[Vista] BusinessN & WMP11: het is mogelijk!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
Ik had via MSDN-AA een Vista businessN licentie gekregen. Erg irritant om geen WMP11 meer te hebben, vond ik al een tijdje (Nelie, bedankt!). Daarom heb ik vandaag wat moeite gestoken in het aan de praat krijgen ervan en het is gelukt!

dit is geen fake:
Afbeeldingslocatie: http://img260.imageshack.us/img260/285/businessnandwmp114eu.jpg

Er is vast wel een deftigere manier mogelijk, maar dit is een eerste stap:

Benodigdheden:
1) XP installatie
2) Vista Business (niet N) installatie. Kun je installeren zonder key!!
3) Vista Business N installatie.

Je hebt de XP installatie nodig om bestanden te kopieren. Dat lukt niet vanuit 1 van de 2 vista installaties aangezien er dan files in gebruik zijn.

Het hele principe is dat je register niet bepaalt welke vista licentie je hebt. Dus kun je prima het register van een andere licentie vista over je eigen register heen kopieren.
Ik heb 2 cleane installaties van Vista gebruikt. Als je al een versie geactiveerd hebt kun je ook die prima als je basis gebruiken, misschien hoef je dan zelfs je nieuwe "businessN met WMP" niet meer te activeren.

de stappen (beknopt, als je iets niet snapt, vraag het dan in dit topic):
  1. installeer in willekeurige volgorde business en businessN. Zorg dat je weet welke welke is in je boot menu. Da's lastig want ze heten allebei windows vista. Geef je partities namen zodat je wanneer je geboot bent in elk geval weet of je in de goeie zit. Let er wel op: Je Business (nietN) installatie wordt je uiteindelijke installatie, dus denk daar aan als je een partitie aan je installatie toewijst!
  2. ga naar windows XP
  3. kopieer van business (nietN) het register: \Windows\System32\Config\*. Zet die bestanden in een zip ofzo, heb je daarna nodig.
  4. kopieer nu de WINDOWS directory van je BusinessN over je Business heen. Hierdoor houd je een BusinessN versie, alleen staan alle files die WMP11 nodig heeft er in elk geval nog :). Ik moest om dit te bewerkstelligen behoorlijk wat aan de rechten van de business windows directory friemelen. Take ownership en full control voor je XP administrator groep zijn nodig om te kunnen schrijven naar die directory. Dit hele proces duurt vrij lang. 3x een half uur ofzo. Maar je kunt ondertussen rustig werken op je XP installatie.
  5. kopieer nu de backup van het register weer terug uit stap 3.
  6. en booten naar je windows vista businessN met WMP11 maar :)
Uiteraard heb ik dit ook met ultimate geprobeerd om MCE aan de praat te krijgen, maar dat werkt niet. Misschien lukt dat iemand anders wel, maar dat is eigenlijk meer hacken. Dit is meer "taking what's legally mine" :)

[ Voor 11% gewijzigd door .Johnny op 23-01-2007 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 16:39

bogy

Show me what u got!

je plaatje werkt blijkbaar niet... je hebt gewoon gelinkt naar imageshack ipv de url van de foto

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

.Johnny schreef op maandag 22 januari 2007 @ 23:49:
Je hebt de XP installatie nodig om bestanden te kopieren. Dat lukt niet vanuit 1 van de 2 vista installaties aangezien er dan files in gebruik zijn.
Veilige modus? En anders gewoon een BartPE cd'tje ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
linkje gefixt. niet heel bijzonder hoor, lelijk zelfs want mn video drivers had ik nog niet geladen. maar bewijs dat het werkt iig. Ik luister nu mp3's met businessN :)

er zijn inderdaad wel meer mogelijkheden om die kopie anders te doen, maar ik had een XP installatie nog staan, dus die heb ik gebruikt, wel zo makkelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door .Johnny op 23-01-2007 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Om bovenstaande proces makkelijker en beter te maken zijn 2 benaderingen mogelijk:

1) registersleutels vergelijken en kijken welke files er gebruikt worden in de nietN, en die sleutels en files naar N kopieren
2) files vergelijken tussen nietN en N en de N specifieke-files alleen naar nietN kopieren.

