Hoge temps e6600 stock (50 graden idle)

Pagina: 1
Acties:

• Pozo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08-2025
Hallo iedereen,

Ik wilde mijn in september '06 aangeschafte e6600 eens gaan overclocken om te zien wat het dingetje aankon. Na wat zoekwerk over hoe precies te werk te gaan kwam ik in een gids tegen dat het handig is om Core Temp Beta als temperatuurmeter te gebruiken omdat die direct uit de CPU zijn info haalt.

Gedaan dus en nu (mijn pc staat zo'n 3 uur aan denk ik) staan beide cores op 53 graden volgens dat tooltje terwijl de zijkant van mijn kast openstaat en het 20 graden op mijn kamer is... Speedfan zegt 47, ook erg hoog dus. Overigens staat alles nog op stock ingesteld en heb ik ook de standaard intel luchtkoeler.
Zodra ik Prime95 ga draaien schieten beide temps al naar 62 en een minuut later op 66.
Ik weet dat de gespecificeerd max temp 60.1 graden is.

Ik heb even de koelpasta gechecked maar deze was gewoon goed Ik heb hem zelf vervangen met arctic silver pasta (heb ik al vaker succesvol gedaan sinds de AMD duron dus dat kan ik) maar dat heeft geen effect gehad.

Vcore is volgens CPU-Z 1.264 en voor de rest heb ik ook nog niets anders ingesteld.

De vraag uiteindelijk: is deze CPU gewoon brak en zou ik er mee naar de garantie moeten gaan of niet?

Alvast bedankt voor de info,
Pozo

[ Voor 3% gewijzigd door Pozo op 22-01-2007 23:39 ]

Commodore 64 = tha bomb

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

Imhotep

The Dark Side

ik denk dat er eerder een probleem met je koeling zou zijn dan dat je CPU stuk is. :)
Heb je de stock koeler erop? of een andere?
Zit de koeler goed op zijn plek en ook goed vast.
Wat geeft je BIOS voor temps aan?
Als je je koelblok vastpakt, voelt die warm of erg warm (ongeveer die 50 graden)
Als die dus koud is zit je koelblok niet goed bevestigd of is de sensor gewoon niet goed.

Als die echt warm is zou je beter op zoek kunnen gaan naar een andere koeler of zorgen dat je betere airflow in je systeem krijgt.

Still King

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
Ik denk dat je een probleem hebt met de heatspreader. Kijk eens in dit topic: Core 2 Duo IHS (Integrated Heat Spreader) problemen

• Pozo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08-2025
Hey, bedankt voor de reacties.
Nee de koeler is hoogstens lauw maar zit zeker wel goed gemonteerd, ik heb hem uit de doos gewoon er op gedrukt zoals het hoort & toen ik hem er af haalde gister zag ik dat de koelpasta netjes verdeelt was over de heatspreader.
Airflow zit ook wel goed, een 12 cm zuigt er van voren in en die lucht word langs het geheugen en de CPO koeler naar buiten gezogen door een 2e 12 cm fan, daarnaast zit er ook nog in het sidepanel een 9 cm die op de CPU koeler blaast

Ik ga dat heatspreader topic eens lezen dan, bedankt.

[ Voor 27% gewijzigd door Pozo op 23-01-2007 14:51 ]

Commodore 64 = tha bomb

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
Pozo schreef op maandag 22 januari 2007 @ 23:38:
Hallo iedereen,

Ik wilde mijn in september '06 aangeschafte e6600 eens gaan overclocken om te zien wat het dingetje aankon. Na wat zoekwerk over hoe precies te werk te gaan kwam ik in een gids tegen dat het handig is om Core Temp Beta als temperatuurmeter te gebruiken omdat die direct uit de CPU zijn info haalt.

Gedaan dus en nu (mijn pc staat zo'n 3 uur aan denk ik) staan beide cores op 53 graden volgens dat tooltje terwijl de zijkant van mijn kast openstaat en het 20 graden op mijn kamer is... Speedfan zegt 47, ook erg hoog dus. Overigens staat alles nog op stock ingesteld en heb ik ook de standaard intel luchtkoeler.
Zodra ik Prime95 ga draaien schieten beide temps al naar 62 en een minuut later op 66.
Ik weet dat de gespecificeerd max temp 60.1 graden is.

Ik heb even de koelpasta gechecked maar deze was gewoon goed Ik heb hem zelf vervangen met arctic silver pasta (heb ik al vaker succesvol gedaan sinds de AMD duron dus dat kan ik) maar dat heeft geen effect gehad.

Vcore is volgens CPU-Z 1.264 en voor de rest heb ik ook nog niets anders ingesteld.

De vraag uiteindelijk: is deze CPU gewoon brak en zou ik er mee naar de garantie moeten gaan of niet?

Alvast bedankt voor de info,
Pozo
join the club, ook mijn 6600 word met stockcooler in idle stand gewoon 54 graden, dit in een open kast en zelfs met een buroventilator erop. Nu draait ie praktisch 24 uur per dag met full load en wordt ie 67 graden.