hebben mooi via een koerier 2 dagen later een nieuw latje laten leveren. Het oude latje hebben ze nooit gevraagd. Dit was dan nog bij de goedkoopste 1 jaar service-formule waar je de pc in theorie moet laten opsturen.
Terwijl je dan toch betaald voor zo'n 'el cheapo' videokaart. Bovendien zit er waarschijnlijk een slechte voeding in die kast van Dell. ;)
Dell voedingen zijn van zo een kwaliteit dat je vaak een voeding van een lager wattage nodig hebt dan een retail-voeding. Mijn oude Dell PIII leeft op de originele voeding, staat 24h/24 aan als server, draait 3 harde schijven (oorspronkelijk maar 1), een snellere processor als origineel, meer geheugen, etc... en de "maar" 200W voeding heeft nog nooit problemen gegeven (de fan van de voeding is nog steeds onhoorbaar, er zit nog geen sleet op).
Dat klopt, maar waarom denk je dat veel mensen de P5B, 965p e.d. kopen? Er zit verschil in moederborden en dat zit in de kwaliteit en de aansluitingen erop. Als iemand bijv. gebruik maakt van veel IDE-aansluitingen, dan moeten daar wel genoeg aansluitingen voor zijn.
Dell-moederborden zijn custom-moederborden om zeker te zijn dat alle nodige aansluitingen erop zitten. Niets meer en niets minder. Kwalitatief zijn ze ook zeer goed. Al de Dell-systemen die ik ken zijn rock-stable. Ik heb ook nog nooit een Dell-moederbord weten kapot gaan (retail-moederborden al wel een paar).
En dat terwijl de kast toch een van de redelijk cruciale punten is voor je systeem. Heel veel mensen vergeten dat. Je moet toch ergens beginnen met een stil, goed gekoeld en mooi systeem?
Dell-kasten zijn custom-made voor hun systemen. => Koel én stil. Of het nu mooi is of niet, dat is subjectief (lelijk vind ik ze toch niet).
Dat is waar, maar ik lees niet dat die windows xp home een upgrade bevat naar vista. Mijns inziens is het dan niet nodig om te gaan betalen voor windows xp home.
Ik dacht dat Dell die upgrade-coupon meegaf? Geeft trouwens niet elke Windows XP-aankoop tegenwoordig recht op een Vista-coupon?

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees net dat Dell:
Chassis
Voeding van 305 watt gelijkstroom (is dit voldoende om E6400, 350gb, 1of 2gig ram, 7900gt te draaien?)

http://i.dell.com/images/...0_specs_shots_525x265.jpg

En het lijkt erop dat je gewoon de videokaart kan verwisselen.. (op site staat ook nog dat ze een pci-e 16x slot hebben)

• rossinl
  • Nu online

rossinl

Audio/Videophile

[...]

Ik zie geen verschil van 200 euro, maar een verschil van € 44,-. (excl. verzendkosten voor samengestelde pc?)

[...]

[...]

Het enige verschil tussen E6400 en E6300 is +- 0,3 GHz, dat kan je door overclocken makkelijk goedmaken. In principe kan je dan ook een E6300 in je eigen pc doen, maar dit is eerder de vraag als je gaat overclocken, of niet.

[...]

De seagate 7200.10 is momenteel een van de beste harde schijven, wordt ook gebruikt in de BestBuyGuide. Het lijkt me niet dat Dell een seagate gebruikt, maar een veel luidruchtigere harde schijf.

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

TS is een Windows licentie à ca. 100 euro vergeten bij zijn zelfbouw pc. Het verschil loopt dan al aardig in de papieren hoor op zo'n relatief klein bedrag.

Dell hoeft niet goed te bereiken te zijn want Dell pc's gaan nooit stuk O-) Ik heb dan ook geen ervaring met de helpdesk...nooit gebruikt!

TS geeft aan niet te willen OC'en en die paar Mhz is nou niet wereldschokkend. Bovendien kan TS een upgrade naar een 6400 nemen bij Dell.

Die Seagate is misschien wel 1 van de snelste schijven van het moment, hij maakt echter wel relatief veel herrie, kijk maar in de userreviews hier op tweakers. Samsung en Western Digital schijven zijn veel stiller. Kijk maar op www.silentpcreview.com In mn pa zn pc zit een Samsung schijf die amper te horen is, niks troep dus! En cache zegt niet alles ;)

Die El chaepo graka kan je weglaten. Misschien kan TS regelen met Dell dat de videokaart wordt weggelaten in ruil voor een processorupgrade. Dell bellen om te onderhandelen voor dit soort dingen heeft vaak zin!

Dell maakt gebruik van aangepaste Intel mobo's. Als er een merk moederborden is dat zn betrouwbaarheid heeft bewezen is het intel wel. Als je ff naar dell belt kom je zo te weten hoeveel en welke aansluitingen het mobo heeft.

TS vindt schijnbaar Dell kasten mooi. Over smaak valt niet te twisten :) Het zijn mooie en kwalitatief goeie kasten hoor. Je zou eens moeten zien hoe mooi Dell alle kabels wegwerkt, daar kan jij niet tegenop!

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om Dimension E520 ;)

• rossinl
  • Nu online

rossinl

Audio/Videophile

Ok 1 kort advies: niet doen een E520 als je zelf een 7900GT erin wil zetten. Heb je mn post hierboven gelezen over de voeding die ik heb moeten vervangen?

Dell geeft ook geen optie tot betere videokaart aan in de configlijst, dus 305 watt is genoeg voor die pc. Maar hell no als je er een 7900GT in wil zetten.