Dat eerste ben ik nu aan het proberen maar is een takkewerk. Ik ga denk ik voor het 2e, uit proberen te vogelen welke bestanden verantwoordelijk zijn voor de windows vista versie/licentie en die van een N naar een nietN kopieren. Eventueel ze packagen zodat niet iedereen die dit wil 2x vista hoeft te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 21:21
heheh,, ik denk dat je beter gewoon met vlite je vista enterprise installatie kan aanpassen, dan de registratie bestanden van je businessN kan overkopieren en dan je ultimate kan registreren als businessN bv.. ipv al de mediaplayer dingen overkopieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Dan heb je nog steeds dat Windows Media Center niet werkt omdat dat gekoppeld is aan je registratie bestanden. Ik ben nu weer een install van nietN aan het neerzetten om straks met een dir diff uit te vogelen wat de bestanden zijn die bepalen welke vista licentie je hebt. Dan heb je helemaal geen vlite nodig, want dan kun je gewoon een nietN installeren en daar je N registratie bestanden in plaatsen. (ik ga er even van uit dat je met registratie niet register bedoelt, want in je register staat dus *niet* welke licentie je hebt)
Het overkopieren van media player bestanden deed ik dus al niet, ik kopieerde alleen de hele N windows dir naar de nietN, zodat de registratie bestanden daar in elk geval ook tussen zaten. Nu wil ik gaan uitvogelen welke bestanden dat precies zijn zodat je niet alles dubbel hoeft te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door .Johnny op 23-01-2007 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Voor zover ik het nu kan overzien is dit voldoende om van een Business installatie een BusinessN licentie te maken:

kopieer van N naar nietN:

/Windows/Branding/*
/Windows/System32/licensing/*
/Windows/BusinessN.xml

dat is al een stuk minder dan je hele /windows directory :)

Zodra ik zeker weet dat het werkt zal ik bovenstaande guide aanpassen.

EDIT: bovenstaande werkt niet, dit werkt wel:.Johnny in "[Vista] BusinessN & WMP11: het is mogeli..."

[ Voor 24% gewijzigd door .Johnny op 14-02-2007 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom heb je een N-Editie genomen dan.
N staat bij Windows voor: Niets, Nutteloos, Niet bruikbaar, Naaistreek van Nelie, Niet kopen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 14:00:
N staat bij Windows voor: Niets, Nutteloos, Niet bruikbaar, Naaistreek van Nelie, Niet kopen etc.
MSDNAA zegt hij zelf, die krijg je gratis. Je hebt dan ook niet te kiezen welke versie je krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 14:03:
[...]

MSDNAA zegt hij zelf, die krijg je gratis. Je hebt dan ook niet te kiezen welke versie je krijgt :)
Oh, ik dacht dat je kon kiezen. Waarom geven ze dan een Business versie weg en niet een Home Premium. Dan krijg je tenminste WMP en Mediacenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
hmmz er is toch meer voor nodig dan bovengenoemde. De branding folder zorgt ervoor dat overal businessN staat, maar hij accepteert de key nu niet (wel doodleuk melden dat je een businessN key in moet voeren :))

als ze dan toch zouden kiezen wat je krijgt heb ik nog liever Ultimate. Dan heb je namelijk ook nog Remote Desktop (niet bij home).

[ Voor 24% gewijzigd door .Johnny op 23-01-2007 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Ik blijf bij alles wat ik probeer tegen rechten en activatie problemen oplopen. Daarom ga ik denk ik het volgende nu proberen:

1) files die missen in businessN tov business kopieren
2) register van business in businessN gebruiken.

als 2 niet werkt kan altijd nog gepoogd worden om losse registersleutels te gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 14:00:
Offtopic maar die moet ik onthouden :D _/-\o_

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is het verschil tussen n installatie en niet n installatie dan? ik heb ook vista business via msdnaa, welke heb ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
met N heb je geen mediaplayer.

ik denk dat ik nu een methode heb die wel werkt. ik heb met beyond compare de verschillen tussen de 2 installaties uitgerekend en alles files die niet in businessN zitten gekopieerd uit business voor de volgende directories:
/windows/winsxs
/windows/system32
/software/program files (x86)/
/software/program files/

en na analyse van de registers is het voldoende om alleen alle registerfiles van COMPONENTS en SOFTWARE te kopieren.

Dan rommel je ook niet meer met licenties, want je overschrijft nu geen files meer (behalve register) maar schrijft alleen nieuwe files weg.

[ Voor 90% gewijzigd door .Johnny op 23-01-2007 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
yay! het is gelukt!

Wat werkt (64 bits vista, core2duo):
  1. Installeer de BusinessN op je gewenste lokatie
  2. Installeer Business op een andere lokatie
  3. Kopieer alleen niet bestaande bestanden van de volgende directories vanaf nietN naar N. Dit kun je automatisch uit laten zoeken door Beyond Compare (trial, is voldoende). Zie uitleg onderaan deze post.
    • /windows/system32/*
    • /windows/SySWOW64/*
    • /windows/winsxs/*
    • /windows/winsxs/Catalogs/*
    • /windows/winsxs/FileMaps/*
    • /windows/winsxs/Manifests/*
    ^^ voor bovenstaande moet je eerst de administrator owner maken en write rechten geven (niet doorgeven aan childs/subfolders, dat is niet nodig en creeert alleen meer chaos).
    • /windows/WMSysPr9.prx
    • /Program Files (x86)/Windows Media Player/*
    • /Program Files/Windows Media Player/*
    • /Program Files/Movie Maker/*
  4. Verder moet je een gedeelte van het register overnemen: Components en Software. Dat kun je doen door ze met regedit te exporteren en in N te importeren, of nog makkelijker, vanuit je nietN vista de volgende bestanden te kopieren naar je N (zorg dat je hidden files enzo kan zien):
    • /windows/System32/config/COMPONENTS
    • /windows/System32/config/COMPONENTS.log
    • /windows/System32/config/COMPONENTS.log1
    • /windows/System32/config/COMPONENTS.log2
    • /windows/System32/config/COMPONENTS.sav
    • /windows/System32/config/SOFTWARE
    • /windows/System32/config/SOFTWARE.log
    • /windows/System32/config/SOFTWARE.log1
    • /windows/System32/config/SOFTWARE.log2
    • /windows/System32/config/SOFTWARE.sav
Deze installatie kan ik gewoon activeren met de BusinessN key, en ik heb windows media playert.