Edit: die kast is btw exact hetzelfde als die van mn vader, dus ook BTX! Dus ik zou een single slot graka nemen of je moet willen zagen! Wel erg stil die kast, maar voeding is dus te weinig!

[ Voor 23% gewijzigd door rossinl op 23-01-2007 01:41 ]

• GAIAjohan
  • Nu online
Volgens mij gebruiken veel OEM bouwers juist Seagate schijven, vanwege de 5jaar garantie.
In alle oem pc's hier zitten Seagates, en in enige zogenaamd zelf samengestelde zit een WD.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Verwijderd

Topicstarter
En wat als ik dan de voeding vervang... had hierboven gelezen dat dat wel mogelijk is.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:22
Dell propt diverse merken in hun pc's. Voornamelijk WD en Hitachi. Niet Seagate vreemd genoeg, hoewel het mijn voorkeur zou hebben.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:48

Appie

F1RST Racing

De E521 (AMD versie) heb ik ervaringen mee, deze hebben vrienden van ons. De kast is hetzelfde als de kast bij de E520. Nadeel is dat deze kast wel wat kleiner is dan de kast meegeleverd met de 9200. Hij mist 2x 5,25 sloten (dus 2 in totaal) t.o.v. de 9200, maar is voor de rest dezelfde, wederom zeer stil.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 01:41:
En wat als ik dan de voeding vervang... had hierboven gelezen dat dat wel mogelijk is.
De voeding is gewoon vervangbaar?

[ Voor 20% gewijzigd door Appie op 23-01-2007 01:43 ]

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• rossinl
  • Nu online

rossinl

Audio/Videophile

Ja dat had ik geschreven dat je de voeding kon vervangen :P voedingsaansluititng is gewoon volgens de standaard namelijk! Schroefjes passen precies :)
Het is dus idd wel mogelijk, iig dus met een Antec NeoHE , onhoorbare voeding trouwens!
Maar dan komt er dus wel weer zon 80 euro bij he...

wat vind je van deze 9200 config (staat standaard zo op hun site)

Onderdelen
Intel® Viiv™ Core™2 Duo E6400 Processor (2,13 GHz, 1.066 MHz, 2 MB)
Legitieme Windows® XP Media Center Edition 2005 (incl. CD vr herinstallatie besturingssysteem)
Collect & Return-service, slechts 1 jaar
Geen monitor
2.048 MB [4 x 512] 533 MHz Dual Channel DDR2-geheugen
500 GB [2 x 250 GB] Serial ATA RAID 0 Stripe harde schijf (7.200 rpm) met DataBurst™-cache
16x DVD+/-RW-station
256 MB nVidia® GeForce® 7900GS grafische kaart

950 euro

heb je goeie voeding en videokaart, betere processor, 2 GB geheugen!!! en last but not least een hele lekkere harddisk opstelling: RAID 0 2x250 GB !!
Damn, waarom heb ik tog al een pc :P

[ Voor 4% gewijzigd door rossinl op 23-01-2007 01:47 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Ok, dan had ik het wat betreft vervangbaarheid van de voeding dus fout. Bij mijn oude Dell kan dit namelijk niet, en ik had het ook op GoT eens gelezen. Maargoed.

• kless
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-08-2025

kless

Morgen? Waarom niet overmorgen

GAIAjohan schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 01:40:
Volgens mij gebruiken veel OEM bouwers juist Seagate schijven, vanwege de 5jaar garantie.
In alle oem pc's hier zitten Seagates, en in enige zogenaamd zelf samengestelde zit een WD.
op de OEM zit meestal geen 5 jaar...

Verder productondersteuning valt me tegen "risico vol" (had een tulip en die is over de kop gegaan dan is videodriver vinden lastig, m'n medion hdds doen hetallemaal nog wel p3-500 EN P4-1800 :D )

http://www.adf-hq.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ach alles wat ik wil zit er in, behalve dan die videokaart. En als dat betekend dat ik een voeding van 50 euro er bij moet knallen. ben ik klaar. Jammer is dat het geheugen op 533 draait ipv 667 en dat proc. iets trager is.

Heb ik voor 930 euro een systeem dat af is. Als die eikels bij nu eens normale videokaarten zouden meeleveren...

Verwijderd

HApfffff.... Sjongejonge, wat een lulkoek zeg, 1 van de punten wellicht oke.. maar alle 10...

!!!

Hou lekker je muil als alles wat je wilt (waarschijnlijker 'kunt') zeggen aannames zijn of in jou ogen waarschijnlijkheden zijn die enige nuance of diepgaandere bedenkingen totaal uitsluiten. In plaats van jezelf pijnigen met het bedenken van AL die punten, geef voor al die punten eens een weerwoord...
Ik zeg, Wat de hell moet je met het ding..
Niets bijzonders schat ik in, koop een compleet ding, Vaio, Dell name it, Overweeg een laptop zou ik zeggen! Veel software, geen torrentdownloads, nieuwsgroepen en al die troubles, gewoon werken en klaar.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:37
zoek eens uit wat het prijsverschil is tussen de door jou gekozen vid.kaart, jou cpu ipv die van dell en jou hd ipv die van dell

zie je wel dat het heel zo goedkoop niet is

Verwijderd

Topicstarter
Dat wat Dell extra doet, windows licensie, tb/muis, in elkaar schuiven en een mooi kastje dr omheen. Maar ik ga denk ik toch voor me eigen sys en wanneer vista uitkomt eind van de maand, dan haal ik die en ben ik klaar. Kan ik mijn spelletjes weer spelen.

Iedereen bedankt! mocht ik toch de gruwlijke fout maken door voor de homemade te kiezen, laat dan nog een berichtje achter;)

thnx

• PKN
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-01 03:55

PKN