Uitleg beyond compare voor automatisch niet bestaande files kopieren:
Werkt heel simpel:
  • installeren, runnen, alles standaard
  • dan left en right folder selecteren (steeds voor genoemde folders)
  • klik bovenin het rode icoontje van een = teken met een streep erdoor aan en selecteer "only orphans"
  • klik expand all folders aan
  • klik "select all files" icoon aan
  • right click en doe copy to left (of right, afhankelijk van welke kant je N en nietN hebt staan
thats all folks! let op dat je die schrijfrechten goed hebt ingesteld, anders lukt het je niet. herhalen voor alle genoemde folders.

Ik heb een zip van de bestanden waar het om gaat (voor 64bit vista), maar die is wel 272MB.

Het lukt me niet om TrustedInstaller weer owner te maken nadat je klaar bent met het opslaan van de wijzigingen. Heeft iemand nog suggesties hoe je anders zelf als "trustedinstaller" die bestanden zou kunnen wegschrijven zodat je uberhaupt de rechten niet hoeft aan te passen?

[ Voor 20% gewijzigd door .Johnny op 14-02-2007 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Leuke 'tweak' - ik vraag me alleen af of je met het copieeren van de "SOFTWARE" hive niet toevallig je "OS Type" overschrijft en dus feitelijk alsnog een "niet-N" versie gebruikt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Vreemd. De hele bedoeling van de "N" versies was toch dat de mediaspeler los-staand te downloaden en installeren was, net als een mediaspeler van de concurrentie? :?

Nu blijkt dus dat je met een "N" versie dat niet kunt? En dus een crippled versie hebt? Dit kan ik dan alleen maar verklaren als je voor WMP extra zou moen betalen. Echter, gezien het prijsbeleid (de "N" versies zijn even duur als de gewone versies waar WMP gewoon in zit) zou dit eigenlijk geen verschil uit mogen maken.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:29
Diabolical schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:41:
Vreemd. De hele bedoeling van de "N" versies was toch dat de mediaspeler los-staand te downloaden en installeren was, net als een mediaspeler van de concurrentie? :?

Nu blijkt dus dat je met een "N" versie dat niet kunt? En dus een crippled versie hebt? Dit kan ik dan alleen maar verklaren als je voor WMP extra zou moen betalen. Echter, gezien het prijsbeleid (de "N" versies zijn even duur als de gewone versies waar WMP gewoon in zit) zou dit eigenlijk geen verschil uit mogen maken.
De grap is hier dat Microsoft inderdaad zegt (op veschillende plekken op hun site) dat er een soort van " Media restore pack" komt, alleen is die er nog niet (en we denken met z'n allen dat ier er pas na de officiele launch datum komt (dus na 30 januari).

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
@elevator; nee, je OS licentie ligt vastgelegd in bestanden in /windows/system32/licensing/
Je kunt wel de schermaanduidingen aan het begin wijzigen door de /windows/branding/ folder van een andere licentie te kopieren. Dan staat er overall business, of van mijn part ultimate, zonder dat je daadwerkelijk die versie hebt. Niet heel interessant, maar dus wel te doen.

het bepalen van de niet bestaande bestanden die je moet kopieren kun je trouwens doen met "beyond compare". trial is te downloaden ergens.

[ Voor 16% gewijzigd door .Johnny op 24-01-2007 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:02

DinX

Motormuis

Ik ga even een schop geven. Vista is nu inmiddels officieel gelaunched.

ik heb inmiddels zitten googlen naar dat Media Restore Pack maar kom enkel wat oudere forum berichten her en der tegen over dat Media Restore Pack. Maar een link is nog altijd nergens te vinden.

Iemand die meer weet ?

* DinX heeft Vista Business N van z'n werk gehad, maar wil WMP11 :p

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Dan geef je wel een schop tegen de verkeerde thread. In deze thread leg ik juist uit hoe je zonder de nog te releasen media restore pack toch WMP11 kunt draaien op businessN
Pagina: 1